Oude deeltjes:
[CHAT] PTA Slowchat
[CHAT] PTA Slowchat 2.0i
[CHAT]PTA Slowchat 3.2 V6
[CHAT]PTA Slowchat MK IV
[CHAT]PTA Slowchat V5 Turbo
[CHAT] PTA slowchat V6 TDI met pompverstuiver
[CHAT] PTA Slowchat M7 -Anti vandalisme-
[Chat] PTA Slowchat V8 4.2 Biturbo
[Chat] PTA Slowchat 9.11 Carrera 4
[Chat] PTA Slowchat V10 8.0L 450HP
[Slowchat] V12 Quad turbo, 4x4 Supercharged NOS?
[PTA slowchat] Slopel corsa 1300S
[CHAT] PTA Slowchat Opel Kadett 1.4S mét GSI Look
[CHAT] PTA Slowchat A15 richting Rotterdam
[CHAT] PTA Slowchat Caddie Sixteen
[CHAT] Pta Slowchat 17" Rimms
[Chat] PTA Slowchat Marcos 1800
[Chat] PTA Slowchat, 205 1900 GTI
[CHAT]PTA Slowchat Ford Sierra 2.0 GT
[CHAT]PTA Slowchat Maserati Ghibli
[Chat] PTA Slowchat 22" Bling Bling Velgen
[Chat] PTA Slowchat BMW 3.23Ci Cabrio
[Chat] PTA Slowchat Volvo 240
[CHAT] PTA Slowchat BMW M3 Max 250KM/H Begrensd
[Chat] Slowchat Dauer 962LM 0-100 in 2.6sec
[CHAT] Porsche 911 2.7 RS
[Chat] PTA Slowchat VW 2.8 VR6
[Chat] PTA Slowchat Mercedes E 290
[CHAT] PTA Slowchat Wegwerkzaamheden Max 30km/h
[CHAT] PTA Slowchat Noble M12 GTO 310 pk
[Chat] PTA Slowchat Mercedes-Benz CLK 320 CT Sport
[CHAT] Alfa Romeo 33 1.4 IE Imola
[PTA-CHAT] Ferrari Enzo @ 34-9 km/u
[Slowchat] Honda Wide body van APR
Slowchat: '37 Mercedes Benz W125
Slowchat Artistic License A Tribute to Kreator
[Slowchat] Part 37 Jacco Special!
Zeggen jullie het maar..
Turbo vs supercharger etc etc..
Wat is nou beter/sneller?
quote:Like i said in the last topic
Op dinsdag 19 augustus 2003 08:51 schreef t0n het volgende:[..]
Gisteren op #pta ook al, ik denk kom ook weer een keertje, beetje jacco lopen vertellen over me crashes, thats all
't is weer tijd voor een meeting vindt ik zo!!
quote:inderdaad, als hij nou ook nog eens een beetje actief wordt
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:10 schreef ThaFreak het volgende:
Jeeeah eindelijk weer eens een nieuwe slowchat....
werd tijd dacht ik zo zeg!
quote:Hier valt er geen antwoord op te geven.
Op dinsdag 19 augustus 2003 08:57 schreef t0n het volgende:Zeggen jullie het maar..
Turbo vs supercharger etc etc..Wat is nou beter/sneller?
We hebben natuuurlijk meer specs nodig. Je vergelijkt appels met peren, foei.
Maar, een wilde gokje dan:
supercharger is sneller.
quote:Zou iemand mij ff een paar verschillen kunnen noemen .. weet ik dat ook weer
Zeggen jullie het maar..
Turbo vs supercharger etc etc..Wat is nou beter/sneller?
quote:Het zijn allebei inductiesystemen. De lucht was de motor in gaat word gecompressed. Hierdoor krijg je meer vermogen.
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:16 schreef Kaj_A het volgende:[..]
Zou iemand mij ff een paar verschillen kunnen noemen .. weet ik dat ook weer
Ik vroeg me het namelijk al een tijdje af en ik zie het ineens hier staan vandaar.
Turbo werkt via een turbine die aangedreven word door de uitlaatgassen.
Een supercharger word door een riem aangedreven, net als bijvoorbeeld je airco.
Omdat een supercharger zijn power put uit het vermogen van je motor en een turbo niet is een turbo efficienter.
Een turbo kan meer vermogen leveren dan een supercharger.
quote:het rendement van een supercharger en van een turbo ligt niet merkbaar veel uit elkaar. Een andere reden voor de keuze van een turbo is dat dit goedkoper is in onderhoud omdat in principe een turbo een auto leven lang mee zou moeten gaan. De riem of ketting van de supercharger/kompressor is een onderdeel dat onderhoud nodig heeft en aan slijtage onderhevig is.
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:35 schreef Chilly_Willy het volgende:[..]
Omdat een supercharger zijn power put uit het vermogen van je motor en een turbo niet is een turbo efficienter.
Een turbo kan meer vermogen leveren dan een supercharger.
Een turbo levert meer vermogen in een specifiek toerengebied, een kompressor over het hele toerengebied. Het is maar wat je wil als constructeur...
quote:Waar je wel rekening mee moet houden is dat een turbo constuctie veel complexer is dan een supercharger en je veel meer moet veranderen, en dus vaak ook gevoeliger!
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:45 schreef knillis het volgende:[..]
Een andere reden voor de keuze van een turbo is dat dit goedkoper is in onderhoud omdat in principe een turbo een auto leven lang mee zou moeten gaan.
quote:Turbo constructie: inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk moeten ergens naast elkaar lopen om de turbo te kunnen plaatsen, verder geen invloed op de motor (behalve electronisch, maar dat geldt ook voor een sc)
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:48 schreef ThaFreak het volgende:[..]
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een turbo constuctie veel complexer is dan een supercharger en je veel meer moet veranderen, en dus vaak ook gevoeliger!
quote:Turbo
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:51 schreef knillis het volgende:[..]
Turbo constructie: inlaatspruitstuk en uitlaatspruitstuk moeten ergens naast elkaar lopen om de turbo te kunnen plaatsen, verder geen invloed op de motor (behalve electronisch, maar dat geldt ook voor een sc)
quote:Supercharger: andere in en uitlaat, olieleidingen, intercooler......er moet dus flink wat aan gesleuteld worden en dat blijven zwakkere punten...
Op dinsdag 19 augustus 2003 10:54 schreef ThaFreak het volgende:[..]
Turbo
andere in en uitlaat, olieleidingen, intercooler......er moet dus flink wat aan gesleuteld worden en dat blijven zwakkere punten...
* knillis blijft liefhebber van turbo
Ik bedoel dus dat daar hetzelfde voor geldt, en een intercooler is optioneel, maar tegenwoordig bijna altijd wel gebruikt op turbo motoren.
quote:nee hoor turbo zonder intercooler kan best.. tis alleen zo dat kouder lucht meer zuurstof bevat en daarom voor een betere verbranding zorgt en DUS meer vermogen levert, maar verder nie hoor.
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:16 schreef ThaFreak het volgende:
maar voor een supercharger zijn deze handelingen niet noodzakelijk waar dat voor een turbo wel is!
quote:intercooler: niet noodzakelijk, voor beide wel een verbetering, bij turbo meer en beter resultaat dan bij intercooler
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:16 schreef ThaFreak het volgende:
maar voor een supercharger zijn deze handelingen niet noodzakelijk waar dat voor een turbo wel is!
quote:kan wel maar dan moet je niet te hoog gaan boosten, want dan gaat het wel mis
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:20 schreef Ultimora het volgende:[..]
nee hoor turbo zonder intercooler kan best.. tis alleen zo dat kouder lucht meer zuurstof bevat en daarom voor een betere verbranding zorgt en DUS meer vermogen levert, maar verder nie hoor.
quote:nouja tot 1 bar ofzo wil ut wel
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:22 schreef ThaFreak het volgende:[..]
kan wel maar dan moet je niet te hoog gaan boosten, want dan gaat het wel mis
quote:Megiuars
Op dinsdag 19 augustus 2003 11:18 schreef Ultimora het volgende:
ik heb wel es gelezen over een auto met Turbo, Supercharger, Lachgas en VTEC(McGuiars of hoe dat auto poets spul nou heet demo auto)
Netzoals een V8, 12cilinder twin-quad turbo supercharger with nitrous and NX kit in een Audi... ?
Waarom worden er geen leuke topic titels meer verzonnen
Met nummers enz..
quote:De volgende keer dat ik een open, verzin ik deze keer wel een leuke!
Op dinsdag 19 augustus 2003 14:41 schreef -Eddow- het volgende:![]()
Waarom worden er geen leuke topic titels meer verzonnen
Met nummers enz..
Mijn redenering:
De turbo zorgt ervoor dat er meer lucht in de cilinder schacht komt dan dat de cilinderkop alleen kan aanzuigen. Hij duwt als het ware extra lucht bij in. Omdat er nu meer lucht is , veranderd de verhouding voor een ideale verbranding en kan er dus meer brandstof bij om die te bereiken. Uiteindelijk is de ontploffing krachtiger en komt er meer vermogen vrij.
Nu heb ik mij altijd laten wijsmaken dat een turbo(diesel) meer vermogen kan leveren met eenzelfde hoeveelheid brandstof als een atmosferische diesel. Achteraf lijkt deze uitleg ook niet onzinnig daar een tdi 90pk van vw evenveel verbruikt dan een sdi van 68pk (en dus zonder turbo intercooler)
Wat is er nu fout ? Mijn redenering (mischien wordt er gewoon geen extra brandstof ingespoten en is er alleen meer lucht ?) of de redenering dat een tdi evenzuinig kan zijn als een gewone diesel. Terwijl de tdi meer vermogen levert dan de gewone diesel. En dat de tdi toch gewoon meer verbruikt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |