Het gaat om het volgende:
quote:Dit is natuurlijk van de gekke, als 1 bakker op zondag open mag zijn, dan moeten ze allemaal open mogen. Het feit dat iemand joods/christelijk/islamitisch is, moet niets te maken hebben met verdere rechten en/of plichten.
In Oosterhout (Brabant) zijn 5 Nederlandse bakkers boos op het gemeentebestuur; die stond onlangs toe dat islamitische bakkers hun winkel open mogen doen op zondag. De Nederlandse bakkers moeten op die dag echter hun winkel gesloten houden.De uitzondering die het gemeentebestuur heeft gemaakt komt voort uit het islamitische geloof. De zondag is voor moslims namelijk géén heilige dag, dat is voor hen de vrijdag.
De 5 Nederlandse bakkers spreken van 'je reinste rechtsongelijkheid en broodroof': ''Wij verkopen op zaterdag aan onze klanten brood voor het hele weekend. Ook aan grote klanten als de horeca. Als zondag ergens vers brood te koop is, gaat daar de voorkeur naar uit. Wij raken zo een deel van onze klandizie kwijt. We zijn 's zondags gaan kijken bij de islamitische bakker, en zagen daar onze klanten staan'', aldus een woordvoerder van de bakkers.
Komende dinsdag komt het onderwerp aan bod in de gemeenteraad. Mocht de uitkomst de bakkers niet bevallen, dan overwegen zij naar de rechter te stappen.
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=32896
De winkeltijdensluitingswet is zowiezo een raar iets, van mij mag hij totaal afgeschaft worden. Deze Turkse bakker hoeft niet dicht, de andere moeten ook open mogen op zondag. De Turkse bakker is vrijdag trouwens ook geopend.
Het valt mij zowiezo op dat die wet nogal selectief toegepast wordt: hier in de stad is er een tweetal gebieden toegewezen waar winkels op zondag open mogen zijn, het centrum en scheveningen. Winkels daarbuiten mogen niet open zijn vanwege die winkelsluitingstijdenwet zonder speciale vergunning die oa gebaseerd wordt op het aantal inwoners vd stad. Dit geldt ook voor nachtwinkels. Door dit gaat oa de Haagsche megastores bijna failliet, omdat die niet open mogen zijn op zondag. Echter 2 meter verderop is in de Schilderswijk, Laakkwartier en ga zo maar door zo goed als alles open, en zijn er zelfs bakkerijtjes die tot diep in de nacht doorgaan, zonder dat dit aangepakt wordt door de gemeente.
Hoe kan dit? Wat is dit voor iets raars?
quote:Nee dat zijn ze niet. En dat beamen de Nederlandse bakkers:
Op woensdag 1 oktober 2003 10:18 schreef Tedje_van_Es het volgende:De Turkse bakker is vrijdag trouwens ook geopend.
quote:http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/1,3112,1318-archief-Zoeken!Innieuws!__1791198_,00.html
Staat tegenover dat de islamitische bakker op vrijdag dicht is. De Jong: "Sinds een paar maanden ja. Maar aanvankelijk sloot hij zijn zaak op maandag. Tot daar wat van gezegd werd."
quote:Hij heeft hem heel even dicht gedaan op vrijdag toen bekend werd dat de klacht er zou komen. Maar hij is gewoon weer open hoor.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:22 schreef calvobbes het volgende:[..]
Nee dat zijn ze niet. En dat beamen de Nederlandse bakkers:
[..]http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/1,3112,1318-archief-Zoeken!Innieuws!__1791198_,00.html
Hoe zit het met de winkeltijdensluitingswet? Die zegt toch dat zondag de boel dicht moet zijn, en niet een willekeurige dag? Of zie ik dat verkeerd?
quote:Ja ik begrijp ook totaal niet waar die wet op slaat.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:23 schreef Strolie75 het volgende:
Gewoon die hele winkeltijdensluitingswet afschaffen.
Als ik om 3:00 's nachts ijs wil gaan verkopen in december dan mag ik dat toch zelf weten? .
Die wet slaat nergens op, maar het wordt nog erger als hij selectief wordt toegepast.
quote:En waar blijkt dat uit?
Op woensdag 1 oktober 2003 10:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:Hij heeft hem heel even dicht gedaan op vrijdag toen bekend werd dat de klacht er zou komen. Maar hij is gewoon weer open hoor.
quote:Ik ken hem
Op woensdag 1 oktober 2003 10:25 schreef calvobbes het volgende:[..]
En waar blijkt dat uit?
Maar je hoeft me niet op me woord te geloven, het is ook niet zo belangrijk. Het gaat mij om die winkeltijdensluitingswet. Die schrijft voor dat zondag de boel dicht moet zijn, of na bepaalde tijden/max. uren. Niet dat je zelf een dag in moet vullen. En de selectieve aanpak ervan, dat is het erge.
En ik begrijp zowiezo niet waar die wet op slaat.
quote:2 mijl down the street zit een winkel die is 24/7 open.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:25 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Ja ik begrijp ook totaal niet waar die wet op slaat.
Als ik om 3:00 's nachts ijs wil gaan verkopen in december dan mag ik dat toch zelf weten?
.
Die wet slaat nergens op, maar het wordt nog erger als hij selectief wordt toegepast.
Maar inderdaad wat een gezeik.. grondwet artikel 1
Iedereen is gelijk er wordt geen onderscheid gemaakt tussen ras, godsdienst of bla bla bal (of zoiets)
allemaal open... lekker turks brood
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 10:23 schreef Strolie75 het volgende:
Gewoon die hele winkeltijdensluitingswet afschaffen.
Die wet is gewoonweg belachelijk...Heb er nog nooit het nut van ingezien. Laat mensen lekker zelf beslissen of ze hun zaak opengooien of niet.
quote:Het gaat dus helemaal niet om de zondag dat je dan dicht moet zijn, maar om de rustdag van je geloof. Althans, zo interpreteren ze het in Oosterhout.
Commissie buigt zich over broodroofWoensdag 01 oktober 2003 - OOSTERHOUT - Bakker R. Alhan uit Oosterhout wil op vrijdag naar de moskee. Vandaar dat hij de gemeente toestemming vroeg om zondags zijn Islamitische bakkerij te mogen openen. Zodat hij zijn zaak vrijdags kan sluiten. Dat beweerde hij gisteravond tijdens de commissie bezwaar en beroep.
Die commissie boog zich gisteren over een klacht van vijf Oosterhoutse warme bakkers. Zij vinden het niet eerlijk dat in hun stad slechts één bakker toestemming heeft gekregen om op zondag open te zijn. Zij zijn namelijk allemaal die dag verplicht gesloten. Met als gevolg dat veel van hun klanten op zaterdag minder brood bij hen kopen. Om het 's zondags vers bij Ak-Al, de Islamitische bakkerij, te halen.
Ak-Al kreeg toestemming op religieuze gronden. De wet zegt het, meldde J. de Vries van de gemeente gisteravond. Als een winkelier een geloof heeft waarbij een andere dag dan de zondag als rustdag geldt, dan mag hij op zondag open. Mits hij zijn zaak dan wel sluit op de dag die volgens zijn religie geldt als rustdag.
En daar zit hem wel een beetje de crux, bleek uit de reacties van de warme bakkers. Want hoe religieus is Alhan? Aanvankelijk had de gemeente per abuis niet aan Alhan gemeld dat de Islamitische bakkerij per se op vrijdag, de rustdag volgens de Islam, dicht moest zijn. Dat hij, wanneer hij een andere dag uitkoos de wet overtrad. "En toen had Ak-Al de maandag uitgekozen als vrije dag", wisten de bakkers. Een dag die pas werd gewisseld voor de vrijdag toen de gemeente de bakkerij op de verplichting wees. Commissievoorzitter C. van der Weide vroeg Alhan om uitleg. Hij wilde weten of de bakker aanvankelijk niet op vrijdag zijn geloof wilde belijden, en had het feit dat de wet hem verplichtte om die dag gesloten te zijn, hem ertoe overgehaald zijn vrije dag van de maandag naar de vrijdag te verplaatsen?
Nee, meldde de Islamitische bakker. Ook vroeger ging hij al naar de moskee. De zaak werd toen op vrijdag draaiende gehouden door personeel dat die religieuze behoefte niet had. Nu is hij vrijdags dicht om zijn personeel toch de kans te bieden een moskee te bezoeken.
Overigens wees hij erop dat de andere bakkers misschien op zondag last van hem hebben. "Maar op vrijdag zijn jullie allemaal open en kopen onze klanten bij jullie brood." Niet helemaal waar, ketsten de warme bakkers terug.
"Want dan is brood te koop in al onze bakkerijen en in de supermarkten. We beconcurreren elkaar. Op zondag bent u als enige open. Dat is geen eerlijke concurrentie."Donderdag is duidelijk of de commissie vindt dat de gemeente Ak-Al terecht toestemming gaf om op zondag open te zijn.
quote:Dat is niet de letter van de wet.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:28 schreef calvobbes het volgende:
http://www.bndestem.nl/regioportal/BNS/1,3112,1324-Oosterhout-Regionieuws!!__1799974_,00.html
[..]Het gaat dus helemaal niet om de zondag dat je dan dicht moet zijn, maar om de rustdag van je geloof. Althans, zo interpreteren ze het in Oosterhout.
quote:Tevens is hij blijkbaar niet zo religieus, want eerst deed hij hem helemaal niet op vrijdag dicht, maar op maandag, totdat de gemeente daar wat van zei:
Zij zijn namelijk allemaal die dag verplicht gesloten.
quote:Het kan toch niet zo zijn dat op dit soort gronden uitzonderingen op de wet gemaakt gaan worden? Wederom een bewijs dat dat artikel dat de vrijheid van godsdienst waarborgt nergens op slaat.
Ak-Al kreeg toestemming op religieuze gronden. De wet zegt het, meldde J. de Vries van de gemeente gisteravond. Als een winkelier een geloof heeft waarbij een andere dag dan de zondag als rustdag geldt, dan mag hij op zondag open. Mits hij zijn zaak dan wel sluit op de dag die volgens zijn religie geldt als rustdag.En daar zit hem wel een beetje de crux, bleek uit de reacties van de warme bakkers. Want hoe religieus is Alhan? Aanvankelijk had de gemeente per abuis niet aan Alhan gemeld dat de Islamitische bakkerij per se op vrijdag, de rustdag volgens de Islam, dicht moest zijn. Dat hij, wanneer hij een andere dag uitkoos de wet overtrad. "En toen had Ak-Al de maandag uitgekozen als vrije dag",wisten de bakkers. Een dag die pas werd gewisseld voor de vrijdag toen de gemeente de bakkerij op de verplichting wees.
Waar slaat deze wet eigenlijk op? Wie heeft die winkeltijdensluitingswet ooit verzonnen?
quote:Een of andere fanatiekeling die in god geloofde... geloof ik.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:34 schreef Tedje_van_Es het volgende:
En die NLe bakkers zijn helemaal niet christelijk, dus waarom zouden ze dan op zondag dicht moeten zijn?Waar slaat deze wet eigenlijk op? Wie heeft die winkeltijdensluitingswet ooit verzonnen?
quote:Dat denk ik ook. Weg ermee dus
Op woensdag 1 oktober 2003 10:37 schreef Vampier het volgende:[..]
Een of andere fanatiekeling die in god geloofde... geloof ik.
In de praktijk wordt er onwijs selectief mee omgegaan. De winkels hier bij mij in de straat moeten dicht zijn, wat de NLe winkels ook zijn, maar de Islamitische supermarkt/slagerij en bakkerijen, die zijn dan weer wel open.
quote:Kweenie. Lijkt me wel een goede uitleg om die wet zo te interpreteren.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:31 schreef Tedje_van_Es het volgende:Dat is niet de letter van de wet.
quote:ja creatieve zakeman dus! Goed geintegreerd!
Tevens is hij blijkbaar niet zo religieus, want eerst deed hij hem helemaal niet op vrijdag dicht, maar op maandag, totdat de gemeente daar wat van zei:
quote:Waarom niet?
Het kan toch niet zo zijn dat op dit soort gronden uitzonderingen op de wet gemaakt gaan worden?
quote:Als ik me niet vergis, is er door de overheid een aantal koopzondagen per jaar ingesteld. Daar moet iedereen zich dan aan houden.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:38 schreef calvobbes het volgende:[..]
Kweenie. Lijkt me wel een goede uitleg om die wet zo te interpreteren.
Als ze precies de letter van de wet zouden volgen dan zou er ook geen enkele koopzondag zijn in Oosterhout.
Dit houdt nooit stand als ze het tot de hoge raad door gaan voeren. De gemeente gaat hier gewoon buiten zijn boekje.
quote:Het is idd oneerlijke concurrentie omdat op maandag alle bakkers, en ook supermarkten open zijn. Op zondag is hij de enige waar brood gehaald kan worden.
ja creatieve zakeman dus! Goed geintegreerd!
Maar nu is die dus dicht op Vrijdag. Dus wat is het probleem nu nog? Ze zijn allebei nu maar 6 dagen per week open.
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet dat hij dichtmoet, ik wil dat ze ALLEMAAL open (mogen) zijn op zondag.
quote:Artikel 1 misschien? Iedereen is behoudens de wet gelijk en zal in gelijke gevallen gelijk behandeld worden zonder onderscheid op ras, afkomst, RELIGIE ed
Waarom niet?
quote:Maarja, dat was in eerste instantie ook vast nooit de bedoeling van die wet.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:42 schreef Tedje_van_Es het volgende:Als ik me niet vergis, is er door de overheid een aantal koopzondagen per jaar ingesteld. Daar moet iedereen zich dan aan houden.
quote:We zullen zien. Laten we eerst even de uitspraak van morgen erover afwachten.
Dit houdt nooit stand als ze het tot de hoge raad door gaan voeren. De gemeente gaat hier gewoon buiten zijn boekje.
quote:Ja en op vrijdag kan die geen brood verkopen.
Het is idd oneerlijke concurrentie omdat op maandag alle bakkers, en ook supermarkten open zijn. Op zondag is hij de enige waar brood gehaald kan worden.
quote:En hoeveel van die bakkers gaan dat dan ook doen?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil niet dat hij dichtmoet, ik wil dat ze ALLEMAAL open (mogen) zijn op zondag.
quote:Dat gebeurd toch ook?
Artikel 1 misschien? Iedereen is behoudens de wet gelijk en zal in gelijke gevallen gelijk behandeld worden zonder onderscheid op ras, afkomst, RELIGIE ed
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 01-10-2003 11:17]
quote:Dat is de enige die open is, terwijl op maandag ook de supermarkten ed open zijn.
Op woensdag 1 oktober 2003 10:56 schreef calvobbes het volgende:
Ja en op vrijdag kan die geen brood verkopen.
En het lijkt me sterk dat heel Oosterhout dan op zondag naar die ene bakker gaat.
quote:Alle 5 in Oosterhout willen dat doen
En hoeveel van die bakkers gaan dat dan ook doen?
quote:Want? Een autochtoon is automatisch christelijk?
Dat gebeurd toch ook?
Als de gemeenteraad de wet interpreteerd als "rustdag van het geloof" en niet als "zondag" dan worden ze toch gelijk behandeld!?!?
Maar buiten dat moet gewoon die winkeltijdensluitingswet weg!
quote:Ja dus? Hoeveel mensen willen perse op die dag vers brood?
Op woensdag 1 oktober 2003 11:23 schreef Tedje_van_Es het volgende:Dat is de enige die open is
quote:Ze hebben al plannen om op zondag open te gaan?
Alle 5 in Oosterhout willen dat doen.
quote:Hmmm... Daar heb je wel gelijk in.
Want? Een autochtoon is automatisch christelijk?
quote:Ware het niet dat die wet 1 rustdag per week verplicht...
Onzin, er wordt van uit gegaan dat ze christelijk zijn DUS moeten ze op zondag dicht. En dat zijn ze niet, dus zouden ze alle dagen open moeten zijn.
quote:Dan moeten ze daar over gaan protesteren. En niet die ene bakker die toestemming heeft gekregen om wel op zondag open te zijn, "misbruiken".
Maar buiten dat moet gewoon die winkeltijdensluitingswet weg!
quote:Lees aub mijn essay:
Op woensdag 1 oktober 2003 10:20 schreef Bauhaus het volgende:
De overname is bijna een feit
quote:Dit heeft niet met jouw godsdienst te maken
Op woensdag 1 oktober 2003 16:31 schreef BansheeBoy het volgende:[..]
Lees aub mijn essay:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |