quote:
Om de zeven seconden sterft op Aarde een kind van de hongerElke zeven seconden sterft op onze planeet een kind van de honger. Dat meldde de speciale rapporteur van de VN, Jean Ziegler, op de vooravond van Wereldvoedseldag woensdag, op een persconferentie.
"Elke zeven seconden gaat ergens in de wereld een kind jonger dan tien dood aan de directe of indirecte gevolgen van een tekort aan voedsel", aldus Ziegler op een persconferentie ter gelegenheid van de presentatie van zijn derde jaarlijks VN-rapport.
"Dagelijks bezwijken zo'n 100.000 mensen aan de honger of de gevolgen ervan en elke vier uur wordt er iemand blind door een gebrek aan vitamine A", vervolgde Ziegler volgens wie het aantal ondervoede mensen van 815 miljoen in 2001 is gestegen naar 840 miljoen in 2002.De Zwitserse socioloog voorspelde dat het doel van de internationale gemeenschap om het aantal hongerigen vanaf nu tot in 2015 te halveren, niet bereikt zal worden.
"De situatie is absurd. Volgens het FAO (Food and Agricultural Organisation) kan onze planeet zonder problemen de monden vullen van zo'n 12 miljard mensen, en we zijn maar met 6,2 miljard", aldus de Zwitserse socioloog. "Er is geen enkele natuurwet die deze dagelijkse slachtpartij kan verklaren. Bovendien is 70 pct van de 1,2 miljard mensen die volgens de Wereldbank op de armoedgrens leven, boer", voegt hij daar nog aan toe.Ziegler nagelde de internationale multinationals aan de schandpaal omdat volgens hem het "privé-kapitaal een cruciale rol speelt in de ondervoeding in de wereld". "Een kind dat sterft van de honger, wordt vermoord door de wereldorde", aldus Ziegler.
bron GvA
Ik vraag me af of er belangstelling is voor een discussie hierover? (zo niet slotje geen probleem)
quote:Dagelijks bezwijken zo'n 100.000 mensen aan de honger of de gevolgen ervan.
Op donderdag 16 oktober 2003 20:14 schreef Henk-Wim het volgende:
Maar sterven er dan alleen kinderen aan honger?Oftewel: hoeveel mensen per dag in totaal.
quote:Klinkt hard, maar kan je niet geheel ongelijk geven.
Op donderdag 16 oktober 2003 20:15 schreef mcintosh het volgende:
Het is de natuur? Survival of the fittest?
Al is er laatst een onderzoek geweest dat als al het eten op de wereld eerlijk wordt verdeeld, er niemand honger hoeft te lijden en dat de voedingswaarde ervan ook voldoenden is.
quote:Is er dan ook onderzocht hoe het de wereld vergaat als er niet zoveel mensen sterven....
Op donderdag 16 oktober 2003 20:17 schreef WebVoice het volgende:[..]
Klinkt hard, maar kan je niet geheel ongelijk geven.
Al is er laatst een onderzoek geweest dat als al het eten op de wereld eerlijk wordt verdeeld, er niemand honger hoeft te lijden en dat de voedingswaarde ervan ook voldoenden is.
Mensen hebben niet alleen voedsel nodig, ook huizen, werk, voorzieningen... hoe gaan we die behoefte vervullen?
quote:GMTA
Op donderdag 16 oktober 2003 20:20 schreef Disorder het volgende:
Het zou op lange termijn pas een rampscenario worden als al die kinderen het zouden overleven.
Maar goed, ik kan daar weinig aan doen, denk ik. En ieder voor zich denkt er ongeveer zo over dus verandert er niets...
quote:Natuurlijke selectie
Op donderdag 16 oktober 2003 20:15 schreef mcintosh het volgende:
Het is de natuur? Survival of the fittest?
Kom! Kom! Koooooommmmm!!!!...
[Dit bericht is gewijzigd door eetomit op 16-10-2003 20:23]
quote:Ik zeg ook niet dat we dat moeten gaan doen, maar op het gebied van voedsel is het wel theoretisch mogelijk. De rest zie ik ook niet als optie
Op donderdag 16 oktober 2003 20:19 schreef mcintosh het volgende:[..]
Is er dan ook onderzocht hoe het de wereld vergaat als er niet zoveel mensen sterven....
Mensen hebben niet alleen voedsel nodig, ook huizen, werk, voorzieningen... hoe gaan we die behoefte vervullen?
quote:Geen idee waar dat voor staat.
Op donderdag 16 oktober 2003 20:20 schreef mcintosh het volgende:[..]
GMTA
quote:Great Minds Think Alike
Op donderdag 16 oktober 2003 20:23 schreef Disorder het volgende:[..]
Geen idee waar dat voor staat.
Onze posts kwamen op hetzelfde neer
Mijn vrouw en ik hebben allebei een regel: Hoe weinig we ook verdienen in een bepaalde maand, we zetten ALTIJD $25 per persoon apart voor een goed doel. Komen we niet helemaal uit die maand? Jammer, dan leveren we zelf maar wat in.
Het is niet veel, maar als iedereen dit zou doen zou de wereld een veel betere plaats zijn.....
quote:Tis makkelijk he, een ANDER de schuld te geven. Maar wat doe je zelf?
Op donderdag 16 oktober 2003 20:25 schreef Kanzaki het volgende:
Om van te huilen. Zeker als je bedenkt dat de grootste voorvechter van democratie en vrijheid in de wereld. Op de bonnefooi 600 miljard dollar uitgeeft aan een oorlog..
Er is al te weinig eten daar, en een relatief hoge sterfte van jonge mensen helpt dat tekort nog een beetje in de hand te houden.
quote:waardoor er over enkele jaren nóg meer doodgaan van de honger
Op donderdag 16 oktober 2003 20:40 schreef Strolie75 het volgende:
Elke 3 sec. wordt er een kindje geboren dus per saldo stijgt de bevolking nog steeds.
quote:Geld.
Op donderdag 16 oktober 2003 20:13 schreef Cosma-Shiva het volgende:
-----------------------
Er is geen enkele natuurwet die deze dagelijkse slachtpartij kan verklaren.
-----------------------
bron GvA
quote:
Op vrijdag 17 oktober 2003 09:15 schreef Tijn het volgende:
Zou er een verband bestaan?Film downloaden in 7 seconden...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |