abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12554497
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:46 schreef nayrlaats het volgende:
die amerikanen moeten de boel daar maar eens hard aanpakken

dat is de enigste taal die dat soort lui verstaan

als ze weggaan krijgt iran daar een veels te grote invloed

Ik vind dat jij je kinderen slecht opvoedt. Ik geef ze dus een pak slaag, dat is de enige taal die ze verstaan.

Is dat niet een beetje hetzelfde?

pi_12554557
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:56 schreef RetepV het volgende:
Dat moment hebben wij hier in het Westen allemaal meegemaakt, maar zij niet omdat ze sinds +/- 1900 (toen er olie werd gevonden door de Amerikanen) alleen maar betutteld zijn. In feite zijn de Amerikanen er al zo'n 100 jaar aan het manipuleren...
Dit klopt volgens mij niet, en al helemaal niet als het over Irak gaat. De Iraakse olieindustrie is van oudsher gerund door de Fransen (Elf is volgens mij zelfs voortgegroeid uit een bedrijf dat opgericht is in Irak)
pi_12554611
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:58 schreef RetepV het volgende:

[..]

De VN *is* er voor dat soort dingen.

Alleen is de VN 'alle landen van de wereld behalve de VS'.

Maar vergeet niet dat de VN bedacht is voor dit soort taken, en dat de VN er dus JUIST zou moeten zitten. Alleen is de VN geen gevechtsmacht en behandeld de VS het als een soort binair iets. HEt is OF de VS daar, OF de VN, samen, dat schijnt niet zo goed te kunnen...

dus de VS scchiet een land kapot, voor eigen gewin, laat daar veel orders plaatsen voor Amerikaanse bedrijven, voor eigen gewin, en dan mag de VN het rommel lekker opruimen omdat dat hun taak zou zijn? lekker is dat....
pi_12554613
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:00 schreef tvlxd het volgende:

[..]

De VN doet goede dingen, maar een organisatie waarbij Syriė voorzitter van de mensenrechtencommissie is, is natuurlijk op internationaal politiek niveau niets waard.

Als er 'tig landen in zitten, denk je dan dat 1 persoon de toon kan regelen?

Wat jij noemt is gewoon een bullshit reden. De VN is gebaseerd op een democratisch stelsel waarbij afkomst er in feite niet toe doet. Als die kerel zijn werk niet goed doet kan hij simpelweg uit zijn functie gezet worden.

Alleen burgers die 'land' en 'persoon' niet uit elkaar kunnen houden maken zich zorgen over de afkomst van iemand.

Daarbij, hij is een *voorzitter*, iemand die een vergadering voorzit, een vergadering van leden uit *allerlei* landen. Denk je niet dat die zullen protesteren als de voorzitter alle macht naar zich toe trekt?

Ik weet wel dat het niet alleen burgers zijn die zo denken, maar dat de VS dit als legitieme reden naar voren brengt. Maar het is net zo goed bullshit uit de mond van de VS. Geen enkel land heeft 'schone handen', en al zeker de VS niet. Dat is een feit, geen mening, en ik zeg er niet mee dat de VS geen goede dingen doet.

pi_12554631
Amerika is niet daar om de Irakezen te helpen, maar om hun eigen belangen veilig te stellen en te behartigen.
dus Amerikan weg is een goede stap.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_12554678
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:05 schreef HeyFreak het volgende:
dus de VS scchiet een land kapot, voor eigen gewin, laat daar veel orders plaatsen voor Amerikaanse bedrijven, voor eigen gewin, en dan mag de VN het rommel lekker opruimen omdat dat hun taak zou zijn? lekker is dat....
Je praat een beetje naast de kwestie

1. De neoconstervatieven hebben een schijthekel aan de VN en dus
2. De Amerikanen hebben de VN nog helemaal niets gevraagd, zijn zelf op zoek naar landen (zoals Nederland, Polen, en ze zoeken er nog een grote) die troepen kunnen leveren.

Die hele VN is dus fel naast de kwestie.

pi_12554697
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:05 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: in *feite* heb je gelijk, maar alleen omdat de VS geen betalend lid is van de VN. Maar de VS zit net zo goed in de VN. Dus de VN is niet de slaaf van de VS, maar een werktuig waar ieder land van de wereld in zit.

Ik vind wel dat de VS nou wel eens een keer de VN serieus moet nemen, moet gaan meebetalen en moet ophouden met de VN zwart te maken. Het is wel een hele makkelijke 'grap' om te zeggen dat de VN een 'machteloze organisatie' is als jij zelf de machtigste entiteit ter wereld bent. Duh, het komt door jou zelf dat de VN machteloos lijkt.

pi_12554708
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:05 schreef RetepV het volgende:
Wat jij noemt is gewoon een bullshit reden. De VN is gebaseerd op een democratisch stelsel waarbij afkomst er in feite niet toe doet.
Ja vetorecht en veiligheidsraad ... allemaal heel democratisch
pi_12554716
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:06 schreef pro_jeex het volgende:
Amerika is niet daar om de Irakezen te helpen, maar om hun eigen belangen veilig te stellen en te behartigen.
Denk eens wat verder... Amerikanen weg... Wat gebeurt er dan?
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 17:10:45 #35
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_12554721
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:05 schreef RetepV het volgende:
Wat jij noemt is gewoon een bullshit reden.
Het is geen bullshit reden. Driekwart (hier noem ik maar wat, als het meer dan 30% is, is het al erg) van de regeringen van lidstaten is niet democratisch gekozen. Er zitten twee dictatoriale landen, Rusland en China, in de Veiligheidsraad. De VN is van serieuze organisatie geworden tot een praatgroepje, wat niet erg is, natuurlijk, maar op internationaal politiek niveau is het absoluut, ach, lachwekkend.
De VN moet een grote macht krijgen in Irak, en zelfs de dominante macht worden, maar de VN is niet het heilige der heiligsten (wat ik dus eigenlijk bedoelde, als off-topic opmerking).
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_12554743
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:03 schreef battlesickloner het volgende:

[..]

Dit klopt volgens mij niet, en al helemaal niet als het over Irak gaat. De Iraakse olieindustrie is van oudsher gerund door de Fransen (Elf is volgens mij zelfs voortgegroeid uit een bedrijf dat opgericht is in Irak)

Hmm, ik zou het eerlijk gezegd moeten opzoeken. Ik weet niet precies hoe het Westen het Midden Oosten onderling had verdeeld in die tijd.
pi_12554748
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:09 schreef RetepV het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen: in *feite* heb je gelijk, maar alleen omdat de VS geen betalend lid is van de VN. Maar de VS zit net zo goed in de VN. Dus de VN is niet de slaaf van de VS, maar een werktuig waar ieder land van de wereld in zit.

Ik vind wel dat de VS nou wel eens een keer de VN serieus moet nemen, moet gaan meebetalen en moet ophouden met de VN zwart te maken. Het is wel een hele makkelijke 'grap' om te zeggen dat de VN een 'machteloze organisatie' is als jij zelf de machtigste entiteit ter wereld bent. Duh, het komt door jou zelf dat de VN machteloos lijkt.

Misschien moet de VN maar een signaal afgeven en het hoofdkantoor daar weghalen en in Brussel, Berlijn, Den Haag, Tokio of wat dan ook neer zetten.

De VS is een arrogante kutland, en dat komt vooral door de regering Bush en de haviken die daar om heen cirkelen.

pi_12554759
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:09 schreef RetepV het volgende:

1. VS is volgens mij grootste sponser van de VN
2. VS had schulden bij de VN maar heeft die *toevallig* net voor de Irak-crisis afgelost
3. Neoconservatieven en VN en ze hebben allebei een beetje gelijk vind ik.
pi_12554772
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:08 schreef battlesickloner het volgende:
1. De neoconstervatieven hebben een schijthekel aan de VN en dus
Wat is een neoconservatief precies? En waarom moeten mensen met een bepaalde mening op 1 hoop gegooid worden, terwijl ze allemaal hun eigen mening spreken en niet die van een organisatie?
pi_12554776
quote:
Tja daar lijkt het wel op ja .
Want wat doen ze daar anders nog ?

Ze laten elke dag duidelijk merken dat ze niet geholpen willen worden en dus is het beter om dat te respekteren en zo snel mogelijk de biesen te pakken .
Er sterven elke dag soldaten voor een verloren zaak lijkt mij .
Want ik weet wel dat als een junk niet wil afkicken dat het je nooit zal lukken ook .
Oftewel als iemand geen hulp wil dan kun je hem dat haast niet opdringen en als je dat wel doet dan gaat het goed mis en dat zie je vandaag maar weer .

Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_12554808
quote:
dus Amerikane weg is een goede stap.
Deze reakties vind ik zo belachelijk!!

Wij moeten gewoon blij zijn dat die Saddam weg is. Als wij zo'n figuur als saddam in Nederland hadden dan wou je ook wel dat amerika in Nederland komt binnen vallen!

Amerika heeft alleen een verkeerde reden gebruikt om irak binnen te vallen.. Weapons Of Mass Desctruction.. stom. Die saddam is hetzelfde als Milosovice, hij vermoorde ook duizenden mensen. Maar wij nuchtere nederlanders zeuren daar ook niet om... Nee tuurlijk niet! Amerika heeft goed z'n werk gedaan.. En nu vind ik dat WIJ als mensen op de wereld Amerika moeten helpen om iraq en afghanistan en al die andere landen op te bouwen. Iedereen op de wereld heeft recht op een goed bestaan! En als je jezelf niet kunt controleren dan beland je in de bak simpel is dat. !

Back to oldskool!
pi_12554866
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:15 schreef kloosterboy het volgende:

[..]

Wij moeten gewoon blij zijn dat die Saddam weg is. Als wij zo'n figuur als saddam in Nederland hadden dan wou je ook wel dat amerika in Nederland komt binnen vallen!

Amerika heeft alleen een verkeerde reden gebruikt om irak binnen te vallen.. Weapons Of Mass Desctruction.. stom. Die saddam is hetzelfde als Milosovice, hij vermoorde ook duizenden mensen. Maar wij nuchtere nederlanders zeuren daar ook niet om... Nee tuurlijk niet! Amerika heeft goed z'n werk gedaan.. En nu vind ik dat WIJ als mensen op de wereld Amerika moeten helpen om iraq en afghanistan en al die andere landen op te bouwen. Iedereen op de wereld heeft recht op een goed bestaan! En als je jezelf niet kunt controleren dan beland je in de bak simpel is dat. !

Zoveel valt er niet te halen in Nederland
Maar hebben de mensen het daar nu beter dan voor de oorlog?? Ik zie daar geen concrete bewijzen van en ik zie de VS ook niet echte de Irakezen helpen. Het enige wat ze daar doen is pijpleidingen herstellen en een marionetten regering plaatsen die ook niets te zeggen heeft.
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_12554885
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:13 schreef RetepV het volgende:
Wat is een neoconservatief precies?
Hmm goede vraag .. die ik eigenlijk niet zo gelijk kan beantwoorden. Maar ik kan wel een paar kenmerken opnoemen

- houden van daadkracht, dus niet a la VN of EU jaren zeuren maar dingen doen
- Zijn er toch vooral voor de rijken, Bush heeft al ieder jaar de belasting verlaagt terwijl het tekort oploopt. Alleen heeeel rijke hebben iets aan de verlagingen.
- Geloven dat Amerika het beste, mooiste etc is.
- Weinig tot geen kennis van andere landen
- Beschouwen Amerika's supermacht zijn als goed, en vinden dat dei macht gebruikt moet worden om democratie verder te verspreiden (dat vinden ze echt ... maar blijkt dus dat het niet zo makkelijk is) ... ze zijn dus duidelijk niet isolationalistisch.

pi_12554930
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:10 schreef smash789 het volgende:

[..]

Tja een lastige, dat land draait gewoon niet zonder Ba'ath partij.
Dat klinkt lullig, maar niemand heeft een goed alternatief.
pi_12554936
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:15 schreef kloosterboy het volgende:

[..]

Maar we zijn ook blij dat saddam weg is .
En nu zit de taak van de Amerikanen er gewoon op .
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_12554941
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:12 schreef HeyFreak het volgende:
De VS is een arrogante kutland, en dat komt vooral door de regering Bush en de haviken die daar om heen cirkelen.
* RetepV agrees

Wat die arrogante Amerikanen voornamelijk vergeten is dat iets alleen maar werkt als alle onderdeeltjes aan hetzelfde doel werken. De VS probeert de VN echter als politiek gereedschap te gebruiken voor zijn eigen doeleinden. Ze zijn voor het blok gezet door de VS en konden kiezen: of soeverein blijven en veel respect in de wereld inboeten, of het werktuig van de VS worden en veel respect in de wereld inboeten. De VS heeft willens en wetens tweedracht gezaaid en zelfs in Europa hebben ze het geprobeerd ('oude' en 'nieuwe' Europa). Dat zijn aggresieve handelingen ten opzichte van de VN en Europa. De 'architect' daavan zal die fascist Rumsfeld wel zijn geweest.

Eigenlijk snap ik nog steeds niet dat Europa die poging tot het zaaien van tweedracht zomaar over zijn kant heeft laten gaan. Met een weekje was het weer over. Ik had minstens economische sancties afgekondigd, en dan hadden de Amerikanen op hun knieeen naar *ons* moeten komen in plaats van andersom. Want de VS kan niet zonder Europese goederen.

Maar goed, een heleboel 'als'-en. Feit is natuurlijk dat we net Europa aan het opbouwen zijn en dat we al problemen genoeg hebben. Ik denk dat de VS daar handig gebruik van heeft gemaakt om nog even snel Irak te pakken voordat wij in Europa zo machtig zijn dat we bij zulke dingen kunnen meebeslissen.

dinsdag 19 augustus 2003 @ 17:22:05 #47
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_12554950
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:10 schreef smash789 het volgende:
[..]
Waar wil je nou eigenlijk heen? Als ze gewoon hun biezen pakken en hem peren, dan kom je waarschijnlijk zonder meer op scenario's als stammenoorlog, clashes tussen Soenieten en Shi'iten, plunderingen, en andere chaotische taferelen. Een gedachten-experiment waaruit haast onvermijdelijk volgt: het is goed dat de VS daar zit, want anders wordt het een puinhoop. Daar val ik liever niet voor.

Dus laat ik mijn wenselijke gedachten maar even de vrije loop. In het hoogst onwaarschijnlijke geval dat de Amerikanen op een dag zomaar hun biezen pakken en hem peren (omdat ze het zat zijn, vul maar in), komt de VN-Veiligheidsraad als de bliksem bijeen, en krijgen onmiddelijk steun voor een VN-mandaat het land te leiden en verkiezingen voor te bereiden. De VS sputteren niet tegen met veto's enzo, ze zijn het immers zat...

iedereen is uniek behalve ik
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 17:23:12 #48
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_12554977
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:18 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

Zoveel valt er niet te halen in Nederland
Maar hebben de mensen het daar nu beter dan voor de oorlog?? Ik zie daar geen concrete bewijzen van en ik zie de VS ook niet echte de Irakezen helpen. Het enige wat ze daar doen is pijpleidingen herstellen en een marionetten regering plaatsen die ook niets te zeggen heeft.

Men heeft nu geen dictator meer, die z'n volk afmaakt als z'n petje verkeerd staat.

Lijkt me vooruitgang, wat denk jij ervan?

En er is geen marionetten regering in Iraq, als dat de doelstelling van de US was, zat die er allang.

Er zijn genoeg iraqese ballingen geweest die de US prima hadden kunnen promoveren tot regering, da's niet gebeurt.

En nee, die gazant die daar rondloopt, is geen regering.

&lt;signature here&gt;.
pi_12555010
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 16:47 schreef smash789 het volgende:
Zoveel chaos hebben de Amerikanen niet geschept denk ik hoor... Natuurlijk, het is nu een andere situatie. Maar onder Saddam Hussein was de chaos uiteraard veel groter, geen discussie over mogelijk.
Neuh, ze hebben alleen een al 20 jaar bestaande bestuurlijke infrastructuur vernietigd. Er was helemaal geen chaos onder Saddam omdat alles keihard onder controle werd gehouden. Die controle was van de ene op de andere dag weg. Voeg daarbij de problemen van vernietigde infrastructuur (elektra, water, wegen) en je hebt een kruidvat.
quote:
Ik heb zo het idee dat de Irakeze bevolking totaal niet meewerkt. Alsof ze niet willen dat het land weer word opgebouwd. Het is nu net alsof de Amerikanen de Irakezen constant onder controle moeten houden. Misschien moeten de Irakezen meer open staan en zelf meer initiatief tonen, meer samenwerken.
Maar dat is slechts de indruk die ik krijg via de media natuurlijk.
Ja, hallo, de Irakezen zijn bezet in hun opinie, of de VS nu moreel gelijk heeft of niet is niet van belang, ze zijn een buitenlandse bezettingsmacht voor de Irakezen.
De bevolking heeft het alleen maar slecht gekregen sinds deze oorlog begonnen is, waarom zouden zij de VS dankbaar zijn?
quote:
Natuurlijk! En dat is toch ook het plan van de Amerikanen! Maar dat heeft heel begrijpelijk tijd nodig. Dat gaat niet zomaar in een paar maanden tijd.
Ja en dat is dus tijd die ze niet hebben, voornamelijk omdat ze niet voorbereid waren op de ontstane situatie, men is deze oorlog met een roze brilletje ingegaan.
pi_12555063
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:21 schreef RetepV het volgende:Feit is natuurlijk dat we net Europa aan het opbouwen zijn en dat we al problemen genoeg hebben. Ik denk dat de VS daar handig gebruik van heeft gemaakt om nog even snel Irak te pakken voordat wij in Europa zo machtig zijn dat we bij zulke dingen kunnen meebeslissen.
Zonder militaire macht (en zelfs een Europese geheime dienst, liefst met clandestien operaties voor een krachtig buitenlandbeleid) zal de EU nooit serieus genomen worden in deze issues. Of we moeten econmisch wel heel machtig worden, maar momenteel is het een feit dat de Amerikaanse economie nog steeds de wereldeconomie leidt.

[Dit bericht is gewijzigd door battlesickloner op 19-08-2003 17:27]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')