Ik kan me bv voorstellen dat katholieke bijbels wereldwijd eenduidiger vertaald zijn, misschien allemaal vanuit de Vulgata oid. Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld de Statenvertaling rechtreeks uit de Hebreeuwse en Griekse grondteksten vertaald is, en dus niet of minder beinvloed door machthebbers, pauzen, etc.
Wie weet hier wat meer vanaf?
quote:geen verschil . .zijn allebei sprookjesboeken . .
Wat is het verschil (Is er een verschil) tussen katholieke en protestantse bijbels?
quote:i know, maar dat heeft toch weinig te maken met hun bijbels. de doctrine is anders, en ik kan je wel wat verschillen uitleggen. maar ik was eigenlijk benieuwd naar de bijbels die men gebruikt.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:11 schreef Thomas B. het volgende:
Ik ben zelf nogal atheistisch maar ik geloof dat de katholieke kerk niet echt van die mensen zijn die vinden dat je je hele leven droog brood moet eten. Die hebben ook allemaal beelden en mooie dingen in hun kerk en bij protestanten moet het zo kaal mogelijk... vraag me niet waarom.
quote:Als je nu ff katholieke door Roomse vervangt, dan klopt het redelijk: de Roomse bijbels zijn (meestal) op de vulgata gebaseerd, de overige meestal direct vanuit het Hebreeuws, Aramees en Grieks.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:07 schreef Thijs_ het volgende:
Wat is het verschil (Is er een verschil) tussen katholieke en protestantse bijbels?Ik kan me bv voorstellen dat katholieke bijbels wereldwijd eenduidiger vertaald zijn, misschien allemaal vanuit de Vulgata oid. Wat ik wel weet is dat bijvoorbeeld de Statenvertaling rechtreeks uit de Hebreeuwse en Griekse grondteksten vertaald is, en dus niet of minder beinvloed door machthebbers, pauzen, etc.
Wie weet hier wat meer vanaf?
Overigens zit er wel heel veel verschil in de vertalingen, waar bij de Statenvertaling bijvoorbeeld heel erg star altijd het hetzelfde woord op dezelfde manier vertaald is.
Bij nieuwere vertalingen heeft de redactie zich veelal veel vrijheden veroorloofd om de bijbel van een specifieke boodschap te voorzien.
quote:
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:12 schreef Lord_Corani het volgende:
heeft de katholieke bijbel niet een paar bijbelboeken meer?
quote:Ja, maar welke het zijn weet ik niet. Iets met Tiber ofzo, dacht ik.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:12 schreef Lord_Corani het volgende:
heeft de katholieke bijbel niet een paar bijbelboeken meer?
quote:Die staan bij mij niet in de Bijbel nee.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:15 schreef SportsIllustrated het volgende:
De Protestanten hebben in ieder geval één Psalm meer. Voorts is de Protestantse Bijbel ook wat trouwer aan de grondversie, meen ik (bijv. de laatste drie regels van het Onze Vader tussen haakjes of geheel absent).
quote:ok, ander katholiek wordt in nederland bijna altijd rooms verstaan, anglicaanse of oosters-orthodoxe kerken zie je hier amper. vandaar dat ik bij dat woord niet stil stond.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:13 schreef Makkinen het volgende:[..]
Als je nu ff katholieke door Roomse vervangt, dan klopt het redelijk: de Roomse bijbels zijn (meestal) op de vulgata gebaseerd, de overige meestal direct vanuit het Hebreeuws, Aramees en Grieks.
Overigens zit er wel heel veel verschil in de vertalingen, waar bij de Statenvertaling bijvoorbeeld heel erg star altijd het hetzelfde woord op dezelfde manier vertaald is.
Bij nieuwere vertalingen heeft de redactie zich veelal veel vrijheden veroorloofd om de bijbel van een specifieke boodschap te voorzien.
welke boeken staan wel in de rk-bijbel en niet in protestantse vertalingen?
quote:Dat zijn er al 4 dus. Nou de andere 3 nog. Waren de makers van de site zeker ook ff kwijt ofzo
De Protestanten hebben dapper zeven hele boeken geschrapt uit hun Boek van God! De bannelingen zijn:
- Het boek van Judith
- Het boek van Tobias
- Het boek van Baruch
- Het boek van Esther, etc.
Andere bron: Makkabeeën, Wijsheid en Sirach.
[Dit bericht is gewijzigd door ChrisJX op 23-08-2003 21:20]
quote:Als je niets zinnigs te melden hebt, blijf dan weg en hou je muil dicht.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:17 schreef Xienatorr het volgende:
Branden even goed
Ik heb geen idee wat de verschillen zijn, ben eigenlijk wel benieuwd. De boodschap moet toch haast wel het zelfde zijn denk ik.
Maar het zou kunnen dat dat er mee te maken heeft dat het voor Roomsen niet echt gangbaar is om Bijbels in huis te hebben (vroeger was de (toen nog Roomse) Bijbel altijd in het Latijn en lazen alleen priesters e.d. eruit).
quote:De Katholieken geloven dat je de hemel kunt verdienen door goede daden enzo en de Luthersen (of Protestanten) geloven dat je helemaal afhankelijk bent van de genade van God.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:11 schreef Thomas B. het volgende:
Ik ben zelf nogal atheistisch maar ik geloof dat de katholieke kerk niet echt van die mensen zijn die vinden dat je je hele leven droog brood moet eten. Die hebben ook allemaal beelden en mooie dingen in hun kerk en bij protestanten moet het zo kaal mogelijk... vraag me niet waarom.
Het ken wat meer lije bij de Katholieken dus.
quote:Boek 'Ester' staat wel in de protestantse bijbel hoor.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:19 schreef ChrisJX het volgende:Ik lees net op een site
[..]Dat zijn er al 4 dus. Nou de andere 3 nog. Waren de makers van de site zeker ook ff kwijt ofzo
Andere bron: Makkabeeën, Wijsheid en Sirach.
quote:Ik denk dat de rkk in 2 millenia historie regelmatig 'aanpassingen' of 'correcties' heeft gedaan, die de machthebbers beter uitkwamen. Vergeet niet dat de Paus vroeger minder symbolisch was dan nu, en in de middeleeuwen heel erg veel macht had. Veel met het 'ware' geloof had hij waarschijnlijk niet te maken.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:20 schreef Ultrawuft het volgende:[..]
Als je niets zinnigs te melden hebt, blijf dan weg en hou je muil dicht.
Ik heb geen idee wat de verschillen zijn, ben eigenlijk wel benieuwd. De boodschap moet toch haast wel het zelfde zijn denk ik.
Overigens ben ik zelf katholiek opgevoed, maar er zijn ook kritische gelovigen, iets dat de gemiddelde atheist meestal vergeet.
quote:Idd... daar zat ik ook aan te denken...
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:22 schreef DennisMoore het volgende:Boek 'Ester' staat wel in de protestantse bijbel hoor.
quote:Idd, althans wel in 'Het Boek' (voor zover dit een bijbelvertaling is). Misschien niet in andere bijbels.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:22 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Boek 'Ester' staat wel in de protestantse bijbel hoor.
quote:In elke Bijbel hoor. Ff nagekeken
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:24 schreef Thijs_ het volgende:Idd, althans wel in 'Het Boek' (voor zover dit een bijbelvertaling is). Misschien niet in andere bijbels.
quote:In de meest voorkomende protestantse geloofsbelijdenis is ook sprake van een katholieke kerk; hier wordt het woord gebruikt in de zin van 'algemene'.
Op zaterdag 23 augustus 2003 21:17 schreef Thijs_ het volgende:[..]
ok, ander katholiek wordt in nederland bijna altijd rooms verstaan, anglicaanse of oosters-orthodoxe kerken zie je hier amper. vandaar dat ik bij dat woord niet stil stond.
Vandaar mijn opmerking
quote:Hier heb je een inhoudsopgave van de vulgata:
welke boeken staan wel in de rk-bijbel en niet in protestantse vertalingen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |