abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2003 @ 10:41:57 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13892982
quote:
Texelaar krijgt in trein wapen tegen hoofd gedrukt
Van onze verslaggever BERT DE JONG
oudeschild-,,Het was net een gangsterfilm. Zó bizar. Je realiseert je op zo'n moment nauwelijks wat er gebeurt.'' Just Heinis (41) uit Oudeschild (Texel) werd maandagavond rond negen uur bruut overvallen in de trein van Schagen naar Den Helder. Ben je blij dat de trein rijdt, en redelijk op tijd, stormen er plotsklaps drie rovers je coupé binnen.

Heinis, leraar natuur- en wiskunde aan de openbare scholengemeenschap Texel, was een dagje naar Amsterdam geweest. Herfstvakantie, onder andere op bezoek bij zijn moeder.

,,Ik zat in mijn eentje in een zogeheten werkcoupé 1e klasse een beetje te dommelen, toen bij Anna Paulowna de deur met geweld open getrokken werd. Er stormden drie jongens naar binnen. De roverhoofdman richtte een vuurwapen op mij, de tweede overvaller had een nylonkous over zijn hoofd, de derde droeg een bivakmuts. Ze schreeuwden: snel, geld, geld, geld.''

Heinis overwoog één moment verzet te plegen. Snotneuzen waren het, en wellicht was het vuurwapen niet echt. Ze verdienden een rotschop. Hij herinnerde zich op tijd televisiespotjes, waarin getuigen van zinloos geweld wordt gewaarschuwd niet zelf de held uit te gaan hangen. En koos eieren voor zijn geld.

Tijdnood
,,Ik probeerde mijn portemonnee uit mijn jaszak te halen, om ze tevreden te stellen. Toen dat niet snel genoeg lukte eisten de overvallers mijn jas op. De trein was inmiddels gestopt op het station Anna Paulowna. Ze kwamen in tijdnood. Ik wilde mijn jas in eerste instantie niet geven. Maar de hoofdman riep: 'vooruit die jas, of ik schiet je dood'. Nou, toen heb ik mijn jas toch maar snel afgestaan. Daar zat dus mijn portemonnee in met geld, bankpassen, en creditcards.''

Jas kwijt, portemonnee weg. De rovers waren nog niet tevreden. Ze wilden ook de rugtas van Heinis. ,,Daarin zaten cadeautjes van mijn moeder, voor mijn dochtertje Lot dat twee weken geleden is geboren. Lullig hoor.'' Ook die raakte hij dus kwijt.

De rover met de nylonkous haalde als slotact een busje pepperspray tevoorschijn, en sproeide het sterk tranende goedje in het gezicht van de Texelaar. ,,Ik zag een aantal minuten helemaal niks meer.'' De drie overvallers vluchtten vervolgens de trein uit, pal langs de verbouwereerde conducteurs die op het perron stonden. Heinis: ,,Volgens de conducteurs was het trio in Schagen ingestapt. Toen al vonden de NS'ers het vreemde snuiters.''

Noodrem
,,Ik heb natuurlijk aangifte gedaan. Van de leider van de overvallers, die zijn gezicht niet bedekt had, heb ik een redelijk signalement kunnen geven. Vraagt zo'n politieman waarom ik niet aan de noodrem heb getrokken toen ze de coupé binnen kwamen. Denkt zo'n agent nu echt dat je daar aan denkt als je een vuurwapen tegen je hoofd gedrukt krijgt?''

Heinis wil dat andere passagiers die 's avonds met de trein reizen, en dan met name op trajecten met weinig passagiers, lering trekken uit zijn verhaal: ,,Ga niet alleen in een coupé zitten, zoek elkaar op. Dat is veiliger.''

Een politiewoordvoerder bevestigt het relaas van Heinis. Volgens de hermandad staat het treintraject Alkmaar-Schagen-Den Helder niet als bijzonder gevaarlijk te boek. De brute beroving van de Texelaar is vooralsnog een op zichzelf staand incident. Bizar, dat wel.

www.nhd.nl

Dat is de trein die ik regelmatig nam naar mijn werk, ook 's avonds. Ik woon in Schagen en daar stapt meestal iedereen uit zodat de trein SCH-DH praktisch leeg is. In de tijd dat ik er heenmoest, zo'n 1,5 jaar bij elkaar heb ik altijd zwart gereden. Er komt nooit een conducteur langs.
pi_13893069
Echt vreselijk prettig is het land boven de lijn Amsterdam-Zandvoort sowieso al niet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_13893104
hmm ja lekker veilig gevoel geeft dat
forum.fok.nl
pi_13893120
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 10:41 schreef SunChaser het volgende:
In de tijd dat ik er heenmoest, zo'n 1,5 jaar bij elkaar heb ik altijd zwart gereden.
Boefje.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2003 @ 10:49:50 #5
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13893137
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 10:48 schreef Strolie75 het volgende:

[..]

Boefje.

Het was meer om aan te geven hoe goed de NS haar werk doet
pi_13893149
Het verstandigst is dus om bij elkaar te gaan zitten. Dan maar geen 1e klas.
pi_13893186
quote:
Vraagt zo'n politieman waarom ik niet aan de noodrem heb getrokken toen ze de coupé binnen kwamen.
Omdat je dan een boete krijgt. Andere agenten vinden dat waarschijnlijk nooit een geldige reden.

[Dit bericht is gewijzigd door Chrizzly op 15-10-2003 10:52]

pi_13893203
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 10:49 schreef SunChaser het volgende:
Het was meer om aan te geven hoe goed de NS haar werk doet
Door mensen zoals jij heeft de NS niet genoeg geld om de treinen op tijd te laten rijden. Je moest jezelf schamen. Leg mij het verschil uit tussen jou en een inbreker.

Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_13893208
quote:
Hij herinnerde zich op tijd televisiespotjes, waarin getuigen van zinloos geweld wordt gewaarschuwd niet zelf de held uit te gaan hangen. En koos eieren voor zijn geld.
No comment.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 15 oktober 2003 @ 10:53:28 #10
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_13893211
Niet om stoer te doen, maar als iemand zo'n geintje bij mij zou flikken blijft er bar weinig meer van die persoon over.

Kijk, een gun trekken en ermee dreigen is 1, het lef hebben deze ook daadwerkelijk in koele bloede te gebruiken is een heel ander verhaal. Je kan er gerust vanuit gaan dat ze de trekker niet overhalen als je niets onverwachts doet.

En mocht je verkeerd zitten en zo'n etter haalt haalt wel de trekker over... eh... shit happens?

Godfather Bodybuilding topic reeks
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2003 @ 10:55:29 #11
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13893250
Heb een ingezonden brief gestuurd naar de Telegraaf en het NHD.
quote:
Een Texelaar is beroofd in de trein van Schagen naar Den Helder. Niet zo vreemd dat iemand hiertoe komt, want in de 1,5 jaar dat ik van Schagen naar Den Helder reisde, zowel in de ochtend, middag als avond is mijn kaartje niet meer dan 10 keer gecontroleerd. De conducteurs denken op dit traject, we zijn bijna thuis, we blijven lekker eerste klas zitten. Of andersom: we beginnen net, de weg is nog lang dus we blijven eerste klas zitten. En intussen voelt de reiziger zich steeds onveiliger. Ja, de service staat hoog in het vaandel bij de Nederlandse Spoorwergen.

woensdag 15 oktober 2003 @ 11:00:09 #12
14827 Kogando
Modelprutser
pi_13893344
quote:
Gezien het feit Dhr. Tetelepta al die tijd nooit een kaartje heeft gekocht heeft hij derhalve geen recht van spreken.
pi_13893436
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 10:55 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Sjonge ik dacht dat jij al een dagtaak had aan fok!ken..... nee het is nog erger: die man houdt tijd over om ingezonden brieven naar de telegraaf te sturen...
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 15 oktober 2003 @ 11:14:33 #14
52589 sjun
uit solidariteit
pi_13893583
Heeft er al iemand een voorstel voor een bewapende treinwacht als variant op de burgerwacht en de pinwacht gelanceerd?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2003 @ 11:17:54 #15
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13893663
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:00 schreef Kogando het volgende:
Top!
  woensdag 15 oktober 2003 @ 11:18:20 #16
42123 Manji
Cursed with Immortality
pi_13893675
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 10:53 schreef Mr.J het volgende:

En mocht je verkeerd zitten en zo'n etter haalt haalt wel de trekker over... eh... shit happens?

Das dan wel een enorme berg stront.
The Horizons Of The Spring
Glare Of Autumn
...And Winter Becomes
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2003 @ 11:23:15 #17
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13893798
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 10:53 schreef Oosthoek het volgende:

[..]

No comment.

Hoezo? Ik zou ook niet de held uithangen.
  woensdag 15 oktober 2003 @ 11:23:45 #18
53835 Razzmatazz
I fell asleep on your sofa..
pi_13893808
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 10:53 schreef Mr.J het volgende:
Niet om stoer te doen, maar als iemand zo'n geintje bij mij zou flikken blijft er bar weinig meer van die persoon over.

Kijk, een gun trekken en ermee dreigen is 1, het lef hebben deze ook daadwerkelijk in koele bloede te gebruiken is een heel ander verhaal. Je kan er gerust vanuit gaan dat ze de trekker niet overhalen als je niets onverwachts doet.

..sure
Ik reis ook regelmatig tussen Den Helder en Amsterdam, en de avonden probeer ik wel te mijden, zeker in het weekend. Gewoon een gespannen sfeer soms en geen conducteur te zien.
'Cos aren't you the one with your Razzmatazz and the nights on the town?
pi_13893814
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:23 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Hoezo? Ik zou ook niet de held uithangen.

Het gaat om het idee dat er werkelijk mensen bestaan die niet zelf kunnen denken en zo'n tv-spotje nodig hebben om zich te herinneren hoe ze moeten handelen in zo'n situatie
pi_13893838
klootzakken zijn het, zulke gasten verdienen echt een rotschop!
Colin Powell's got a better change of winning bronze in female gymnastics, then becoming the next president of the United States.
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2003 @ 11:25:28 #21
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13893840
Het hele station in Den Helder is kut, de trein blijft er 25 minuten wachten, personeel zit in de kantine en de restaurants en de Wizzle zijn 's avonds dicht.
  woensdag 15 oktober 2003 @ 11:25:53 #22
14827 Kogando
Modelprutser
pi_13893854
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:17 schreef SunChaser het volgende:
Top!
pi_13893906
Daar zat ik afgelopen maandag nog in! Het is altijd wel rustig in de trein ja, misschien verstandig om dan bij andere mensen te gaan zitten. Die J. Heinis ken ik trouwens. Hij is idd leraar op de OSG hier op Texel en is de mentor van m'n zusje.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_13893960
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:25 schreef SunChaser het volgende:
Het hele station in Den Helder is kut, de trein blijft er 25 minuten wachten, personeel zit in de kantine en de restaurants en de Wizzle zijn 's avonds dicht.
Echt een veilig gevoel geeft het niet inderdaad. Ook 's ochtends tussen de junks en alcoholisten op de trein wachten is geen pretje....
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
  Redactie Frontpage woensdag 15 oktober 2003 @ 11:31:57 #25
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_13894008
quote:
Op woensdag 15 oktober 2003 11:29 schreef Pizza_Shooter het volgende:

Echt een veilig gevoel geeft het niet inderdaad. Ook 's ochtends tussen de junks en alcoholisten op de trein wachten is geen pretje....

Als je in Den Helder in de wachtende trein stapt kun je het beste meteen in de eerste wagon stappen, da's tweede klas idd, maar daar gaan de meesten zitten. Wil je eerste klas reizen, dan kun je toch echt het beste in Schagen of zelfs HHW daarnaartoe lopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')