abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13533642
Hier een kort verslag over de import van mijn motorfiets
Misschien leuk voor anderen die prijsvoordeel willen door te importeren.

Orienteren
Ik heb op verschillende motorfora rondgekeken om lezen over andere mensen die import gedaan hadden en verhalen van bekenden geluisterd die auto's importeerden.
Bij de RDW was ook veel info over legale zaken en keuringen te vinden.

Zoeken
Na lang zoeken (twee maanden) heb ik twee motoren gevonden welke ik wel wat vond, beide Suzuki GSX-R 750's en toevallig beide in hetzelfde dorp in Duitsland.
Dealers gemaild en afspraken gemaakt voor proefritten, was allemaal geen probleem, alleen het ene bedrijf was erg amateuristisch in de mail, de andere erg klantgericht.

Eerste bezoek
- bedrijf 1
Samen met een vriend naar Meppen (D) gereden en ons een versuffing gezocht naar het eerste bedrijf. Na de vondst rondgekeken een babbeltje gemaakt met meneer de dealer. Hij was niet erg enthousiast (het regende) naar de fiets meegekregen. Ik was bijna verkocht, de fiets maakte wat raar geluid, maar dat was verhelpbaar. Bod gedaan en meneer wilde echt helemaal niets van de prijs afhalen.
Op zich was de prijs erg goed, maar het principe overwon, dus ik vertelde de man in nette (duitse) woorden dat ik eerst mijn tweede afspraak ging rijden en mocht ik die niet nemen kwam ik wel terug.
- bedrijf 2
We troffen eerst een gesloten bedrijf, maar men bleek lunchen. Na een kwartiertje wachten ging de shop weer open.
Verkoper gesproken en de fiets werd getankt en ik kon rijden. Machine reed erg goed, iets minder vermogen dan de andere, maar het bleek een oude wettelijke begrenzing die de dealer er met plezier af wilde halen.
Het bod werd bedenkelijk afgeslagen (500EUR onder de prijs geboden) maar na een kort gesprek met de eigenaar van de toko kon ik me eigenaar noemen van de motor als ik voor 300EUR onder de prijs accoord zou gaan.
DONE!
Koopcontract getekend en mijn digitale cam volgeschoten van mijn nieuwe aanwinst

Eerste RDW contact
Thuisgekomen gezocht waar ik bij de RDW het snelste een keuring kon laten doen. Zwolle leek het snelste, maar na enig rondbellen bleek de RDW in Amsterdam sneller, kwam mooi uit, ik woon in Amsterdam.
Afspraak voor 25 sept gemaakt en verzekeringen gebeld voor offertes. Even Apeldoorn bellen bleek de beste prijs/voorzieningen verhouding te hebben.


Ophalen van de motor
Omdaty ik via een bedrijf kocht was de motor al een maandje of wat uitgeschreven en had dus geen kenteken, waardoor er niet meer mee op de weg gereden mocht worden.
Geen probleem, met een huurbus naar het Duitse land gereden. Aangekomen had men ook alvast een nieuwe achterband op de motor gezet en de motor een volledige beurt gegeven. Punktlich vond ik wel.
Motor met wat moeite in de bus gekregen en met een flinke vaart naar huis gereden, zo blij als een kind in een snoepwinkel

Thuis
Na het uiladen een paar rondjes op een binnenhofje gereden en de machine snel in een schuur gezet. Zonder kenteken is het toch wel erg illegaal ...


Omdat de motor een nieuwe achterband had heb ik ook eens de voorband goed bekeken, deze bleek niet erg veel profiel meer te hebben. Om bij de keuring niet tegen lullige dingen aan te lopen waarop de fiets afgekeurd kon worden maar een afspraak gemaakt bij de motorhandel om de ochtend van de keuring de band te laten vervangen.

Keuring
's Morgens eerst naar de motorhandel. Daar aangekomen bandje verwisseld. Bij het uitrijden van de motor kreeg ik een beangstige mededeling. "Ik vrees dat jouw motor niet goedgekeurd gaat worden."
Keerringen van de rechter poot van de voorvork waren behoorlijk lek. De olie lekte behoorlijk en dat was goed te zien. De motor had die weken in de schuur niet keuk gevonden, schijnt vaak te gebeuren wanneer fietsen langer stilstaan dat het rubber droogt en wanneer er dan gereden wordt barst het en gaat het lekken

RDW - donderdags
Bange momenten, ik had van de motorhandel een doek meegekregen om de poot schoon te maken voordat ik de keuring in zou lopen. Zo gezegt zo gedaan. Met een schone vering naar binnen. Na enig wachten werd motor gekeurd.
Na het noteren van het framenummer en check van de papieren werd er naar de fiets gekeken. Het eerste wat de keurmeester bekeek was die voorvork, rechterkant en hij zegt "Je keerring is lek hier" Ik zakte door de grond! "KUT" dacht ik, daar gaat mijn eerste keuring.
Hij verder met de keuring (vond ik raar, want als hij de fiets af gaat keuren, waarom steekt hij er verder dan tijd in?).
Na alle routine nog even het motornummer. Dit bleek onvindbaar. Alle kappen van de motor af en een uur grondig zoeken niets gevonden!!
Tevens had ik achter geen reflector bleek. Officieel is dit verplicht. Na wat zoeken in de RDW computer bleek dat er rond het geboortejaar van mijn fiets drie typen motor geleverd werden in deze Suzuki.
Hij koos er zelf de meest waarschijnlijke uit en zegt "Nou, dit is rond, je mag nu even wachten in de wachtkamer en daarna door naar de douane voor de afdracht van BPM en je daarna kan je een plaat aanvragen"

Ik wist niet wat ik hoorde! Na drie kwartier was ik aan de beurt bij de douane (zit in hetzelfde kantoortje als de RDW) en betaalde ik de BPM welke ik ga proberen terug te claimen

Post
Zaterdags verwachtte ik helemaal nog geen bericht, mede omdat mij verteld was dat het twee weken kon duren voordat de administratieve procedure rond was. Maar daar lag het, in mijn brievenbus, de papieren van mijn kenteken, IK MOCHT RIJDEN!
Na enig rondbellen en zoeken vond ik een zaak die op zaterdag voor motoren kentekens maakte. Nog net voor sluitingstijd een plaat laten maken en rijden maar!!

Eigenlijk kon ik niet gaan rijden omdat de motor dus met een lekke keerring heeft, maar dat stopte me niet om de hele zaterdagmiddag+avond + zondag op de motor te vertoeven.

Nu nog even aan afspraak van de motorhandel en de keerringen worden vervangen.

Kortom, ik ben héél blij met mijn nieuwe import.

Doorlooptijd van de gehele procedure (zoeken, koop, keuring en kenteken) was bij mij uiteindelijk net binnen 1 maand.

Lang verhaal. hopelijk informatief voor hen die dit ook willen proberen!

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_13533818
Wow , zeker een kind in de snoepwinkel .
Ik kan me goed voorstellen dat je er heel erg blij mee bent.

Wat heeft hij je nou uiteindelijk gekost ?

Soldaat bij de verbindingsdienst
pi_13533846
Mag ik vragen hoeveel je kwijt was.
ik ben namelijk ook verliefd op de Suzuki gsx 750 maar dan Blauw/Wit, met uiteraard het ronde kontje.
Je vader
pi_13533855
nog Fotow's... ?:D
[ aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, spelfouten onder voorbehoud ]
pi_13533863
De prijs van de fiets was eerst 5500, ik betaalde dus 5200. Prijzen in NL liggen rond de 7500 en moet goed zoeken 7000.
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_13533960
Cool.. heb ik ook gedaan met mn Bandit
pi_13534153
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:07 schreef Blijepeen het volgende:
Mag ik vragen hoeveel je kwijt was.
ik ben namelijk ook verliefd op de Suzuki gsx 750 maar dan Blauw/Wit, met uiteraard het ronde kontje.
Je kunt ze onder andere vinden op mobile.de
Postcodes beginnende met 4 en 5 zijn dacht ik net over de grens.
SRAD op mobile.de
pi_13534225
En wat gaat het ongeveer kosten om te zorgen dat je ermee in Nl kan rijden?
Je vader
pi_13534231
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:07 schreef YoGi_Berra het volgende:
nog Fotow's... ?:D

Een paar met de andere motor waar ik nog wel eens op rij

Bij de RDW

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
  maandag 29 september 2003 @ 23:25:37 #10
20741 generalist
Watch me do it!
pi_13534276
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:23 schreef Blijepeen het volgende:
En wat gaat het ongeveer kosten om te zorgen dat je ermee in Nl kan rijden?
BPM was 450EUR, maar deze kan je claimen, mocht dat lukken betaal je nog maar de helft, de andere helft betaal je aan bpmclaim.nl
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_13534436
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:23 schreef generalist het volgende:

pics...


Mooie fiets, ziet er netjes uit!

Wat voor vermogensbeperking zat er trouwens op, bussen in de inlaatkanalen? Ben benieuwd of die pk's namelijk makkelijk terug te toveren zijn.

  maandag 29 september 2003 @ 23:34:35 #12
20741 generalist
Watch me do it!
pi_13534533
quote:
Op maandag 29 september 2003 23:31 schreef Yakult het volgende:

[..]

Mooie fiets, ziet er netjes uit!

Wat voor vermogensbeperking zat er trouwens op, bussen in de inlaatkanalen? Ben benieuwd of die pk's namelijk makkelijk terug te toveren zijn.


Wat ik begrepen heb zitten er inlaatrubbers in (lucht) waarmee er vermogen geknepen wordt.

Heb nu 99PK, zonder de rubbers 135. Voorlopig (lees winter) vind ik dit goed, komend voorjaar gaat de boel aangepast worden en wil ik volvermogen rijden.
Nu (als het goed is) 240 km/u straks 265 km/u

mijn top tot nu toe is 220 met deze fiets

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_13535458
Mooie metzeler achterband. Die had ik ook op mijn scooter. Wel iets minder breed. Hij ziet er mooi uit hoor je suzuki. Wees er maar heel zuinig mee.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_13537443
Netjes! Helder beschreven wat er allemaal bij komt kijken om zo'n motor te importeren
Heb er toen ook aan zitten denken om een motor uit Duitsland te halen. Zag toen mijn huidige motor staan op marktplaats. Lichte schadeplekjes zorgden ervoor dat de prijs heel aardig omlaag ging, dus vond ik het wel best
Wat die begrenzing betreft heb ik het eerder gehoord van die ringen in het inlaatgedeelte. Hou er wel rekening mee dat hij misschien opnieuw afgesteld moet worden na het verwijderen van die ringen.. Heb in ieder geval eerder gehoord dat dat soms nodig was.
pi_13537488
Zozo, mooi bakkie hoor. Vind het persoonlijk altijd wel leuk om zo'n hele periode van droom, tot zoeken, spotten en aanschaf enzo te lezen. Niet van ik heb dit en dit gekocht, maar echt van proefrit daar, goeie service etc. zo'n heel verhaal erbij echt top.

[off-topic]
Toevallig zelf vanavond kijken voor een nieuwe auto, ook al 2 maanden internet aan het afstruinen. Hoop dat het wat wordt
[/off-topic]

M'n signature, wat doe je :{
pi_13541816
Schaam randen
pi_13541875
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:14 schreef Rietvaerder het volgende:
Schaam randen
Netjes mee gereden dus...

Mooie motor!

pi_13541956
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:17 schreef Just.an.Illusion het volgende:

[..]

Netjes mee gereden dus...

Mooie motor!


Rijd jij ?
pi_13542064
Nee. Ikzelf nog niet. Vanaf volgend jaar! Ik weet ook absoluut niet of mijn theorie klopt, vandaar die ...

Maar leg uit?

pi_13542074
Ik ben wel benieuwd hoe/of dat BPM terugclaimen een beetje werkt, kan je ons daarvan op de hoogte houden? Aanschaf van een mooi bakkie in Duitsland wordt dan wel aantrekkelijk....
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:10:10 #21
20741 generalist
Watch me do it!
pi_13549234
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 12:14 schreef Rietvaerder het volgende:
Schaam randen
Leg eens uit
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_13549322
pi_13549334
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:10 schreef generalist het volgende:

[..]

Leg eens uit


Dat er of nieuwe banden opzitten, of kakkerig mee is gereden
  dinsdag 30 september 2003 @ 17:31:31 #24
20741 generalist
Watch me do it!
pi_13549692
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:14 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Dat er of nieuwe banden opzitten, of kakkerig mee is gereden


Wat ik schrijf, de Suzuki heeft nieuwe banden en de Voxan banden zijn na 8 maanden stilstaan ook als nieuw ... dacht al dat je dat bedoelde ...
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_13549960
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 17:14 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Dat er of nieuwe banden opzitten, of kakkerig mee is gereden


Weer wat geleerd
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')