(Alleen al daarom vind ik een rechtstaat waarbij gezworen moet worden op een boek vol met pertinente onwaarheden en de bovengenoemde archaische eigenschappen een aanfluiting. Overigens kan ik ook de grootste democratie ter wereld die de president inzweert met z'n hand op dat zelfde boek vol ondemocratische waarden nooit serieus nemen)
[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 03-07-2001 22:58]
nee, ik later inhoudelijk op je post ingaan want het wel interessant!
quote:* Lord_spawn totally agrees....
Op donderdag 31 mei 2001 23:09 schreef speknek het volgende:
Als men zegt There's more between heaven and earth than meets the eye, my good friend Horatio dan denk ik best, er zijn ook dingen in het leven die ik niet echt kan verklaren (zoals het leven zelf, we zouden toch niet zomaar wat elektrische stroompjes zijn?). Maar als men dan meteen de, mijn insziens compleet belachelijke, conclusie eraan vast bindt dat er een almachtig opperwezen is waar we ons aan moeten onderwerpen, dan protesteer ik.
Natuurlijk is het erg gemakkelijk om door het leven als slaaf te gaan: je hoeft immers nauwelijks meer moeilijke ethische of filosofische kwesties te overdenken want de meeste antwoorden staan opgeschreven in een boek.
Maar niet het gebrek aan diepzinnige overpeinzingen is datgene wat me het meeste stoort, er zijn immers genoeg laag opgeleiden die dat niet doen, het probleem is dat men dweept met totalitairisme. Je accepteert dat iemand oneindig veel machtiger is dan jij bent of ooit kan worden, je legt je leven in zijn handen en hebt er vrede mee. Dit gebrek aan eigen wil kan natuurlijk fineste uitwerkingen hebben op de democratie, daar het bestaan van een opperwezen volledig voorbij gaat aan democratische waarden als gelijkheid en kritiek op je leiders.(Alleen al daarom vind ik een rechtstaat waarbij gezworen moet worden op een boek vol met pertinente onwaarheden en de bovengenoemde archaische eigenschappen een aanfluiting. Overigens kan ik ook de grootste democratie ter wereld die de president inzweert met z'n hand op dat zelfde boek vol ondemocratische waarden nooit serieus nemen)
neen, de kern achter de filosofie is dat je er juist wat anders achter gaat zoeken.
bv: eerst was de 3-4-5-driehoek goddelijk, maar na pythagoras, filosoof, niet meer...hij bewees het!
zo ook met andere zaken, waarvan wij nog geen weet hebben...
En daarmee bedoel ik een niet gering aantal mensen...
quote:Ik ben het in de grote lijnen zeker met je eens, maarrrr ik ga maar weer 'es advocaat van de duivel spelen denk ik
Als men zegt There's more between heaven and earth than meets the eye, my good friend Horatio dan denk ik best, er zijn ook dingen in het leven die ik niet echt kan verklaren (zoals het leven zelf, we zouden toch niet zomaar wat elektrische stroompjes zijn?). Maar als men dan meteen de, mijn insziens compleet belachelijke, conclusie eraan vast bindt dat er een almachtig opperwezen is waar we ons aan moeten onderwerpen, dan protesteer ik.
Natuurlijk is het erg gemakkelijk om door het leven als slaaf te gaan: je hoeft immers nauwelijks meer moeilijke ethische of filosofische kwesties te overdenken want de meeste antwoorden staan opgeschreven in een boek.
Maar niet het gebrek aan diepzinnige overpeinzingen is datgene wat me het meeste stoort, er zijn immers genoeg laag opgeleiden die dat niet doen, het probleem is dat men dweept met totalitairisme. Je accepteert dat iemand oneindig veel machtiger is dan jij bent of ooit kan worden, je legt je leven in zijn handen en hebt er vrede mee. Dit gebrek aan eigen wil kan natuurlijk fineste uitwerkingen hebben op de democratie, daar het bestaan van een opperwezen volledig voorbij gaat aan democratische waarden als gelijkheid en kritiek op je leiders.(Alleen al daarom vind ik een rechtstaat waarbij gezworen moet worden op een boek vol met pertinente onwaarheden en de bovengenoemde archaische eigenschappen een aanfluiting. Overigens kan ik ook de grootste democratie ter wereld die de president inzweert met z'n hand op dat zelfde boek vol ondemocratische waarden nooit serieus nemen)
Ook het uit handen geven van je leven (je leven ligt in Gods handen) klinkt makkelijker dan gezegd. Ik weet uit ervaring dat veel mensen die wel geloven in een God daar veel moeite mee hebben. Het gaat immers tegen je natuur in: ieder mens is in wezen egocentrisch en wil doen wat hij/zij zelf wil. Je moet je eigen wil wegcijferen en de wil van God laten beschikken. Als er iemand van wie je houdt, dood gaat moet je dus kunnen accepteren dat dat Gods wil is. Ik kan je vertellen dat veel gelovigen daar ook veel moeite mee hebben; boos worden op God en in een geloofscrisis komen. Mensen die geloven in een opperwezen kunnen en mogen dus wel kritiek uiten, dit itt een totalitair systeem waar iedere vorm van kritiek meteen wordt uitgeroeid.
quote:Koekepan, je doelt waarschijnlijk op Erich Fromm.
Op donderdag 31 mei 2001 23:27 schreef Koekepan het volgende:
He-le-maal mee eens! Echt niks toe te voegen. Later doe ik dat echter wel, maar ik heb nu een beetje last ervan dat ik wil lezen en meepraten tegelijk. Ik lees juist over "De angst voor vrijheid", en dat gaat over de vlucht in totalitaire systemen als godsdienst. Machtig interessant, want zo blijkt dat godsdienst een behoefte van de mens is uit gemakzucht. Op eigen (rationele) benen staan is nl. veel moeilijker. Maar dat geldt net zo goed als voor godsdienst ook voor kapitalisme. "Ik wil graag manager worden en veel geld verdienen", dat is natuurlijk evenzeer onderwerping aan een systeem als godsdienst.En daarmee bedoel ik een niet gering aantal mensen...
Sorgh
quote:ik denk niet dat je het als [slaaf - baas] concept moet zien.. de relatie met een ouder van je is toch ook niet zo?
Maar als men dan meteen de, mijn insziens compleet belachelijke, conclusie eraan vast bindt dat er een almachtig opperwezen is waar we ons aan moeten onderwerpen, dan protesteer ik.
En om ook maar altijd te roepen dat het "G*ds wil is"
is ook bullshit want als je ergens niet een stokje voor steekt hoeft toch niet persee gezegd worden dat jouw wil ook zo is? Men zegt ook altijd van "Als er een G*d is.. waarom laat hij/zij ons dan ziek zijn en lijden ed.?".. kijk.. G*d heeft ons een verantwoordelijkheid gegeven. Zodat wij voorelkaar zorgen als me ziek is of weetikveel wat. Ziektes hebben ook een functie op deze wereld dan alleen maar er 'zijn'. Lijden van pijn heeft ook een functie.. aanduiden dat je ziek bent.
quote:Godsdienst kan uiteraard een behoefte zijn van gemakszucht.. een voorbeeld was dat als er vroeger bij de arabieren een stad veroverd was (door zulu's ofsow). Werden de vrouwen levend begraven met de gedachte van.. wij hebben ze niet vermoord dat doet All*h. Kijk dat is nou een goed voorbeeld daarvan! Maar je moet niet vergeten dat godsdienst vroeger was wat wetenschap nu voor ons is. Het verklaard allerlei dingen die we anders niet zo snel kunnen begrijpen.
Ik lees juist over "De angst voor vrijheid", en dat gaat over de vlucht in totalitaire systemen als godsdienst. Machtig interessant, want zo blijkt dat godsdienst een behoefte van de mens is uit gemakzucht.
Wat mensen vaak gemeen hebben is dat ze niet kunnen geloven dat er na de dood niets meer is (in vorm van leven oid). Dat klinkt ook erg logisch want de definitie van niets is namelijk fout. Er wordt geclaimed dat er in de ruimte niets is..
Goh daarom weten we dat er niets is
*k3vil is weer bijdehand en filosofeerd weer teveel
EOF
quote:Met als verschil dat wetenschap dit soort ingewikkelde zaken verklaart op basis van statistische, cijfermatig kloppende gegeven. Alles is te controleren als het eenmaal op een wetenschappelijk correcte wijze is aangetoond en opgelost.
Het verklaart allerlei dingen die we anders niet zo snel kunnen begrijpen.
quote:Ik heb (o.a.) nog nooit een altaar voor m'n vader gebouwd. Het gaat hier wel degelijk om aanbidden of verafgoden (bij gebrek aan een beter woord).
Op maandag 04 juni 2001 03:34 schreef k3vil het volgende:
ik denk niet dat je het als [slaaf - baas] concept moet zien.. de relatie met een ouder van je is toch ook niet zo?
Ik vind bidden ook zinloos, het is hetzelfde als tegen de muur aanlullen.. maar een altaar is ook iets als in de zin van een foto van je vader of moeder aan de muur hebben.. het herinnerd je aan die persoon en sommige mensen steken er een kaasje bij aan en een muziekie ofsow.. de ene is de ander niet.
En trouwens sommige mensen verafgoden celebrity
quote:Precies, nouja je ziet tenminste zelf ook het absurde van almachtigheid in.
Op vrijdag 08 juni 2001 01:33 schreef k3vil het volgende:
heh bidden is niet eens iets wat nog van echte toepassing kan komen.. volgens mij is bidden gewoon een manier om je bezig te houden met je geloof en is het niet zo bedoeld als zinloos lopen lullen oid.
Als G*d bestaat en zo machtig zou zijn had hij/zij wel aparte wezen kunnen maken die dat 24/7 doen hehe toch?
quote:Ja, wil je je daarmee vergelijken? En het verschil is nog dat zij iemand aanbidden (of een foto aan de muur hangen, voor je eerdere vergelijking) die aangetoond leeft en bestaat. Ze hebben in het geval van de celebrity er wel een misplaatste verheerlijking overheen gegooid. Kun je die verheerlijking zien als een misplaatst wereldbeeld? Vluchtgedrag zelfs?
Ik vind bidden ook zinloos, het is hetzelfde als tegen de muur aanlullen.. maar een altaar is ook iets als in de zin van een foto van je vader of moeder aan de muur hebben.. het herinnerd je aan die persoon en sommige mensen steken er een kaasje bij aan en een muziekie ofsow.. de ene is de ander niet.En trouwens sommige mensen verafgoden celebrity
quote:'Ja' natuurlijk! De verafgoding van een beroemdheid is natuurlijk het substituut voor het 'zijn' van een beroemdheid en alles wat je denkt dat daarbij hoort. Dat is wel degelijk vluchtgedrag, in plaats van dat je gaat kijken naar: wat kan ik doen om me gelukkig te voelen, verleg je de grens van het geluk naar iets wat nooit echt kan zijn. Het is net als godsdienst ook een soort rem op de rest van je menselijke behoeften, want doordat je je identificeert met deze of gene persoon, kun je zo gezegd de hele dag met je hoofd in de wolken lopen (in aanbidding) zonder dat je nog maar iets anders verlangt.
Op zondag 10 juni 2001 16:32 schreef speknek het volgende:
Ja, wil je je daarmee vergelijken? En het verschil is nog dat zij iemand aanbidden (of een foto aan de muur hangen, voor je eerdere vergelijking) die aangetoond leeft en bestaat. Ze hebben in het geval van de celebrity er wel een misplaatste verheerlijking overheen gegooid. Kun je die verheerlijking zien als een misplaatst wereldbeeld? Vluchtgedrag zelfs?
quote:
Alleen al daarom vind ik een rechtstaat waarbij gezworen moet worden op een boek vol met pertinente onwaarheden en de bovengenoemde archaische eigenschappen een aanfluiting. Overigens kan ik ook de grootste democratie ter wereld die de president inzweert met z'n hand op dat zelfde boek vol ondemocratische waarden nooit serieus nemen...
quote:Maar vindt je dit geen fatalisme dan?
Ook het uit handen geven van je leven (je leven ligt in Gods handen) klinkt makkelijker dan gezegd. Ik weet uit ervaring dat veel mensen die wel geloven in een God daar veel moeite mee hebben. Het gaat immers tegen je natuur in: ieder mens is in wezen egocentrisch en wil doen wat hij/zij zelf wil. Je moet je eigen wil wegcijferen en de wil van God laten beschikken.
quote:ik denk dat het meer escapisme is ( de -ismes vliegen je weer om de oren
Op dinsdag 03 juli 2001 22:44 schreef paladin het volgende:[..]
Maar vindt je dit geen fatalisme dan?
De mens kan zich namelijk achter de wil van zijn god verstoppen. Ik heb het gevoel dat je geen verantwoordelijkheid voor je daden neemt op deze manier omdat je dan volgens het 'befehl ist befehl' bezig bent.
quote:Je wilde ook een keer iets zeggen over polytheistische religies. Komt dat nog of ben je de inspiratie kwijt?
Op dinsdag 03 juli 2001 22:57 schreef speknek het volgende:
Eén god. In het algemeen betekent het daarbij ook dat die ene god almachtig is.
Polytheistisch is derhalve meerdere goden.
quote:Atheïstisch natuurlijk!
Op dinsdag 03 juli 2001 23:00 schreef paladin het volgende:
wat is eigenlijk het woord voor nul? als in mono = 1 en poly = meerdere, wat is nul?
zerotheistische kwaad?
quote:Eh ik ben moe ja
Op dinsdag 03 juli 2001 22:58 schreef dus het volgende:
Je wilde ook een keer iets zeggen over polytheistische religies. Komt dat nog of ben je de inspiratie kwijt?
Good point!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |