abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13800927
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 22:57 schreef Big_Boss_Man het volgende:

Hoe lang doe je er ± over om akoestische gitaar te leren spelen? Want als het 4 jaar duurt heb ik er ook geen zin meer in!

Het is niet zo dat er een moment komt waarop je kan zeggen: "nu heb ik gitaar leren spelen!". Het is een evolutie. Ik ben nu iets meer dan een jaar bezig, autodidact, en dan kan je best leuke dingetjes spelen. Geen echte technische hoogstandjes nog, ik niet iig
.
pi_13801146
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 23:25 schreef Toet het volgende:

[..]

Het is niet zo dat er een moment komt waarop je kan zeggen: "nu heb ik gitaar leren spelen!". Het is een evolutie. Ik ben nu iets meer dan een jaar bezig, autodidact, en dan kan je best leuke dingetjes spelen. Geen echte technische hoogstandjes nog, ik niet iig

Hoevaak oefen jij?
feest
pi_13801277
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 23:34 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

Hoevaak oefen jij?

Tja, wat is oefenen. Ik speel elke dag wel íets. Soms niet langer dan tien minuutjes, soms een uur, soms meer. Maar eigenlijk nooit ontzettend lang. In het begin sloeg ik nog wel eens een dagje over, als je het nog niet zo goed kan heb je niet echt momenten waarop je denkt, "laat ik nu zomaar eens iets spelen".
.
  vrijdag 10 oktober 2003 @ 23:44:12 #79
43172 crN
The Excessum
pi_13801334
Ik heb het mezelf ook helemaal aangeleerd.

Ik speel zelf nu zelf 11 maanden electrisch en the keyword is practise.

pi_13801529
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 23:44 schreef crN het volgende:
Ik heb het mezelf ook helemaal aangeleerd.

Ik speel zelf nu zelf 11 maanden electrisch en the keyword is practise.

Heb je daarvoor akoestisch gespeelt?
feest
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 11:12:37 #81
43172 crN
The Excessum
pi_13805814
Ja, heb er 1 gehad. Het gaat inderdaad makkelijker als je eerst aankloot met akoestische gitaren.
pi_13807170
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 11:12 schreef crN het volgende:
Ja, heb er 1 gehad. Het gaat inderdaad makkelijker als je eerst aankloot met akoestische gitaren.
Danku.
Wat voor snaren had jij en waarom?
feest
pi_13807414
Je kan gewoon beter in elk geval een paar lessen volgen, al is het maar voor je houding enzo. Als je een slechte houding hebt zul je later als je meer kan beperkingen krijgen. zo ken ik veel mensen die (fingerstyle) nooit hun ringvinger rechterhand gebruiken, dan loop je op een gegeven moment gewoon vast! Dus volg wat lessen en daarna kun je alsnog zelf verder.
pi_13807541
ik vind nylon dichter in de buurt komen richting electrisch dan een western giraar. op een western gitaar is het lekkerder accoorden rammen. western gitaar klinkt ook wat harder. Maar als je solo dingetjes wil doen is nylon beter. nylon snaren drukken wat makkelijker op. Als je nog zo'n brik op zolder hebt liggen zou ik er gewoon een setje nieuwe snaren op (laten) doen ,dan klinkt ie waarschijnlijk weer als nieuw. en dan accoorden leren eerst e dan a dan d dan g en dan c. Als je die goed kunt spelen volgen de barree accoorden als f. Die accoorden kan je wel vinden op het net. er zijn trouwens goeie sites op het net om gitaar te leren inclusief geluid zodat je weet hoe het moet klinken. in het begin draait het er eigenlijk puur om om wat kracht in je vingers te krijgen.

[Dit bericht is gewijzigd door Dukhlovi op 11-10-2003 13:20]

100% Funk
pi_13809000
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:01 schreef inkie1010 het volgende:
Je kan gewoon beter in elk geval een paar lessen volgen, al is het maar voor je houding enzo. Als je een slechte houding hebt zul je later als je meer kan beperkingen krijgen. zo ken ik veel mensen die (fingerstyle) nooit hun ringvinger rechterhand gebruiken, dan loop je op een gegeven moment gewoon vast! Dus volg wat lessen en daarna kun je alsnog zelf verder.
ik wil juist geen les omdat ik geen jaar in een wachtrij wil zitten bij een of andere fancy muziekschool.
feest
pi_13809016
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 13:10 schreef Dukhlovi het volgende:
ik vind nylon dichter in de buurt komen richting electrisch dan een western giraar. op een western gitaar is het lekkerder accoorden rammen. western gitaar klinkt ook wat harder. Maar als je solo dingetjes wil doen is nylon beter. nylon snaren drukken wat makkelijker op. Als je nog zo'n brik op zolder hebt liggen zou ik er gewoon een setje nieuwe snaren op (laten) doen ,dan klinkt ie waarschijnlijk weer als nieuw. en dan accoorden leren eerst e dan a dan d dan g en dan c. Als je die goed kunt spelen volgen de barree accoorden als f. Die accoorden kan je wel vinden op het net. er zijn trouwens goeie sites op het net om gitaar te leren inclusief geluid zodat je weet hoe het moet klinken. in het begin draait het er eigenlijk puur om om wat kracht in je vingers te krijgen.
en dan moet ik iemand vinden die een gitaar kan stemmen...
feest
pi_13811548
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 14:50 schreef Big_Boss_Man het volgende:

[..]

en dan moet ik iemand vinden die een gitaar kan stemmen...

Dat is idd ook een van de dingen die je moet leren als gitarist en eigenlijk niet eens het makkelijkste. Niemand in je vriendenkering die je dat kan leren ? Ik zou toch wel iemand opzoeken die ook gitaar speelt (hoeft niet direct een leraar te zijn) om je even op weg te helpen.

Als je een cheapo microfoon hebt en een geluidskaart kan dit programaatje je helpen om je gitaar te stemmen : AP Guitar Tuner

http://www.osadanet.pl/files/pub/windows/AP%20Guitar%20Tuner%201.02/

deze is ook wel handig (net ff op gegoogled)

http://www.eddykoekkoek.dds.nl/gitaar.htm

100% Funk
pi_13816087
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 17:36 schreef Dukhlovi het volgende:

[..]

Dat is idd ook een van de dingen die je moet leren als gitarist en eigenlijk niet eens het makkelijkste. Niemand in je vriendenkering die je dat kan leren ? Ik zou toch wel iemand opzoeken die ook gitaar speelt (hoeft niet direct een leraar te zijn) om je even op weg te helpen.

Als je een cheapo microfoon hebt en een geluidskaart kan dit programaatje je helpen om je gitaar te stemmen : AP Guitar Tuner

http://www.osadanet.pl/files/pub/windows/AP%20Guitar%20Tuner%201.02/

deze is ook wel handig (net ff op gegoogled)

http://www.eddykoekkoek.dds.nl/gitaar.htm

Nope, niemand in mijn vriendenkring... Ik zoek die gitaar morgen eens op en kijken of het me lukt met dat proggie. Het zit namelijk zo, toen ik nog een klein kleutertje was heb ik fijn aan die knopdingessen liggen draaien...
(M'n moeder zegt dat ie nylon snaren heeft.)

Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku Danku

feest
pi_13816310
Hela, ik heb de gitaar gevonden en ga het nu proberen.
Weet iemand zo'n auto-didactische cursus ergens online? Leeft Huiland, maar Engels is geen probleem.
Alvast bedankt!
feest
pi_13816480
Ik heb mezelf ook alles aangeleerd en ik kan het meeste wel spelen. Ik speel nu zo'n 8 jaar maar wel met wat pauzes.

Leer eerst tablatuur lezen. Begin dan met makkelijke liedjes zoals liedjes van nirvana. Neem dan iets met wat meer variatie zoals offspring. Waag je dan aan het werk waar je met je vingers gaat spelen zoals clapton (tears in heaven) en ga zo steeds een stapje verder. Ga ook wat klassiek spelen dat is goed voor je techniek.

Leraar is niet nodig, boeken kopen ook niet. Op internet is genoeg te vinden. Je kunt zoveel zelf leren.

Ik heb me altijd voorgenomen zolang er nog dingen zijn die ik mezelf kan leren ga ik niet betalen voor lessen. Ik heb paar dagen geleden voor het eerst een proefles gedraaid maar hij kon me niets meer leren. Ik ga nu naar een prof jazz gitarist om jazz mee te spelen.

Ik heb overigens nooit iets met tegenzin gedaan. Als ik geen zin had in theorie dan deed ik het niet maar uiteindelijk ga je je er toch aan ergeren en ga je dingen op internet lezen. Als je dan ziet hoeveel je er aan hebt dan ga je dat ook waarderen.

Oftewel begin gewoon lekker zelf. Electrisch is het makkelijkst om mee te beginnen. Daar kun je even wat eelt kweken, want als je nu op een staalsnarige akoestische gitaar begint kun je hem al snel weer aan de kant zetten. Spaans (nylon snaren) kan wel maar dan moet je niet met plectrum gaan spelen. Overigens zijn voor de meeste beginnelingen electrische gitaren veel leuker omdat je meestal begint met nirvana nummers en dan beetje distortion of overdrive en het klinkt al heel wat.

Oh ja nog een ding. Als je een punk/ska bandje begint schiet ik je af

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_13816517
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 21:56 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Hela, ik heb de gitaar gevonden en ga het nu proberen.
Weet iemand zo'n auto-didactische cursus ergens online? Leeft Huiland, maar Engels is geen probleem.
Alvast bedankt!
Je bent autodidactisch of je neemt een cursus. Er is niet zoiets als een autodidactische cursus of het is wel een hele erge paradox. Bedenk zelf je methode. Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen.

( www.gitaarnet.nl/forum )

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_13816549
Ikzelf heb het geleerd zonder cursussen e.d., en dat beviel me erg goed. Je wilt tenslotte de solo's van Jimi leren spelen, en niet de toonladders. Die leer je via die solo's ook wel kennen. Ik kan nu veel van Jimmi's solos wel naspelen.

Dus gewoon zoeken naar TAB (muzieknotatie) op internet, bijvoorbeeld hier. En naspelen. Begin met iets eenvoudigs. Gezien je fotoboek raad ik je Hey Joe aan, eerst accoordjes strummen: C G D A E.

" there is nothing to not be amazed at "
pi_13816585
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:05 schreef ssebass het volgende:
Ik heb mezelf ook alles aangeleerd en ik kan het meeste wel spelen. Ik speel nu zo'n 8 jaar maar wel met wat pauzes.

Leer eerst tablatuur lezen. Begin dan met makkelijke liedjes zoals liedjes van nirvana. Neem dan iets met wat meer variatie zoals offspring. Waag je dan aan het werk waar je met je vingers gaat spelen zoals clapton (tears in heaven) en ga zo steeds een stapje verder. Ga ook wat klassiek spelen dat is goed voor je techniek.

Leraar is niet nodig, boeken kopen ook niet. Op internet is genoeg te vinden. Je kunt zoveel zelf leren.

Ik heb me altijd voorgenomen zolang er nog dingen zijn die ik mezelf kan leren ga ik niet betalen voor lessen. Ik heb paar dagen geleden voor het eerst een proefles gedraaid maar hij kon me niets meer leren. Ik ga nu naar een prof jazz gitarist om jazz mee te spelen.

Ik heb overigens nooit iets met tegenzin gedaan. Als ik geen zin had in theorie dan deed ik het niet maar uiteindelijk ga je je er toch aan ergeren en ga je dingen op internet lezen. Als je dan ziet hoeveel je er aan hebt dan ga je dat ook waarderen.

Oftewel begin gewoon lekker zelf. Electrisch is het makkelijkst om mee te beginnen. Daar kun je even wat eelt kweken, want als je nu op een staalsnarige akoestische gitaar begint kun je hem al snel weer aan de kant zetten. Spaans (nylon snaren) kan wel maar dan moet je niet met plectrum gaan spelen. Overigens zijn voor de meeste beginnelingen electrische gitaren veel leuker omdat je meestal begint met nirvana nummers en dan beetje distortion of overdrive en het klinkt al heel wat.

Oh ja nog een ding. Als je een punk/ska bandje begint schiet ik je af

Zoals ik zei, 't dinges (er staat Symphonie op) heeft nylon snare. Is gekocht in 3 nH (na Hendrix, 1973 dus) en ik zou heel graag later een Jimi Hendrix cover band oprichten!
Dat programmaatje is heel erg handig, ik snap hoe het werkt, maar hoe ik de gitaar precies bestuur weet ik niet. (hoe hard ik op die snaren moet dingessen enzo)
feest
pi_13816623
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:07 schreef ssebass het volgende:

[..]

Je bent autodidactisch of je neemt een cursus. Er is niet zoiets als een autodidactische cursus of het is wel een hele erge paradox. Bedenk zelf je methode. Als je vragen hebt kun je ze altijd stellen.

( www.gitaarnet.nl/forum )

quote:
Op vrijdag 10 oktober 2003 15:22 schreef Bioslock het volgende:
Les van een leraar is altijd beter.
Mar er zijn een heleboel auto-didactische gitaarboeken.
Een website waarvan je het jezelf gaat leren. Ja, je kan wel zeggen dat de maker van die website het je heeft geleerd ofzo, maar dit is toch auto-didactisch? Anders is een auto-didactische gitaarboek ook niet auto-didactisch!
feest
pi_13816921
Ik heb ook alles via internet geleerd. Eerst alleen tab, later idd ook geïnteresseerd geraakt in de theorie.

Als je van tabs wilt leren, probeer dan naast die hele zooi ascii tabs waarvan de helft niet klopt ook even de tabs op www.powertabs.net, waar je het programma Power Tab voor nodig hebt. Met midi-playback, wat handig is om te leren hoe het precies klinkt. Je raakt naast de tab ook meteen wat vertrouwd met standaard muzieknotatie. Natuurlijk klopt ook van deze tabs niet altijd alles, maar je zult om te beginnen al geen last hebben van halve akkoordenschemaatjes en tabs met enkel een intro ofzo.

Ik heb dit programma al redelijk vaak hier geplugd (hoop dat niemand dat erg vindt ), maar het heeft mij ontzettend geholpen, ik zou qua techniek en theorie nu nooit zover geweest zijn als ik dit programma niet had ontdekt.

Nog een kleine tip: in het begin is het misschien iets te veel gevraagd, maar je leert er een hoop van om op gegeven moment ook zelf nummers te gaan uitpluizen ipv. alleen tabs van internet te halen. Ook train je je oren hier goed mee.

.
pi_13816989
Tip: begin niet met tabs, anders leer je die noten nooit...
pi_13817025
Ok: situatie: nog nooit gitaar gespeeld.
Hoe moet ik het nu leren? (url?)

En hoe moet ik precies die snaren aanslaan als ik 'm goed wil stemmen?

feest
pi_13817093
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:38 schreef Big_Boss_Man het volgende:
Ok: situatie: nog nooit gitaar gespeeld.
Hoe moet ik het nu leren? (url?)

En hoe moet ik precies die snaren aanslaan als ik 'm goed wil stemmen?

Heb je een plectrum?
.
pi_13817129
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:43 schreef Toet het volgende:

[..]

Heb je een plectrum?

Neen.
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2003 22:05 schreef ssebass het volgende:Spaans (nylon snaren) kan wel maar dan moet je niet met plectrum gaan spelen.
feest
  zaterdag 11 oktober 2003 @ 22:47:38 #100
63302 rockstah
New World Disorder
pi_13817145
het jezelf leren lijkt me inderdaad een stuk beter. ik heb nou 4 jaar les en echt veel kan ik nog niet. ik oefen nu ook nooit meer omdat ik het saai vind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')