abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13878008
Het CPB wil van de studiefinanciering een lening maken. Dat valt in een rapport van de CPB te vinden onder:

http://www.cpb.nl/nl/news/2002_38.html

Nu ben ik het duidelijk niet eens met de hervorming van de studiefinanciering. Als nadeel noem ik bijvoorbeeld dat de drempelwaarde van het gaan studeren hoger wordt. Dit zal leiden tot minder mensen die het hoger onderwijs ingaan en op langer termijn dus een beperking wordt voor de economische groei. Een voordeel is natuurlijk dat dit tot megabesparingen leidt.

Wat vinden jullie van de hervorming? Ik verwacht natuurlijk hoogstaande reacties met goed beargumenteerde meningen. Zou er misschien ergens een rapport zijn die deze hervorming 'afkraakt/afraad'? Lijkt mij wel intressant...

pi_13878092
een lening
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_13878161
Goed beargumenteerde meningen! Klasse! Maar ff ontopic mensen die er verstand van hebben?
pi_13878230
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 16:16 schreef FreakXL het volgende:
Goed beargumenteerde meningen! Klasse! Maar ff ontopic mensen die er verstand van hebben?
Ik Heb Stufi en wil dat het geen lening wordt klaar
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_13878261
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 16:19 schreef Steve-O het volgende:

[..]

Ik Heb Stufi en wil dat het geen lening wordt klaar

Oh, en waarom niet?
pi_13878269
Kan je die mening ook onderbouwen want als je het CPB rapport leest blijkt tog duidelijk dat een lening misschien beter is. Daarvoor moet je ook naar landbelang kijken en niet naar eigen belang
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 16:21:58 #7
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_13878312
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 16:20 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Oh, en waarom niet?

omdat je het dan moet terugbetalen misschien...
pi_13878349
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 16:20 schreef FreakXL het volgende:
Kan je die mening ook onderbouwen want als je het CPB rapport leest blijkt tog duidelijk dat een lening misschien beter is. Daarvoor moet je ook naar landbelang kijken en niet naar eigen belang
Ok. Mijn mening. Als ik klaar ben met studeren, mogen ze er een lening van maken. Stukken beter voor het landbelang, maar nu nog ff niet!
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 16:24:27 #9
37817 Wutangtony
I'll Fok You Up!!!!!!!
pi_13878382
Het lijkt mij geen slimme zet, want als strax alle hand arbeid in het buitenland moet worden gedaan ivm de loonkosten, moeten wij hier ons focussen op de kennis economie! dus je werpt met deze maatregel idd een drempel op! ze zouden het andersom moeten doen; stufi verhogen!
Wat moet je anders?
pi_13878392
Voor Veldmuis:
Ja en dat is die hervorming dus ook. Maar er kleven dus wel nadelen aan zoals dat er minder mensen gaan studeren. Volgens mij moeten er wel betere alternatiefen zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door FreakXL op 14-10-2003 16:27]

dinsdag 14 oktober 2003 @ 16:27:47 #11
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_13878473
In de landen om ons heen is het schoolgeld miniem maar je krijgt ook geen stufi. Studenten worden daar geacht er bij te gaan werken. De gemiddelde studie duur is daarom langer maar mensen hoeven niet te lenen.

Het ouder zijn als je afstudeert wordt niet als probleem gezien omdat je tijdens je studeren al relevante werkervaring hebt opgedaan (als je slim bent).

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_13878483
ik denk dat de drempel om te gaan studeren wel iets hoger wordt. Niemand wil met een schuld zitten als blijkt dat de studie toch niets is of als je het niet aan kan.
Aan de andere kant zijn de voorwaarden wel weer zo dat je het alleen terug hoeft te betalen als je dat ook kan. Dus je loopt niet het risico dat je het met weinig geld moet doen omdat je je lening moet afbetalen.
Hmm ik ben er niet helemaal uit
pi_13879230
Dat is waar, en daarom ben ik ook opzoek naar een rapport met betrekking tot dit onderwerp zodat ik ook de andere kant van deze hervorming kan zien. Op CPB zie je alleen de zonnige kant namelijk!
  dinsdag 14 oktober 2003 @ 17:26:28 #14
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_13879869
De regering denkt:
Mensen willen toch gaan studeren, omdat ze het voor zichzelf belangrijk vinden, en niet voor de economische groei. Dus we kunnen van die studiefinanciering best een lening maken"
pi_13880023
CPB: Schaf studiebeurzen af!
Deze discussie loopt al in dat topic, en kan dan ook daar verder worden gezet... slotje.
Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')