abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12434456
Zandvoort is strandterreur beu
Door Orkun Akinci

Een Zandvoortse strandtentmedewerker zit al vier dagen in hechtenis, omdat hij zondag een pistool op het hoofd van een vervelende jongeman zette. Dorpsgenoten zijn de strandterreur zo beu dat ze hem groot gelijk geven.

De mededeling van één van de vier Marokkaanse jongens was even koel als huiveringwekkend. ,,Ik maak je dood man'', kreeg de eigenaar van de Zandvoortse strandtent te horen toen het groepje besloot zich terug te trekken. Ze moesten wel, want de broer van de eigenaar had net met behulp van een gaspistool duidelijk gemaakt dat hij niet gediend was van hun aanwezigheid. Drie dagen daarvoor had hij datzelfde al gedaan met een knuppel, maar toen sloeg hij er ook mee. Dat was dan ook de reden dat de jongens zondag terugkwamen om verhaal te halen.

Het is rustig bij de bewuste tent, maar de eigenaar voelt zich niet zo. Hij wil best zijn verhaal vertellen, maar alleen als zijn naam en die van zijn zaak buiten het artikel blijven. Bang noemt hij zichzelf niet, wel alert. Hij heeft onherkenbare beveiliging op zijn terras zitten.

,,Die houd ik tot het einde van het seizoen, ze rijden na sluitingstijd nog een stuk met mij mee. Ik verwacht niet dat ze heel snel terugkomen, maar je weet maar nooit. Ik kijk heel goed om me heen. Misschien gooien ze 's nachts wel een keer een brandbom naar binnen.''

Niemand in Zandvoort weet wat je van de Marokkaanse jeugd moet verwachten. Eigenares Joeke van strandpaviljoen De Zon heeft er dinsdag weer vier uit haar zaak gezet. ,,Het zijn zulke irritante kindjes. Ze gaan op bedden liggen, willen niet betalen en schelden je dan uit. Door het harde optreden van de politie hebben we niet meer de invasie van een paar jaar geleden en ze stelen en vernielen ook niets meer. Zonder echt strafbare dingen te doen, fokken ze iedereen op.''

Wie met de strandtenthouders praat, krijgt steeds dezelfde verhalen te horen: voetballen op een veel te druk strand, meisjes naroepen, zand gooien, een radio te hard zetten en een grote bek geven als je er iets van zegt. De eigenaar van de tent waar het zondag mis ging, heeft foto's gemaakt van de groep. ,,Toen ik ze liet ontwikkelen, hoefde ik niets te betalen. Iedereen is dat getreiter van deze jongeren zat. Mensen die ik nog nooit heb gesproken, komen bij mij binnen om te zeggen dat ze hetzelfde hadden gedaan. Het kromme is dat mijn broer nog vastzit en die jongens vrij rondlopen.''

Bij de politie heerst niet het idee dat de strandterreur de spuigaten uitloopt. Woordvoerder J. Hage zegt dat er op Hemelvaartsdag flinke overlast was en dat de hulp van agenten verder zelden wordt ingeroepen. ,,Misschien is er wel een groot verschil in beleving. Sommige jongeren hebben het vermogen om het bloed dusdanig onder je nagels vandaan te halen, dat het je incasseringsvermogen te boven gaat. Ze hoeven daarvoor geen dingen te doen waarvoor je de politie nogmaal gesproken belt.''

Gemeentewoordvoerder T. van Heemst kan niet om de problematiek heen: Zandvoort gaat gebukt onder de treiterijen. Niet alleen op het strand, maar overal. ,,Elke zomer hebben we problemen. Van de 100.000 bezoekers die we op een drukke dag hebben, gaat het maar om een heel klein deel. Toch lukt het door middel van het zero-tolerencebeleid van de politie om Zandvoort veilig te houden. Maar dat kost veel inspanning.''

De vereniging van strandpachters probeert de overlast zo veel mogelijk te beperken. In navolging van de Marokkaanse buurtvaders denken de ondernemers bijvoorbeeld na over een project met 'strandvaders'. De eigenaar van de tent waar het zondag misging, vindt het in ieder geval hard nodig. ,,Je draait soms helemaal door als je hier staat.''

bron: www.ad.nl

------------------------------------------------------------------------------------------------------

We kunnen hier toch wel spreken van een structureel probleem. Vraag me af hoe de heren politici hiertegen zullen gaan optreden, het zal waarschijnlijk wel blijven bij gezever in de marge. De boel bij elkaar houden noemt Job Cohen dat altijd kernachtig. Hoe lang het nog moet duren voordat er is een politicus keihard met de vuist op tafel slaat?

pi_12434497
Dit is geen incident meer, dit is structureel, bovendien gaan alle autochtonen radicaliseren op deze manier.

We moeten een committee oprichten, bijvoorbeeld "Commitee tegen zinloze allochtonen" oid.

pi_12434610
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 17:53 schreef Disorder het volgende:
Kwamen die dikke Duitsers maar weer terug
Die zitten tenminste niet ongevraagd aan je vriendin.
pi_12434613
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 17:52 schreef battlesickloner het volgende:
Dit is geen incident meer, dit is structureel, bovendien gaan alle autochtonen radicaliseren op deze manier.

We moeten een committee oprichten, bijvoorbeeld "Commitee tegen zinloze allochtonen" oid.

* hunky wordt het eerste lid...
Ik ben het ook méér dan beu!
pi_12434677
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 17:57 schreef What het volgende:

[..]

Die zitten tenminste niet ongevraagd aan je vriendin.

Die zijn te druk met kuilen graven waar overigens die kolere gozertjes mooi inpassen.
pi_12434692
Waar blijven de positieve reacties over de marokkanen?
fluff for life
pi_12434693
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 17:52 schreef battlesickloner het volgende:

* _GdR_ doet meee....
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
pi_12434714
[..]

Die zijn te druk met kuilen graven waar overigens die kolere gozertjes mooi inpassen.
[/quote]

Did I Shave My Legs For This??
pi_12434724
Misschien een leuk idee voor een flahmob.

Zandvoort, 14.33 - 14.37

Schop iedere Marokkaan waaraan je je irriteert 30 meter de zee in.

Bij voldoende deelnemers moet dit wel leuke beelden opleveren.

Big dick.
pi_12434734
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:03 schreef bluebellyfluff het volgende:
Positief en marokkanen in 1 zin? Kan dat

Hier moet uiteraard iets gedaan worden, helaas ziet de politie pas problemen wanneer ze er geld aan kunnen verdienen en zelf 0,0 gevaar lopen. Flitpalen op het strand lijkt mij een goed plan

donderdag 14 augustus 2003 @ 18:06:03 #12
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_12434740
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:03 schreef bluebellyfluff het volgende:
ff wachten op gal-gahad of hoe hij ook heet?
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:06:46 #13
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_12434759
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:06 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

*proest*
gal gehapt :p
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:07:16 #14
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_12434771
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:05 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Positief en marokkanen in 1 zin? Kan dat

Hier moet uiteraard iets gedaan worden, helaas ziet de politie pas problemen wanneer ze er geld aan kunnen verdienen en zelf 0,0 gevaar lopen. Flitpalen op het strand lijkt mij een goed plan

LOL
pi_12434783
quote:

[..]

Met Gil-galad valt tenminste nog te praten.

Je bedoelt waarschijnlijk Mokrokees en aanverwanten.

pi_12434790
quote:

[..]

Sommige zien overal iets positiefs in, misschien de succesvolle emancipatie van de jonge allochtoon?
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:09:09 #17
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_12434817
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:08 schreef Logischer het volgende:

[..]

Sommige zien overal iets positiefs in, misschien de succesvolle emancipatie van de jonge allochtoon?

ja, daarom
pi_12434822
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:05 schreef Refragmental het volgende:
helaas ziet de politie pas problemen wanneer ze er geld aan kunnen verdienen en zelf 0,0 gevaar lopen.
Dat is in Zandvoort niet het geval. De Politie zit er daar bovenop en pikken niks.
Die hufters doen op zich niks strafbaars, ze halen alleen bij iedereen het bloed onder de nagels vandaan.
Goed in elkaar hoeken is imho de oplossing.
pi_12434864
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:09 schreef What het volgende:

[..]

Dat is in Zandvoort niet het geval. De Politie zit er daar bovenop en pikken niks.
Die hufters doen op zich niks strafbaars, ze halen alleen bij iedereen het bloed onder de nagels vandaan.

Dan kan prins Bernhard de boete betalen.
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:15:30 #20
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_12434943
ik roep dit wel Vaker:

De FOK!-KNOKPLOEG!!!!

Lid 1: B4ron

Goedenmiddag, u kunt wel gaan
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:16:08 #21
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_12434954
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:15 schreef B4ron het volgende:
ik roep dit wel Vaker:

De FOK!-KNOKPLOEG!!!!

Lid 1: B4ron

Lid 2: _GdR_
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:26:19 #22
61987 Graveland
Howdo Jiggaboo?
pi_12435156
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:16 schreef _GdR_ het volgende:

[..]

Lid 2: _GdR_

Mascotte: Graveland
Went through grandpa's garbage, to see what I could find, I find a bunch of goodies, from 1945!
See all those items, from the good old days.. His metals in his hand, and his uniform so brave!
pi_12435200
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:09 schreef What het volgende:

[..]

In die kuilen flikkeren en zand erover.
  donderdag 14 augustus 2003 @ 18:29:36 #24
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_12435220
quote:
Op donderdag 14 augustus 2003 18:26 schreef Graveland het volgende:

[..]

Mascotte: Graveland

hehehe kan je plaatje sturen.
kunnen we een 'rel' vlag maken met jouw mascotte