abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13928964
quote:
Om de zeven seconden sterft op Aarde een kind van de honger

Elke zeven seconden sterft op onze planeet een kind van de honger. Dat meldde de speciale rapporteur van de VN, Jean Ziegler, op de vooravond van Wereldvoedseldag woensdag, op een persconferentie.
"Elke zeven seconden gaat ergens in de wereld een kind jonger dan tien dood aan de directe of indirecte gevolgen van een tekort aan voedsel", aldus Ziegler op een persconferentie ter gelegenheid van de presentatie van zijn derde jaarlijks VN-rapport.
"Dagelijks bezwijken zo'n 100.000 mensen aan de honger of de gevolgen ervan en elke vier uur wordt er iemand blind door een gebrek aan vitamine A", vervolgde Ziegler volgens wie het aantal ondervoede mensen van 815 miljoen in 2001 is gestegen naar 840 miljoen in 2002.

De Zwitserse socioloog voorspelde dat het doel van de internationale gemeenschap om het aantal hongerigen vanaf nu tot in 2015 te halveren, niet bereikt zal worden.
"De situatie is absurd. Volgens het FAO (Food and Agricultural Organisation) kan onze planeet zonder problemen de monden vullen van zo'n 12 miljard mensen, en we zijn maar met 6,2 miljard", aldus de Zwitserse socioloog. "Er is geen enkele natuurwet die deze dagelijkse slachtpartij kan verklaren. Bovendien is 70 pct van de 1,2 miljard mensen die volgens de Wereldbank op de armoedgrens leven, boer", voegt hij daar nog aan toe.

Ziegler nagelde de internationale multinationals aan de schandpaal omdat volgens hem het "privé-kapitaal een cruciale rol speelt in de ondervoeding in de wereld". "Een kind dat sterft van de honger, wordt vermoord door de wereldorde", aldus Ziegler.

bron GvA

Ik vraag me af of er belangstelling is voor een discussie hierover? (zo niet slotje geen probleem)

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_13928993
Maar sterven er dan alleen kinderen aan honger?

Oftewel: hoeveel mensen per dag in totaal.

pi_13929014
Het is de natuur? Survival of the fittest?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_13929064
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Maar sterven er dan alleen kinderen aan honger?

Oftewel: hoeveel mensen per dag in totaal.

Dagelijks bezwijken zo'n 100.000 mensen aan de honger of de gevolgen ervan.
Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
pi_13929085
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:15 schreef mcintosh het volgende:
Klinkt hard, maar kan je niet geheel ongelijk geven.

Al is er laatst een onderzoek geweest dat als al het eten op de wereld eerlijk wordt verdeeld, er niemand honger hoeft te lijden en dat de voedingswaarde ervan ook voldoenden is.

pi_13929131
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:17 schreef WebVoice het volgende:

[..]

Klinkt hard, maar kan je niet geheel ongelijk geven.

Al is er laatst een onderzoek geweest dat als al het eten op de wereld eerlijk wordt verdeeld, er niemand honger hoeft te lijden en dat de voedingswaarde ervan ook voldoenden is.

Is er dan ook onderzocht hoe het de wereld vergaat als er niet zoveel mensen sterven....

Mensen hebben niet alleen voedsel nodig, ook huizen, werk, voorzieningen... hoe gaan we die behoefte vervullen?

pi_13929145
Het zou op lange termijn pas een rampscenario worden als al die kinderen het zouden overleven.
pi_13929154
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:20 schreef Disorder het volgende:
Het zou op lange termijn pas een rampscenario worden als al die kinderen het zouden overleven.
GMTA
pi_13929163
Het zijn wel cijfers die je ff stil doen staan/worden. Het is niet nix natuurlijk: mensen sterven terwijl er genoeg eten is.

Maar goed, ik kan daar weinig aan doen, denk ik. En ieder voor zich denkt er ongeveer zo over dus verandert er niets...

pi_13929167
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:15 schreef mcintosh het volgende:
Natuurlijke selectie
pi_13929230
Hoe meer zielen hoe meer vreugd!
Ik heb hier een grasveld in de buurt, en daar kunnen makkelijk nog 2 flats bij komen!

Kom! Kom! Koooooommmmm!!!!...

[Dit bericht is gewijzigd door eetomit op 16-10-2003 20:23]

Nederland heeft een cellentekort. [br] Parttime DnB-Addicts Crew® Promoter.
pi_13929231
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:19 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Is er dan ook onderzocht hoe het de wereld vergaat als er niet zoveel mensen sterven....

Mensen hebben niet alleen voedsel nodig, ook huizen, werk, voorzieningen... hoe gaan we die behoefte vervullen?

Ik zeg ook niet dat we dat moeten gaan doen, maar op het gebied van voedsel is het wel theoretisch mogelijk. De rest zie ik ook niet als optie
pi_13929245
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:20 schreef mcintosh het volgende:

[..]

GMTA

Geen idee waar dat voor staat.
pi_13929260
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:23 schreef Disorder het volgende:

[..]

Geen idee waar dat voor staat.

Great Minds Think Alike

Onze posts kwamen op hetzelfde neer

donderdag 16 oktober 2003 @ 20:25:05 #15
67733 Kanzaki
Allemaal als nOOb begonnen
pi_13929272
Om van te huilen. Zeker als je bedenkt dat de grootste voorvechter van democratie en vrijheid in de wereld. Op de bonnefooi 600 miljard dollar uitgeeft aan een oorlog..
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
  donderdag 16 oktober 2003 @ 20:35:47 #16
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_13929555
En elke maand verdiend een Nederlander genoeg om een heel Afrikaans gezin een jaar lang te eten te geven. Als elk gezin maandelijks 50 euro zou geven aan een goed doel om eten te kopen, dan is het hele probleem opgelost!

Mijn vrouw en ik hebben allebei een regel: Hoe weinig we ook verdienen in een bepaalde maand, we zetten ALTIJD $25 per persoon apart voor een goed doel. Komen we niet helemaal uit die maand? Jammer, dan leveren we zelf maar wat in.

Het is niet veel, maar als iedereen dit zou doen zou de wereld een veel betere plaats zijn.....

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 16 oktober 2003 @ 20:36:50 #17
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_13929576
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:25 schreef Kanzaki het volgende:
Om van te huilen. Zeker als je bedenkt dat de grootste voorvechter van democratie en vrijheid in de wereld. Op de bonnefooi 600 miljard dollar uitgeeft aan een oorlog..
Tis makkelijk he, een ANDER de schuld te geven. Maar wat doe je zelf?
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 16 oktober 2003 @ 20:39:22 #18
59251 Zwartkijken
helemaal niet zwartgallig
pi_13929636
Aangezien er binnen de minder ontwikkelde landen nog steeds een geboorteoverschot is van 16 mensen per 1000 inwoners per jaar, tegenover 1 per 1000 inwoners per jaar in ontwikkelde landen zie ik het probleem niet zo.

Er is al te weinig eten daar, en een relatief hoge sterfte van jonge mensen helpt dat tekort nog een beetje in de hand te houden.

CYNIC: A blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be. Hence the custom among the Scythians of plucking out a cynic's eyes to improve his vision.
--Ambrose Bierce, The devil's dictionary.
pi_13929670
Elke 3 sec. wordt er een kindje geboren dus per saldo stijgt de bevolking nog steeds.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  donderdag 16 oktober 2003 @ 21:09:38 #20
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_13930389
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:40 schreef Strolie75 het volgende:
Elke 3 sec. wordt er een kindje geboren dus per saldo stijgt de bevolking nog steeds.
waardoor er over enkele jaren nóg meer doodgaan van de honger
pi_13930821
Wat fuckin freaking Cosma, ik denk alleen dat geen hond dit werkelijk beseft, slotje svp....
Ik vind het heel vreemd dat je een artikel plaatst en er van uit gaat dat er geen discussie ontstaat over zo iets wezenlijks of doe je het expres?
pi_13937399
quote:
Op donderdag 16 oktober 2003 20:13 schreef Cosma-Shiva het volgende:
-----------------------
Er is geen enkele natuurwet die deze dagelijkse slachtpartij kan verklaren.
-----------------------

bron GvA
Geld.
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 09:14:36 #23
69472 Bommelding
Der herr Boml.
pi_13937414
Maar zolang het over Afrika gaat, is het natuurlijk erg makkelijk om het over 'survival of the fittest' te hebben. En 'blij' te zijn dat er nog zoveel het loodje leggen, guttegut, wat moet je anders met al die mensen he.
Als u begrijpt wat ik bedoel.
  vrijdag 17 oktober 2003 @ 09:15:44 #24
12221 Tijn