quote:
Opheffen buslijnen baart VVK grote zorgDoor onze verslaggever
ZELHEM - De Vereniging van Kleine Kernen Achterhoek/Liemers (VVK) maakt zich grote zorgen om de leefbaarheid van het platteland nu de provincie Gelderland van plan is om buslijnen in de Achterhoek op te heffen. De vereniging heeft daarom een brief gestuurd naar gedeputeerde Van Haaren voor Infrastructuur en Openbaar Vervoer.
De provincie is van plan om tientallen buslijnen in Gelderland op te heffen. De maatregel van het dagelijks bestuur van de provincie is een gevolg van rijksbezuinigingen. Hierdoor moeten zo'n twee miljoen reizigers het zonder hun dagelijkse busrit stellen. In de Achterhoek gaat het om zes buslijnen.
De lijnen die op de nominatie staan om opgeheven te worden zijn: lijn 40 (Dinxperlo-Doetinchem), lijn 42 (Terborg-Gendringen), lijn 53 (Eibergen-Varsseveld), lijn 73 (Winterswijk-Groenlo), lijn 74(Varsseveld-Doetinchem) en lijn 82 (Zutphen-Doetinchem).
De VKK voorziet dat de leefbaarheid van de kleine kernen en het buitengebied verder verschraalt. Het voorzieningenniveau loopt nog steeds terug. De werkgelegenheid in de directe woonomgeving neemt hierdoor sterk af, schrijft de VKK in de brief aan Van Haaren.
Ook de vele bedrijfsbeëindigingen in de agrarische sector hebben een negatieve invloed op de werkgelegenheid vlak bij het eigen dorp.
"De bewoners van de kleine kernen moeten ten gevolge hiervan zowel voor het werk als voor het gebruikmaken van voorzieningen grotere afstanden afleggen", aldus de brief van de vereniging.
......of had dit bij vervoer gemoeten? Of weer wat anders? Ik open dit topic n.a.v. het nieuws, mocht het niet kloppen dan mag een mod hem wel naar de goeie schoppen!
En een rijbewijs heb ik wel, alleen onvoldoende middelen om zelf een auto te betalen! Dat die lijnen onrendabel zijn a la, maar er zijn meer mogelijkheden dan gewoon een streep er doorheen te halen!
[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 03-09-2003 11:56]
In het dorp waar ik gewoond heb (8km van Groningen) rijden op zondag ook geen bussen. Dan moest je met een taxi naar een dorp 20km van Groningen (zo'n bustaxi-ding, met strippen) en daar de bus richting groningen pakken..
hier gebeurt het ook, sommige dorpen zijn maar een paar uur per dag bereikbaar met de bus en in de vakantie en weekend is het helemaal onmogelijk om daar te komen met het OV
quote:Maar voor een dienstverlening zou het niet uit mogen maken. Toen het OV nog in staatsbeheer was gebeurde dit soort dingen niet.
Op woensdag 3 september 2003 11:58 schreef -roys- het volgende:
Als er te weinig mensen gebruik van maken kost het gewoon teveel geld.
quote:Dan is een taxi direct naar Groningen toch gunstiger
Op woensdag 3 september 2003 11:56 schreef robh het volgende:
Bezuinigingen..In het dorp waar ik gewoond heb (8km van Groningen) rijden op zondag ook geen bussen. Dan moest je met een taxi naar een dorp 20km van Groningen (zo'n bustaxi-ding, met strippen) en daar de bus richting groningen pakken..
quote:Als student heb je soms andere prioriteiten. Het moet toch gewoon mogelijk zijn om op een fatsoenlijke wijze te kunnen reizen met het OV.
Op woensdag 3 september 2003 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Des te meer reden om een rijbewijs te halen.
quote:Een rijbewijs halen is al duur en het hebben van een auto al helemaal. Bij mij heeft het niet zo'n prioriteit, maar velen kunnen het niet eens betalen. De overheod moet in deze tijden niet bezuinigen, maar investeren, want dit soort besparingen op de korte termijn leveren later nog veel hogere kosten op...
Op woensdag 3 september 2003 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Des te meer reden om een rijbewijs te halen.
Ik woon in de achterhoek, en het is hier inderdaad triest met openbaar vervoer. Dat heeft er ook mee te maken dat er weinig gebruik van gemaakt wordt.
Het zijn bewegingen die elkaar versterken, een negatieve spiraal.
Slechte verbindingen, geen gebruikers.
Hoe moeten in godsnaam de 16 á 17 jarige scholieren vanuit Eibergen in Groenlo of Winterswijk komen om maar school te gaan???
Onze overheid wil zo graag het openbaar vervoer aansporen. Nou zacht gezegd doen ze er geen ene fuck aan!
Gelukkig heb ik net mijn rijbewijs, maar ook ik ging en ga nog geregeld vanuit haaksbergen met 53 naar groenlo om vanuit daar de 73 te pakken naar mijn werk in winterswijk ( 53: haaksbergen, neede, eibergen, groenlo, 73: groenlo winterswijk )
Syntus optiefen!!!
quote:Ik geloof dast ik de krant wel lees ja, als student journalistiek zijnde...
Op woensdag 3 september 2003 13:09 schreef frantic het volgende:
I weet niet OF je de krant leest, maar het plan is nu in iedergeval voor een half jaar weer van de baan! (zie tubantie (eergisteren???)).
Dus
quote:Als in bijvoorbeeld een stad als Amsterdam de huizen 2 a 3 keer zo duur zijn als in de achterhoek, is het niet meer dan normaal dat je hier extra service hebt in de vorm van redelijk openbaar vervoer.
Op woensdag 3 september 2003 12:26 schreef GREENSKiN het volgende:
De 53 en 73 weg? Ok, dan is de achterhoek echt helemaal afgesneden van de bewoonde wereld. Het is nu al vrij onmogelijk om er te komen. Bijvoorbeeld van Enschede naar Aalten.
Oftewel: als je voor een prikkie in de achterhoek gaat wonen, moet je niet zeuren. Gewoon een eigen auto kopen met het geld dat je uitspaart, of regelmatig een taxi nemen.
quote:Vrijstaand woonhuis met garage en carport.Perceelsgrootte 860 m2, bouwjaar 1998. Indeling.: hal, meterkast, toilet, slaapkamer met aangrenzende badkamer voorzien van hoekligbad, douche, wastafel en bidet, royale zonnige woonkamer met tuindeuren naar terras, luxe keuken met inbouwapparatuur, bijkeuken. Verdieping.:vide-studiehoek, grote aangrenzende slaapkamer, eenvoudig te splitsen in 2 kamers, extra kamer met wastafel, vliering. Grote garage (30 m2) met carport voor auto en caravan, houtberging.
Op woensdag 3 september 2003 15:30 schreef Festen het volgende:[..]
Als in bijvoorbeeld een stad als Amsterdam de huizen 2 a 3 keer zo duur zijn als in de achterhoek, is het niet meer dan normaal dat je hier extra service hebt in de vorm van redelijk openbaar vervoer.
Oftewel: als je voor een prikkie in de achterhoek gaat wonen, moet je niet zeuren. Gewoon een eigen auto kopen met het geld dat je uitspaart, of regelmatig een taxi nemen.
Dinxperlo
Vraagprijs : € 385.000 k.k. Woningtype : Vrijstaand
Bouwjaar : 1998 Perceel oppervlakte : 860 m²
Aantal slaapkamers : 3 Inhoud : 450 m³
Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer. Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi
quote:Die worden niet opgeheven. Het gros van de regionale buslijnen rijdt leeg rond. Ik las pas geleden iets over een buslijn die 3000 passagiers per jaar had (8 per dag dus). Ik kom zelf uit een dorp waar al jaren slechts 8x per dag een bus vertrekt, en dan ook nog alleen op werkdagen. Oplossing: fiets.
Op woensdag 3 september 2003 15:37 schreef Waxxer het volgende:Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor
als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer. Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi.
quote:Dus niet. Als je uit vrije wille in de middle of nowhere gaat wonen, heb je vooral recht op frisse lucht.
Op woensdag 3 september 2003 15:37 schreef Waxxer het volgende:
Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoorals je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer.
Natuurlijk is de huizenprijs niet direct gerelateerd aan goed OV, het gaat erom dat je in een stad als Amsterdam (waar alles duurder is) het service-niveau terecht beter is.
quote:Of een taxi, of de kinderen kunnen helpen. Of gewoon lekker fokken.
Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |