Het geld wordt gebruikt voor onderhoud van wissels en seinen en de invoering van een nieuw beveiligingssysteem.
(Bron: Frontpage)
Het kwam al eens ter sprake, maar nu gaat het dus alleen over de Randstad. Dat is ook een stuk realistischer aangezien de reizigers vooral daar zitten natuurlijk.
Het is in de Randstad zeker nodig dat er wordt uitgebreid, en dit lijkt me een goede oplossing daarvoor... Ik hoop dat het aantal overstappen toch enigzins beperkt blijft, zodat een treinreis toch comfortabel blijft... Laat de huidige dienstregeling zoals ze is, zodat men ook nog de andere treinen kan nemen, en voeg het metrosysteem alleen maar toe, ipv. het systeem nu te vervangen daar... Dat zou mogelijk moeten zijn technisch.
Daar bovenop komen nog eens heel wat andere uitbreidingen...
Deze week is het rapport Benutten en Bouwen gereed gekomen, waarin de visie van NS, ProRail en Railion op de toekomst van de spoorsector wordt gegeven en waaraan een korte termijn plan is toegevoegd. De spoorsector legt de eerste prioriteit bij de verbetering van de betrouwbaarheid van de infrastructuur, het materieel en de bedrijfsprocessen. In het korte termijn plan hebben de partij-en een concreet pakket van branchebrede maatregelen met elkaar vastgesteld. Hiermee kan al voor 2007 een noodzakelijke verbetering van de kwaliteit en capaciteit van het Nederlandse spoorver-voer voor zowel reizigers als verladers worden bereikt.
Bert Meerstadt (dir. NS): "Onze klanten profiteren hiermee van een herstel van de betrouwbaarheid van het vervoer én van de reistijdwinst. En de samenleving krijgt waar voor haar geld. Essentieel is dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en de politiek ruimte geven voor dit plan en daar horen wij bemoedigende reacties".
Bert Klerk (vz. Raad van Bestuur ProRail): "We willen als branche naar een robuuste spoorinfra zodat vervoerders kunnen groeien om hun bijdrage te leveren aan de mobiliteit in Nederland. Dat is maat-schappelijk van groot belang. Investeren in het bestaande spoornet is hard nodig, de verbeteringen en technische innovaties moeten daarop worden losgelaten".
Carel Robbeson (dir. Railion): "De mogelijkheden om het spoor intensiever te gebruiken zijn er. Voor ons als goederenvervoerder is de proef met de 'groene golf' tussen de randstad en het oosten van het land belangrijk om efficiënter gebruik te kunnen maken van het spoor. Groene golven betekenen min-der stops, zodat wij sneller kunnen doorrijden en het spoor eerder vrijkomt voor andere gebruikers. Ondanks de recessie groeit het goederenvervoer over het spoor. Die ontwikkeling gaat door, daar moeten we het spoorsysteem op prepareren".
'Benutten en Bouwen' geeft uitwerking aan de prioriteiten uit het rapport in de vorm van een lange ter-mijnvisie én een korte termijnplan. De visie gaat er vanuit dat bij het doen van investeringen in het spoor de volgende prioriteitsvolgorde moet worden aangehouden:
1. Verbeteren van de betrouwbaarheid van het bestaande systeem,
2. Opvangen van de vervoersgroei door de bestaande infrastructuur beter te benutten,
3. Nieuwbouw voor de uitbreiding van het net.
De visie is tot stand gekomen na een tweejarige studie waaraan is deelgenomen door deskundigen van de Nederlandse Spoorwegen, ProRail, Railion en het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Op donderdag 11 september is de gezamenlijke visie van de spoorsector op de toekomst van het spoorvervoer aangeboden aan Mevr. M.L. de Pater-van der Meer, voorzitter van de vaste commissie voor Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer.
(Bron: Ns.nl)
Ik hoop maar dat de overheid voor alles genoeg geld vrijmaakt, het is echt nodig, en het gaat al niet al te goed met de spoorwegen sinds de privatisering.
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 12-09-2003 09:52]
quote:Nah, eerst ging het over het hele systeem...
Op vrijdag 12 september 2003 09:52 schreef Faithz het volgende:
Dit willen ze al 3 jaar..
Of het geld er voor is, tja... ik denk dat je het er ook wel weer uit haalt... en het kan in verschillende fasen worden uitgevoerd (langzaamaan steeds meer treinen laten rijden...)
quote:Dat werd van de betuwelijn ook gedacht
Op vrijdag 12 september 2003 09:54 schreef sweek het volgende:Of het geld er voor is, tja... ik denk dat je het er ook wel weer uit haalt... en het kan in verschillende fasen worden uitgevoerd (langzaamaan steeds meer treinen laten rijden...)
en van de HSL straks ook, laten we dat maar afwachten
quote:Nou, ideaal is het natuurlijk als er 4 sporen zijn, zodat alle IC's over 2 sporen heen en weer kunnen, en de stoptreinen over de anderen (ik laat sneltreinen maar even weg...), maar dat is niet noodzakelijk... je kunt met inhaalsporen werken (een IC haalt bvb. een stoptrein in die stilstaat bij een station...), maar dan kan het wel eens fout lopen bij vertragingen...
Op vrijdag 12 september 2003 09:53 schreef mvt het volgende:
Volgens mij moet je dan ook stoptreinen en intercity's over apart spoor laten rijden, anders gaat dat mis. Is wel een goed systeem, maar het ligt aan de uitvoering of het wat wordt. Te lang wachten op stations en wachten op vertraagde treinen zal er wel niet in zitten. En volgens mij moet je steeds beter gaan plannen als je om een bepaalde tijd ergens wilt zijn
Amsterdam - Utrecht wordt trouwens sowieso al viersporig.
quote:HSL blijkt tot nu toe een succes overal...
Op vrijdag 12 september 2003 09:55 schreef moz het volgende:[..]
Dat werd van de betuwelijn ook gedacht
en van de HSL straks ook, laten we dat maar afwachten
De Betuwelijn is een heel ander verhaal, dat is ingevoerd, ookal dacht men toen geloof ik ook al dat het nooit winstgevend zou worden... en dat gaat om vrachtvervoer, geen openbaar vervoer...
Trouwens een nieuw beveiligingssysteem is niet nodig, de ATB kan treinen aan met een minimale afstand van 3 minuten, dus 5 minuten moet dan ook wel lukken lijkt me.
quote:Dat is wel vaker een ramp (Adam-Utrecht anyone??). Op Zaandam gaat dat wel goed, daar raast de intercity Den Helder- Arnhem over het middelste spoor. Andersom ook.
Op vrijdag 12 september 2003 09:56 schreef sweek het volgende:
een stoptrein in die stilstaat bij een station...), maar dan kan het wel eens fout lopen bij vertragingen...
quote:De Concorde en de TGV zijn ook nooit met winst in het achterhoofd gemaakt.
Op vrijdag 12 september 2003 09:59 schreef sweek het volgende:
De Betuwelijn is een heel ander verhaal, dat is ingevoerd, ookal dacht men toen geloof ik ook al dat het nooit winstgevend zou worden... en dat gaat om vrachtvervoer, geen openbaar vervoer...
quote:Ach zo
Op vrijdag 12 september 2003 09:54 schreef sweek het volgende:[..]
Nah, eerst ging het over het hele systeem...
http://krant.telegraaf.nl/krant/vandaag/teksten/bin.reizigers.trein.treinen.html
Nu willen ze zich beperken tot de Randstad, een stuk realistischer, en daar is het ook echt nodig...Of het geld er voor is, tja... ik denk dat je het er ook wel weer uit haalt... en het kan in verschillende fasen worden uitgevoerd (langzaamaan steeds meer treinen laten rijden...)
quote:ja idd, nix nieuws aan de zon,
Op vrijdag 12 september 2003 09:52 schreef Faithz het volgende:
Dit willen ze al 3 jaar..
zie alleen dat inhaalsporen voor IC niet zo zitten, dat zou betekenen dat die stoptreintjes allemaal op tijd moeten rijden om optijd de IC er langs te laten, vraag me af of dat realiseerbaar is in nederland.
quote:Het aantal reizigers gaat nu al constant omhoog, en zal nog veel meer omhoog gaan als je zo frequent van plaats a naar b kunt gaan.
Op vrijdag 12 september 2003 10:02 schreef FredvZ het volgende:
Hmz, dat betekend dus een trein om de vijf minuten...
Dat worden een hele hoop treintjes met nog meer conducteurs en machinisten. Terwijl het aantal reizigers gelijk zal blijven. Zal denk ik meer kosten dan opleverenTrouwens een nieuw beveiligingssysteem is niet nodig, de ATB kan treinen aan met een minimale afstand van 3 minuten, dus 5 minuten moet dan ook wel lukken lijkt me.
Ze wilden toch de ATB optimaliseren, denk ivm. het inhalen van treinen of iets dergelijks... en ATB kan 3 minuten aan, maar als 1 van die 2 treinen meer dan 2 minuten vertraging heeft zit je al onder die 3 minuten...
quote:Nee, maar ze maken het wel...
Op vrijdag 12 september 2003 10:06 schreef mvt het volgende:[..]
De Concorde en de TGV zijn ook nooit met winst in het achterhoofd gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |