abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12173969
Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijk verband is tussen het dragen en huilen van baby's. Ronald Barr, kinderpsychiater (universiteit van Montreal - Canada) deed onderzoek in Botswana en in Canada.
De !Kung San, een jagers/verzamelaarsvolk uit Botswana, dragen hun baby's de hele dag. De baby's worden zeer vaak gevoed: 3 tot 4 keer per uur, gedurende 1 tot 2 minuten. Ze worden in een draagdoek gedragen en er is voortdurend huidcontact met de moeder. De houding waarin ze gedragen worden is rechtop. De moeder reageert direct op elk signaaltje en geluidje van de baby. Uit het onderzoek is gebleken dat deze baby's weliswaar evenveel huilen als Nederlandse of Amerikaanse baby's, maar er is een verschil, !Kung san baby's huilen 50% korter dan onze baby's.

Dat het dragen van baby's zo'n effect heeft, wordt bevestigd door een onderzoek bij een groep ouders in Montreal, Canada. De helft van de ouders werd gevraagd om hun baby meer dan anders te dragen: ongeveer 4 uur per dag. De andere ouders droegen hun kind zoals ze dat gewend waren, 1,5 tot 2 uur per dag. Er was dus zo'n 2 uur verschil in dragen. Het bleek dat de baby's die meer gedragen werden, minder huilden. Met 6 weken bleek dat de baby's die meer gedragen waren, 43% minder huilden dan de baby's die de "gewone" tijd gedragen waren. Uit beide onderzoeken blijkt dat dragen inderdaad van invloed is op gedrag van baby's, met name in de eerste 3 levensmaanden.

bron

Draag jij je baby in een zak of doek bij je? Waarom wel of niet?
Wat zijn jouw ervaringen?
Positieve kanten, negatieve ervaringen.
Is het eigenlijk iets van nu, of deed met dit vroeger ook wel in de Westerse landen?

Ik heb wel ervaren dat Chiara erg rustig wordt als ze gedragen wordt, ze huilt minder en slaapt sneller. De resultaten van het onderzoek verbazen mij dan ook niet.

De eerste 3 maanden heb ik Chiara veel gedragen in de Premaxx babybag, maar dit vond ik wel erg zwaar worden de laatste tijd, het volle gewicht wordt gedragen op 1 schouder.

Als hangmat gebruik ik de babybag wel eens, Chiara kan er lekker in slapen.
Minpunt aan de babybag is dat het wel erg warm kan worden, het is van gevoerde stof, niet echt heel erg lekker met die warme dagen.

Vorige week heb ik van mijn zus de tricot-slen te leen gehad, deze vind ik erg fijn in het dragen.

Het is even wennen aan de knooptechniek, maar het draagt heerlijk. Het gewicht wordt over mijn hele romp verdeelt, dat maakt het dragen dus erg comfortabel. Verder vormt de stof mee aan je lichaam.
Ik moet nog even oefenen met verschillende manieren van dragen, maar je zou dus ook borstvoeding kunnen geven, terwijl je kind er in ligt.

Het voelt goed hč?
A je to!
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 22:58:50 #2
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_12174059
Het klinkt misschien beetje morbide ofso, maar ben je niet bang dat je struikelt?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 23:14:02 #3
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_12174344
hey... de draagband...
Die heb ik wel zooooo veel om gehad.. en nog wel eens hoor, ook al is ons mannetje al bijna een jaar. Omdat Sverre nog zo klein was toen hij werd geboren en nog altijd veeeeeel te klein toen hij naar huis kwam hebben wij dus ook zo'n doek aangeschaft, vooral omdat je pre-maturen lekker dicht bij je kunt dragen in een vrij natuurlijk houding, waarbij ze zalig kunnen genieten van het rommelen van je darmen en maag en het kloppen van je hart
Sverre heeft het altijd geweldig gevonden. We hebben hem zelfs meegenomen in de draagbuidel toen we eigenlijk nog niet de deur uit mochten van de doktoren. Zo'n kereltje ligt zo diep en veilig geborgen.
Ook zat hij vaak in de draagdoek met boodschappen doen. Wanneer je de doek lekker strak omknoopt zitten ze zo dicht tegen je aan dat het deel uit maakt van je eigen gewicht. Even de juiste plek vinden waar je eigen balans het minst verstoord wordt en je kunt ongestoord boodschappen halen. Is maar een woord voor: GEWELDIG

Ik heb mijn zus er een als kraamcadeau gedaan. Ook zij is er heel blij mee en gebruikt hem vaak. Kan het dus iedereen aanraden, ook al zijn de prijzen wat aan de hoge kant.

*edit* Momenteel gebruik ik knoop methode 4, gezicht voorwaarts. Ik moet alleen erg oppassen met de hoogte, want hakjes en edele delen zijn geen goede combo

Shaven..... not furred
pi_12174380
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik had juist erg de indruk dat Jillian geen behoefte had om continue tegen mij aangedrukt te liggen. Zo vond ze het heerlijk om een slaapje in de box te doen en even geen aandacht te krijgen, die momenten had ze echt nodig. Ze huilde ook erg weinig en was gewoon een tevreden baby. Maar er zullen vast kindjes zijn die het heerlijk vinden om zo dicht mogelijk bij mama of papa te zijn en dan het liefst de hele dag door. Dan is een draagdoek een uitkomst, maar zwaar lijkt het me wel.

Bij Wehkamp hebben ze trouwens een tricot draagband in de aanbieding.
Het scheelt bijna de helft..

† In Memoriam † vrijdag 1 augustus 2003 @ 23:17:36 #5
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12174403
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 22:53 schreef melonovy het volgende:
Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijk verband is tussen het dragen en huilen van baby's. Ronald Barr, kinderpsychiater (universiteit van Montreal - Canada) deed onderzoek in Botswana en in Canada.
Dit toch al een heel oud onderzoek?
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_12174502
Ik droeg mijn jongens altijd in een draagzak als ik naar buiten ging ofzo, lekker je handen vrij als je boodschappen moet doen oid.

Dat het goed is om je kind zo dichtbij te hebben is idd al meerdere malen bewezen.
Een (ik meen) Chileens arts heeft wegens gebrek aan couveuses kinderen die het toch niet zouden halen met de moeder mee naar huis gestuurd met het advies ze 'huid-op-huid' te dragen vanwege de lichaamswarmte van de moeder.
Het bleek dat juist die kindjes het uiteindelijk wel overleefden, beter groeiden enz.
Vandaar dat wij ook in het ziekenhuis moesten 'kangaroo-en' met onze oudste.
Hij lag 6 weken in de couveuse, en elke dag konden we hem even eruit halen en in een speciaal kamertje gaan zitten, was heerlijk.

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  vrijdag 1 augustus 2003 @ 23:32:39 #7
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_12174692
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 23:23 schreef shmoopy het volgende:
Vandaar dat wij ook in het ziekenhuis moesten 'kangaroo-en' met onze oudste.
Hij lag 6 weken in de couveuse, en elke dag konden we hem even eruit halen en in een speciaal kamertje gaan zitten, was heerlijk.
Inderdaad... hoewel moeten een groot woord is, werd het wel aanbevolen. Niets is ook lekkerder hoor dan je kind, hoe klein en fragiel ook, zalig tegen je aan te kunnen dragen.... Voelen hoe die kleine priegelvingertjes hun best doen te voelen wat er onder ze ligt en te voelen hoe hij langzaam ontspant, rustiger gaat ademen...zien op de monitor dat zijn ademhaling en hartritme stabiliseren...

Sverre was 11 weken te vroeg, heeft van die 11 er 7 in de couv doorgebracht, 1 op de warme kamer en de laatste 3 in zijn eigen bedje bij ons thuis *met alle apparatuur en sondevoeding en wekelijks bezoek van de kinderarts aan huis*

Shaven..... not furred
  † In Memoriam † zaterdag 2 augustus 2003 @ 00:14:34 #8
7074 moussy
kuttekop
pi_12175587
Ik heb ook zo'n buidelzak van premaxx, maar René heeft er maar heel weinig ingelegen. Ik vond het zo onhandig. Zou dat misschien komen omdat ik maar een klein persoontje ben?
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_12189327
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 00:14 schreef moussy het volgende:
Ik heb ook zo'n buidelzak van premaxx, maar René heeft er maar heel weinig ingelegen. Ik vond het zo onhandig. Zou dat misschien komen omdat ik maar een klein persoontje ben?
Kan best Moussy, dat ging mij net zo, ik was blij als die zak weer af was, ging er echt niet een middagje mee winkelen. Ik ben 1.58.
Zolang er was is, is er leven.
  † In Memoriam † zaterdag 2 augustus 2003 @ 22:34:14 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_12189370
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 22:31 schreef Dinus het volgende:

[..]

Kan best Moussy, dat ging mij net zo, ik was blij als die zak weer af was, ging er echt niet een middagje mee winkelen. Ik ben 1.58.

Tja, ik ben dus 1.54... Peet vond het weer heerlijk om met René in de buidelzak te lopen. Maar die is ook bijna 2 meter. Gelukkig beval ik nu in een andere tijd en wordt hij met het rondhobbelen niet beperkt door de warmte. anders had ik zo'n tricot ding bij wehkamp besteld.
  zondag 3 augustus 2003 @ 09:56:35 #11
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_12194121
Wat mij handig lijkt en waardoor je toch je kind bij je hebt en je zelf alles kan doen, is je kindje op de rug dragen. Dat zie je nogal eens in Zuid Amerkiaanse landen, voor lijkt mij een benauwend gevoel en achterop is het kindje toch bij je tegen je aan en heb je zelf de voorkant vrij. ALs je dan struikelt val je ook niet direct op het kindje maar maakt het een zachte landing op je rug, toch? Ik zie dit in Nederland nooit, waarom niet?
fake a dream
  FOK!fossiel zondag 3 augustus 2003 @ 13:21:30 #12
2628 Karin
pi_12195749
Lijkt mij erg moeilijk om in je eentje je kind achterop je rug te binden.

Ik had van Lois de Babybjorn geleend maar heb hem maar 1 x gebruikt. Vond het erg onhandig om hem erin te hangen en eruit te halen (dat was natuurlijk wel een kwestie van oefenen en daar heb ik mezelf geen tijd voor gegund). En vond het erg warm. Ook waren mijn schouders na een half uurtje erg pijnlijk. En om boodschappen te doen vind ik het erg handig om de wagen mee te nemen, kan lekker veel onderop en dan hoef ik niet te sjouwen.

Bram ligt genoeg bij me op schoot of ligt tegen me aan in bed. Of hij ligt naast me op de bank. En voor de rest heeft hij ook wat tijd nodig om zelf te kunnen spelen vind ik. Als hij getroost moet worden neem ik hem lekker op de arm, geen draagzak voor nodig.

pi_12197254
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 22:58 schreef Nembrionic het volgende:
Het klinkt misschien beetje morbide ofso, maar ben je niet bang dat je struikelt?
Ja, die gedachten vliegen wel eens in mijn hoofd, als ik maar niet struikel. Maar goed, het is een kwestie van goed uitkijken. Ik laat me niet door die gedachten beinvloeden om geen draagdoek te gebruiken.
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 23:17 schreef just me het volgende:

[..]

Dit toch al een heel oud onderzoek?

Zou best kunnen, ik weet niet hoe oud het onderzoek is. Maar ik vond het wel leuk om ervaringen-uitwissel-topic te maken mbt het dragen van de baby en op welke wijze.

* * *

Gisteren hadden we een BBQfeest, er waren best veel mensen, het was voor het eerst dat Chiara tussen zo'n menigte was. Ik heb Chiara op momenten dat ze wakker was lekker bij me gedragen in de draagdoek. Dit was erg comfortabel, ik had mijn handen vrij om te eten, drinken, fotograferen en kwijl af te nemen. En ondertussen zat zij lekker te kijken naar iedereen en alles, en was het schootzitten bij jan en alleman lekker beperkt. Ze is erg gezellig geweest, en iedereen die wilde kroelen met d'r kwam naar me toe, terwijl zij lekker veilig en gezellig bij mama hing. Perfect dus!

Het voelt goed hč?
A je to!
  zondag 3 augustus 2003 @ 17:29:29 #14
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_12199123
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 15:24 schreef melonovy het volgende:

[..]

Ja, die gedachten vliegen wel eens in mijn hoofd, als ik maar niet struikel. Maar goed, het is een kwestie van goed uitkijken. Ik laat me niet door die gedachten beinvloeden om geen draagdoek te gebruiken.
[..]

Zou best kunnen, ik weet niet hoe oud het onderzoek is. Maar ik vond het wel leuk om ervaringen-uitwissel-topic te maken mbt het dragen van de baby en op welke wijze.

* * *

Gisteren hadden we een BBQfeest, er waren best veel mensen, het was voor het eerst dat Chiara tussen zo'n menigte was. Ik heb Chiara op momenten dat ze wakker was lekker bij me gedragen in de draagdoek. Dit was erg comfortabel, ik had mijn handen vrij om te eten, drinken, fotograferen en kwijl af te nemen. En ondertussen zat zij lekker te kijken naar iedereen en alles, en was het schootzitten bij jan en alleman lekker beperkt. Ze is erg gezellig geweest, en iedereen die wilde kroelen met d'r kwam naar me toe, terwijl zij lekker veilig en gezellig bij mama hing. Perfect dus!

grappige site heb je van Chiara, alleen die foto verkleed als Bassie is echt erg...ik zit nog te schudden!
fake a dream
  † In Memoriam † zondag 3 augustus 2003 @ 17:32:20 #15
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12199159
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 15:24 schreef melonovy het volgende:

Het is schitterend dat er zoveel manieren zijn om je baby lekker bij je te houden! Lichaamscontact is o zo belangrijk voor moeder en kind. Jammer dat er toch baby-tjes zijn er niet zo van houden!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_12199938
Ik ben ook een grote fan van de babybjörn. Ik vind het juist veel makkelijker dan zo'n ingewikkelde draagdoek, ik kan haar er heel snel in en uit halen en als het nodig is zelfs erin voeden (als mijn kleding dat toelaat). En ik weet zeker dat ze goed en veilig zit en dat haar rug en nek goed ondersteund worden. Isa wordt direct rustig als ik haar erin stop, meestal valt ze vrij snel in slaap, of zit ze tevreden om zich heen te kijken. Hier in hartje Amsterdam is het echt een ideale manier om je met kind te verplaatsen, dat gezeul met een wagen is echt een ramp in de binnenstad of op de grachten. Ik vind het prettig dat ze zo dicht bij me is, en zij vindt dat duidelijk ook! Ik gebruik hem ook weleens in huis, als ze erg onrustig is en ik toch eea aan huishouden moet doen. Echt een fantastisch ding!
mooi he, alles
pi_12203215
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 17:29 schreef Kimmie het volgende:

[..]

grappige site heb je van Chiara, alleen die foto verkleed als Bassie is echt erg...ik zit nog te schudden!

ff offtopic dan maar, die foto is bewerkt op de computer met photoshop. Hij is wel erg grappig he, ik vond 'm ook superlachwekkend!
Het voelt goed hč?
A je to!
  maandag 4 augustus 2003 @ 20:22:18 #18
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_12221900
tis wel weer hoog tijd om je weblog bij te werken, Melonovy....
je maakt mij niet wijs dat je nix beleefd hebt de afgelopen maand
Shaven..... not furred
  maandag 4 augustus 2003 @ 20:30:33 #19
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_12222045
quote:
Op vrijdag 1 augustus 2003 22:53 schreef melonovy het volgende:
Uit onderzoek is gebleken dat er een duidelijk verband is tussen het dragen en huilen van baby's.
Maar of daar een onderzoek voor nodig was ?

Vaak genoeg reportages op tv gezien van op het land werkende Afrikaanse vrouwen met een baby op hun rug. Het is mij in ieder geval opgevallen dat daar nooit een huilende baby tussenzat.

HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  maandag 4 augustus 2003 @ 20:52:21 #20
12588 Lievurd
Doet haar naam eer aan
pi_12222468
quote:
Op zondag 3 augustus 2003 13:21 schreef Karin het volgende:
Lijkt mij erg moeilijk om in je eentje je kind achterop je rug te binden.
Ik verbaas me hier in Ecuador erover hoe gemakkelijk het is. Binnen een minuut hebben ze ze meestal al op een rug vast zitten. Tuurlijk hebben die er inmiddels handigheid in, maar het ging veel sneller dan ik verwacht had. Zal komende week nog beter opletten hoe ze dat nou doen, want het ziet er voor de kinderen ook heel prettig uit.
Hoe dieper het dal, hoe hoger de top.
pi_12232583
phileine, is Isa al oud genoeg voor de babybjörn? ik dacht dat ze daar minstens 2 maanden voor moest zijn ivm de stevigheid van haar rug.

die andere voorgevormde buidels/zakken zouden vaak wat te laag hangen, volgens mijn zwangerschapsyogalerares, en zijn daarom ook erg belastend voor je rug.

het lijkt me heel fijn om je kind in een draagdoek oid tegen je aan te dragen (als babylief dat tenminste ook prettig vindt). ik ben van plan om zo'n gewone slendang te kopen. die tricot-slens (of hoe heten ze) zien er ook comfortabel uit, maar ik heb wel gehoord dat je op moet passen dat die niet te warm zijn voor je baby, omdat er zoveel lagen over elkaar gewikkeld worden. dus kleed je kind daaronder vooral niet te dik aan!
(een kennis van me is op die manier haar kindje verloren: ze is gestikt in de draagzak. weliswaar had ze (moeder) er zelf nog een jas overheen, omdat het midden in de winter was in Oostenrijk, maar toch. zorg dus altijd voor genoeg frisse lucht voor je kind, en check regelmatig of hij/zij 't niet te warm krijgt door 't nekje te voelen).

[Dit bericht is gewijzigd door bixister op 05-08-2003 11:55]

dinsdag 5 augustus 2003 @ 13:58:44 #22
930 Kimmie
mikro-zacht
pi_12235081
quote:
Op maandag 4 augustus 2003 20:52 schreef Lievurd het volgende:

[..]

Ik verbaas me hier in Ecuador erover hoe gemakkelijk het is. Binnen een minuut hebben ze ze meestal al op een rug vast zitten. Tuurlijk hebben die er inmiddels handigheid in, maar het ging veel sneller dan ik verwacht had. Zal komende week nog beter opletten hoe ze dat nou doen, want het ziet er voor de kinderen ook heel prettig uit.

Dit kindje lijkt al wat ouder en zit comfortabel op haar moeders rug:

(Peru)

fake a dream
  woensdag 6 augustus 2003 @ 12:34:11 #23
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_12254640
Indy hebben ik 4en mijn man ook vanaf het begin bij ons gedragen. Ze had nogal last van darmkrampen en was erg onrustig, maar in de draagzak ontspande ze snel. De eerste 4 weken hebben we een zelfgemaakte draagdoek gebruikt en later een Babybjörn. Voor zover ik me kan herinneren droegen we haar zeker 8 uur per dag/nacht bij ons. Wel zwaar, maar een stuk minder zwaar dan een hysterisch huilende baby!

Mocht er nog een baby komen, dan zou ik het weer zo doen, ook als het geen huilbaby is. Naast lekker knus is het volgens mij ook erg goed voor de moeder/vader-kind binding

Nu (Indy is nu 7 maanden) huilt ze bijna helemaal nooit meer, eigenlijk al vanaf de 4e maand. Wel houdt ze heel erg van knuffelen. Daar nemen we dan ook elke dag ruimschoots de tijd voor!

Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 6 augustus 2003 @ 12:38:15 #24
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_12254732
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2003 11:40 schreef bixister het volgende:
phileine, is Isa al oud genoeg voor de babybjörn? ik dacht dat ze daar minstens 2 maanden voor moest zijn ivm de stevigheid van haar rug.
In de Babybjörn kunnen kindjes al na een week of 2. In tegenstelling tot andere draagdoeken/zakken wordt het ruggetje in de babybjorn heel goed ondersteund en ook de beentjes worden voldoende gespreid.
Wij hebben het voor de zekerheid nog even nagevraagd bij een 'bottendokter' en die zag absoluut geen problemen!
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  † In Memoriam † maandag 1 september 2003 @ 22:18:51 #25
7074 moussy
kuttekop
pi_12881783
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 00:14 schreef moussy het volgende:
Dat ding zat dus niet bij mij, maar nu heb ik als kraamkadootje dat tricoti geval van wehkamp en die is geweldig!!

Cas hangt tenminste niet onder aan mijn buik te bungelen, maar lekker stevig dicht tegen me aan.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')