Toch hebben beide bevolkingsgroepen veel gemeen. Zowel de Turken als Marokkanen zijn oorspronkelijk rond de jaren '60 naar Nederland gekomen om hier arbeid te verrichten. Van die gastarbeiders hebben zowel de meeste Turken als de meeste Marokkanen een agrarische en ongeschoolde achtergrond. Ook komen beide groepen uit overwegend islamitische landen.
Wat is nu het verschil? Hoe komt het dat Turken die in min of meer dezelfde positie zitten (ook Turken staan onder de sociaal-economische ladder) en ook min of meer dezelfde achtergrond hebben, kennelijk voor veel minder problemen zorgen?
Graag uw reacties.
(Hou het alstjeblieft wel netjes. Op drie-woordige reacties zit ik niet te wachten, ik wil niet dat mijn topic verdwijnt omdat het gegijzeld wordt door mensen zonder argumentatievermogen)
quote:Turken zorgen voor bijna evenveel problemen als Marokkanen hoor.
Op maandag 25 augustus 2003 20:18 schreef dax het volgende:
Wat is nu het verschil? Hoe komt het dat Turken die in min of meer dezelfde positie zitten (ook Turken staan onder de sociaal-economische ladder) en ook min of meer dezelfde achtergrond hebben, kennelijk voor veel minder problemen zorgen?
quote:Hoe kom je daar bij? Ik hoor juist altijd andere verhalen.
Op maandag 25 augustus 2003 20:19 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Turken zorgen voor bijna evenveel problemen als Marokkanen hoor.
Deze twee bevolkingsgroepen zijn trouwens totaal verschillend en niet bepaald met elkaar te vergelijken.
quote:nee, landelijk gezien niet
maar in Turkije zijn ze toch erg vrij daarin, en in marokko absoluut niet
quote:Dat is dus helemaal niet waar, en de ts vroeg nog of je geen achterlijke opmerkingen wilde maken
quote:Doe dat dan ook niet.
Op maandag 25 augustus 2003 20:21 schreef Hells_Angel het volgende:[..]
Dat is dus helemaal niet waar, en de ts vroeg nog of je geen achterlijke opmerkingen wilde maken
quote:Wel als je kijkt naar het aantal Turken dat in de gevagenis zit.
Op maandag 25 augustus 2003 20:21 schreef Tiemie het volgende:
nee, landelijk gezien niet
quote:In Turkije wel ja, helaas ligt dat bij de Turken in NL net iets anders.
maar in Turkije zijn ze toch erg vrij daarin, en in marokko absoluut niet
reageer serieus of reageer niet svp.
[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 26-08-2003 09:54]
quote:Ik weet niet wat jouw "heimat" is, maar wij hebben hier dus wel degelijk meer last van marokanen dan van turken. Daar horen wij nooit wat van.
Eerlijk gezegd schamen de meeste marokanen zich hier ook voor de groep die het verpest.
Maar ja, het zijn wel de marokanen die de problemen brengen hier. ( Huizen )
quote:Daar geloof ik eerlijk gezegd echt niets van. Ik zie om te beginnen sowieso al veel minder groepen Turken door de stad lopen, dit in tegenstelling tot Marokkanen. (ja ik kan het verschil zien)
en ook Turkije is een stuk westers geworden als je het vergelijkt met Marokko.
Laten we serieus blijven.
[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 26-08-2003 09:57]
quote:Het is niet zo dat Turkije niet Islamitisch meer is, het is minder conservatief. Ze zijn er echt nog wel gelovig.
Op maandag 25 augustus 2003 20:24 schreef Cronus het volgende:
Turkije ligt veel westerlijker, en is absoluut geen islamitisch land meer. Alleen in het oosten van Turkije vind je nog achtergestelde bergdorpjes waar de achterlijke islam nog hoogtij viert, maar als je bijvoorbeeld naar het westen van Turkije op vakantie gaat, zul je daar minder hoofddoekjes zien dan in Rotterdam. Turken zijn gewoon stukken minder conservatiever.
quote:Ik kan me inderdaad ook nog wel herinneren dat de situatie vroeger anders is geweest.
Op maandag 25 augustus 2003 20:24 schreef Dr_Flash het volgende:
. Vroeger was het inderdaad zo dat Turken voor evenveel problemen zorgden als Marokkanen
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 25-08-2003 20:34]
[Dit bericht is gewijzigd door Natalie op 26-08-2003 10:00]
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 25-08-2003 20:36]
[Dit bericht is gewijzigd door sweek op 25-08-2003 20:36]
Marokkanen zitten vrijwel altijd in de kleine criminalteit. Zwembaden problematiek/scooters en gsm's jatten/kleine afpersing enzo.
Zo heb ik dat eens gelezen althans in een blad en ik vond dat er wel waarheid in zat.
quote:De Islam wordt daar steeds minder streng gepraktiseerd. Wij leven bijvoorbeeld de Bijbel ook niet meer letterlijk na in tegenstelling tot 200 jaar geleden. Turkije is een erg progressief land. Ze worden daar inderdaad steeds minder conservatief. De meeste Turken vinden zichzelf dan ook meer Europeaan dan Arabier.
Op maandag 25 augustus 2003 20:25 schreef Posdnous het volgende:[..]
Het is niet zo dat Turkije niet Islamitisch meer is, het is minder conservatief. Ze zijn er echt nog wel gelovig.
Kijk alleen al naar de 2 landen, het BNP, de cultuur en de bouwkunst.
Verder was Turkije ooit een wereldmacht, en Marokko alleen een vlek onder Franse bezetting.
Turkije is ook veel minder fundamentalistisch Islamitisch als Marokko.
Helaas zijn het voornamelijk Koerden die hier zitten, en die zijn net zo onderontwikkeld als de Berbers.
In het algemeen dan, ik wil natuurlijk niet generaliseren of discrimineren. .
quote:Als je het in C&H had geopend, dan was de kans groter dat dit topiv goed loopt.
Op maandag 25 augustus 2003 20:18 schreef dax het volgende:
(Hou het alstjeblieft wel netjes. Op drie-woordige reacties zit ik niet te wachten, ik wil niet dat mijn topic verdwijnt omdat het gegijzeld wordt door mensen zonder argumentatievermogen)
Nu is het al: 'verschil in criminaliteti tussen Turken en Marokkanen'
(zucht)
quote:Dankzij het leger. Voor ambtenaren is het dragen van hoofddoekjes zelfs verboden.
Op maandag 25 augustus 2003 20:28 schreef Cronus het volgende:
Turkije is een erg progressief land.
quote:
De meeste Turken vinden zichzelf dan ook meer Europeaan dan ArabierAziaat.
quote:Toch weet ik zeker dat het in GC ook moet kunnen. Gewoon ff normaal doen met z'n allen.
Op maandag 25 augustus 2003 20:28 schreef Sidekick het volgende:
Als je het in C&H had geopend, dan was de kans groter dat dit topiv goed loopt.
quote:Nou, dat is niet waar. Relatief gezien zijn Marokkanen gewoon veel crimineler dan Turken.
Op maandag 25 augustus 2003 20:28 schreef yavanna het volgende:
Veel negatieve dingen mbt marokkanen betreft vaak het lastig vallen van jonge meisjes op het strand, in het zwembad enz.
Wellicht is er een soort respect dat anders ligt?
quote:Klopt, dat heb ik ook gelezen. Lijkt me ook vrij aannemelijk. Marokkanen schijnen onderaan de criminele ladder te staan, ze houden zich bezig met criminaliteit die het meest in het oog springt.
Op maandag 25 augustus 2003 20:28 schreef Smasr het volgende:
Het verschil is simpel. Net als nederlanders zitten Turken in 'slimmere' cirminaliteit. Drugs handel e.d.Marokkanen zitten vrijwel altijd in de kleine criminalteit. Zwembaden problematiek/scooters en gsm's jatten/kleine afpersing enzo.
Echter, dat verklaart nog niet waarom groepen Marokkanen bijvoorbeeld bioscopen terroriseren, dat heeft niet met criminaliteit te maken.
quote:FF over een andere boeg proberen te gooien
Op maandag 25 augustus 2003 20:29 schreef Posdnous het volgende:
Topictitel is 'Verschillen tussen Turken en Marokkanen'Nu is het al: 'verschil in criminaliteti tussen Turken en Marokkanen'
(zucht)
okee... Ik vind dat Turken socialer zijn dan de marokanen, de marokanen blijven bij hun eigens soort (sorry dat ik het zo uitdruk maar ik wist het ff niet anders) terwijl de Turken ook contact zoeken met de buurt. en dus niet alleen bij Turken blijven hangen.
Hierdoor zijn ze minder wereld vreemd.. (of nederlands vreemd)
http://www.reisomdewereld.nl/nafrika/marokkogeschiedenis.html
quote:Ik kom trouwens door mijn werk regelmatig in contact met Turkse zakenlieden. Zij komen ook geregeld naar Nederland voor zaken.
Op maandag 25 augustus 2003 20:28 schreef Cronus het volgende:[..]
De Islam wordt daar steeds minder streng gepraktiseerd. Wij leven bijvoorbeeld de Bijbel ook niet meer letterlijk na in tegenstelling tot 200 jaar geleden. Turkije is een erg progressief land. Ze worden daar inderdaad steeds minder conservatief. De meeste Turken vinden zichzelf dan ook meer Europeaan dan Arabier.
'Daar zouden ze in Turkije niet mee wegkomen' zeggen ze dan.
quote:* tvlxd kucht.
Op maandag 25 augustus 2003 20:30 schreef Cronus het volgende:[..]
Nou, dat is niet waar. Relatief gezien zijn Marokkanen gewoon veel crimineler dan Turken.
Bron?
Nee, is dat zo?
quote:Ik heb nog geen cijfers die dat bewijzen gezien.
Op maandag 25 augustus 2003 20:30 schreef Cronus het volgende:[..]
Nou, dat is niet waar. Relatief gezien zijn Marokkanen gewoon veel crimineler dan Turken.
quote:In de openingspost gaat het alover het verschil in criminaliteit. Heb je die wel gelezen? En wat maakt dat uit? het is niet zoals die andere topics die alleen maar uitnodige om te bashen.
Op maandag 25 augustus 2003 20:29 schreef Posdnous het volgende:
Topictitel is 'Verschillen tussen Turken en Marokkanen'Nu is het al: 'verschil in criminaliteti tussen Turken en Marokkanen'
(zucht)
quote:Ja, dat klopt, zelfs een postkantoormedewerker mag nog geen achterlijke theedoek op het hoofd dragen. En dan zitten sommige Turken hier te zeiken dat wij dat maar weer wél moeten toestaan. Niet dus. De meeste Turken die hier toendertijd heen zijn gekomen kwamen trouwens uit achterlijke bergdorpjes. Dat telt natuurlijk ook.
Op maandag 25 augustus 2003 20:29 schreef Gil-galad het volgende:
Dankzij het leger. Voor ambtenaren is het dragen van hoofddoekjes zelfs verboden.
quote:Nee en dat is nog waar ook. Te gek voor woorden dat die fundies daar eruit geknikkerd worden en hier hun gang kunnen gaan.
Op maandag 25 augustus 2003 20:31 schreef Posdnous het volgende:[..]
Ik kom trouwens door mijn werk regelmatig in contact met Turkse zakenlieden. Zij komen ook geregeld naar Nederland voor zaken.
Telkens als ze hier zijn zijn ze stomverbaasd wanneer ze al die hoofddoekjes zien en horen hoeveel moskeëen er hier zijn.'Daar zouden ze in Turkije niet mee wegkomen' zeggen ze dan.
quote:Dus op zich wel een verschil. (dit is niet representatief, dit gaat over veroordelingen in 1 jaar in een regio)
Marokkanen worden dan (veralgemeend) 11,6, Turken 6,5, Antillianen 22,3, Surinamers 13,4 en de overige allochtonen 4,4 maal zo vaak veroordeeld als autochtone Nederlanders.http://www.heemland.nl/hl21-Criminaliteit_onder_allochtonen.htm
quote:Vorig jaar zijn er 200.495 vonnissen uitgesproken. Daarvan 12.243 Marokkanen en 8.052 Turken. Doorgerekend naar de aantallen zijn Marokkanen dus minstens twee keer zo crimineel als Turken.
Op maandag 25 augustus 2003 20:31 schreef tvlxd het volgende:[..]
* tvlxd kucht.
Bron?
Nee, is dat zo?
quote:Precies,
Op maandag 25 augustus 2003 20:33 schreef Cronus het volgende:De meeste Turken die hier toendertijd heen zijn gekomen kwamen trouwens uit achterlijke bergdorpjes. Dat telt natuurlijk ook.
Iedereen denkt dat de Turken en Marokkanen die hier leven hetzelfde zijn als die in hun eigen land.
De immigranten die hier wonen zijn over het algemeen gastarbeiders en hadden het in hun eigen land al vrij slecht en stonden misschien zelfs wel onderaan de sociale ladder.
In dat licht wordt het generaliseren van deze bevolkingsgroepen toch wel anders.
quote:Zelfs daar eindigen ze nog onderaan.
Op maandag 25 augustus 2003 20:31 schreef dax het volgende:[..]
Klopt, dat heb ik ook gelezen. Lijkt me ook vrij aannemelijk. Marokkanen schijnen onderaan de criminele ladder te staan, ze houden zich bezig met criminaliteit die het meest in het oog springt.
quote:Ja, zeker weten. Ik stond versteld toen ik deze zomer in Turkije op vakantie was.
Op maandag 25 augustus 2003 20:35 schreef Posdnous het volgende:[..]
Precies,
Iedereen denkt dat de Turken en Marokkanen die hier leven hetzelfde zijn als die in hun eigen land.
De immigranten die hier wonen zijn over het algemeen gastarbeiders en hadden het in hun eigen land al vrij slecht en stonden misschien zelfs wel onderaan de sociale ladder.In dat licht wordt het generaliseren van deze bevolkingsgroepen toch wel anders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |