abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13660158
---
http://www.planet.nl/planet/show/id=118880/contentid=405500/sc=67de01

Aanhoudingen rond Phileine zegt sorry

Gepubliceerd op vrijdag 03 oktober 2003

DEN HAAG (ANP) - De opsporingsdienst FIOD-ECD heeft de afgelopen
dagen vier mensen aangehouden die illegale kopieën van de film Phileine
zegt sorry hebben aangeboden via het internet. De film Phileine zegt
sorry gaat op 9 oktober in première in de Nederlandse bioscopen.

(..)

De woordvoerster van de FIOD-ECD wilde niets zeggen over de identiteit
van de verdachten. Op drie niet nader genoemde adressen werden
woonhuizen doorzocht, waarbij apparatuur in beslag is genomen.

------

Fraai is dat..

Ook ik kijk wel eens een film die ik download via Kazaa. Als de film de
moeite waard is schaf ik hem aan. Wat me wel opvalt is hoe vaak er films
zijn die gewoon ruwe cuts zijn, prereleases. Oftewel, binnen de industrie
zelf zitten mensen die lekken als de ziekte. Maar wordt daar wat aan
gedaan? Kennelijk niet.

Stel je eens voor als al dat copyrightgeneuzel tot het verleden behoorde?
Het Internet zou barsten van films, muziek, boeken en kunst. Een
ongekende schatkamer. Alles wat ooit gepubliceerd of geproduceerd was
zou binnen handbereik liggen. Het aanbod bij Kazaa nu zou er volkomen
bij verbleken.

Wat is erop tegen? Gederfde inkomsten? Kom, wees eens creatief. Een
DVD kan enorm veel meerwaarde hebben boven een kopie van een film
door de extra's. Deleted scenes, commentaar regisseur, boekwerkje,
soundtracks etc. Voor een bioscoopbezoek geldt hetzelfde, al lijkt een
bioscoopbezoek tegenwoordig weinig anders om het lijf te hebben dan
halfvolle zalen met soms luidruchtige jongeren en altijd enorme rijen in
de pauze voor versnaperingen die een vermogen kosten.

Ik heb het al eens vaker geschreven, diensten zoals Kazaa hebben voor
mij een meerwaarde omdat ik aan geluidsmateriaal kan komen wat
vroeger buiten mijn bereik lag. Demo-opnames, studio-sessies, TV
registraties, etc. Dingen die niet in de winkel komen. Nooit. Maar net zo
interessant als de schetsen van Monet. Museumstukjes soms, die veel
vertellen over de artiesten. En ookal wordt iedere Kazaa gebruiker
opgepakt waarbij het huis wordt doorzocht, dan nog zullen die zeldzame
stukken hun weg vinden in de wereld. Echter tegen een hogere prijs
waardoor de echte piraten er weer geld aan kunnen verdienen.

Vorige week kocht ik een DVD van Eminem. Leek me
interessant. Thuisgekomen zette ik het meteen op. De DVD begon
met 'This DVD contains no records, lyrics or performances by EMinem'.
Inderdaad, ik was genaaid. Het was een of andere documentaire over de
mensen achter Eminem. Op de hoes was hier niets van terug te vinden.
DVD ruilen kan natuurlijk niet. En nu staat dat DVD-tje naast oa een DVD
van Metallica waar ik grof geld voor heb neergeteld, maar die ook niets
anders bleek te wezen dan een promo-docu voor MTV oid. Geen enkel
nummer, niks. En zo heb ik meer materiaal. CD's die exact dezelfde
nummers hebben als andere CD's, alleen met en ander hoesje of met een
of andere onzinnige 'bonustrack'. Ammehoella. Geldklopperij is het.

De platenindustrie kan wel janken en iedereen aanstrepen als crimineel,
maar laten we wel wezen. De industrie zelf draait z'n hand er niet voor
om om consumenten een poot uit te draaien. Niet alleen de enorme zooi
die op de markt wordt gedumpt zoals promo/docu-zooi die ik beschreef,
maar vergelijk ook eens de prijzen van CD's hier en bijvoorbeeld in de
US.

Een week geleden kwam er weer eens een persbericht. Kazaa zou de
muziekverkoop ondermijnen. Tja. Van economische recessie heeft de
industrie kennelijk niet gehoord. Komt daarbij, als de prijzen van CD's
inderdaad mensen naar Kazaa jagen dan zou je verwachten dat de
verkoopdaling in Nederland hoger zou zijn dan die in de US, waar CD's
stukken goedkoper zijn. Dat is echter niet het geval.

Triest is het. Maar we mogen blij wezen dat de radio al zo lang bestaat.
Als radio later was uitgevonden dan was het hetzelfde lot beschoren als
P2P nu. Radio-ontvangers waren illegaal geweest, luisteraars een stelletje
grote boeven. DJ's zouden worden opgepakt.

ET

It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_13660180
Die metallica dvd heb ik ook. Staat op de hoes dat er nummers van the black album op te zien zijn. Staat er niet bij dat het stukjes van die clips verwerkt in interviews zijn.
Maar ik zie dit naaien niet zo in verband liggen met kazaa.
pi_13660199
eigen schuld, je weet dat die organisaties kazaa uitgebreid in de gaten houden, neem dan een fatsoenlijk p2p netwerk zoals dc++ of emule

overigens ben ik het wel met het tweede stukje eens. Een cd/dvd heeft altijd meerwaarde boven een kopie via internet, dus als de prijzen acceptabel zouden zijn zou er altijd genoeg verkocht worden.
het feit dat iedereen overstapt op een goedkoper, maar onbetrouwbaarder alternatief geeft blijkbaar aan dat de prijs zo hoog is dat mensen dat nadeel maar voor lief nemen

[Dit bericht is gewijzigd door Wisp op 05-10-2003 11:33]

[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
  zondag 5 oktober 2003 @ 11:33:22 #4
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_13660217
Ik ben het helemaal met je eens. Er zijn zo enorm veel films, bands, interviews, whatever die gewoon nergens in Nederland te koop zijn. Al aan de simpelste dingen kan ik hier niet komen.. Maar ik ben wel een enorme boef als ik er naar zoek op internet. Mijn videotheek heeft misschien 600/700 films. Verwachten ze nou echt dat ik daar genoegen mee neem? Ik wil best stoppen met het downloaden (wat ik overigens amper doe) als ik de dingen die ik download opzich ergens kan kopen of huren!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 oktober 2003 @ 11:34:05 #5
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_13660225
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:30 schreef Redux het volgende:

Maar ik zie dit naaien niet zo in verband liggen met kazaa.

Je geeft geld uit in verwachting wat te krijgen wat niet waar blijkt de zijn. De volgende keer download je de zooi. Is het niets, delete je het.

de associatie lijkt mij redelijk simpel.

pi_13660226
Ik denk niet dat deze mensen de verspreiding via Kazaa bezigden
  zondag 5 oktober 2003 @ 11:36:16 #7
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_13660252
Vraag me of het egt waar is dat de gebruikers op Kazaa gedaalt zijn laatste tijd. Kan ook een stunt van de amerikaanse overheid ofzo zijn. Wordt een beetje ziek van die film industrie ze kunnen de dvd's ook 15 euro ofzo maken. Dan zou ik ze nog kopen maarja ik ga niet mezelf naaien

LANG LEVE KAZAA!!!!!

pi_13660266
Nou, voor mij is dat verband er wel. Etienne heeft geen onbeperkt budget. Dus als Etienne iets te vaak zooi-DVD's heeft gekocht draait ie z'n hand er niet voor om om dan ook eens iets te downloaden zonder het origineel aan te schaffen. En dan ben ik eigenlijk nog heel schappelijk en redelijk omdat ik interessant materiaal wel in de winkel aanschaf en m'n kast niet vol heb staan met gouden schijfjes.

De industrie zit maar te zeuren dat het allemaal zo slecht gaat en geeft de consument de schuld. Van economische recessie heeft men niet gehoord. En zooi-CD's/DVD's worden nog steeds gedumpt in winkels. Echt interessant materiaal is officieel niet te krijgen. De industrie zou de hand eens in eigen boezem kunnen steken.

ET

zondag 5 oktober 2003 @ 11:37:36 #9
39819 Viper2k
..:: The Almighty Viper2K ::..
pi_13660269
nahja jij zelf weet ookwel dat dat bullshit is .. als ALLES op internet was te vinden... zou het ilegale.. hmm fout woord hier dan .. het niet-betalende gedeelte geen 4 of 5% zijn zoals het nu is .. maar rond de 50 a 60% .. en hoe de fuck kan arnie uitblinken in een film van 300 miljoen als men amper meer BEP kan spelen :S... dan zouden dus de filmbudgets FLINK gesneden worden zouden we allemaal low-budget films krijgen .. niemand happy..

dus in principe is niet betalen gewoon jezelf naaien.. nu heb behoor ik zelf ookwelles soms tot die niet-betalende sector... want een beeeetje overdreven doet de industrie het ookwel.. Maar op jou manier zou de industrie vernaaid zijn en alleen maar low-budget spul te krijgen zijn..

niet waar iemand op zit te wachten dus

pi_13660288
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:34 schreef detulp050 het volgende:
Ik denk niet dat deze mensen de verspreiding via Kazaa bezigden
Je hebt gelijk, dit is niet terug te vinden. Misschien dat het echte piraten waren die illegale copieen verkochtten. Maar is die illegale markt niet een beetje ingezakt sinds Kazaa en E-mule? Volgens mij hebben die piraten meer te lijden van p2p dan de officiele industrie.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 oktober 2003 @ 11:39:31 #11
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_13660291
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:37 schreef Viper2k het volgende:
Och, je zou ook kunnen bedenken dat copyright na een x aantal jaar vervalt.
pi_13660322
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:36 schreef GoeRoe86 het volgende:
Vraag me of het egt waar is dat de gebruikers op Kazaa gedaalt zijn laatste tijd.
nee.. het enige wat ze hebben gemeten is het aantal downloads vanaf de kazaa site. Nogal logisch dat dat is gedaald, iedereen neemt kazaa lite
[url=http://4aal.nl/muziek.php][Muziek collectie][/url] [url=http://www.democrates.net/index.php][Democrates][/url] [url=http://www.retecool.com][Retecool][/url] [url=http://4aal.nl/tv/tv.php][TV gids][/url]
  zondag 5 oktober 2003 @ 11:43:38 #13
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_13660336
Ik zou er ook helemaal niks tegen hebben als ik voor een bedragje op internet wat kan downloaden. Gewoon een redelijke prijs en dan kwaliteit ontvangen. Want het is nou eenmaal zo dat op het internet 100x meer te vinden is dan in de winkels en het is ook een stuk makkelijker dan naar de winkel toegaan.

Stom dus ook dat de productiemaatschappijen hier niet op inspelen. Ik heb nog maar één keer oid gezien dat je online wat nummers kon downloaden voor een euro oid.

pi_13660411
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:43 schreef BlaatschaaP het volgende:
Stom dus ook dat de productiemaatschappijen hier niet op inspelen. Ik heb nog maar één keer oid gezien dat je online wat nummers kon downloaden voor een euro oid.
ja voor 1 euro per stuk, en dan betaal je ook nog x aantal euro per maand om lid te zijn voor zo'n dienst.

en qua aanbod heb je eigenlijk alleen de meest populaire mainstream zooi

en als je download krijg je een crappy wma filetje, leuk als voorproefje om te luisteren over de computerboxjes, maar het haalt het natuurlijk nooit bij een normale cd.

en de platenmaatschappijen maar zeiken dat mensen alleen downloaden omdat het gratis is..

pi_13660439
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:37 schreef Viper2k het volgende:
(..)
Sorry, je pakt de strekking niet vrees ik. Ik vind dat je gewoon moet betalen voor hetgeen je gebruikt. Alleen is slechts een fractie van wat ooit geproduceerd is officieel beschikbaar. Verder dumpt de industrie tegen grof geld rotzooi op de markt. Tot slot liggen de prijzen van media in Nederland veel hoger dan bijv in de US waar een CD 10 dollar kost. En dan nog iets: intussen betaal je per lege CD/DVD op voorhand copyright leges aan BUMA/STEMRA. De zwarte piet wordt vervolgens wel de hele tijd bij de consument gelegd.

Als de industrie eens wat beter naar de markt zou luisteren en gebruik zou maken van P2P dan zouden er prachtige mogelijkheden zijn. Helaas wordt er krampachtig vastgehouden aan een concept dat geworteld is in pakweg de jaren 50. Dat heeft nooit goed gewerkt en werkt nu helemaal niet meer. Mensen vinden altijd een manier om aan bijzonder materiaal te komen. En als filesharing keihard wordt aangepakt speelt dat alleen echte criminelen in de kaart. De officiele CD/DVD verkoop blijft altijd gevoelig voor de economische conjunctuur.

ET

zondag 5 oktober 2003 @ 11:59:55 #16
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_13660544
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:28 schreef Keromane69 het volgende:
Oftewel, binnen de industrie
zelf zitten mensen die lekken als de ziekte. Maar wordt daar wat aan
gedaan? Kennelijk niet.
En wie waren dit dan? :
quote:
De opsporingsdienst FIOD-ECD heeft de afgelopen
dagen vier mensen aangehouden die illegale kopieën van de film Phileine
zegt sorry hebben aangeboden via het internet.
Verder vind ik het gerationaliseer in dit topic en het anderen de schuld geven van redenen waarom een downloader eigenlijk een onschuldige, goedwillende consument zou moeten zijn hemeltergend.

Mensen hebben geen automatisch recht op muziek of film. Wil je een film zien, ga je naar de bioscoop of huur je hem. Wil je hem hebben, dan koop je hem.

Maar dat geneuzel van: ik wil een DVD maar hij kost meer dan 20 Euro, dus leech ik hem slaat werkelijk NERGENS op.

Voor alles dat je wilt hebben geldt een prijs. Is iets TE duur, spaar je ervoor. Vind je iets structureel te duur, dan maak je selecties en koop je minder.

Ik vind een Range Rover ook te duur. Betekent niet dat ik hem dan maar jat onder het motto: hadden ze hem maar goedkoper moeten maken.

Wil je iets downen? Ga je gang, leef je uit, maar wees dan niet zo'n hypocriet mietje en geef toe dan je een dief bent. Punt.

V.

[Dit bericht is gewijzigd door Verbal op 05-10-2003 12:13]

Ja inderdaad, V. ja.
  † In Memoriam † zondag 5 oktober 2003 @ 12:04:38 #17
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_13660621
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:43 schreef BlaatschaaP het volgende:
Ik zou er ook helemaal niks tegen hebben als ik voor een bedragje op internet wat kan downloaden. Gewoon een redelijke prijs en dan kwaliteit ontvangen.
De meesten willen dit wel. Gewoon een goede kwaliteit mp3 die je zelf op een schijfje kan fikken.
pi_13660630
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:59 schreef Verbal het volgende:
Wil je iets downen? Ga je gang, leef je uit, maar wees dan niet zo'n hypocriet mietje en geef toe dan je een dief bent. Punt.

V.

Een dief als je iets kopieert? nou wordt ie lekker
[b]Iedereen is gelijk[/b][br]Maar sommige zijn iets gelijker dan anderen
  zondag 5 oktober 2003 @ 12:06:51 #19
136 V.
pi_13660667
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 12:05 schreef Marijnissen het volgende:

[..]

Een dief als je iets kopieert?

Jazeker.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_13660717
heb ik het goed als ik zeg dat alleen uploaden verboden is?
pi_13660767
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 11:59 schreef Verbal het volgende:

[..]

En wie waren dit dan? :
[..]

Verder vind ik het gerationaliseer en het anderen de schuld geven van redenen waarom een downloader eigenlijk een onschuldige, goedwillende consument zou moeten zijn hemeltergend.

Mensen hebben geen automatisch recht op muziek of film. Wil je een film zien, ga je naar de bioscoop of huur je hem. Wil je hem hebben, dan koop je hem.

Maar dat geneuzel van: ik wil een DVD maar hij kost meer dan 20 Euro, dus leech ik hem slaat werkelijk NERGENS op.

Voor alles dat je wilt hebben geldt een prijs. Is iets TE duur, spaar je ervoor. Vind je iets structureel te duur, dan maak je selecties en koop je minder.

Ik vind een Range Rover ook te duur. Betekent niet dat ik hem dan maar jat onder het motto: hadden ze hem maar goedkoper moeten maken.

V.

Knap toch hoe mensen dingen lezen die nergens geschreven staan. Leer eens inhoudelijk te lezen. Scheelt je braakneigingen.

"redenen waarom een downloader eigenlijk een onschuldige, goedwillende consument zou moeten"
Waar heb ik dat geschreven?

"ik wil een DVD maar hij kost meer dan 20 Euro"

Wie er lekken in de industrie weet ik niet. Het lijkt me in ieder geval niet dat er erg veel mensen zijn die toegang hebben tot ruwe director-cuts waar de soundtracks en aftiteling nog aan moet worden toegevoegd.

Verder moet je gewoon betalen voor hetgeen wat je gebruikt (tigste keer) alleen wordt de zwarte piet wel continu bij de consument gelegd.

ET

† In Memoriam † zondag 5 oktober 2003 @ 12:11:59 #22
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_13660775
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 12:09 schreef Toffe_Ellende het volgende:
heb ik het goed als ik zeg dat alleen uploaden verboden is?
Nee, downloaden ook. Alleen is dat met onze wetgeving nooit hard te maken voor de rechter.
  zondag 5 oktober 2003 @ 12:12:48 #23
136 V.
pi_13660788
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 12:11 schreef Keromane69 het volgende:

[..]

Knap toch hoe mensen dingen lezen die nergens geschreven staan. Leer eens inhoudelijk te lezen. Scheelt je braakneigingen.

"redenen waarom een downloader eigenlijk een onschuldige, goedwillende consument zou moeten"

"ik wil een DVD maar hij kost meer dan 20 Euro"

Ik heb ook nergens geschreven dat JIJ dat hebt geschreven. Ik reageerde op andere mensen in dit topic.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_13660846
quote:
Op zondag 5 oktober 2003 12:06 schreef Verbal het volgende:
Jazeker.

V.

Dat staat ook wel bekend als "schending van copyright"

Maar bij muziek is dat nog niet eens het geval, en is het toegestaan, mits voor eigen gebruik.

M.

[b]Iedereen is gelijk[/b][br]Maar sommige zijn iets gelijker dan anderen
pi_13660847
OK, wil je dan niet op mijn teentjes gaan staan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')