abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12543014
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 08:51 schreef t0n het volgende:

[..]

Gisteren op #pta ook al, ik denk kom ook weer een keertje, beetje jacco lopen vertellen over me crashes, thats all

't is weer tijd voor een meeting vindt ik zo!!


Like i said in the last topic
pi_12544089
Jeeeah eindelijk weer eens een nieuwe slowchat....
werd tijd dacht ik zo zeg!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_12544156
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:10 schreef ThaFreak het volgende:
Jeeeah eindelijk weer eens een nieuwe slowchat....
werd tijd dacht ik zo zeg!
inderdaad, als hij nou ook nog eens een beetje actief wordt
pi_12544216
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 08:57 schreef t0n het volgende:

Zeggen jullie het maar..
Turbo vs supercharger etc etc..

Wat is nou beter/sneller?


Hier valt er geen antwoord op te geven.

We hebben natuuurlijk meer specs nodig. Je vergelijkt appels met peren, foei.

Maar, een wilde gokje dan:

supercharger is sneller.

  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:16:53 #6
62973 Kaj_A
Tot de schijt ons dood!
pi_12544228
quote:
Zeggen jullie het maar..
Turbo vs supercharger etc etc..

Wat is nou beter/sneller?


Zou iemand mij ff een paar verschillen kunnen noemen .. weet ik dat ook weer
Ik vroeg me het namelijk al een tijdje af en ik zie het ineens hier staan vandaar.
Dat moet je zelf weten!
Wee hij, die er slecht over denkt!
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:19:12 #7
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_12544277
Supercharger heeft geen last van turbo gat.. dus zo theoretisch beter moeten zijn, maar er zullen heus wel nadelen aan zitten...
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_12544518
Dit zal toch echt per auto verschillen want aan beide kleven voor en nadelen.
Persoonlijk zal ik dan voor een turbo gaan.......
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:35:44 #9
7457 Chilly_Willy
Coitus ergo sum...
pi_12544663
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:16 schreef Kaj_A het volgende:

[..]

Zou iemand mij ff een paar verschillen kunnen noemen .. weet ik dat ook weer
Ik vroeg me het namelijk al een tijdje af en ik zie het ineens hier staan vandaar.


Het zijn allebei inductiesystemen. De lucht was de motor in gaat word gecompressed. Hierdoor krijg je meer vermogen.

Turbo werkt via een turbine die aangedreven word door de uitlaatgassen.
Een supercharger word door een riem aangedreven, net als bijvoorbeeld je airco.
Omdat een supercharger zijn power put uit het vermogen van je motor en een turbo niet is een turbo efficienter.

Een turbo kan meer vermogen leveren dan een supercharger.

God gave man a penis and a brain, and enough blood to operate one at a time.
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:45:04 #10
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_12544855
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:35 schreef Chilly_Willy het volgende:

[..]

Omdat een supercharger zijn power put uit het vermogen van je motor en een turbo niet is een turbo efficienter.

Een turbo kan meer vermogen leveren dan een supercharger.


het rendement van een supercharger en van een turbo ligt niet merkbaar veel uit elkaar. Een andere reden voor de keuze van een turbo is dat dit goedkoper is in onderhoud omdat in principe een turbo een auto leven lang mee zou moeten gaan. De riem of ketting van de supercharger/kompressor is een onderdeel dat onderhoud nodig heeft en aan slijtage onderhevig is.

Een turbo levert meer vermogen in een specifiek toerengebied, een kompressor over het hele toerengebied. Het is maar wat je wil als constructeur...

pi_12544943
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:45 schreef knillis het volgende:

[..]

Een andere reden voor de keuze van een turbo is dat dit goedkoper is in onderhoud omdat in principe een turbo een auto leven lang mee zou moeten gaan.


Waar je wel rekening mee moet houden is dat een turbo constuctie veel complexer is dan een supercharger en je veel meer moet veranderen, en dus vaak ook gevoeliger!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 10:51:29 #12
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_12545020
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:48 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een turbo constuctie veel complexer is dan een supercharger en je veel meer moet veranderen, en dus vaak ook gevoeliger!


Turbo constructie: inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk moeten ergens naast elkaar lopen om de turbo te kunnen plaatsen, verder geen invloed op de motor (behalve electronisch, maar dat geldt ook voor een sc)
pi_12545085
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:51 schreef knillis het volgende:

[..]

Turbo constructie: inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk moeten ergens naast elkaar lopen om de turbo te kunnen plaatsen, verder geen invloed op de motor (behalve electronisch, maar dat geldt ook voor een sc)


Turbo
andere in en uitlaat, olieleidingen, intercooler......er moet dus flink wat aan gesleuteld worden en dat blijven zwakkere punten...
* ThaFreak blijft liefhebber van turbo
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 11:11:13 #14
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_12545467
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:54 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

Turbo
andere in en uitlaat, olieleidingen, intercooler......er moet dus flink wat aan gesleuteld worden en dat blijven zwakkere punten...
* knillis blijft liefhebber van turbo


Supercharger: andere in en uitlaat, olieleidingen, intercooler......er moet dus flink wat aan gesleuteld worden en dat blijven zwakkere punten...

Ik bedoel dus dat daar hetzelfde voor geldt, en een intercooler is optioneel, maar tegenwoordig bijna altijd wel gebruikt op turbo motoren.

pi_12545529
soms zelfs een dubbele intercooler 8)
pi_12545567
maar voor een supercharger zijn deze handelingen niet noodzakelijk waar dat voor een turbo wel is!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_12545611
ik heb wel es gelezen over een auto met Turbo, Supercharger, Lachgas en VTEC (McGuiars of hoe dat auto poets spul nou heet demo auto)
2825cc Single Turbo Beast
pi_12545668
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:16 schreef ThaFreak het volgende:
maar voor een supercharger zijn deze handelingen niet noodzakelijk waar dat voor een turbo wel is!
nee hoor turbo zonder intercooler kan best.. tis alleen zo dat kouder lucht meer zuurstof bevat en daarom voor een betere verbranding zorgt en DUS meer vermogen levert, maar verder nie hoor.
2825cc Single Turbo Beast
  dinsdag 19 augustus 2003 @ 11:21:43 #19
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_12545692
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:16 schreef ThaFreak het volgende:
maar voor een supercharger zijn deze handelingen niet noodzakelijk waar dat voor een turbo wel is!
intercooler: niet noodzakelijk, voor beide wel een verbetering, bij turbo meer en beter resultaat dan bij intercooler
veranderingen inlaatspruitstuk: beide noodzakelijk
veranderingen uitlaatspruitstuk: turbo noodzakelijk
olieleidingen: beide noodzakelijk
extra aandrijf poelie op de motor: supercharger noodzakelijk
pi_12545699
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:20 schreef Ultimora het volgende:

[..]

nee hoor turbo zonder intercooler kan best.. tis alleen zo dat kouder lucht meer zuurstof bevat en daarom voor een betere verbranding zorgt en DUS meer vermogen levert, maar verder nie hoor.


kan wel maar dan moet je niet te hoog gaan boosten, want dan gaat het wel mis
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_12546131
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:22 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

kan wel maar dan moet je niet te hoog gaan boosten, want dan gaat het wel mis


nouja tot 1 bar ofzo wil ut wel
2825cc Single Turbo Beast
pi_12546587
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:18 schreef Ultimora het volgende:
ik heb wel es gelezen over een auto met Turbo, Supercharger, Lachgas en VTEC (McGuiars of hoe dat auto poets spul nou heet demo auto)
Megiuars

Netzoals een V8, 12cilinder twin-quad turbo supercharger with nitrous and NX kit in een Audi... ?

pi_12550671

Waarom worden er geen leuke topic titels meer verzonnen
Met nummers enz..

http://www.autogespot.com De verzameling van bijzondere auto's!!
http://www.klassiekergespot.nl
©1983-2007 -Eddow-
pi_12550868
quote:
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:41 schreef -Eddow- het volgende:

Waarom worden er geen leuke topic titels meer verzonnen
Met nummers enz..


De volgende keer dat ik een open, verzin ik deze keer wel een leuke!
pi_12554218
Nu het hier toch over turbo's gaat heb ik een klein vraagje:

Mijn redenering:

De turbo zorgt ervoor dat er meer lucht in de cilinder schacht komt dan dat de cilinderkop alleen kan aanzuigen. Hij duwt als het ware extra lucht bij in. Omdat er nu meer lucht is , veranderd de verhouding voor een ideale verbranding en kan er dus meer brandstof bij om die te bereiken. Uiteindelijk is de ontploffing krachtiger en komt er meer vermogen vrij.

Nu heb ik mij altijd laten wijsmaken dat een turbo(diesel) meer vermogen kan leveren met eenzelfde hoeveelheid brandstof als een atmosferische diesel. Achteraf lijkt deze uitleg ook niet onzinnig daar een tdi 90pk van vw evenveel verbruikt dan een sdi van 68pk (en dus zonder turbo intercooler)

Wat is er nu fout ? Mijn redenering (mischien wordt er gewoon geen extra brandstof ingespoten en is er alleen meer lucht ?) of de redenering dat een tdi evenzuinig kan zijn als een gewone diesel. Terwijl de tdi meer vermogen levert dan de gewone diesel. En dat de tdi toch gewoon meer verbruikt...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')