Aangezien ik een auto n00b ben, heb ik geen idee wat er kapot zou kunnen zijn, en hoe een garage hier mee om gaat. Op de roest na issie nog prima. Ik heb er in totaal ongeveer 400 euro ingestopt, 50 aanschaf en 350 voor reparaties en apk. Na twee situaties met blonde vrouwen heeftie 600 opgeleverd
Iemand een idee wat er kapot kan zijn, en of het zin heeft te repareren?
quote:OMFG
Op zondag 19 oktober 2003 18:44 schreef elguapo het volgende:
. Na twee situaties met blonde vrouwen heeftie 600 opgeleverd![]()
Misschien stroomverdeler kapot? (bobine ???)
Zo te horen draait hij niet rond, dus moet het een van die 2 zijn.
Wat kost zo'n startmotor eigenlijk?
quote:Dat moet opgelost zijn na het duwen. er is iets meer/vitaals kapot denk ik.
Op zondag 19 oktober 2003 18:48 schreef ExOdus het volgende:
Startmotor, accu?Zo te horen draait hij niet rond, dus moet het een van die 2 zijn.
quote:GOED lezen!
Op zondag 19 oktober 2003 18:52 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Dat moet opgelost zijn na het duwen. er is iets meer/vitaals kapot denk ik.
Hij draait niet meer rond, kweet nie waar je op school heb gezeten, maare als hij niet ronddraait kan het niet je bobine of verdeler zijn.
Aanduwen, heeft hij niets over gezegd of hij dat geprobeerd heeft, dus blijft het tot nu toe bij bovenstaande.
startmotor, of relais die blijft hangen, of accu.
quote:ja, jij kan ook van de een op andere dag een hartstilstand krijgen.
Op zondag 19 oktober 2003 18:52 schreef elguapo het volgende:
Kunnen startmotoren van de ene op de andere dag het loodje leggen? Vrijdag nog Groningen-Nieuwegein gereden, zonder enig probleem. Zaterdag gebeurde er niks meer.Wat kost zo'n startmotor eigenlijk?
Heb je nog spanning op je accu?(doet je verlichting het nog goed?)
Geef met een hamer een voorzichtige tik op de startmotor als je spanning hebt, als het je relais is, kan hij weleens losschieten en weer voor rotatie van je startmotor zorgen.
quote:Wie moet er nou goed lezen?
Op zondag 19 oktober 2003 18:44 schreef elguapo het volgende:
-knip-Duwen/ startkabels hielpen ook niet. APK loopt tot april, daarna ben ik 'm sowieso kwijt denk ik.
- knip -
Ik hou' het op een defecte ontstekingsmodule. Als dat al in dat type Kadett zit
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 19-10-2003 19:06]
quote:
Op zondag 19 oktober 2003 18:58 schreef Googolplexian het volgende:[..]
Wie moet er nou goed lezen?
Dus accu en startmotor zijn het niet.
dan nog, zijn startmotor draait niet rond.... dus moet je het toch in de dynamo/accu zoeken.
Zonder spanning niet starten, ook bij aanduwen niet!!!!.
Blijft alleen de kwestei startkabels over....... dan heb je wel spanning, maar misschien toen al teveel geprobeerd en verzopen?
[Dit bericht is gewijzigd door ExOdus op 19-10-2003 19:07]
quote:Geen spanning toch starten na duwen als er iets mis is met de accu. Dynamo kan ook niet want dan zou íe wel starten met startkabels. Ontstekingsmodule trouwens ook niet want dan zou íe nog wel ronddraaien, dacht ik.
Op zondag 19 oktober 2003 19:00 schreef ExOdus het volgende:[..]
dan nog, zijn startmotor draait niet rond.... dus moet je het toch in de dynamo/accu zoeken.
Zonder spanning niet starten, ook bij aanduwen niet!!!!.Blijft alleen de kwestei startkabels over....... dan heb je wel spanning, maar misschien toen al teveel geprobeerd en verzopen?
Misschien de min van de verdeelkap los? Oh nee... dan draait íe ook nog rond
[Dit bericht is gewijzigd door Googolplexian op 19-10-2003 19:20]
quote:EDIT: en toen ging het mis
Op zondag 19 oktober 2003 18:55 schreef ExOdus het volgende:[..]
GOED lezen!
Hij draait niet meer rond, kweet nie waar je op school heb gezeten, maare als hij niet ronddraait kan het niet je bobine of verdeler zijn.
Aanduwen, heeft hij niets over gezegd of hij dat geprobeerd heeft, dus blijft het tot nu toe bij bovenstaande.
startmotor, of relais die blijft hangen, of accu.
en nu, ontopic:
Daarom gokte ik dat het met de stroom te maken heeft, iets dat googolplex trouwens ook denkt. ik ben misschien geen automonteur, maar met goed lezen en nadenken kom je een heel eind.
[Dit bericht is gewijzigd door jacco op 19-10-2003 21:29]
quote:EDIT: en toen ging het mis
Op zondag 19 oktober 2003 19:17 schreef Tjabbo het volgende:[..]
EDIT: en toen ging het mis
en nu, ontopic
quote:het verschil.......
ik ben misschien geen automonteur
Zie mijn vorige posts, alleen klik, dus geen draaien van de motor= nooit niet starten!
Probeer eens een auto zonder/lege accu en defecte dynamo te starten... nope, geen starten....( geen spanning = geen vonk, accu leeg, omdat hij niet opgeladen wordt door dynamo)
dus als de motor niet ronddraait, ligt het aan de verdeler......
[Dit bericht is gewijzigd door jacco op 19-10-2003 21:31]
quote:WEL .. NA .. DUWEN!
Op zondag 19 oktober 2003 19:22 schreef ExOdus het volgende:[..]
CENSUUR
[..]het verschil.......
Zie mijn vorige posts, alleen klik, dus geen draaien van de motor= nooit niet starten!
Probeer eens een auto zonder/lege accu en defecte dynamo te starten... nope, geen starten....( geen spanning = geen vonk, accu leeg, omdat hij niet opgeladen wordt door dynamo)
dus als de motor niet ronddraait, ligt het aan de verdeler
En een beetje relaxed man! En met een kapotte verdeler draait de motor nog wel rond... Daar hebben we dus weer de startmotor voor.
[Dit bericht is gewijzigd door jacco op 19-10-2003 21:33]
quote:N.E.E!!!
Op zondag 19 oktober 2003 19:26 schreef Googolplexian het volgende:[..]
WEL .. NA .. DUWEN!
Geen spanning, door middel van accu of dynamo... waar haal jij je spanning voor je bobine oftewel je vonk vandaan?????????
als je dynamo kapoet is, bouw je geen spanning meer op...
geen opbouw van spanning, betekent een lege accu....
geen dynamo-spanning en een lege accu.....is geen spanning voor bobine...
Geen spanning voor bobine=.....Geen vonk!!!!!!!!!
en dan proberen met je startkabels..... grote kans op verzopen zijn, dus nog nie starten.....
quote:Hmm, ik heb dit ook welens bij me kever, draai ik me contactsleutel om hoor ik alleen 'klik'. Meestal zet ik dan het contact aan en wacht even tot de benzinemeter op peil is, etc. Dan draai ik de contactsleutel weer om en dan doet ie meestal wel weer, soms moet ik dit echter een keer of 3 doen wil de startmotor het doen. Ik heb het eens aan de garage gevraagd wat het nou kan zijn, zei zeggen dat het iig aan de startmotor ligt, maar ja ik heb er verder geen problemen mee dus laat ik die ook niet vervangen.
Op zondag 19 oktober 2003 18:44 schreef elguapo het volgende:
M'n oude Kadett heeft gister de geest gegeven, iig, hij start niet meer. Er is wel een klik van een of ander relais te horen, maar meer gebeurd er niet. Duwen/ startkabels hielpen ook niet. APK loopt tot april, daarna ben ik 'm sowieso kwijt denk ik.Aangezien ik een auto n00b ben, heb ik geen idee wat er kapot zou kunnen zijn, en hoe een garage hier mee om gaat. Op de roest na issie nog prima. Ik heb er in totaal ongeveer 400 euro ingestopt, 50 aanschaf en 350 voor reparaties en apk. Na twee situaties met blonde vrouwen heeftie 600 opgeleverd
![]()
Iemand een idee wat er kapot kan zijn, en of het zin heeft te repareren?
Waarschijnlijk zijn je koolborstels in je dynamo kapot, ik heb dit ook al verscheidene keren bij verscheidende kadettilacs gehad. Dan hoor je wel een klik, dat is restspanning in de accu, net genoeg voor het relais.
Dynamo losmaken, netjes openschroeven. Nieuwe koolborsteltjes erin en weer op de zelfde manier dichtschroeven, dynamo erop en dan even aanduwen. Denk dat het dan opgelost is.
dus gaan we elimineren:
Aan de benzine toevoer ligt het niet (dan zou íe ook nog ronddraaien);
aan de luchttoevoer ook niet (zelfde verhaal);
mechanisch is het ook niet want dat zou je wel wat horen ratelen (behalve bij geknapte distributie-snaren, maar dat geeft weer hetzelfde effect als een kapotte startmotor of een defecte dynamo. Een complete vastloper is ook mechanisch maar daar ga ik even niet van uit);
Dus is het een elektra-probleem. Ok, vastgesteld.
Accu is het niet want hij doet 't ook niet met startkabels;
startmotor is het niet want hij laat zich niet aanduwen;
dynamo kan het niet zijn omdat hij 't niet doet met startkabels;
verdeelkap/rotor ook niet want hij draait niet rond;
ontstekingsmodule ook niet (zelfde verhaal, maar hou me hier niet aan);
bougiekabels/bougies dus ook niet;
contact ook niet want je hoort een tik;
computer niet want die zit daar nog niet in;
relais? nope... we horen wel een tik dus iets krijgt stroom...
Ik sluit me aan bij Tjabbo... maar ook ik ben geen monteur, slechts een hobbyist.
isn't that cute
zou maar even naar laten kijken dus
En met duwen kan het dus wel
Heb net ff geprobeerd, en m'n lichten doen het nog gewoon. Accu lijkt me dus nog in orde. Heb vandaag helaas geen tijd om er goed naar te kijken. Die truc met de hamer wil ik zeker even proberen natuurlijk
Aan de andere kant, als iemand in Groningen een mannetje weet die dit soort dingen elcheapo op kan knappen, dan hou ik me aanbevolen.
Mss handig om te weten: het is een 1.2 E Kadett, de laatste met contactpuntjes. Een elektronische ontsteking zit er niet in, dus daar kan niks kapot aan zijn.
De klik die je hoort moet de relais zijn voor je startmotor. Als die het niet doet, dan moet het met aandrukken alsnog gaan. Als er wel stroom in de accu zit, moet je startmotor eigenlijk wel aanslaan. doet hij dat niet, dan is er een kapot/los contact, of de startmotor is defect.
Aangezien je met aandrukken niet de auto aan de gang krijgt, lijkt het me toe, dat de startmotor minder relevant is. (misschien krijgt deze gewoon geen stroom.) Het begint er meer op te lijken dat er iets met je motor niet goed is. verzopen misschien, of bougies kapot, of de stroom die naarde bougies toe loopt natuurlijk.
Ik heb trouwens eens meegemaakt met een E--kadett, dat het contact welke ervoor zorgt dat je accu wordt opgeladen, vastgemaakt is met hard plastic (af fabriek!). Dit was zo heet geworden dat het smolt, en uiteindelijk ervoor zorgde dat er geen stroom meer door de auto ging. niet naar de accu, niet naar de motor.
was binnen een paar minuten opgelost door de anwb trouwens.
Ik kan vanmiddag nog wel eens proberen te duwen, maar verzopen lijkt 'ie me nu niet. Ik ben er zaterdagmiddag achter gekomen, toen heb ik geduwd. Verder is er niks mee gedaan, tot een uurtje geleden dan.
Probleem met de ANWB is dat ik 'm dan eerst buiten de gemeentegrens moet duwen
Stel dat ik 'm aangeduwd krijg, betekend dat dan dat ik elke keer als ik weg wil rijden moet duwen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |