abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12282681
Even een vraag, met name aan de 'bijbelvaste' christenen op dit forum.

Op basis wáárvan mag geconcludeerd worden dat de Bijbel het letterlijke woord van God is?
Wat rechtvaardigt bijbelstudie-sessies waar bijbelteksten woord voor woord ontleed worden, en waar aan ieder woord grote betekenis wordt toegekend?

Ikzelf heb geen flauw idee waar het geloof in het letterlijk interpreteren van de Bijbel vandaan komt. Is het niet een volslagen onlogisch dogma, iets waaraan niet getwijfeld mág worden?

Is het bovendien niet zo dat de Bijbel een boek is dat in de loop van de historie is ontstaan, en dat sterk beïnvloed is door de geldende cultuur, en daardoor per definitie afhankelijk is van interpretatie van mensen?

pi_12282735
quote:
Op basis wáárvan mag geconcludeerd worden dat de Bijbel het letterlijke woord van God is?
op basis van het geloof
Religion : Mankind's worst invention !
pi_12282791
Dew bijbel is door de mens geschreven. Het is dus gewoon een interpretatie. Mensen die menen dat daarin het letterlijke woord van god staan zijn gek. Iedere gek zijn gebrek. Ik heb weer andere gebreken.

Dat je gelooft in bepaalde punten/teksten als eenmooi levensvoorbeeld: prima. Maar "het woord" letterlijk nemen? Idioot.

donderdag 7 augustus 2003 @ 16:37:12 #4
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_12282792
De bijbel is niet letterlijk het woord van God.

Er zijn notabene een hoop verschillende versies van verschillende auteurs !

zzz
pi_12283126
Leg de Groot Nieuws Bijbel maar eens naast de King James uit 1623, en je ziet meteen dat van 'letterlijk' al geen sprake meer kan zijn.
pi_12283134
Fijn, al die bijbelvaste christenen die reageren

Het probleem hierbij is dat het zo is omdat het in de bijbel staat, wat voor een niet gelovige geen bewijs is. Ergo het 'probleem'.

Er is overigens wel een verschil tussen 'schriftkritiek' en 'tekstkritiek'. Je mag wel op- en aanmerkingen hebben op de vertaling, maar niet op de betekenis die er achter zit. Vertalingen zijn altijd beperkt, vandaar ook dat de bijbeluitleggers meestal de originele griekse of hebreeuwse vertalingen erbij pakken.

Uit mijn hoofd waar het zoal staat in de bijbel: laatste hoofdstuk van de Opbenbaringen van Johannes.

disarm you with a smile....
  donderdag 7 augustus 2003 @ 16:54:13 #7
32266 thetruth
juvat inconcessa voluptas
pi_12283310
Dan is er ook nog het feit dat pas 'recent' is bepaald welke boeken deel mogen uitmaken van de 'omnibus' die Bijbel heet.

Wanneer een bijbelboek-schrijver dus zou schrijven: "Alles wat ik schrijf, en wat geschreven is door mijn voorgangers en de mensen na mij (met wie ik het eens ben), is het letterlijke woord van God", hoe weet hij dan over welke boeken hij het heeft? Misschien besloot een of andere synode zoveel eeuwen na Christus wel dat een vaag evangelie van Thomas onderdeel zou moeten uitmaken van de Bijbel...

pi_12283606
Tis een leuk boek om even te lezen,daar na moet je het weg gooien!Er staat niks belangrijks in behalve mischien de levensloop van een of andere jozef en maria die een kind gekregen hebben.....
Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
pi_12284037
@perfxion: waar zie jij vermeld staan dat er christenen hebben gereageerd binnen dit topic?

Maar even serieus: je brengt wel een goed punt naar voren. Ook binnen de Joodse traditie wordt het als algemeen bekend verondersteld dat je juist rabbijnen hebt zodat die 'het woord van G-d' telkens opnieuw helpen te interpreteren in het licht van het huidige tijdsgewricht. De rabbi behoort uit te gaan van zo oorspronkelijk mogelijk materiaal, en daarvan een hedendaagse vertaling / uitleg te kunnen verschaffen...

Het probleem blijft echter wel dat er tot op heden nou niet bepaald overeenstemming is bereikt door de verschillende religies over welke boeken nou wel, en welke boeken nou niet in de Bijbel thuishoren. Neem nu bijvoorbeeld het boek van Enoch - terwijl dit 1 van de aller-aller-oudste geschriften is die fysiek gevonden zijn, terwijl het een boek is waarvan zelfs Jezus laat blijken dat hij de inhoud hiervan kende, heeft men dit boek toch uit de Bijbel geschrapt. Gevolg: het hele motief achter de zondvloed raakt vertroebeld in de huidige interpretaties.

Zo zullen er nog veel meer voorbeelden te verzinnen zijn, en al heb je de Hebreeuwse en Griekse scripturen bij de hand, wanneer je geen weet hebt van bepaalde 'ontbrekende' boeken, zul je toch hier en daar tot drastisch andere interpretaties en conclusies komen.

pi_12284093
Toen ik jong was, bad ik vaak om een fiets. Later realiseerde ik mij dat het met God op die manier niet werkt. Daarom stal ik een fiets en bad ik de Here om vergeving.

een paar vragen dan:
Bent U echt onzichtbaar, of is dat een truc?
*
Wie neemt het van U over wanneer U met vakantie bent?
*
Wat betekent: "Ik ben een naijverig God?" U hebt toch alles al?
*
Waarom laat U mensen sterven en maakt U steeds nieuwe in plaats van gewoon de mensen te houden die U al heeft?
*

oke dan maar wat lessen uit de bijbel

Wij mensen hebben ons onvoorwaardelijk te schikken naar Gods wetten. Immers, hoe zouden wij het beter kunnen weten dan de Allerhoogste? Hieronder volgt een aantal regels en wetten des Heren:

Leviticus 1:1-9
Als ik een stier wil offeren, dan weet ik dat de geur hiervan een weldaad is voor God. Maar de buren zeggen dat ze het een rotlucht vinden. Wat moet ik nu doen?

Leviticus 15:19-24
Het is mij niet toegestaan een vrouw in haar maandelijkse periode aan te raken, noch iets in haar omgeving. Het probleem is: hoe kom ik daar achter? Ik heb geprobeerd het te vragen, maar de meeste vrouwen voelen zich dan beledigd.

Exodus 21:7
Ik zou graag mijn dochter als slavin verkopen, zoals dat wordt voorgesteld in Exodus 21:7. Wat zou tegenwoordig een redelijke prijs voor haar zijn?

Leviticus 25:44
Hier staat dat ik slaven mag kopen in landen rondom het onze. Gaat het daarbij bij voorkeur om Duitsers of Belgen? Mogen Engelsen ook?

Exodus 35:2
Hier staat dat iemand die op de sabbat werk verricht, ter dood gebracht dient te worden. Mijn buurman werkt in een ziekenhuis en heeft regelmatig op zaterdag of zondag dienst. Ben ik nu moreel verplicht hem te doden? En hoe verhoudt zich dat tot het gebod: Gij zult niet doden?

Leviticus 21:20
Hier staat dat je Gods altaar niet mag naderen als je een lichaamsgebrek hebt: gebroken arm, been, huiduitslag, geslachtsziekte of wat dan ook. Een buurman neemt zijn lamme vrouw mee naar de kerk in een rolstoel. Mag dat zomaar?

Bedenk altijd: Gods woord is eeuwig en onveranderlijk! Toch?

kan iemand mij uitleggen hoe het zit met kane en abel??

pi_12284181
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:03 schreef LowJoe het volgende:
Tis een leuk boek om even te lezen,daar na moet je het weg gooien!Er staat niks belangrijks in behalve mischien de levensloop van een of andere jozef en maria die een kind gekregen hebben.....
Dit werd niet gevraagd.

Volgens mij komt die traditie al bij de oude Joden vandaan. In de eerste boeken van de Bijbel staat immers al: God sprak al deze woorden.

Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_12284256
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:22 schreef Striffelbuur het volgende:

Ook binnen de Joodse traditie wordt het als algemeen bekend verondersteld dat je juist rabbijnen hebt zodat die 'het woord van G-d' telkens opnieuw helpen te interpreteren in het licht van het huidige tijdsgewricht. De rabbi behoort uit te gaan van zo oorspronkelijk mogelijk materiaal, en daarvan een hedendaagse vertaling / uitleg te kunnen verschaffen...

En daarom heeft misschien de Talmoed zo'n enorm belangrijke positie?
Ik weet niet of 'de christelijke kerk' een 'centrale leer' zou moeten hebben... En één bepaalde interpretatie/vertaling van bijbelteksten.
Wel goed dat men beseft en toegeeft dat een interpretatie afhankelijk kan zijn van een 'tijdsgewricht'.
quote:
Neem nu bijvoorbeeld het boek van Enoch - terwijl dit 1 van de aller-aller-oudste geschriften is die fysiek gevonden zijn, terwijl het een boek is waarvan zelfs Jezus laat blijken dat hij de inhoud hiervan kende, heeft men dit boek toch uit de Bijbel geschrapt. Gevolg: het hele motief achter de zondvloed raakt vertroebeld in de huidige interpretaties.
99% van de christenen zijn niet eens op de hoogte van dit soort dingen. Beseffen niet dat de Bijbel ooit is samengesteld door een stel Katholieke heren, met wie ze op andere punten enorm van mening zouden verschillen.
quote:
Zo zullen er nog veel meer voorbeelden te verzinnen zijn, en al heb je de Hebreeuwse en Griekse scripturen bij de hand, wanneer je geen weet hebt van bepaalde 'ontbrekende' boeken, zul je toch hier en daar tot drastisch andere interpretaties en conclusies komen.
Weet je van websites met mooie voorbeelden hiervan?
pi_12284289
quote:
Waarom is de bijbel letterlijk het woord van God ?
Dat kan toch helemaal niet, vroeger toen sprak god nog geeneens nederlands?!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_12284303
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:37 schreef vosss het volgende:

Dat kan toch helemaal niet, vroeger toen sprak god nog geeneens nederlands?!

God kan alles. .
pi_12284321
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:38 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

God kan alles. .

Ik zeg toch, vroeger, toen de bijbel er ineens was zegmaar
Toen bestond de nederlandsche taal volgens mij nog geeneens?!
Dattie het nu kan mag ik wel hopen voor hem, heeft al dik 2000 jaar kunnen inburgeren zegmaar
vosss is de naam,
  donderdag 7 augustus 2003 @ 17:43:56 #17
62850 ViMh
Voices in my head
pi_12284390
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:38 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

God kan alles. .

oudje:

kan Hij dan ook een steen maken die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet meer kan tillen?

Wat? WAT? wat?
pi_12284404
quote:
Weet je van websites met mooie voorbeelden hiervan?
Ach, een klein doch belangrijk deel van de geschriften waar we het over hebben kun je vinden op o.a.:

http://www.gnosis.org/library.html
http://www.illuminati.nl/section23/files

Conclusies zul je echter zelf moeten trekken, en hier vind je dan ook vertalingen ipv oorspronkelijke teksten.

pi_12284444
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:43 schreef ViMh het volgende:

[..]

oudje:

kan Hij dan ook een steen maken die zo zwaar is dat Hij hem zelf niet meer kan tillen?

dus toch niet zo almachtig als men doet vermoeden he
vosss is de naam,
pi_12284625
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:43 schreef ViMh het volgende:
Natuurlijk, waarom niet.. Hij is toch almachtig..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_12284646
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:58 schreef Kogando het volgende:

[..]

ja en hij kan hem zelf niet optillen??

Niet almachtig dus

at you

vosss is de naam,
pi_12284652
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:58 schreef Kogando het volgende:

Off-topic! .

Wat vind jij van de samenstellers van de Bijbel, Kogando?

pi_12284683
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 17:59 schreef vosss het volgende:
ja en hij kan hem zelf niet optillen??

Niet almachtig dus

at you

Iets tegelijk wel en niet kunnen is almacht.
pi_12284701
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 18:00 schreef DennisMoore het volgende:
Off-topic! .

Wat vind jij van de samenstellers van de Bijbel, Kogando?

Ik vind het een stelletje mieterse knapen..

of bedoelde je dat niet?

pi_12284709
Geen woordspelletjes... .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')