abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12912177
Ik studeer dan wel in Zwolle, maar zo nu en dan ga ik naar mijn ouders in de achterhoek. Lees ik dat er een aantal buslijnen gaan verdwijnen!! Dat DOE je toch niet in zo'n afgelegen gebied?? Dan wordt het wereldbeeld van het gros van de bevolking nog beperkter dan het al is!
quote:

Opheffen buslijnen baart VVK grote zorg

Door onze verslaggever


ZELHEM - De Vereniging van Kleine Kernen Achterhoek/Liemers (VVK) maakt zich grote zorgen om de leefbaarheid van het platteland nu de provincie Gelderland van plan is om buslijnen in de Achterhoek op te heffen. De vereniging heeft daarom een brief gestuurd naar gedeputeerde Van Haaren voor Infrastructuur en Openbaar Vervoer.
De provincie is van plan om tientallen buslijnen in Gelderland op te heffen. De maatregel van het dagelijks bestuur van de provincie is een gevolg van rijksbezuinigingen. Hierdoor moeten zo'n twee miljoen reizigers het zonder hun dagelijkse busrit stellen. In de Achterhoek gaat het om zes buslijnen.
De lijnen die op de nominatie staan om opgeheven te worden zijn: lijn 40 (Dinxperlo-Doetinchem), lijn 42 (Terborg-Gendringen), lijn 53 (Eibergen-Varsseveld), lijn 73 (Winterswijk-Groenlo), lijn 74(Varsseveld-Doetinchem) en lijn 82 (Zutphen-Doetinchem).
De VKK voorziet dat de leefbaarheid van de kleine kernen en het buitengebied verder verschraalt. Het voorzieningenniveau loopt nog steeds terug. De werkgelegenheid in de directe woonomgeving neemt hierdoor sterk af, schrijft de VKK in de brief aan Van Haaren.
Ook de vele bedrijfsbeëindigingen in de agrarische sector hebben een negatieve invloed op de werkgelegenheid vlak bij het eigen dorp.
"De bewoners van de kleine kernen moeten ten gevolge hiervan zowel voor het werk als voor het gebruikmaken van voorzieningen grotere afstanden afleggen", aldus de brief van de vereniging.



......of had dit bij vervoer gemoeten? Of weer wat anders? Ik open dit topic n.a.v. het nieuws, mocht het niet kloppen dan mag een mod hem wel naar de goeie schoppen!

pi_12912193
klaagbaak topic!
  woensdag 3 september 2003 @ 11:54:25 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_12912257
Des te meer reden om een rijbewijs te halen.
Ik woon in de achterhoek, en het is hier inderdaad triest met openbaar vervoer. Dat heeft er ook mee te maken dat er weinig gebruik van gemaakt wordt.
Het zijn bewegingen die elkaar versterken, een negatieve spiraal.
Slechte verbindingen, geen gebruikers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_12912286
oeps, klaagbaak idd is er een aardige mod die dat heel graag voor mij wil doen dan?


En een rijbewijs heb ik wel, alleen onvoldoende middelen om zelf een auto te betalen! Dat die lijnen onrendabel zijn a la, maar er zijn meer mogelijkheden dan gewoon een streep er doorheen te halen!

  woensdag 3 september 2003 @ 11:56:29 #5
47571 ForeverEternalFreak
Per sempre vita eterna
pi_12912288
Ik kan het wel begrijpen. Als er zo nu en dan eens een verdwaald persoon de bus pakt dan valt er weinig te verdienen. In die afgelegen gebieden moet je dan maar rijles nemen en/of een auto kopen, al is dat misschien lastig.

[Dit bericht is gewijzigd door ForeverEternalFreak op 03-09-2003 11:56]

It's a silly time to learn to swim when you start to drown
It's a silly time to learn to swim on the way down
  woensdag 3 september 2003 @ 11:56:45 #6
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_12912293
Bezuinigingen..

In het dorp waar ik gewoond heb (8km van Groningen) rijden op zondag ook geen bussen. Dan moest je met een taxi naar een dorp 20km van Groningen (zo'n bustaxi-ding, met strippen) en daar de bus richting groningen pakken..

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_12912313
tjah, dat krijg je met die privatiseringen hè.

hier gebeurt het ook, sommige dorpen zijn maar een paar uur per dag bereikbaar met de bus en in de vakantie en weekend is het helemaal onmogelijk om daar te komen met het OV

pi_12912320
Als er te weinig mensen gebruik van maken kost het gewoon teveel geld.
pi_12912400
Ik gebruik lijn 40 vaak van de hierboven geplaatste tekst, maar Dinxperlo heeft 8500 inwoners en in D'chem zitten de mbo-opleidingen enz, en bovendien is dat de "centrumgemeente". Ik heb idd regelmatig dat ik als enige of met nog twee anderen in die bus zit, maar laat ze dan om het uur rijden, haal ze niet gelijk maar weg Zo zijn bijv. ook steeds meer ouderen aan huis gekluisterd, of ze zeggen "neem de regiotaxi maar". Ook een punt van kritiek is, dat ze net een heleboel lagevloerbussen hebben aangeschaft. En de lijn 40 is net uitgebreid, hij ging eerder naar Terborg en pas sinds kort, om de centrumpositie en het gemak te bevorderen, tot Doetinchem. Dat is toen met veel bombarie ingevoerd, en nu halen ze het alweer weg!! Dat slaat toch nergens op?
pi_12912408
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:58 schreef -roys- het volgende:
Als er te weinig mensen gebruik van maken kost het gewoon teveel geld.
Maar voor een dienstverlening zou het niet uit mogen maken. Toen het OV nog in staatsbeheer was gebeurde dit soort dingen niet.
  woensdag 3 september 2003 @ 12:17:25 #11
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_12912652
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:56 schreef robh het volgende:
Bezuinigingen..

In het dorp waar ik gewoond heb (8km van Groningen) rijden op zondag ook geen bussen. Dan moest je met een taxi naar een dorp 20km van Groningen (zo'n bustaxi-ding, met strippen) en daar de bus richting groningen pakken..


Dan is een taxi direct naar Groningen toch gunstiger
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_12912727
En niemand snapt het, maar dit noemen ze dus vooruitgang. Op zich is het fantastisch: De dienstverlening gaat enorm achteruit en daarbij moet je je helemaal blauw gaan betalen, want voor datgene wat wel overeind blijft na bezuinigingsronde nummer zoveel gaan de prijzen omhoog. Volgens mij zijn wij Nederlanders hier veel te dom voor en mogen we blij zijn met kabinet Balkellende dat voor ons de hele zorgstaat rigoreus de nek omdraait. Nogmaals, dat moet je niet proberen te begrijpen. Vooruitgang rulez!!! Balkenende rulez!!!
pi_12912838
De 53 en 73 weg? Ok, dan is de achterhoek echt helemaal afgesneden van de bewoonde wereld. Het is nu al vrij onmogelijk om er te komen. Bijvoorbeeld van Enschede naar Aalten. Van bus naar bus naar trein naar bus in ongeveer anderhalf tot 2 uur terwijl je er met de auto in drie kwartier bent.
Lijn 73 zie ik overigens vrij vaak propvol zitten (studenten van Enschede naar de achterhoek) en zelfs geen bus meer van Eibergen naar Groenlo? Pffff.. wat een lachertje.
pi_12913488
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Des te meer reden om een rijbewijs te halen.
Als student heb je soms andere prioriteiten. Het moet toch gewoon mogelijk zijn om op een fatsoenlijke wijze te kunnen reizen met het OV.
En nee, niet zuipen.
pi_12913686
quote:
Op woensdag 3 september 2003 11:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Des te meer reden om een rijbewijs te halen.
Ik woon in de achterhoek, en het is hier inderdaad triest met openbaar vervoer. Dat heeft er ook mee te maken dat er weinig gebruik van gemaakt wordt.
Het zijn bewegingen die elkaar versterken, een negatieve spiraal.
Slechte verbindingen, geen gebruikers.
Een rijbewijs halen is al duur en het hebben van een auto al helemaal. Bij mij heeft het niet zo'n prioriteit, maar velen kunnen het niet eens betalen. De overheod moet in deze tijden niet bezuinigen, maar investeren, want dit soort besparingen op de korte termijn leveren later nog veel hogere kosten op...
Winnaar FOK! VBL Voor Rood-Wit Gezongen-Award
PSV, de logische kampioen
Proud To Be VBL User
Hiphop Purist
  woensdag 3 september 2003 @ 13:06:09 #16
60646 Jereon
Ik denk dat ik bestond...
pi_12913712
Volgens mij had je dit topic ook wel "Ophef buslijnen in de achterhoek" kunnen noemen...

Ik besta, of dacht ik dat maar?
pi_12913788
I weet niet OF je de krant leest, maar het plan is nu in iedergeval voor een half jaar weer van de baan! (zie tubantie (eergisteren???)).
pi_12913842
ik woon zelf in haaksbergen en af en toe nog wel eens neede bij mijn ouders...ik weet wel dat er ontzettend grote problemen ontstaan wanneer lijn 73 Groenlo Winterswijk en lijn 53 Eibergen Varsseveld worden opgeheven.

Hoe moeten in godsnaam de 16 á 17 jarige scholieren vanuit Eibergen in Groenlo of Winterswijk komen om maar school te gaan???

Onze overheid wil zo graag het openbaar vervoer aansporen. Nou zacht gezegd doen ze er geen ene fuck aan!

Gelukkig heb ik net mijn rijbewijs, maar ook ik ging en ga nog geregeld vanuit haaksbergen met 53 naar groenlo om vanuit daar de 73 te pakken naar mijn werk in winterswijk ( 53: haaksbergen, neede, eibergen, groenlo, 73: groenlo winterswijk )

Syntus optiefen!!!

pi_12915774
quote:
Op woensdag 3 september 2003 13:09 schreef frantic het volgende:
I weet niet OF je de krant leest, maar het plan is nu in iedergeval voor een half jaar weer van de baan! (zie tubantie (eergisteren???)).
Ik geloof dast ik de krant wel lees ja, als student journalistiek zijnde...

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1448-Archief-Zoeken!!__1753084_,00.html?ArchiefID=1753084 (2 sept)

http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,3112,1448-Archief-Zoeken!!__1742763_,00.html?ArchiefID=1742763 (26 aug)

Dus

  woensdag 3 september 2003 @ 15:30:46 #20
15717 Festen
or is just me?
pi_12916554
quote:
Op woensdag 3 september 2003 12:26 schreef GREENSKiN het volgende:
De 53 en 73 weg? Ok, dan is de achterhoek echt helemaal afgesneden van de bewoonde wereld. Het is nu al vrij onmogelijk om er te komen. Bijvoorbeeld van Enschede naar Aalten.
Als in bijvoorbeeld een stad als Amsterdam de huizen 2 a 3 keer zo duur zijn als in de achterhoek, is het niet meer dan normaal dat je hier extra service hebt in de vorm van redelijk openbaar vervoer.

Oftewel: als je voor een prikkie in de achterhoek gaat wonen, moet je niet zeuren. Gewoon een eigen auto kopen met het geld dat je uitspaart, of regelmatig een taxi nemen.

"Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!"
pi_12916685
quote:
Op woensdag 3 september 2003 15:30 schreef Festen het volgende:

[..]

Als in bijvoorbeeld een stad als Amsterdam de huizen 2 a 3 keer zo duur zijn als in de achterhoek, is het niet meer dan normaal dat je hier extra service hebt in de vorm van redelijk openbaar vervoer.

Oftewel: als je voor een prikkie in de achterhoek gaat wonen, moet je niet zeuren. Gewoon een eigen auto kopen met het geld dat je uitspaart, of regelmatig een taxi nemen.


Vrijstaand woonhuis met garage en carport.Perceelsgrootte 860 m2, bouwjaar 1998. Indeling.: hal, meterkast, toilet, slaapkamer met aangrenzende badkamer voorzien van hoekligbad, douche, wastafel en bidet, royale zonnige woonkamer met tuindeuren naar terras, luxe keuken met inbouwapparatuur, bijkeuken. Verdieping.:vide-studiehoek, grote aangrenzende slaapkamer, eenvoudig te splitsen in 2 kamers, extra kamer met wastafel, vliering. Grote garage (30 m2) met carport voor auto en caravan, houtberging.

Dinxperlo
Vraagprijs : € 385.000 k.k. Woningtype : Vrijstaand
Bouwjaar : 1998 Perceel oppervlakte : 860 m²
Aantal slaapkamers : 3 Inhoud : 450 m³

Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer. Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi

  woensdag 3 september 2003 @ 15:53:55 #22
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_12917084
quote:
Op woensdag 3 september 2003 15:37 schreef Waxxer het volgende:

Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer. Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi.


Die worden niet opgeheven. Het gros van de regionale buslijnen rijdt leeg rond. Ik las pas geleden iets over een buslijn die 3000 passagiers per jaar had (8 per dag dus). Ik kom zelf uit een dorp waar al jaren slechts 8x per dag een bus vertrekt, en dan ook nog alleen op werkdagen. Oplossing: fiets.
  woensdag 3 september 2003 @ 16:13:15 #23
15717 Festen
or is just me?
pi_12917605
quote:
Op woensdag 3 september 2003 15:37 schreef Waxxer het volgende:
Maar het OV heeft niks met huizenprijzen te maken hoor als je er woont, heb je gewoon recht op goed openbaar vervoer.
Dus niet. Als je uit vrije wille in de middle of nowhere gaat wonen, heb je vooral recht op frisse lucht.

Natuurlijk is de huizenprijs niet direct gerelateerd aan goed OV, het gaat erom dat je in een stad als Amsterdam (waar alles duurder is) het service-niveau terecht beter is.

quote:
Denk eens aan de ouderen die er tig jaar gewoond hebben, en nu aan huis gekluisterd zitten omdat ze amper meer weg kunnen, behalve dan de buurtbus en de regiotaxi
Of een taxi, of de kinderen kunnen helpen. Of gewoon lekker fokken. Of ze kunnen verhuizen naar een grotere stad.
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!"
pi_12918543
Tja Terborg is verder goed te bereiken, alleen versta ik die achterlijke hoekers nooit
pi_12919123
Weet iemand of de OV-maatschappij een alternatief biedt? Een belbus-achtig systeem bijvoorbeeld. Ik kan me voorstellen dat dat met 8 passagiers per dag goedkoper is dan het rijden van een dienstregeling. En mist goed opgezet, kan het nog klantvriendelijker zijn ook.
Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')