quote:Wat een stel debielen daar
Mirna Godett beëdigd als premier AntillenUitgegeven: 11 augustus 2003 21:49
WILLEMSTAD - Mirna Godett (49) is maandag beëdigd als premier van de Nederlandse Antillen. Haar broer Anthony Godett, partijleider van Frento Obrero Liberashon 30 di Mei (FOL), wordt haar persoonlijk adviseur. Hij betrekt een kantoor in het regeringsgebouw in Fort Amsterdam om zijn zus van daaruit bij te staan.
Anthony Godett kon zelf geen premier worden omdat hij wordt verdacht van fraude, corruptie en valsheid in geschrifte. Hij kwam niet door de benodigde screening van de Veiligheidsdienst Nederlandse Antillen en schoof vervolgens zijn zus naar voren als kandidaat.
Mirna Godett heeft geen bestuurlijke ervaring en stond niet op de kieslijst van de FOL. Toch is ze ervan overtuigd dat ze het werk aan kan. "Ik heb mavo en een praktijkdiploma boekhouding en ik ben secretaresse geweest. De functie zal niet moeilijk voor me zijn."
Ook al zal Mirna uiteindelijk de beslissingen moeten nemen, ze zegt niets te zullen doen zonder de goedkeuring van haar broer. "Voor mij is hij de premier van de Nederlandse Antillen. Hij heeft de verkiezingen gewonnen en ik ben blij dat ik dit voor hem kan doen."
De FOL had bij de gouverneur van de Nederlandse Antillen een speciaal verzoek ingediend om de beëdiging op 11 augustus te laten plaatsvinden. Dat is de geboortedag van de legendarische Wilson 'Papa' Godett, vader van Mirna en Anthony, oprichter van de partij en leider van een grote arbeidersopstand op 30 mei 1969. "We hebben een krans gelegd bij zijn graf", zegt Anthony. "Waar hij ook mag zijn, ik denk dat hij zeer blij zal zijn. Een eerste kabinet-Godett is een mooi postuum cadeau."
Afstandsbediening
Volgens Anthony gaat er veel veranderen de komende tijd. "We willen niet meer functioneren als afstandsbediening van Nederland. Dat Nederland op een knop drukt en wij moeten doen wat ze zeggen. We hebben ooit afgesproken steunend op eigen kracht doch met de wil elkander bij te staan . We moeten elkaar inderdaad bijstaan en niet de ander imponeren. Nederland moet ons gaan respecteren."
Mirna Godett neemt de plaats in van formateur en minister van Justitie Ben Komproe (FOL). Hij werd eind juli tijdelijk tot premier benoemd.
Wat absoluut niet mag gebeuren is dat het een provincie van Nederland wordt want dat gaat tonnen geld kosten.
Al mag de besteding van ontwikkelingsamenwerking ook wel eens onder de loep worden genomen.
1) ze worden weer gewoon een provincie, en kunnen rekenen op onvoorwaardelijke steun. dan moet aruba wel weer bij de antillen
2) ze worden helemaal onafhankelijk, maar dan is het voor de ontwikkelingshulp achteraan sluiten. dus achter somalie en bangladesh enzo.
de huidige politiek van "wij hebben niets met nederland te maken maar houden wel onze hand op" kan echt niet langer.
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 23:27 schreef gunhead het volgende:
2) ze worden helemaal onafhankelijk, maar dan is het voor de ontwikkelingshulp achteraan sluiten. dus achter somalie en bangladesh enzo.
Veel mensen lijken wel te kijken naar een eventuele afscheiding als verraad. Ik snap het niet.
quote:Het kost nu al miljoenen. Waarom zou het veel meer toenemen?
Op maandag 11 augustus 2003 23:23 schreef battlesickloner het volgende:
Nou goed hopelijk zijn ze binnenkort afhankelijk.Wat absoluut niet mag gebeuren is dat het een provincie van Nederland wordt want dat gaat tonnen geld kosten.
Al mag de besteding van ontwikkelingsamenwerking ook wel eens onder de loep worden genomen.
quote:Waarom moet Aruba weer bij de Antillen? Aruba doet het relatief goed.
Op maandag 11 augustus 2003 23:27 schreef gunhead het volgende:
tsja, ze kunnen wat mij betreft kiezen:1) ze worden weer gewoon een provincie, en kunnen rekenen op onvoorwaardelijke steun. dan moet aruba wel weer bij de antillen
-knip-
quote:omdat we ze na de onafhankelijkheid als ieder ander land gaan behandelen. en ze zijn nog altijd een stuk rijker dan de meeste ontwikkelingslanden.
Op maandag 11 augustus 2003 23:29 schreef tvlxd het volgende:[..]
. Waarom? Om ze te straffen?
Veel mensen lijken wel te kijken naar een eventuele afscheiding als verraad. Ik snap het niet.
quote:veels te veel gedoe voor een veels te klein eiland. we kunnen aruba+antillen ook gewoon bij flevoland gooien, ze zijn eigenlijk zelfs in totaal te klein voor een provincie.
Op maandag 11 augustus 2003 23:31 schreef Castor het volgende:[..]
Waarom moet Aruba weer bij de Antillen? Aruba doet het relatief goed.
quote:Ok,
Op maandag 11 augustus 2003 23:35 schreef gunhead het volgende:
omdat we ze na de onafhankelijkheid als ieder ander land gaan behandelen. en ze zijn nog altijd een stuk rijker dan de meeste ontwikkelingslanden.
quote:Wat een gelul. Het gaat gewoon goed met Aruba. Waarom zou je er een provincie van willen maken?? Geef eens een argument ipv "veels te veel gedoe". Het is heel wat meer gedoe om er een provincie maken.
Op maandag 11 augustus 2003 23:35 schreef gunhead het volgende:
-knip-
veels te veel gedoe voor een veels te klein eiland. we kunnen aruba+antillen ook gewoon bij flevoland gooien, ze zijn eigenlijk zelfs in totaal te klein voor een provincie.
quote:
ArubaDe afgelopen jaren gaat het goed met de Arubaanse economie. Er was sprake van een gematigde economische groei. Het inflatiecijfer is in verhouding met dat van de VS. De werkgelegenheid is bijna volledig en het inkomen per hoofd van de bevolking is het op één na hoogste in het Caribisch gebied. Dat de Arubaanse economie eenzijdig gericht is op het toerisme, blijkt uit het feit dat 45% van het BNP wordt verdiend met het toerisme of aan toerisme gerelateerde activiteiten. Daarin zit zowel de sterkte als de zwakte van de Arubaanse economie. De Arubaanse toeristenmarkt bestaat voor meer dan 60% uit Noord-Amerikaanse toeristen, 25% is van Venezolaanse, Colombiaanse, Braziliaanse en Argentijnse afkomst.
De overheidsfinanciën blijven zorgen baren. Het merendeel van de overheidsuitgaven zijn in feite consumptieve uitgaven; de overheidsinvesteringen in bijvoorbeeld het onderwijs, de infrastructuur en de rechtshandhaving zijn al jaren te laag. Tot 2000 werd hierin voor een groot deel voorzien door Nederlandse ontwikkelingsmiddelen. Vanaf dat jaar is er een andere samenwerkingsrelatie tussen Aruba en Nederland gegroeid, die leidt tot de financiële onafhankelijkheid van Aruba in 2009. In 2009 is er een ijkmoment waarin wordt gesproken over de jaren na 2009. Nederlandse middelen worden niet meer op projectbasis toegekend, maar de overdracht van Nederlandse samenwerkingsmiddelen moet plaatsvinden op basis van politiek overeengekomen programma's.
Bron: Ministerie van Binnelandse Zaken en Koninkrijksrelaties
quote:Als ze een volwaardige provincie worden, moeten ook uitkeringen, bijstand, subsidies etc op hetzelfde nivo als Nederland komen.
Op maandag 11 augustus 2003 23:30 schreef Castor het volgende:
Het kost nu al miljoenen. Waarom zou het veel meer toenemen?
quote:En dat gaat honderden miljoenen kosten? Voor ruim 200 duizend inwoners.
Op maandag 11 augustus 2003 23:41 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Als ze een volwaardige provincie worden, moeten ook uitkeringen, bijstand, subsidies etc op hetzelfde nivo als Nederland komen.
Vergeet niet dat, in zo'n geval, ook alle inkomsten naar de Nederlandse schatkist gaan. Alle beetjes helpen.
quote:voorlopig is aruba nog steeds financieel afhankelijk. ben benieuwd of dat n 2009 opgelost is
Op maandag 11 augustus 2003 23:41 schreef Castor het volgende:[..]
Wat een gelul. Het gaat gewoon goed met Aruba. Waarom zou je er een provincie van willen maken?? Geef eens een argument ipv "veels te veel gedoe". Het is heel wat meer gedoe om er een provincie maken.
[..]
quote:Ja, we zullen wel zien. Voorlopig zijn ze op de goede weg. Het lijkt me een betere koers dan "Gooi het zooitje maar weer op een hoop en we maken er een grote (eigenlijk kleine) provincie van."
Op maandag 11 augustus 2003 23:48 schreef gunhead het volgende:[..]
voorlopig is aruba nog steeds financieel afhankelijk. ben benieuwd of dat n 2009 opgelost is
quote:we zien af veels te lang
Op maandag 11 augustus 2003 23:51 schreef Castor het volgende:[..]
Ja, we zullen wel zien. Voorlopig zijn ze op de goede weg. Het lijkt me een betere koers dan "Gooi het zooitje maar weer op een hoop en we maken er een grote (eigenlijk kleine) provincie van."
quote:Zeg huillie, er ligt toch een plan. Een plan waar beide partijen zich in gevonden hebben en een plan dat nog steeds op schema ligt.
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:03 schreef gunhead het volgende:[..]
we zien af veels te lang
quote:Beetje simpele berekening zou het antwoord kunnen geven.
Op maandag 11 augustus 2003 23:47 schreef Castor het volgende:
En dat gaat honderden miljoenen kosten? Voor ruim 200 duizend inwoners.
Veronderstel:
- We hebben 100 miljoen
- Nederlandse uitkering (welke dan ook) is op jaarbasis 8000 euro (zal werkelijk eerder in de richting van het dubbele komen)
Vraag: hoeveel Antilianen zouden we dan kunnen voorzien:
Antwoord: 12500, oftewel 6.25% van die 200 000.
Ik heb geen inzicht in hoeveel mensen gebruik zouden willen maken van een uitkering (op welke manier dan ook) maar ik denk dat het er heel wat meer zijn.
En dan hebben we het alleen nog maar over uitkeringen !!
quote:Ten eerste gaat er jaarlijks ruim 185 miljoen dollar (cijfers van 2000, heb geen recente kunnen vinden) richting de Nederlandse Antillen. Dus al iets meer dan jij hebt begroot.
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:34 schreef battlesickloner het volgende:[..]
Beetje simpele berekening zou het antwoord kunnen geven.
Veronderstel:
- We hebben 100 miljoen
- Nederlandse uitkering (welke dan ook) is op jaarbasis 8000 euro (zal werkelijk eerder in de richting van het dubbele komen)Vraag: hoeveel Antilianen zouden we dan kunnen voorzien:
Antwoord: 12500, oftewel 6.25% van die 200 000.Ik heb geen inzicht in hoeveel mensen gebruik zouden willen maken van een uitkering (op welke manier dan ook) maar ik denk dat het er heel wat meer zijn.
En dan hebben we het alleen nog maar over uitkeringen !!
Ten tweede, als het een provincie zou worden dan moet je er vanuit gaan dat er investeringen nodig zijn voordat het beter wordt. Maar als het eenmaal wat beter gaat zou het zelfs een inkomstenbron kunnen vormen.
Ten derde, ook nu zijn er inkomsten. Dat er een tekort is wil niet zeggen dat er niets binnenkomt. Dit komt in het geval van een provincie geheel ten goede aan onze schatkist.
Al met al denk ik niet dat Nederland veel duurder uit zou zijn.
quote:Nee, idd. Volgens mij is hij niet helemaal 100%.
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:35 schreef Graveland het volgende:
Die Godett heeft nog niet echt de foute plannen wat mij betrefd, MAAR
echt een intelligente indruk maakt ie niet op me
Belachelijk trouwens dat zijn zus geen Nederlands spreekt (of wil spreken?).
quote:Dat hoeft ook niet, ze zitten aan de andere kant van de wereld verdikke, willen onafhankelijk worden, ze hoeven echt geen nederlands te kennen!
Op dinsdag 12 augustus 2003 00:49 schreef Castor het volgende:[..]
Nee, idd. Volgens mij is hij niet helemaal 100%.
Belachelijk trouwens dat zijn zus geen Nederlands spreekt (of wil spreken?).
quote:De officiele taal is nog steeds Nederlands dacht ik. Ze zijn nog steeds onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden. Laat haar eerst maar eens Nederlands leren voordat ze gaat "praten" met Nederland.
Op dinsdag 12 augustus 2003 01:58 schreef Graveland het volgende:[..]
Dat hoeft ook niet, ze zitten aan de andere kant van de wereld verdikke, willen onafhankelijk worden, ze hoeven echt geen nederlands te kennen!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |