abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13542657
wat denken jullie van de hemel en de hel?

ik denk dat iedereen hier op aarde de mogelijkheid heeft om (indirect) te kiezen voor één van beiden. je mag kiezen om of alleen nog maar positieve dingen te doen/ervaren (in de hemel dus), of alleen nog maar negatieve dingen te doen/ervaren (in de hel).

Denk aan de duim :)
pi_13542703
quote:
op dinsdag 30 september 2003 12:54 schreef nederland het volgende:

ik denk dat iedereen hier op aarde de mogelijkheid heeft om (indirect) te kiezen voor één van beiden. je mag kiezen om of alleen nog maar positieve dingen te doen/ervaren (in de hemel dus), of alleen nog maar negatieve dingen te doen/ervaren (in de hel).

je hebt direct de keuze. wanneer je gelooft dat je na je dood in de hel terecht kan komen, en dat je je leven daarop aan moet passen om daaraan te ontkomen, kan ik je openbaren dat je reeds in de hel bent.

hoe je tegen alles aankijkt bepaalt "waar" je bent. de hemel en hel zijn geen plaatsen, maar wanneer je leert alles positief te zien, ben je in de hemel. insgelijks, als je alles somber inziet, ben je in de hel.

dinsdag 30 september 2003 @ 12:57:20 #3
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_13542732
quote:

hemel en hel zijn slechts verzinsels der mensheid...
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_13542752
"heaven and hell boy, are one and the same..."

-everlast

Look to either the past or the future, and you will find either hope or despair. Look to both, and you will find direction.[br]Look at the present for strength.[br]Look all around you, for balance...
pi_13542756
als gelovigen hier posten kunnen jullie mij dan ff het volgende uitleggen?

waarom gaan dieren niet naar de kerk?

Zijn we alleen in dit universum...Ook al vinden we ander leven in het universum dan zijn we samen toch weer alleen...
pi_13542768
quote:
op dinsdag 30 september 2003 12:56 schreef mariel het volgende:

[..]

je hebt direct de keuze. wanneer je gelooft dat je na je dood in de hel terecht kan komen, en dat je je leven daarop aan moet passen om daaraan te ontkomen, kan ik je openbaren dat je reeds in de hel bent.

hoe je tegen alles aankijkt bepaalt "waar" je bent. de hemel en hel zijn geen plaatsen, maar wanneer je leert alles positief te zien, ben je in de hemel. insgelijks, als je alles somber inziet, ben je in de hel.

ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen
( heaven or hell on earth! )

Bedenk goed wat je doet....en doe het dan beter!
pi_13542836
dus volgens deze redenering kun je concluderen dat als je zelf vrolijk denkt over mensen vermoorden of bomaanslagen, dan ben je in de hemel

hmm waar lijkt dat op.. klinkt als 11-9, al qaida

[dit bericht is gewijzigd door whitey-d op 30-09-2003 13:05]

once again, a crazy bastard
pi_13542882
quote:

als je zoiets gelooft, geloof je dus ook dat mensen in een later bestaan niet meer kunnen kiezen en dan dus blijkbaar geen mensen meer zijn.

het is trouwens helemaal niet zo dat mensen in dit bestaan altijd kunnen kiezen tussen goed en kwaad. vaak kunnen we niet eens weten wat goed en kwaad is.

pi_13542884
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:02 schreef whitey-d het volgende:
dus volgens deze redenering kun je concluderen dat als je zelf vrolijk denkt over mensen vermoorden of bomaanslagen, dan ben je in de hemel
dit zegt al veel over je wereldbeeld
  dinsdag 30 september 2003 @ 13:05:01 #10
8369 speknek
Another day another slay
pi_13542887
quote:
je mag kiezen om of alleen nog maar positieve dingen te doen/ervaren (in de hemel dus), of alleen nog maar negatieve dingen te doen/ervaren (in de hel).
maar het is allebei oneindige saaiheid dus.

ik heb geen mening over beide, daar niemand per definitie wat over het hiernamaals kan zeggen (anders is het niet het hiernamaals).

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 30 september 2003 @ 13:07:05 #11
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_13542926
ik geloof dat de hemel de algehele aanwezigheid van god is, en dat de hel de algehele afwezigheid van god is. en daarbij denk ik wel aan plaatsen waar bijvoorbeeld je geest naartoe kan gaan wanneer je dood bent.

en ik geloof dan dat iemand die zijn hele leven ernaar heeft verlangt om in de aanwezigheid van god te zijn, hiervoor "beloond" zal worden door naar de hemel te gaan. en tegenovergesteld, iemand die weigert te geloven dat god bestaat, iemand die absoluut niets wil weten van zijn aanwezigheid, zal naar de hel gaan, precies zoals hij/zij wil: nooit meer iets met god te maken hoeven hebben.

maar ik denk wel dat je in de hel beseft dat god er wel altijd geweest is. en dat je misschien op een dag spijt zult krijgen, dat je niet in zijn aanwezigheid bent. op dat moment kun je (wellicht) nog naar de hemel gaan.

pi_13542934
dit lijkt mij een kwestie van solipsisme.. (of hoe dat ook heet)
discussie tussen 'absolute waarheid' en 'relatieve waarheid'
  dinsdag 30 september 2003 @ 13:08:14 #13
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_13542951
hans & grietje, roodkapje & de grote boze wolf, hemel & hel ..

stomme verzinsels om mensen vroeger bang te maken zodat ze bij de kerk bleven. ik ga dat echt niet mijn leven laten bepalen hoor! niet dat ik slechte dingen doe ofzo

"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_13542962
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:04 schreef mariel het volgende:

[..]

dit zegt al veel over je wereldbeeld

mijn eigen wereldbeeld is irrelevant hier, het gaat om het concept hemel en hel...
  dinsdag 30 september 2003 @ 13:09:38 #15
28662 roobje
Invisible Pink Unicorn
pi_13542988
quote:
en ik geloof dan dat iemand die zijn hele leven ernaar heeft verlangt om in de aanwezigheid van god te zijn, hiervoor "beloond" zal worden door naar de hemel te gaan. en tegenovergesteld, iemand die weigert te geloven dat god bestaat, iemand die absoluut niets wil weten van zijn aanwezigheid, zal naar de hel gaan, precies zoals hij/zij wil: nooit meer iets met god te maken hoeven hebben.
het is een win-win situatie! geweldig!
"Religion. A daughter of Hope and Fear, explaining to Ignorance the nature of the Unknowable."
Ambroce Bierce
pi_13542995
je zult wel zien als je dood bent he.
ik geloof niet in hemel en hel.
ik geloof wel dat er leven is na de dood
pi_13543002
zoals de bijbel hemel en hel aanduidt is het ieders wils:

hemel: plek bij god
hel: plek zonder god

in je leven maak je dus de keuze of je naar de plek wilt met of zonder god.

meer esotherisch: het hiernamaals is de plek waar jij graag wilt doorbrengen.

en dan schrijven volgelingen als paulus zaken als "eeuwig tandengeknars" of "eeuwige aanbidding" maar dat is zijn perspectief, hij zou eeuwig tandenknarsen als hij op de plek zou belanden waar god niet is, omdat hij niet zonder god kan.
paulus zal god eeuwig willen aanbidden, dus zijn perceptie van de hemel is het eeuwig kunnen aanbidden van god. en dat is exact wat hij heeft geschreven.

En weer een stukje onzinnige proza.
pi_13543008
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:04 schreef rereformed het volgende:

[..]

het is trouwens helemaal niet zo dat mensen in dit bestaan altijd kunnen kiezen tussen goed en kwaad. vaak kunnen we niet eens weten wat goed en kwaad is.

wat goed en kwaad is wordt bepaald door de meerderheid. het verleden heeft doen blijken dat de mening van de meerderheid uiterst gevaarlijk is voor de minderheid. imho is het het beste om het bestaan van goed en kwaad af te schaffen.
pi_13543039
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:08 schreef whitey-d het volgende:

[..]

mijn eigen wereldbeeld is irrelevant hier, het gaat om het concept hemel en hel...

jouw eigen wereldbeeld, en hoe jij er tegenaan kijkt is imho dus zeer relevant. dat bepaalt namelijk waar je *bent*.
pi_13543084
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:07 schreef christine het volgende:
ik geloof dat de hemel de algehele aanwezigheid van god is, en dat de hel de algehele afwezigheid van god is.
aangezien de definitie van god is dat hij alomtegenwoordig is, kan er geen plaats zijn waar hij afwezig is.

de definitie van hel als een plaats waar god afwezig is, is bedacht door moderne mensen die wel het primitieve denkbeeld van hel willen aanvaarden, maar niet de overgeleverde inhoud van dit begrip.

word verstandig: schrap het denkbeeld van hel uit je woordenboek. zoals al iemand opmerkte: als je aan hel een betekenis wil geven is dit leven genoeg. indien god er ook nog een hel in het hiernamaals op na houdt, kunnen we ons er alleen maar over verbazen dat hij mensen vindt die zo gek zijn hem te 'dienen'. of wellicht zijn deze mensen het slachtoffer van bangmakerij.

pi_13543103
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:10 schreef mariel het volgende:

[..]

wat goed en kwaad is wordt bepaald door de meerderheid. het verleden heeft doen blijken dat de mening van de meerderheid uiterst gevaarlijk is voor de minderheid. imho is het het beste om het bestaan van goed en kwaad af te schaffen.

onderscheid goed en kwaad van de mening van de meerderheid. goed en kwaad is een concept dat zich in elk mens afspeelt en is dus een persoonlijk concept. het afschaffen van goed en kwaad ontneemt alle richting aan het leven, en zal naar mijn mening alleen maar monsters opleveren die niet weten waar ze heen moeten (maar nou gaan we natuurlijk wel erg theoretisch te werk).
  dinsdag 30 september 2003 @ 13:15:50 #22
67587 The_NiteAngyl
and Sylvaënor live forever
pi_13543121
voor iedereen is het begrip hemel en hel verschillend. dus wat voor de één de hemel is...

maar eigenlijk discrimineert de hemel behoorlijk, of het christendom in het algemeen. als je de regels niet volgt dan mag je bij de duivel gaan spelen... kom op! hoe hypocriet ben je bezig als je je leven naar een einde stuurt terwijl je het einde nooit gezien of ervaren heb? mensen die in iets onzichtbaars geloven zijn blind voor de wereld. maar mensen die in iets almachtigs geloven dat hun leven kan sturen... hoe wil je dát dan noemen? de hemel of de hel?

"Onto the paper scribe I the words that fro my heart move -
With every dight letter, with the ebb of ink,
The point of the quill my penmanship doth mirror."
pi_13543200
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:15 schreef whitey-d het volgende:

[..]

onderscheid goed en kwaad van de mening van de meerderheid. goed en kwaad is een concept dat zich in elk mens afspeelt en is dus een persoonlijk concept. het afschaffen van goed en kwaad ontneemt alle richting aan het leven, en zal naar mijn mening alleen maar monsters opleveren die niet weten waar ze heen moeten (maar nou gaan we natuurlijk wel erg theoretisch te werk).

wanneer je ziet dat goed en kwaad niet bestaan als definitie (er zijn geen daden die goed of slecht zijn), kun je leven zonder belemmeringen. je hebt het over ergens heen moeten. dat is al het beperkende wat het oplevert; je krijgt het idee dat je iets moet doen. je hoeft helemaal nergens heen en je leven hoeft geen richting te hebben. in alles is je keuze vrij, ware het niet dat je heel veel dingen nalaat omdat je ze als "slecht" veroordeelt. wanneer je je leven leeft, en een ander de mogelijkheid biedt om leven te leven, denk ik dat je goed en kwaad geenszins meer nodig hebt als leidraad in het leven.
pi_13543298
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:12 schreef mariel het volgende:

[..]

jouw eigen wereldbeeld, en hoe jij er tegenaan kijkt is imho dus zeer relevant. dat bepaalt namelijk waar je *bent*.

jammer dat je nog niet gereageerd hebt op waar het mij om ging.. namelijk dat je eigen wereldbeeld, hoe krom die ook zou kunnen zijn en onmenselijk (zijnde bedreigend voor het voortbestaan van de mensheid bijvoorbeeld, in het meest extreme), dat die een absolute plek inneemt. in feite is jouw concept van hemel en hel dan gebaseerd op de "sferen" waarin je jezelf bevindt.
  dinsdag 30 september 2003 @ 13:25:34 #25
64882 Mac11
I roll you up like my Rizla
pi_13543351
quote:
op dinsdag 30 september 2003 13:07 schreef christine het volgende:
blablabla
ik wil je graag helpen om je in de hemel te laten komen kom vanavond maar ff naar het park bij jouw in de buurt rond 2 uur s`nachts, als je komt waag het dan niet om god in twijfel te nemen en neem het op als een man, zonder te huilen en naar je moeder te roepen terwijl je daarna de goeie reis naar boven neemt.

weet je waar ik me aan erger als ongelovige, ze praten allemaal heel hoog over de hemel maar als ze eenmaal voor het laatste galgenmaal komen te staan groeit het ongeloof en wil men hier toch op aarde blijven.

ik zie het zo bij gelovigen, ze willen allemaal naar de hemel maar geen een wil dood.
overigens no-offence god zou best kunnen bestaan (en bewonder ongeveer 1% van de gelovigen die echt kracht, geloof uitstralen) maar ik denk toch dat christenen de verkeerde voor zich hebben, misschien komt dat omdat ik alles eerst moet zien voordat ik ergens in geloof.

oja hell en heaven, de hell bestaat maar de hemel niet.

hel: zit diep in de aarde en het is er warm (bewezen)
hemel: de mens is er geweest en verder met een superraket, er bleek niemand aanwezig te zijn en eerlijkgezegd kan ik ook niks opmaken uit die mooi aarde foto`s vanuit de ruimte.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')