abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13515904
Afgelopen zaterdag heb ik een kanarie'tje gekregen
leuk, leuk, leuk

Een jonkie, want hij was vrijdag gekocht en toen scheen hij net binnen te zijn gekomen...
Hij is geel (natuurlijk) maar heeft een aantal zwarte vlekjes
ook over zn oogjes, als zo'n bandieten masker

Ik heb er vannalles bij gehad. Kooi, zaad, snoepjes, sephia (?), zwembad enzo, Maar geen handleiding! (duh)

Nu hadden we vroeger thuis wel een parkietje. Die had het best lang volgehouden, alleen is nooit echt tam geworden.... Wat wil je met 2 jonge kinderen (ik + zus, toen we klein waren) die je heel de tijd lopen te vervelen...
Nu wil ik het natuurlijk beter aanpakken...

Ik ga goed voor mn beestje zorgen!
en hoop dat hij ook tam gaat worden, want dan kan ik m gewoon los door mn kamer laten vliegen (als hij maar niet in mn oor gaat pikken )

Wie geeft me tips over hoe ik dit aan ga pakken...?

(gister ging hij wel heel even op mn vinger zitten na een tijdje toen ik die in zn kooitje stak en ik heb gezien dat hij vannacht al een flinke duik in zn zwembad(je) heeft genomen, want vannochtend zat het water overal dat mag ie wel
maar ik denk dat hij nog wel veel moet wennen, want hij piept nog een beetje bangelijk soms... misschien issie ook wel gewoon bang van mn moeder )

pi_13515931
Fruit en blaadje sla vinden ze ook heel lekker trouwens.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 29 september 2003 @ 11:31:20 #3
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_13515982
De raam openzetten en kijken of ie terugvliegt
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_13516065
Heb je er ook foto's van? Lijkt me wel leuk om te zien
Vragen maakt je dom voor 5 minuten. Niet vragen houdt je dom voor altijd...
pi_13516215
Als het beestje nog niet zelf kan eten (ik weet niet hoe jong dat het is) dan met een spuit pap in de bek doen.
Deden we bij ons thuis ook altijd en dan worden ze heel snel tam omdat je het vogeltje moet vasthouden.

En gewoon constant uit de kooi halen en aaien en knuffelen zodat ie aan je gewend raakt.
Al met al gewoon heel veel aandacht geven dan komt het wel goed

Thank Drunk I'm a Goddess!
pi_13516232
quote:
Op maandag 29 september 2003 11:31 schreef Robertje het volgende:
De raam openzetten en kijken of ie terugvliegt
Het raam...

ontopic:
en voor parkietjes enzo, kijk eens in een leesmap ofzo, daar zitten ook vaak hele handige bladen tussen, met informatie over hoe en wat met dieren...

Mangs moj de koo 's bie de heurns vat'n
pi_13516240
quote:
en hoop dat hij ook tam gaat worden, want dan kan ik m gewoon los door mn kamer laten vliegen (als hij maar niet in mn oor gaat pikken )
of je meubilair onder scheit
pi_13516283
je kan zijn vleugelpennen laten knippen kan die niet wegvliegen...groeien na 1,5 maand weer aan.
pi_13516863
Wat je ook doet, NIET kortwieken. We breken toch ook niet jouw knieën zodat je niet gaat wegrennen?

Effe serieus: rondvliegen is voor zo'n beest de beste manier om van stof en andere bagger (oude veren en whatnot) af te komen. En het is gewoon de aard van het beesie...

pi_13516901
foto's heb ik nog niet...
geen digicam, wil er binnenkort wel eentje kopen, dus die volgen dan misschien nog wel...

Nee, hij is niet zo klein dat ik m zelf nog moet voeden,
hij doet al zelf rondvliegen en hupsen en eten enzo...
maar t schijnt nog wel een jonge te zijn...

vastpakken en knuffelen zal nog niet gaan lukken,
ik zeg al, hij is een beetje bang nog,
is al wel een beetje aan mn hand gewend denk ik,
maar dan hou ik m stil in zn kooi (om te wennen)
als ik dan te veel beweeg gaat hij nog een beetje hysterisch piepen en door zn kooitje vliegen, da's zielig, dus ik doe het langzaam opbouwen...

Ik wil m een tijdje in de kooi houden, en als hij uiteindelijk helemaal gewend lijkt gewoon een keer de kooi voor m openlaten... zodat hij op zn gemakje mn kamer kan gaan verkennen...
Uiteindelijk hoop ik dan wel dat hij vanzelf terug de kooi ingaat als hij honger krijgt ofzo
Iemand enig idee hoelang ik daar ongeveer mee moet gaan wachten?

en natuurlijk andere tips voor het houden/ verzorgen/ tam maken van mn kanarietje.....

pi_13517307
mijn oma had ook een kanarie en het enige dat ik weet van verzorgen is dat mijn vader altijd de nageltjes van het beestje moest knippen (mijn oma durfde dat nooit omdat ze bang was het nageltje te ver te af te knippen)
en als je beestje wat onrustig is moet je hem blauwe maanzaad geven, het schijnt dat ze hier rustiger van worden.
kleine blaadjes sla of andijvie vinden sommige ook wel is lekker.
en dat pietje van mn oma vond water met een beetje honing er in ook wel lekker....
  maandag 29 september 2003 @ 12:37:26 #12
41910 onetouch
koekeroekus...
pi_13517466
ik had vroeger altijd een parkiet beestje is 12 jaar oud geworden en was super tam, als ik binnen kwam vloog ie op m'n schouder en ging aan m'n oor pikken....

alleen was dat wel afgelopen toen ik op kamers ging en dus nog maar af en toe thuiskwam

veel plezier met je pietjuh

pi_13517808
Wat kananarie's ook lekker vinden is een stukje eigeel van een hardgekookt ei,
een stukje appel, trosgierst.

Als je hem aan je hand laat wennen kun je dat ook doen door hem in zijn kooi iets lekkers aan te bieden zoals een stukje trosgierst,
in het begin zal hij er alleen maar naar kijken, maar als je dit iedere dag eventjes doet zal hij op een gegeven moment het stukje pakken, moet je wel geduld voor hebben
Na een poosje als hij dat gewend is kun je het stukje eten/lekkers op je hand gaan leggen zodat hij op je hand moet komen om het te kunnen pakken, eerst zal hij aarzelen maar daarna zal hij dichterbij komen en op je hand gaan zitten.
Als dat lukt moet je blijven oefenen totdat hij helemaal vertrouwd met je is.

Leuk is ook om een boekje in de winkel te kopen over de verzorging van kanarie's daar staat heel veel info in over tam maken enzo

pi_13518768
quote:
Op maandag 29 september 2003 12:52 schreef zoiezo het volgende:
Als je hem aan je hand laat wennen ...... totdat hij helemaal vertrouwd met je is.
Ja, mooi idee...
Dat ga ik proberen met eten geven.
misschien dat dat nog best vlot kan gaan, want volgens mij ist wel een etertje...

Ik had zo'n stick met zaadjes ingehangen (lijkt op een kipcorn)
en daar had hij nog geen 2 minuten voor nodig om aan te wennen en van te gaan eten.
Eerst heel even "helemaal" aan de andere kant van t stokje zitten, argwanend kijken naar het 'nieuws'. langzaam dichterbij hupsen, nog eens, en eten maar

pi_13523829
quote:
Op maandag 29 september 2003 11:29 schreef Lucille het volgende:
Fruit en blaadje sla vinden ze ook heel lekker trouwens.
Maar niet te veel want dan raakt 'ie aan de race. Maar even serieus, er zijn genoeg websites te vinden over hoe je je kanarie moet verzorgen. Fok lijkt me niet de beste plaats om betrouwbare en vooral volledige informatie te vinden.
En weer een stukje onzinnige proza.
pi_13574250
quote:
Op maandag 29 september 2003 16:47 schreef Bluezz het volgende:
Ook nog leesvoer over kanarie's:

T grote parkieten topic! :D

Parkieten zijn geen Kanarie's !

btw Had ik van de week gelezen dat ze het naar hun zin hebben als ze op één pootje gaan zitten...
Gister had ik m tijdens dat ik ging eten bij mij op tafel gezet, heb er nog 2 uur gezeten zo ongeveer (was op de bank, kon ik rustig uitbuiken)
en eerst ging hij heel de tijd vrolijk hupsen en tsjilpen... daarna ging ie op een pootje rond zitten kijken...

pi_13575121
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 16:22 schreef Chillz het volgende:

Parkieten zijn geen Kanarie's !

Sorry
pi_13867913
Hoe is t nu met je pietje?
Is hij al gewend en weet je al wat hij lekker en leuk vind?
pi_13869172
Hoe heet ie dan?
pi_13870398
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 09:21 schreef tum_tum het volgende:
Hoe is t nu met je pietje?
Is hij al gewend en weet je al wat hij lekker en leuk vind?
Ik noem m Kip (kippetje)
of gewoon vogel, of jij met je grote mond

Hij heeft een nieuw plekje in de tussentijd,
tussen de 2 banken op een luidsprekerbox en bij t raam en ik geloof dat ie het er wel naar zn zin heeft...

als ik sla heb bij het eten dan geef ik m ook een paar stukkies
met een wasknijper in de kooi gehangen (of zelf vasthouden, want dan went ie aan mn handen...)
geloof dat ie sla toch ook wel vind

Als ik smiddags thuis kom van werken en ik ga eten,
dan gaat hij meestal ook in zn bakje pikken (maar ik denk dat ie dat de hele dag door doet)
en zo tijdens SamSam begint hij dan een partij te flieren en te fluiten en te tjilpen (daarom "jij met je grote mond" , want van Sam Sam is dan niets meer te volgen, maar dat is niet erg)

verder denk ik dat ie nog heel erg aan mn handen moet wennen als aan de rest van t Chillz-geheel.
want als ik met mn hoofd dichtbij kom is er niets aan t handje, maar mijn hand aan een kant van de kooi zorgt er meestal toch voor dat hij aan de andere kant gaat zitten (behalve dan als ik sla vast heb, dan issie mn beste vriend)
dit komt denk ik omdat mn handen natuurlijk de enige, voor hem, 'vreemde' dingen zijn geweest die zijn kooi hebben binnengedrongen... dat is natuurlijk helemaal zijn woonruimte en dan is de vrede natuurlijk verstoord als er een ding binnen komt bewegen...
maar ja, hij moet toch ook eten/ drinken/ verschoond en dan moet ik toch ff binnen zijn...
met de tijd gaat het wel goed komen denk ik...

vind m alleen zo zielig in zn kooitje heel de tijd
zou m het liefst een tijdje door de kamer gaan laten fladderen
maar heb gelezen dat ze toch beter eerst zo'n 2 maanden binnen blijven, zodat ze wennen aan de kooi en weten dat ze ernaar terug moeten (voor bijv. eten)... dus hij moet nog wachten...

pi_13870841
quote:
Op dinsdag 14 oktober 2003 11:29 schreef Chillz het volgende:

[..]

Ik noem m Kip (kippetje)
of gewoon vogel, of jij met je grote mond

Hij heeft een nieuw plekje in de tussentijd,
tussen de 2 banken op een luidsprekerbox en bij t raam en ik geloof dat ie het er wel naar zn zin heeft...

als ik sla heb bij het eten dan geef ik m ook een paar stukkies
met een wasknijper in de kooi gehangen (of zelf vasthouden, want dan went ie aan mn handen...)
geloof dat ie sla toch ook wel vind

Als ik smiddags thuis kom van werken en ik ga eten,
dan gaat hij meestal ook in zn bakje pikken (maar ik denk dat ie dat de hele dag door doet)
en zo tijdens SamSam begint hij dan een partij te flieren en te fluiten en te tjilpen (daarom "jij met je grote mond" , want van Sam Sam is dan niets meer te volgen, maar dat is niet erg)

verder denk ik dat ie nog heel erg aan mn handen moet wennen als aan de rest van t Chillz-geheel.
want als ik met mn hoofd dichtbij kom is er niets aan t handje, maar mijn hand aan een kant van de kooi zorgt er meestal toch voor dat hij aan de andere kant gaat zitten (behalve dan als ik sla vast heb, dan issie mn beste vriend)
dit komt denk ik omdat mn handen natuurlijk de enige, voor hem, 'vreemde' dingen zijn geweest die zijn kooi hebben binnengedrongen... dat is natuurlijk helemaal zijn woonruimte en dan is de vrede natuurlijk verstoord als er een ding binnen komt bewegen...
maar ja, hij moet toch ook eten/ drinken/ verschoond en dan moet ik toch ff binnen zijn...
met de tijd gaat het wel goed komen denk ik...

vind m alleen zo zielig in zn kooitje heel de tijd
zou m het liefst een tijdje door de kamer gaan laten fladderen
maar heb gelezen dat ze toch beter eerst zo'n 2 maanden binnen blijven, zodat ze wennen aan de kooi en weten dat ze ernaar terug moeten (voor bijv. eten)... dus hij moet nog wachten...

wat leuk om te lezen joh!

over een tijdje is je pietje denk ik wel gewend aan je handen. en hoe meer sla je hem geeft hoe meer hij aan je handen gaat wennen.. dat merkt hij ook dat die handen hem geen kwaad doen.. nog eventjes en hij komt ook bij jou op je hoofd zitten als hij uit zn kooitje mag.. Of op je schouder, ook wel favo plekje van parkietje..(tenminste bij die van mijn oma)

ik weet nog wel van dat pietje van mijn oma dat die ook zo onwijs hard kon tjilpen enzo.. Dat vond ik altijd wel leuk, maar mijn oma niet zo. Dat deed zeer aan haar oren. Zij noemde haar pietje gewoon Piet. En als hij dan zo hard ging tjilpen zei mn oma: PIET! en dan was t beestje stil.. Hij luisterde ook nog naar haar!

MIsschien ook ideetje om dat voor elkaar te krijgen ? Heb je een afgericht pietje...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')