abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13205420
zoals iedereen weet draait de aarde rond. als ik me niet vergis tegen de klok in. dit betekend, dacht ik, dat als je naar het westen reist dat je tegen de draairichting van de aarde reist.
als je dan naar het westen zou reizen, dan zou toch de plaats waar je naar toe gaat naar je toe komen?
stel Parijs, Moskou en Peking liggen op 1 lijn. Parijs en Peking liggen allebei 4000 km van Moskou . je hebt 2 auto's, ze rijden allebei in een rechte lijn 100km per uur. beide auto's moeten dan 40 uur rijden.
Maar ben je nu ook daadwerkelijk eerder in Parijs dan in Peking, omdat Parijs naar je toe komt?
Ben je nu om in Parijs te komen in werkelijkheid, zeg 37 uur onderweg bij 100 km/u en in Peking 40 uur? De terugweg werkt dan weer net andersom, zodat beide auto's wel weer tegelijk terug zijn.
Word dit dan gewoon opgelost met de ingestelde tijdzones?
Als dit klopt, maakt dit tijd denk ik ook meteen relatief en word dit op een redelijke wijze kunstmatig opgelost door de verdeling van de tijdzones.
destroy the spineless
  dinsdag 16 september 2003 @ 12:59:20 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_13205459
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 12:58 schreef soulless het volgende:
zoals iedereen weet draait de aarde rond. als ik me niet vergis tegen de klok in. dit betekend, dacht ik, dat als je naar het westen reist dat je tegen de draairichting van de aarde reist.
als je dan naar het westen zou reizen, dan zou toch de plaats waar je naar toe gaat naar je toe komen?
stel Parijs, Moskou en Peking liggen op 1 lijn. Parijs en Peking liggen allebei 4000 km van Moskou . je hebt 2 auto's, ze rijden allebei in een rechte lijn 100km per uur. beide auto's moeten dan 40 uur rijden.
Maar ben je nu ook daadwerkelijk eerder in Parijs dan in Peking, omdat Parijs naar je toe komt?
Ben je nu om in Parijs te komen in werkelijkheid, zeg 37 uur onderweg bij 100 km/u en in Peking 40 uur? De terugweg werkt dan weer net andersom, zodat beide auto's wel weer tegelijk terug zijn.
Word dit dan gewoon opgelost met de ingestelde tijdzones?
Als dit klopt, maakt dit tijd denk ik ook meteen relatief en word dit op een redelijke wijze kunstmatig opgelost door de verdeling van de tijdzones.
Nee, je zegt het al: 100 km/u...dat is de constante.....
Die veranderd niet!
km/u is ten opzichte van de grond.

[Dit bericht is gewijzigd door Herkauwer op 16-09-2003 13:00]

Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_13205468
quote:
Ten opzichte van jou draait de aarde niet, schat. Jij draait nl. lekker met de aarde mee.

Zelfde principe als dat een mus die aan de voorkant van een rijdende trein gaat vliegen en die aan de andere kant begint te vliegen elkaar toch in het midden (in de trein dan) tegenkomen.

pi_13205543
De rotatierichting van de aardeis afhankelijk van het observatiepunt. Dus of je vanaf de noordpool of vanaf de zuidpool kijkt.

Noordpool: tegen de klok in.
Zuidpool: met de klok mee.

Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_13205550
Hahahahahaha. Zoals jij het verteld hoef ik dus alleen maar op mijn Rollerskates te gaan staan wachten totdat "Berlijn" bijvoorbeeld naar mij toe komt? HAHAHAHAHAHAHAHA. Hoe oud ben jij?
  dinsdag 16 september 2003 @ 13:04:24 #6
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_13205595
Wet van de traagheid heet dat toch?
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_13205621
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:02 schreef BassieV het volgende:
Hahahahahaha. Zoals jij het verteld hoef ik dus alleen maar op mijn Rollerskates te gaan staan wachten totdat "Berlijn" bijvoorbeeld naar mij toe komt? HAHAHAHAHAHAHAHA. Hoe oud ben jij?
Dit lijkt me overigens het meest simpele antwoord, ik neem aan dat TS het nu snapt?
pi_13205652
Het is wel zo dat tijdens lange vluchten het verschil wel degelijk merkbaar is! Je zit dan niet aan de grond vast en het verschil tussen twee vluchten kan aardig oplopen.
pi_13205716
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:02 schreef BassieV het volgende:
Uuhh, ik heb het toch over twee rijdende auto's?
destroy the spineless
pi_13205771
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 12:59 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Nee, je zegt het al: 100 km/u...dat is de constante.....
Die veranderd niet!
km/u is ten opzichte van de grond.

Waarom zijn er dan tijdzones? Omdat het anders niet meer klopt?
destroy the spineless
pi_13205803
okay,
het idee van de TS is een beetje ondoordacht,
want 100 km/u = 100 kilometer per uur...
niet meer niet minder

maar je gaat zo eens denken...
Stel dat 2 personen op het zelfde punt staan. De ene gaat richting het oosten, de ander richting het westen. Ze gaan even snel en reizen over dezelfde breedtegraad maar dan in tegengestelde richting.
Dan komt er dus een punt (waarschijnlijk precies de andere kant vd aarde) waar ze elkaar weer ontmoeten... toch?

bij degene die naar het westen is gegaan is er echter 12 uur aan tijd voor m afgegaan (-12 u. tijdsverschil) Terwijl er bij de ander 12 uur is bijgekomen (+12 u. tijdsverschil).

In principe leven ze dan toch allebei op een andere dag?

(ware het niet dat je daar eigenlijk gewoon de tijd/ datum van die plek aan moet nemen)

pi_13205837
Tenzij je een spaceshuttle wilt lanceren zul je hier weinig baat bij hebben.

Je meet de snelheid tov de aarde dus het maakt niets uit of het aardoppervlak 1000km/h draait of stilstaat jij beweegt ten opzichte van dat vlak.

edit: je moet natuurlijk niet de tijd van allerlei tijdzone's door elkaar gaan gooien da's niet eerlijk

Daarom bestaat er zoiets als GMT

[Dit bericht is gewijzigd door Nappy op 16-09-2003 13:15]

dinsdag 16 september 2003 @ 13:13:29 #13
47047 Herkauwer
pi_13205849
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:10 schreef soulless het volgende:

[..]

Waarom zijn er dan tijdzones? Omdat het anders niet meer klopt?

Omdat de aarde rond is!!

Zie uitleg Chilzz!!

pi_13205859
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:05 schreef nodisch18 het volgende:
Het is wel zo dat tijdens lange vluchten het verschil wel degelijk merkbaar is! Je zit dan niet aan de grond vast en het verschil tussen twee vluchten kan aardig oplopen.
Zeker weten? Draait de atmosfeer niet gewoon mee?
  dinsdag 16 september 2003 @ 13:14:49 #15
47047 Herkauwer
pi_13205889
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:13 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Zeker weten? Draait de atmosfeer niet gewoon mee?

Jawel, heeft dat verschil niet te maken met luchtstromen (wind ) die een vliegtuig voortduwd
pi_13205925
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:11 schreef Chillz het volgende:
okay,
het idee van de TS is een beetje ondoordacht,
want 100 km/u = 100 kilometer per uur...
niet meer niet minder

maar je gaat zo eens denken...
Stel dat 2 personen op het zelfde punt staan. De ene gaat richting het oosten, de ander richting het westen. Ze gaan even snel en reizen over dezelfde breedtegraad maar dan in tegengestelde richting.
Dan komt er dus een punt (waarschijnlijk precies de andere kant vd aarde) waar ze elkaar weer ontmoeten... toch?

bij degene die naar het westen is gegaan is er echter 12 uur aan tijd voor m afgegaan (-12 u. tijdsverschil) Terwijl er bij de ander 12 uur is bijgekomen (+12 u. tijdsverschil).

In principe leven ze dan toch allebei op een andere dag?

Tot zover klinkt het als een mooie paradox
quote:
(ware het niet dat je daar eigenlijk gewoon de tijd/ datum van die plek aan moet nemen)
He, jammer
  dinsdag 16 september 2003 @ 13:18:23 #17
34793 neo567
You know who
pi_13205993
Met een vliegtuig is dit wel zo!
Dan ben je er rechtsom eerder als linksom...(of andersom).
pi_13206023
http://spaceplace.jpl.nasa.gov/ds1_mgr.htm

Also, Earth rotates eastward on its axis, one complete turn each day. At the equator, Earth's surface is rotating at 1675 kilometers per hour (1041 miles per hour)!
So if we launch the rocket toward the east, it will get another big boost from Earth's rotational motion.

pi_13206025
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:18 schreef neo567 het volgende:
Met een vliegtuig is dit wel zo!
Dan ben je er rechtsom eerder als linksom...(of andersom).
Dat ligt aan de wind... Als je wind tegen hebt, gaat het langzamer dan wind mee...

Je kunt wel zeggen dat je, als je naar Engeland gaat in wezen een uur meer hebt, maar dat gaat weer teniet als je teruggaat. En als je niet teruggaat maakt dat ene uur op je hele leven ook geen zak uit.

pi_13206049
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:19 schreef Nappy het volgende:
http://spaceplace.jpl.nasa.gov/ds1_mgr.htm

Also, Earth rotates eastward on its axis, one complete turn each day. At the equator, Earth's surface is rotating at 1675 kilometers per hour (1041 miles per hour)!
So if we launch the rocket toward the east, it will get another big boost from Earth's rotational motion.

Ja, als je van een rolband in de richting van de band afspringt heb je ook meer vaart, dan wanneer je naar achteren springt.
  dinsdag 16 september 2003 @ 13:21:38 #21
52707 BunnyHunter
Sterker door strijd!!
pi_13206088
is het dan wel waar as je met het vliegtuig gaat? die draait neem ik aan niet mee met de aarde\?
Brand Bier het bier waar nederland trots op kan zijn!
Als je vijf meter voor een konijn schiet en vijf meter erachter, dan is dat konijn dus gemiddeld dood hé!
pi_13206099
Wat een ontiegelijk onzin. Ook bij vliegtuigen is het onzin. Je snelheid is ten op zichte van de aarde. Het draaien van de aarde heeft totaal geen invloed op je snelheid of op de tijd die je erover doet om ergens te komen. Ook de tijdszonens hebben hier geen ruk mee van doen.

Volgens jij stelling zou ik dus sneller de wereld rond zijn als ik via het westen ga, dan wanneer ik via het oosten ga.

pi_13206173
Een vliegtuig beweegt ten opzichte van de lucht. De lucht beweegt door het weer NIET door de rotatie van de aarde (anders zou de lucht 1675 km per uur draaien steek dan je hoofd maar eens in de wind).
  dinsdag 16 september 2003 @ 13:24:52 #24
34793 neo567
You know who
pi_13206193
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:21 schreef GoodspeeD het volgende:
Wat een ontiegelijk onzin. Ook bij vliegtuigen is het onzin. Je snelheid is ten op zichte van de aarde. Het draaien van de aarde heeft totaal geen invloed op je snelheid of op de tijd die je erover doet om ergens te komen. Ook de tijdszonens hebben hier geen ruk mee van doen.

Volgens jij stelling zou ik dus sneller de wereld rond zijn als ik via het westen ga, dan wanneer ik via het oosten ga.

Met het vliegtuig wel ja..
De aarde draait met een snelheid van ongeveer 1650 km per uur om z'n as...(39000/24). En als je tegen die richting in gaat vliegen ben je sneller, lijkt mij logisch.
pi_13206215
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 13:21 schreef GoodspeeD het volgende:
Columbus had Indie via het westen wel sneller gevonden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')