Plaats hier dus je foto's waarin de (beperkte) scherptediepte een cruciaal element vormt van je foto.
Een voorzetje:
quote:Ja, dat was een beetje de afweging. Het onscherptegebied is enorm groot en je moet zoeken naar wat scherp is, maar ik denk dat als ik de foto op een andere manier had gemaakt de hele spanning (pun intended) tussen de draden en het bord er niet meer was geweest. De achtergrond was dan te onrustig geworden of als ik op het bord had scherpgesteld was waarschijnlijk niet erg duidelijk geweest dat ervoor die draden lopen.
Op zaterdag 20 september 2003 17:16 schreef Dagobert het volgende:
Ik zie er vaak wel een zekere charme in, maar het is soms ook wel erg storend. Het idee van je foto is erg gelaagd imho, maar door de enorm grote onscherpheid wordt het bijna onfijn om naar te kijken.
quote:Ik denk niet dat ik dat gehaald had, omdat de afstand tussen het bord en de draden daarvoor iets te groot is. Dan wordt de achtergrond weer te rommelig, want die draden zouden dan niet zoveel afsteken tegen de achtergrond.
Op zaterdag 20 september 2003 17:20 schreef huiz het volgende:
Persoonlijk zou ik het bordje en de draad scherp zetten en alleen de achtergrond vaag. De draden zijn imho te smal en daardoor lijkt het alsof het niet bij de foto hoort.
Ook een stukje scherpte diepte van mij
quote:Dus praktisch alle landschapsfoto's zijn saai volgens jou?
Op zaterdag 20 september 2003 17:54 schreef UncleJim het volgende:
Alle goeie foto's hebben diepteverschillen. Een helemaal scherpe foto is per definitie een saaie foto.
quote:Nah, daar ben ik het niet mee eens, het onderwerp kan interessant genoeg zijn dat een gebrek aan diepteverschil volledig compenseert. Denk bijvoorbeeld aan foto's van artiesten op het podium (tegen een zwarte achtergrond).
Alle goeie foto's hebben diepteverschillen. Een helemaal scherpe foto is per definitie een saaie foto.
Maar wat ik graag zou willen zien zijn dus foto's waarvan het juist (het gebrek aan) scherptediepte is wat de foto zijn karakter geeft.
quote:Vindt jij....
Ben het absoluut niet met je eens. Scherpte diepte is een mooi instrument, maar er zijn vele andere manieren om foto's interessant te maken zonder scherpte diepte. Dingen als kleur, compositie, contrast, etc
quote:
Op zaterdag 20 september 2003 23:27 schreef Re het volgende:
zoiets...? (ik vind trouwens dat schrikdraad erg mooi)
-edit: ff resizen ajb, of linken-
[Dit bericht is gewijzigd door Dagobert op 20-09-2003 23:59]
quote:Yes, zeer fraai!
quote:mooie foto! erg leuk gedaan!
quote:Deels klopt het wel, alleen zijn er meerdere wegen die naar een niet nader te specificeren plaats in Italië leiden
Je kunt dus ook met andere middelen het argeloze kijkersoog op je onderwerp dwingen, bijvoorbeeld met een lekkere steile perspectief die je doorgaans afdwingt door het gebruik van enorme beeldhoeken (supergroothoek of fisheye). De lenzen die die beeldhoeken realiseren hebben de onhebbelijkheid dat ze een enorme scherptediepte weergeven, waardoor per definitie iedere fisheyeopname saai zou zijn.
Door de fisheye echter goed in te zetten krijg je ondanks scherptediepte van 30cm tot oneindig, toch een redelijk boeiend plaatje.
al moet gezegd zijn dat rechttoe-rechtaan schieten met een groothoek inderdaad bijzonder zouteloze resultaten oplevert
quote:Is dit nu digitaal of analoog gescaned ?
quote:Mooi, maar een beetje scheef volgens mij.
Op zondag 21 september 2003 15:03 schreef Dave_Mustaine het volgende:
[afbeelding]
quote:Het was een asymetrische tafel. Allerlei schuine hoeken enzo. Ik ga de foto ff aanpassen om er toch nog iets van te maken.
Op zondag 21 september 2003 15:13 schreef Lithion het volgende:[..]
Mooi, maar een beetje scheef volgens mij.
quote:Ik vind em echt goed omdat het je dwingt te zoeken wat het idee achter de foto is. Precies zo'n spanning tussen eens nietszeggend scherp object op de voorgrond en de verklarende objecten op de achtergrond is wat ik zo mooi vind in die foto's.
Op zondag 21 september 2003 15:43 schreef Dave_Mustaine het volgende:
Foto is inmiddels aangepast. Lithion, dank voor commentaar. Scheve horizon was me zelf even ontgaan bij deze foto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |