abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12818556
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 19:36 schreef _Draven_ het volgende:

[..]

Jamaar dan snap ik t tenminste

Maar bv een lege bladzijde met een vraagteken in het midden...
daar kom ik niet ver mee

Crowley em Lavey kan niet vergelijken vind ik, bij Lavey is het meer philosofie waarbij het bij Crowley veel meer occult is. Crowley kan je ook niet echt begrijpen als je net in de donkere materie begint
pi_12884046
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 14:05 schreef Dalai_Lama het volgende:
Wie van jullie heeft de Satanic Bible van Anton Szandor LaVey gelezen...?

Yep.
Het komt samengevat neer op: Doe wat je wilt
Eind vorig jaar heb ik over deze materie ook al eens een tekst losgelaten die zich vast ergens in de krochten van FOK! bevindt. Gezien de kracht van herhaling op de basisschool al niet onderschat wordt zal ik dat ook niet doen en me nogmaals schikken in de rol van subjectief voorlichter.

De Satanic Bible is gewoon bij de American Bookstore en zeer waarschijnlijk ook wel bij de Slegte te koop voor wie belangstelling had voor het gewauwel van Anton La Vey dat neerkwam op:

Satanisme
Satanisme is de religie van de mens. Een Satanist gelooft in zichzelf. HIJZELF is GOD. HIJZELF is zijn verlosser. HIJZELF is heer en meester over Zijn Hemel en Hel.

Paradigma
Alle mensen worden geboren zonder model van de werkelijkheid. De Satanist verwerft kennis en denkt na over de wereld om Hem heen. Hij zal zijn Eigen stelsel van normen en waarden moeten samenstellen. De Satanist probeert uit te vinden wat Hem gelukkig maakt en wat Hij moet doen om Zijn doel(en) te bereiken. De antwoorden die Hij vindt zijn voor iedere Satanist anders. Deze zoektocht moet Hij alleen afleggen. Niemand kan Hem vertellen wat Hij moet doen of laten. Hij kan slechts advies van anderen aannemen en zelfs dan is advies slechts nuttig als Hij er Zelf over heeft nagedacht.

Fnorden
Er is in het leven van de Satanist geen plaats voor dogma's, vastgeroeste gewoonten, halve waarheden en illusies.
Deze fnorden leiden de Satanist af van datgene wat Hij wil bereiken. Fnorden dienen dus uitgebannen en vernietigd te worden.

Do what Thou Wilt Shall Be The Whole Of The Law
De Satanist probeert uit te vinden wat Zijn Wil is, wat Hij beschouwt als Zijn ultieme Doel. Vervolgens stelt Hij alles in het werk om dit te bereiken. Voor de Satanist is dit geen leidraad, het is zijn enige wet. Deze wet klinkt misschien als een vrijbrief voor iedere activiteit. In feite is dit slechts schijn. Iedere actie van de Satanist die niet overeenstemt met Zijn Wil leidt tot weerstand en frustratie. Met andere woorden; het enige dat de Satanist kan en mag doen is Zijn Wil volgen.

Verantwoordelijkheid voor de verantwoordelijken .
Vanaf het moment dat de Satanist zichzelf als GOD ziet draagt hij de volledige verantwoordelijkheid over zijn daden en acties.
Als hij succesvol is, is dat zijn verdienste. Als hij faalt is er niemand op wie de schuld van zijn falen afgewenteld kan worden behalve Hemzelf.

Het woord Satan
Het woord Satan komt uit het Hebreeuws en betekent: tegenstander of tegenstrever. Satan staat voor alles wat, en iedereen die, de Satanist tegenstreeft. Zonder tegenstand zou het leven niet leuk zijn. Als iedere wens die men heeft direct in vervulling gaat, dan was er geen sprake van een wens. Als alles wat men wil bereiken direct bereikt wordt is er geen streven, geen verbetering en geen vooruitgang. Omgang met De Tegenstrever zorgt dat het leven interessant is, een overwinning op De Tegenstrever des te meer. Satan is een metafoor voor de Lust in Het Leven.

Magie en de Grotto
Een Satanist probeert het complex van Tegenkrachten voor Zich te laten werken. Het ombuigen van deze Tegenkrachten heet Magie. De definitie is: Het veranderen van de werkelijkheid in overeenstemming met de Wil. Een Satanist is een Magiër. Hij weet of leert hoe hij een gegeven situatie die Hem niet bevalt moet aanpassen. Magie vindt o.a. plaats tijdens de rituelen in de Grotto (gewijde Tempel). Stel dat een Satanist bijvoorbeeld meer salaris wil. Hij gaat naar Zijn baas en vraagt om opslag, ervoor gezorgd hebbende dat de baas tevreden is over het door de Satanist geleverde werk (Lagere Magie). In de Grotto heeft Hij een ritueel gedaan dat de opslag in salaris ondersteunt (Hogere Magie). De combinatie van Lagere en Hogere Magie zorgt ervoor dat de Satanist alles kan bereiken wat Hij wil. Er zijn geen limieten. Natuurlijk zijn er veranderingen die meer moeite en energie zullen kosten dan andere, maar als de Satanist zijn eigen Wil volgt zijn er geen grenzen.

Actuele prijzen:

The Satanic Bible
LAVEY, ANTON S.|09/2001 |EUR 12.70
ISBN: 0380015390|UK Edition|PAPERBACK

The Satanic Bible
Lavey, Anton Szandor|04/1979 |EUR 13.58
ISBN: 0380015390|US Edition|Paperback

En om dan het satanische verhaal financiëel nog wat interessanter te maken heeft Anton zich bovenmatig ingespannen om de navolgende nijvere werkjes het levenslicht te laten zien, uiteraard in dubbele uitgaven:

Satan Speaks!
LAVEY, ANTON|12/1998|EUR 20.28
ISBN: 0922915660|UK Edition|PAPERBACK

Satan Speaks!
Lavey, Anton Szandor|09/1998|EUR 19.63
ISBN: 0922915660|US Edition|Trade Paperback

Satanic Witch
LAVEY, ANTON S.|12/1991|EUR 20.28
ISBN: 0922915008|UK Edition|PAPERBACK

Satanic Witch
Lavey, Anton Szandor|08/1989|EUR 19.55
ISBN: 0922915008|US Edition|Trade Paperback

The Devil's Notebook
VEY, ANTON S. LA|02/1993|EUR 18.43
ISBN: 0922915113|UK Edition|PAPERBACK

The Devil's Notebook
Lavey, Anton Szandor|12/1992|EUR 17.85
ISBN: 0922915113|US Edition|Trade Paperback

The Satanic Rituals
LAVEY, ANTON S.|09/2001|EUR 10.78
ISBN: 0380013924|UK Edition|PAPERBACK

The Satanic Rituals
Lavey, Anton Szandor|04/1991|EUR 13.58
ISBN: 0380013924|US Edition|Paperback

The Satanic Witch
Lavey, Anton Szandor|03/2003|EUR 19.63
ISBN: 0922915849|US Edition|Trade Paperback

Om de materie nog wat verder uit te melken is er tevens een biografie over Anton verschenen:

The Secret Life of a Satanist: The Authorized Biography of Anton Lavey
BARTON, BLANCHE|07/2001|EUR 22.20
ISBN: 0922915121|UK Edition|PAPERBACK

Kerk van Satan lijkt mij dus gewoon een commerciële grap, temeer daar de leer de Satanist voorschrijft om alles ZELF uit te zoeken. Een beetje orthodoxe Satanist zal toch vlot uitgroeien boven leermeester La Vey

Persoonlijk advies: Bedenk je dat als ieder maar doet wat hij wil (de kernboodschap van deze religie) samenleven slechts leefbaar is voor de sterkste, zolang deze sterk is. Het imago lijkt me 'interessanter' dan de harde werkelijkheid. Het imago kan ook wat commerciëler worden uitgebuit.

Het lijkt erop dat geïnteresseerden/leerlingen een verhaal voor over oeroude kennis die niet in verkeerde handen mag vallen wordt voorgehouden. Dat maakt hen betrokken en beïnvloedbaar. Mensen worden immers in een soort van fantasiewereld vergelijkbaar met Lord of the Rings gebracht waarin zij hun rol mogen vertolken. Vervolgens wordt de mensen voorgehouden dat ze de kennis ten eigen nutte mogen gebruiken, slim anticiperend op sporen van egoïsme en egocentrisme die ieder mens wel ergens in het eigen karakter tegenkomt.

Volgens mij is Satanisme een aardig tijdverdrijf voor lullo's en andere mensen met tijd en geld teveel. Er kan goed met het imago mee verdiend worden. Doch deze conclusie komt geheel voor mijn eigen rekening daar het slechts mijn mening weergeeft en niet door wetenschappelijk onderzoek is gestaafd.

salva cum reverentia
pi_12886798
Wow, die actuele prijzen zijn wel een beetje hoog, ik had de Bible voor 10 euro bij bol.com

Ik vind Satanisme als religie veel te beperkt. Het biedt geen enkele informatie (of in ieder geval een hypothese) over ons ontstaan en daarom is het niet zozeer een religie als een filosofisch getinte discussie met de christelijken.

Bovendien is het volledig zelfzuchtig en daar hou ik niet zo van. Tenslotte bevat het satanische dogma alleen maar dingen die een doorsnee mens toch al doet, dus is het een beetje nutteloos dat als dogma in te voeren.

Ik vond het echt een geweldig boekje om te lezen. LaVey was echt een goede schrijver, maar een groot filosoof was het niet. En hij was, met zijn cynische kijk op religie, al helemaal niet de man die nieuwe religie moest starten.

Maar verder, geweldig boek hoor, echte aanrader. Maar voor een beter filosofisch/religieus beeld van satan(isme), kan ik jullie The Devil's Apocrypha:There Are Two Sides to Every Story van John A. De Vito aanraden.

dinsdag 2 september 2003 @ 13:32:31 #29
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_12891576
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 18:02 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Als je in de satanische bijbel gelooft, geloof je ook in god.
Zonder god geen satan etc etc.
Al dat stomme bijgeloof
Yup, maar ik lees graag fictie

Wel duur spul, die fictie.

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_12921687

Ik wou het net posten. Johannes of Paulus is daarmee gekomen.
Als God goed is moet er ook een kwaad zijn.
LaVey ken ik niet, maar Crowley wel.
Ik gebruik zijn Tarot.
Ooit gehoord van de "Orde van de Gouden Dageraad" / "Golden Dawn" ?
Opgezet door o.a. Crowley en nog wat duistere figuren in 1887.
Na de 1ste wereldoorlog langzaam verdwenen.
Dat boek "Magick" van Crowley gaat voornamelijk over rituelen, niet ?
Hij stelt in ieder geval dat jij de Wet en God bent... anarchy ?
Nou ja, het gaat om het geloven. Zonder het geloof, is het onmogelijk.
Een Magiër (wit,zwart) creëert zijn werkelijk door een enorm
krachtige projectie, een onwrikbaar en vast geloof en de absolute overtuiging dat het zo zal zijn !!!!

When the Machine Breaks Down.... We Break Down.
pi_13153934
>BUMP To the Top

Kannie geloven dat ik met die ene post de hele topic heb stilgezet.....

Wizard

[Dit bericht is gewijzigd door TooFasForMellow op 14-09-2003 03:10]

When the Machine Breaks Down.... We Break Down.
  donderdag 18 september 2003 @ 17:29:54 #32
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_13268374
quote:
Op maandag 1 september 2003 23:49 schreef hoppe het volgende:
...
Kerk van Satan lijkt mij dus gewoon een commerciële grap, temeer daar de leer de Satanist voorschrijft om alles ZELF uit te zoeken. Een beetje orthodoxe Satanist zal toch vlot uitgroeien boven leermeester La Vey
Eens
quote:
[b]Persoonlijk advies: Bedenk je dat als ieder maar doet wat hij wil (de kernboodschap van deze religie) samenleven slechts leefbaar is voor de sterkste, zolang deze sterk is.
Nee: Als jij graag aardig gevonden wordt(en wie wil dit niet, wees eens eerlijk), moet je eerst zelf aardig overkomen: benader een ieder in beginsel met respect.
quote:
Het lijkt erop dat geïnteresseerden/leerlingen een verhaal voor over oeroude kennis die niet in verkeerde handen mag vallen wordt voorgehouden. Dat maakt hen betrokken en beïnvloedbaar. Mensen worden immers in een soort van fantasiewereld vergelijkbaar met Lord of the Rings gebracht waarin zij hun rol mogen vertolken. Vervolgens wordt de mensen voorgehouden dat ze de kennis ten eigen nutte mogen gebruiken, slim anticiperend op sporen van egoïsme en egocentrisme die ieder mens wel ergens in het eigen karakter tegenkomt.

Volgens mij is Satanisme een aardig tijdverdrijf voor lullo's en andere mensen met tijd en geld teveel. Er kan goed met het imago mee verdiend worden. Doch deze conclusie komt geheel voor mijn eigen rekening daar het slechts mijn mening weergeeft en niet door wetenschappelijk onderzoek is gestaafd.

Helaas is het inderdaad zo dat er heel wat brandhout in het bos ligt...
(Ik neem aan dat jij dit begrijpt)
Kunst zonder trein.
  donderdag 18 september 2003 @ 17:33:05 #33
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_13268478
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 14:24 schreef SmashBro het volgende:
Ik las eerst "Satanic Barbie" . Dacht al, dat is weer eens wat anders dan Malibu Barbie enzo.
LOLOLOL check AD.nl... staat toevallig een onderwerp over
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  dinsdag 30 september 2003 @ 23:30:04 #34
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_13560956
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 18:02 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Als je in de satanische bijbel gelooft, geloof je ook in god.
Zonder god geen satan etc etc.
Al dat stomme bijgeloof
Laat ik eerst even voorop stellen dat ik de werken van LaVey niet echt geweldig vindt....

Een satanist gelooft niet in god, alleen maar in het individu en houd het individu ook aansprakelijk voor zijn/haar daden.

De naam satanisme is ook een verdomd slecht gekozen naam. Veel (onwetende) mensen denken bij een satanist aan een bloeddrinkende, kinderofferende (een echte satanist eert het leven, AL het leven), metal/goth-muziek minnende kerkverbrander. WRONG!!

De naam is volgens mij ontstaan door de aversie tegen het christendom.

Zie ook: "Het woord Satan komt uit het Hebreeuws en betekent: tegenstander of tegenstrever" van TooFasForMellow

Ave, Crucisalus

Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
pi_13564375
quote:
Op dinsdag 30 september 2003 23:30 schreef Crucisalus het volgende:
Laat ik eerst even voorop stellen dat ik de werken van LaVey niet echt geweldig vindt....
Zou je Crowley of De Vito moeten lezen...
quote:
Een satanist gelooft niet in god, alleen maar in het individu en houd het individu ook aansprakelijk voor zijn/haar daden.
quote:
It is a popular misconception that the Satanist does not believe in God. The concept of "God," as inter­preted by man, has been so varied throughout the ages, that the Satanist simply accepts the definition which suits him best.
I rest my case.
quote:
De naam satanisme is ook een verdomd slecht gekozen naam. Veel (onwetende) mensen denken bij een satanist aan een bloeddrinkende, kinderofferende (een echte satanist eert het leven, AL het leven), metal/goth-muziek minnende kerkverbrander. WRONG!!

De naam is volgens mij ontstaan door de aversie tegen het christendom.

Nee, de naam is wel degelijk ergens op gebaseerd, het komt slechts door christelijke indoctrinatie dat veel mensen zo'n negatief beeld krijgen bij het woord 'satanist'

[/quote]

woensdag 1 oktober 2003 @ 21:03:37 #36
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_13581399
quote:
Op woensdag 1 oktober 2003 09:41 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Zou je Crowley of De Vito moeten lezen..

Danny De Vito?

Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')