bron: www.stand.nl
In het radio 1 programma straks aandacht voor het probleem dat het probleem met marokkaanse jongeren veel groter is dan tot nu toe aangenomen.
Op de site kun je stemmen op de stelling. www.stand.nl
Uitleg stelling
De criminaliteit onder Marokkaanse jongens in Amsterdam is veel ernstiger dan tot nu toe werd aangenomen. Jeugdbendes zouden als paddestoelen uit de grond schieten. Politie, justitie en gemeentebestuur zeggen dat het probleem buitenproportioneel is.
De bendes moeten hard worden aangepakt. Maar hoeveel van die jeugdbendes zijn er werkelijk? Wordt het bestaan en het gevaar van jeugdbendes overdreven? Daarover praat Sjors Fröhlich na half twee met Henk Ferwerda, criminoloog.
quote:Aangenomen door wie?
dat het probleem met marokkaanse jongeren veel groter is dan tot nu toe aangenomen.
quote:In de politiek lopen ze altijd 5 jaar achter op de werkelijkheid.
Op vrijdag 17 oktober 2003 12:54 schreef err het volgende:[..]
Aangenomen door wie?
De grootte van het probleem is inmiddels toch wel erkend mag ik aannemen, of blijven ze eeuwig hun kop in het zand steken?
Gewoon eruit gooien die gasten! ook al hebben ze een Nederlands Paspoort, even de grondwet aanpassen, en klaar is kees.
quote:In feite staat hier: Mag je eigenlijk wel zeggen dat Marokkanen crimineel zijn?
Stelling van vrijdag 17 oktober 2003
Gevaar jeugdbendes wordt overdreven
Eens
Oneens
quote:
De overheid heeft haar greep op een grote groep jongeren verloren. Zij gingen de afgelopen week in Den Bosch de strijd aan met de politie, maar dat kan morgen in een andere stad gebeuren.Rellen zijn er in Nederland altijd geweest. Uit de jaren zestig en zeventig kennen we de provo-rellen en ook de kroningsrellen drongen door tot de wereldpers. We hebben sinds jaar en dag de voetbalrellen. De laatste jaren zie je een ontwikkeling naar grootschalige onlusten in binnensteden en pleinen. Daarbij valt vooral op dat het niet altijd twee groepen uit de samenleving zijn die tegen elkaar vechten, maar steeds vaker knokt een menigte tegen de politie. Tegen het gezag. De onlusten in Den Bosch passen in het rijtje van buurtgebonden rellen zoals daar waren het Mecatorplein in Amsterdam, de Coolsingel in Rotterdam, de Oosterparkwijk in Groningen en - vaak vergeten - de Miro-rellen in Enschede.
quote:
Als je die gebeurtenissen analyseert, zie je steeds dezelfde lijn terugkomen. De daders komen uit hetzelfde type wijk: vroeger zouden we achterbuurt zeggen, maar tegenwoordig spreken we van aandachtswijken.
quote:Het gaat trouwens dus niet om marokkaanse bendes. Maar om geweld onder jongeren die zich door middel van netwerken kenmerken.
Het lijkt dan dat het alleen jongeren zijn, maar op de achtergrond worden ze aangemoedigd door de ouderen. Die corrigeren niet. Ze kijken vergenoegd toe. De beelden van de kampioensrellen op de Coolsingel spreken boekdelen. De jongeren met bivakmutsen en sjaals voor het gezicht in de frontlinie, de ouderen langs de kant.
quote:Het gaat vooral om Marokkaanse Bendes, je moet de uitleg van de stelling ook lezen:
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:14 schreef Nyrem het volgende:
Wat passages uit een rapport/onderzoek van Henk Ferwerda (de criminoloog die spreekt)
[..]
[..]
[..]Het gaat trouwens dus niet om marokkaanse bendes. Maar om geweld onder jongeren die zich door middel van netwerken kenmerken.
Uitleg stelling
De criminaliteit onder Marokkaanse jongens in Amsterdam is veel ernstiger dan tot nu toe werd aangenomen. Jeugdbendes zouden als paddestoelen uit de grond schieten. Politie, justitie en gemeentebestuur zeggen dat het probleem buitenproportioneel is.
De bendes moeten hard worden aangepakt. Maar hoeveel van die jeugdbendes zijn er werkelijk? Wordt het bestaan en het gevaar van jeugdbendes overdreven? Daarover praat Sjors Fröhlich na half twee met Henk Ferwerda, criminoloog.
quote:Ik lees toch echt goed.
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:16 schreef 001 het volgende:[..]
Het gaat vooral om Marokkaanse Bendes, je moet de uitleg van de stelling ook lezen:
Uitleg stelling
De criminaliteit onder Marokkaanse jongens in Amsterdam is veel ernstiger dan tot nu toe werd aangenomen. Jeugdbendes zouden als paddestoelen uit de grond schieten. Politie, justitie en gemeentebestuur zeggen dat het probleem buitenproportioneel is.De bendes moeten hard worden aangepakt. Maar hoeveel van die jeugdbendes zijn er werkelijk? Wordt het bestaan en het gevaar van jeugdbendes overdreven? Daarover praat Sjors Fröhlich na half twee met Henk Ferwerda, criminoloog.
De aanleiding voor deze stelling is het probleem met marokkaanse jongens wat je net beschreef.
De stelling is algemener; omdat het een probleem is dat niet alleen voorkomt bij marokkaanse jongeren. (zie uitleg hierboven)
Anders had het er wel duidelijk gestaan.
quote:Ze zijn gewoon bang! Maar de meeste Nederelanders weten wel beter! Als al deze Marokkanen er niet zouden zijn dan was de criminaliteit een stuk minder. En alle beetjes helpen.
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:21 schreef Nyrem het volgende:[..]
Ik lees toch echt goed.
De aanleiding voor deze stelling is het probleem met marokkaanse jongens wat je net beschreef.
De stelling is algemener; omdat het een probleem is dat niet alleen voorkomt bij marokkaanse jongeren. (zie uitleg hierboven)Anders had het er wel duidelijk gestaan.
quote:Wie zijn bang?
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:28 schreef 001 het volgende:[..]
Ze zijn gewoon bang! Maar de meeste Nederelanders weten wel beter! Als al deze Marokkanen er niet zouden zijn dan was de criminaliteit een stuk minder. En alle beetjes helpen.
Kijk als de ouders hun kroost beter opvoeden dan heb ik geen probleem met ze. Maar nu wel.
quote:Als er geen criminele Nederlanders zouden zijn dan was de criminaliteit nog veel minder. Maar naar anderen wijzen is een stuk makkelijker natuurlijk.
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:28 schreef 001 het volgende:
Als al deze Marokkanen er niet zouden zijn dan was de criminaliteit een stuk minder.
Verder vraag ik me af of er naast stemmingmakerij nog een andere reden is om het topic te beginnen over "marokkaanse bendes", terwijl het rapport duidelijk veel algemener van insteek is.
quote:Ja maar er bestaat ook een land dat Marokko heet! Dan houden wij wel onze "eigen" criminelen.
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:34 schreef Zwartkijken het volgende:[..]
Als er geen criminele Nederlanders zouden zijn dan was de criminaliteit nog veel minder. Maar naar anderen wijzen is een stuk makkelijker natuurlijk.
Verder vraag ik me af of er naast stemmingmakerij nog een andere reden is om het topic te beginnen over "marokkaanse bendes", terwijl het rapport duidelijk veel algemener van insteek is.
quote:Loser optyfuh
Op vrijdag 17 oktober 2003 12:48 schreef Artmetic het volgende:
spam optyfuh
quote:Als al deze crimenele Marokkanen er niet zouden zijn dan is de criminaliteit een stuk minder? Als alle dieven er niet zouden zijn dan zou er niet gestolen worden?
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:28 schreef 001 het volgende:[..]
Als al deze Marokkanen er niet zouden zijn dan was de criminaliteit een stuk minder. En alle beetjes helpen.
/ontopic
Het is mij toch ontschoten om het te volgen maar bendes moeten gewoon aangepakt worden. Die Marokkaantjes kan je niet terugsturen ook al is er al dan niet sprake van een dubbele nationaliteit. Je hebt nog steeds te maken met de 'rechten en verplichtingen' die het hebben van een Nederlands staatsburgerschap brengt.
Verder lijkt mij de bereidheid van Marokko om onderdaden op te nemen die niet vrijwillig het land binnenkomen verdacht. Of we moeten ze het land binnensmokkelen en daar dan achterlaten.
quote:Die hebben we toch al? Beter bekend als de politie?
Op vrijdag 17 oktober 2003 13:37 schreef Sphere het volgende:
Krijgen we Nederlandse knokploegen oid.Wil de overheid dat dan?!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |