abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 augustus 2003 @ 19:32:10 #66
63249 CBAS-79
peanut butter jelly time!
pi_12308609
Middelburg vind ik wel mooi, als ik een weekendje er tussenuit wil voor mijn rust is that the place 2 be
pi_12328064
Een stad moet een ziel hebben, en dan nog liefst een historische ziel. Van nieuwe hoogbouw en kunstmatig ontstane stadspleinen moet ik dus niet veel hebben...

Amsterdam vind ik de mooiste Nederlandse stad.
In Vlaanderen ga ik voor:

Leuven:

Antwerpen:

Brugge:

Gent:

zaterdag 9 augustus 2003 @ 22:40:36 #68
62182 Georges
That's the shit
pi_12328233
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2003 22:29 schreef Frederic het volgende:
Een stad moet een ziel hebben, en dan nog liefst een historische ziel. Van nieuwe hoogbouw en kunstmatig ontstane stadspleinen moet ik dus niet veel hebben...

Leuven:
[afbeelding]

Antwerpen:
[afbeelding]

Brugge:
[afbeelding]

Gent:
[afbeelding]

Mooie steden, maar wat bepaalt de ziel van een stad? Rotterdam is een echte werkstad, ik vind de moderne hoogbouw derhalve best toepasselijk.
Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
pi_12328333
Ik ga toch voor steden zoals Den Bosch enzo.
Veel steden hebben een beetje n 'betonnen-uitstraling'. Waarmee ik bedoel dat er veel 'nieuwbouw' uit de jaren 70 enzo staat, waarin veel beton gebruikt is. Vindt dat nou niet bepaald sfeervol.
Den Bosch heeft nog zijn orginele stadshart (weliswaar gerenoveerd in de loop der jaren), en dat ademt tenminste sfeer uit. Natuurlijk zijn er meer van dit soort steden, maar ja woon nou eenmaal in Den Bosch
  zaterdag 9 augustus 2003 @ 23:01:04 #70
8369 speknek
Another day another slay
pi_12328540
Rotterdam is voor een wolkenkrabberofiel als ik de enige stad van Nederland. En zo de koning van de armoede.

Voor de rest heeft uit pittoreske overwegingen het stadshart van Gouda ook wel wat.

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 9 augustus 2003 @ 23:10:05 #71
62182 Georges
That's the shit
pi_12328695
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:01 schreef speknek het volgende:
Rotterdam is voor een wolkenkrabberofiel als ik de enige stad van Nederland. En zo de koning van de armoede.

Voor de rest heeft uit pittoreske overwegingen het stadshart van Gouda ook wel wat.

Koning van de armoede, is het niet een kwestie van met de tijd meegroeien?

Als we 500 jaar verder zijn dan zijn wolkenkrabbers misschien wel ouderwets. Moeten we altijd maar vasthouden aan grachtenpanden, hoe mooi ze ook zijn?
Het is een stuk geschiendenis, dat zeker, maar hoogbouw is teken van deze tijd.

Volgens de policy worden proletarische discussies niet aangegaan
  zaterdag 9 augustus 2003 @ 23:40:11 #72
8369 speknek
Another day another slay
pi_12329214
Eh, ja dat vind ik dus ook. Rotterdam is vooral koning omdat die andere steden zo vast houden aan hun grachtenpandjes en lelijke kleinburgerlijkheid. Maar het is niets vergeleken bij andere grote steden over de wereld, hoogbouw-wise.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_12329226
Amersfoort. Heeft erg mooie en gezellige binnenstad
X
X
X
  zondag 10 augustus 2003 @ 11:58:48 #74
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_12333266
Amersfoort.. daar hoor ik mijn moeder en zus ook geregeld over. Het schijnt er erg mooi en gezellig te zijn. Tot mijn spijt moet ik bekennen dat het enige wat ik van Amersfoort heb gezien, het klooster is waar mijn oudtantes wonen. Hoewel die mooi is, heb ik van de rest van de stad weinig gezien.
(Un)masking for the greater good.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 augustus 2003 @ 03:20:44 #75
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_12349081
Hoewel ik een echte Groninger ben (die nu in Drenthe woont, maar dat zijn details), zijn er toch een aantal steden met een mooier stadshart (naar mijn mening dan).

Delft, Den Bosch, Zutphen, Leiden, Middelburg, Maastricht, Nijmegen en Arnhem een beetje

Moge duidelijk zijn dat ik van oude stadsharten houdt, met leuke watertjes, straatjes, hofjes, etc

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_12349102
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 19:33 schreef BaBy-G het volgende:
Amsterdam! prachtig al die rode lichtjes...
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 11 augustus 2003 @ 03:25:01 #77
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_12349109
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 03:23 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

post aub ff wat nuttigs ipv een domme quote
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  maandag 11 augustus 2003 @ 03:26:57 #78
63548 poracle
Keihard neuken is erg lekker!
pi_12349121
Ik vind Rotterdam ook oerlelijk, zo kunstmatig, alles recht, hoge gebouwen, geen sfeer, gewoon erg saai.

Den Haag en Utrecht vind ik wel wat hebben maar het hart van Amsterdam vind ik toch nog het mooist. No doubt, voor mij dan.

Zonder auto's zouden steden ook 100x mooier zijn, echt jammer die broodtrommels langs de kant.

Beter 1 kutje om je lul, dan 10 in je gezicht!
  maandag 11 augustus 2003 @ 10:52:55 #79
61983 Venkman
Just call me Dr. V.
pi_12351553
LEIDEN! Te weinig genoemd in dit topic, vind ik. Ik moet bekennen dat ik bevooroordeeld ben maar even wat redenen: Leiden heeft de grachtjes (net als o.m. Utrecht) Leiden heeft geen hoeren (althans nog niet gevonden ) Leiden is klein (relatief) en (bijna) altijd gezelllig.

Verder moeten we natuurlijk Den Bosch, Utrecht en Delft niet vergeten.

Jammer alleen van al die Ballen in de stad

Who u gonna call?
pi_19041692
Breda heeft een prachtig stadshart, de mooiste kerktoren van Nederland en een bezoek aan het centrum geeft je het gevoel dat je op vakantie bent. Jammer is het dat in de jaren zestig de helft van het centrum is gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Positief is het dat diezelfde jaren zestig, zeventig en tachtig-bouw weer gesloopt gaat worden om plaats te maken voor kwalitatief hoogwaardige gebouwen. Prachtig ook dat de haven weer opengaat. Daarnaast schieten de zeer moderne, en architectonisch interessante gebouwen ook de grond uit, zoals het Chassépark, poppodium Mezz en het Chassétheater.

Wel jammer dat hoogbouw niet echt schijnt te mogen in Breda. Zodra een gebouw hoger dreigt te gaan worden dan 10 bouwlagen steekt er een golf van -vertragend- protest op. Wat is het probleem daarmee? Een beetje meer grootstedelijke allure past wel bij de achtste stad van Nederland!

Maar oké, Breda is vooral erg gezellig!

Ook erg mooi; Nijmegen, Den Bosch, Utrecht en Amersfoort. Lelijk? Tilburg!!
  dinsdag 11 mei 2004 @ 11:51:34 #81
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_19041708
Breda Natuurlijk
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  dinsdag 11 mei 2004 @ 11:56:03 #82
8369 speknek
Another day another slay
pi_19041836
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2003 22:29 schreef Frederic het volgende:

Leuven:
[afbeelding]

Antwerpen:
[afbeelding]

Brugge:
[afbeelding]

Gent:
[afbeelding]
Die oude stadspleinen zijn ook ooit kunstmatig ontstaan. Het stadhuis van Leuven vind ik daarbij ver over the top. Gent is overigens wel echt een prachtige stad. Maar meer omdat alle gebouwen er mooi zijn dan echt een mooi hart.

Ik ga in Nederland als het puur om het stadshart gaat eigenlijk toch gewoon voor Gouda .
pi_19042902
IK ga voor Alkmaar, Nijmegen en Breda.

Alkmaar:

Nijmegen:

Breda

Ik hou van historische binnensteden. En het liefst van wat kleinere steden, waar de steden zichzelf nog kunnen zijn en het toerisme niet te belangrijk is. Fantastisch, dit zijn mijn absolute favoriete steden
http://www.combilozen.nl
Check de KoSte bundel! uit en bestel deze dan ook gelijk :o
pi_19043570
Mooie foto's!
pi_19067978
quote:
Op donderdag 31 juli 2003 12:30 schreef Rudedadude het volgende:
Zoetermeer natuurlijk

Daar hebben ze het, om het tenminste nog een beetje duidelijk te maken, ook maar meteen officieel het stadshart genoemd....
Precies daarom gaat iedereen voor winkelen naar denhaag en niet naar zoetermeer omdat zoetermeer eigenlijk niks voorstelt qua stad.
dreamfullfiller/ stylemaker/ modeldater/ storyteller/ big threat to a lot of you haters
  woensdag 12 mei 2004 @ 12:59:59 #86
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_19070217
Leuke foto's StofjeB, maar als geboren en getogen Nijmegenaar kan ik het niet met je eens zijn. Hoewel er zeker nog wel het een en ander aan bezienswaardigheden over is, biedt het centrum als geheel genomen een rommelig aangezicht. Door de talloze armoedige gebouwen uit de jaren 50 is het niet bijzonder fraai te noemen. En ook Alkmaar vind ik ook niet echt uitzonderlijk, eerlijk gezegd.; in Noord-Holland moet het het iig. al afleggen tegen Haarlem, en Hoorn heeft ook zeker zijn charmante gedeelten.
Mijn Nederlandse favorieten: Maastricht en Utrecht. Onderschat: Kampen, Deventer, Amersfoort.
pi_19071221
Deventer, absoluut mooi. Maastricht en Haarlem ken ik niet goed genoeg (tja, geen Eredivisieclubs ). Ik bezoek die steden altijd als NAC er speelt, vandaar... maar ik vind Nijmegen wel sympathiek, Alkmaar vind ik ook erg mooi. Amersfoort heeft een mooi gedeelte, maar wel erg klein.
pi_19075521
Rotterdam ?
Ja nadat men er een bom op heeft gegooid misschien.

Wat een koude , lelijke pokke stad is dat . En dat zegt Canaris , die er vandaan komt

Mooi in Nederlan`?
met stip op 1 natuurljk amsterdam.
dan delft
Leeuwarden
Tilburg
Nijmegen
Maastricht
pi_19083427
quote:
Op woensdag 12 mei 2004 16:27 schreef CANARIS het volgende:
Rotterdam ?
Ja nadat men er een bom op heeft gegooid misschien.

Wat een koude , lelijke pokke stad is dat . En dat zegt Canaris , die er vandaan komt

Mooi in Nederlan`?
met stip op 1 natuurljk amsterdam.
dan delft
Leeuwarden
Tilburg
Nijmegen
Maastricht
Tilburg?
Echt een van de lelijkste steden in Nederland vind ik
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  woensdag 12 mei 2004 @ 22:13:15 #90
93984 Remigius
Liberte toujour
pi_19085231
leeuwarden mag er ook wel zijn! Maar ja, niemand komt ooit zo ver noordelijk!
The Dark side is strong in this one.
pi_19089500
Utrecht met z'n mooie panden en grachten en oudegracht a/d werf.

Stiekempjes vind ik mijn Hoorn ook best mooi met trapgeveltjes, klokgevels, middeleeuwse kerk(en), 17e eeuwse gebouwen, mooi plein, haven etc. De rest van de stad is alleen bagger
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_19094113
Tilburg is lelijk! Wie kan daar nu iets moois ontdekken?
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:17:19 #93
92711 hasse8
Semper ad meliora
pi_19095073
Zutphen vind ik errug mooi, veel historische panden en een gemoedelijke sfeer (nou nog een manier verzinnen om er goed te kunnen stappen) Ook Harderwijk heeft een mooi centrum, zeker nu ze zo druk zijn (geweest) om de boel een beetje op te knappen. Maar mijn favoriet blijft toch echt Utrecht! Prachtige stad vind ik dat.....
p.s. Micha en Quesar: wonen jullie in respectievelijk H'wijk en Zutphen?
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:21:10 #94
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_19095171
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 10:34 schreef streetsof74 het volgende:
Tilburg is lelijk! Wie kan daar nu iets moois ontdekken?
De trein naar Breda is mooi.
For great justice!
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:28:46 #95
62210 Double-U
Yeah I'm a girl
pi_19095312
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 19:38 schreef Roscoo het volgende:
Elburg.
Mee eens!

Motivatie: geen hoogbouw, alleen maar restaurants en kroegen op het 'centrale pleintje dat ook een naam heeft maar die ik niet meer weet'

wel jammer van al die duitsers zomers
Nee hoor, mijn hond bijt niet .... hij knuffelt je dood!
  donderdag 13 mei 2004 @ 11:29:40 #96
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_19095332
quote:
Op donderdag 13 mei 2004 11:28 schreef Double-U het volgende:

[..]

Mee eens!

Motivatie: geen hoogbouw, alleen maar restaurants en kroegen op het 'centrale pleintje dat ook een naam heeft maar die ik niet meer weet'

wel jammer van al die duitsers zomers
Mijn moeder komt uit Elburg, en mn ouders zijn er getrouwd.
Leuk stadje.
For great justice!
pi_19133310
Dordrecht, een hele oude stad (oudste van Holland), de bakermat van ons huidig landje (Eerste Vrije Vergadering van de Staten van Holland / Dortse Synode etc.), met een schitterend havenfront, leuke hofjes en oude straten en dito havengebied. Helaas in de jaren 60 veel gesloopt, maar absoluut het verlegen mooie muurbloempje uit de klas.
Take on the situation, but not the torment ...
  vrijdag 14 mei 2004 @ 20:52:20 #98
8369 speknek
Another day another slay
pi_19133783
Wat is het stadshart van Utrecht? Utrecht heeft een leuke, gezellige binnenstad. Maar niet echt een hart. Of je moet die paar vierkante meter om de Dom het hart vinden, maar daar zijn juist weer maar drie of vier cafétjes. Het Neude is vooral kaal met een grote weg, het Janskerkhof vaak uitgestorven.
  vrijdag 14 mei 2004 @ 21:02:04 #99
27074 Dezz
The Dog
pi_19133993
quote:
Op vrijdag 14 mei 2004 20:52 schreef speknek het volgende:
Wat is het stadshart van Utrecht? Utrecht heeft een leuke, gezellige binnenstad. Maar niet echt een hart. Of je moet die paar vierkante meter om de Dom het hart vinden, maar daar zijn juist weer maar drie of vier cafétjes. Het Neude is vooral kaal met een grote weg, het Janskerkhof vaak uitgestorven.

Wat wil je met zo'n naam
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  vrijdag 14 mei 2004 @ 21:03:55 #100
8369 speknek
Another day another slay
pi_19134031
  vrijdag 14 mei 2004 @ 22:11:50 #101
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_19135699
quote:
Op dinsdag 11 mei 2004 12:35 schreef StofjeB het volgende:
IK ga voor Alkmaar, Nijmegen en Breda.
...
Nijmegen:
[afbeelding]
....
Ghehehe. Als Nijmegenaar zeg ik: ga op die plaats staan en draai je 180 graden om.
Dan vallen we meteen uit deze competitie.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  zondag 16 mei 2004 @ 11:52:38 #102
94541 streetsof74
No more....
pi_19167313
Iedereen naar Breda Jazz met Hemelvaart! Alle soorten muziek, niet alleen maar oubollige Dixieland, veel gezelligheid en als het weer meewhttp://www.bredajazzfestival.nl/erkt waan je jezelf in een Franse stad!

http://www.bredajazzfestival.nl/
pi_19170608
Ik vind Maastricht een heel mooi stadcentrum hebben. Maar ik mis er een beetje het typisch Hollandse karakter. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar Leiden. Mooie pitoreske hofjes, pleintjes, kerken, grachtjes etc.

Rotterdam heeft weliswaar een hypermoderne en hoogstaande architectuur, maar om nu te zeggen dat ik dat ook mooi vind en dat ik me er thuisvoel... Nee. Kijk ik heb niets tegen moderne bouwwerken, maar een stad moet ook een verhaal, een verleden hebben. Dit komt tot uiting in het stadhart. Ik mis dit een beetje bij Rotterdam. Amsterdam heeft ook moderne bouwwerken, maar deze zijn op een efficiente manier geplaatst en Amsterdam heeft nog steeds ziel.
People kill, people die, I just can cry...
  maandag 17 mei 2004 @ 19:54:45 #104
94541 streetsof74
No more....
pi_19201640
Maastricht noemt men vaak in een adem met Amsterdam en Utrecht. Fout! Maastricht heeft ook een beetje onterecht de naam "mooiste stad van Nederland". Nijmegen is bijvoorbeeld mooier, Den Bosch ook (zeg ik als Bredanaar!). Het is zeker sfeervol en ademt een bourgondische sfeer. Maar het is en blijft een provinciestadje waar je in een paar uur bent uitgekeken. Nee, dan Amsterdam! De enige échte grote stad van Nederland, waarin je je soms blijft verbazen over de geweldige schoonheid en romantiek. En waarin je nog in het centrum kunt verdwalen.... Bovendien spreekt uit alles een verleden, en kun je aan de verschillende bouwstijlen de ontwikkeling van de stad herleiden. En zoals het in een grote stad hoort is er ook veel verloedering, maar zelfs dat kan charme hebben.

Rotterdam is meer een schreeuwerige tentoonstelling van fraaie moderne gebouwen die het decor van graauwe eenheid moeten verbloemen.
  maandag 24 mei 2004 @ 13:52:06 #105
94541 streetsof74
No more....
pi_19361910
De moeite waard: www.inbreda.blogspot.com
pi_19362151
Jaahaa, Streetsof74, nu weten we wel dat Breda mooi is... Ik ben ook een groot Bredafan en zal binnenkort op mijn site combilozen.nl een heel groot Breda-gedeelte openen, maar om nou 10 keer te posten dat Breda mooi is, vind ik persoonlijk wat overdreven
  maandag 24 mei 2004 @ 16:03:43 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_19365413
quote:
Op maandag 24 mei 2004 13:52 schreef streetsof74 het volgende:
De moeite waard: www.inbreda.blogspot.com
Ja goed zeg, allemaal foto's van grauwe lelijkheid. .
  maandag 24 mei 2004 @ 18:56:00 #108
94541 streetsof74
No more....
pi_19370115
Sorry hoor.... Een eindje terug heb ik Nijmegen, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam ook al genoemd. En je hoort mij niet zeggen dat Breda het mooiste stadshart heeft want als je naar het bovenstaande rijtje kijkt mag Breda wat mij betreft deze steden voor laten gaan. Maar ik ben nou eenmaal erg gek op mijn stadje. Ok, I'll keep shut.

Wel een leuke site trouwens, die combilozen.nl
  maandag 24 mei 2004 @ 19:19:58 #109
27074 Dezz
The Dog
pi_19370809
quote:
Op maandag 17 mei 2004 19:54 schreef streetsof74 het volgende:
Maastricht noemt men vaak in een adem met Amsterdam en Utrecht. Fout! Maastricht heeft ook een beetje onterecht de naam "mooiste stad van Nederland". Nijmegen is bijvoorbeeld mooier, Den Bosch ook (zeg ik als Bredanaar!). Het is zeker sfeervol en ademt een bourgondische sfeer. Maar het is en blijft een provinciestadje waar je in een paar uur bent uitgekeken. Nee, dan Amsterdam! De enige échte grote stad van Nederland, waarin je je soms blijft verbazen over de geweldige schoonheid en romantiek. En waarin je nog in het centrum kunt verdwalen.... Bovendien spreekt uit alles een verleden, en kun je aan de verschillende bouwstijlen de ontwikkeling van de stad herleiden. En zoals het in een grote stad hoort is er ook veel verloedering, maar zelfs dat kan charme hebben.

Rotterdam is meer een schreeuwerige tentoonstelling van fraaie moderne gebouwen die het decor van graauwe eenheid moeten verbloemen.
Jij vind Amsterdam een grote stad??? No way....
  maandag 24 mei 2004 @ 19:43:48 #110
94541 streetsof74
No more....
pi_19371500
Voor nederlandse begrippen is Amsterdam een grote stad. En samen met Rotterdam de enige grote stad. Cijfermatig heeft Nederland 23 grote steden, naar het heet. Maar dan rekenen ze Emmen en Zoetermeer bijvoorbeeld ook tot die groep. Waar gaat het dan nog over, 60.000 inwoners of zo.
pi_19373848
quote:
Op maandag 24 mei 2004 18:56 schreef streetsof74 het volgende:
Sorry hoor.... Een eindje terug heb ik Nijmegen, Den Bosch, Utrecht, Amsterdam ook al genoemd. En je hoort mij niet zeggen dat Breda het mooiste stadshart heeft want als je naar het bovenstaande rijtje kijkt mag Breda wat mij betreft deze steden voor laten gaan. Maar ik ben nou eenmaal erg gek op mijn stadje. Ok, I'll keep shut.

Wel een leuke site trouwens, die combilozen.nl
Ik ben ook idolaat aan Breda, was ook niet bedoeld als aanval, u zijt vergeven
pi_19421984
quote:
Op woensdag 30 juli 2003 19:30 schreef DarkShine het volgende:
Heerlen
Hmm nee, ik vind Heerlen juist de lelijkste.
  woensdag 26 mei 2004 @ 15:43:54 #113
76173 bramos-elvis
FC Eindhoven 1909-2009
pi_19422222
Breda is idd mooi, maar het mooie gebied is een beetje te klein vind ik, van markt tot markt lopen is mooi en dan verder richting de boschstraat, maar dan heb je het ook wel gehad. Maastricht vind ik in dat opzicht veel mooier en grootser.

Rotterdam is echt nieuwbouw allemaal, wat ook zijn charme kan hebben, maar dan ga ik liever naar New York dan naar Rotterdam. Het stadshart van Eindhoven krijgt ook een nieuwe tint, veel centrum projecten daar, en het gaat er mooi uitzien. Vind wel dat ze iets meer moeten doen met licht, ze zijn niet voor niets de lichstad. Den Bosch belooft ook veel goeds, hoewel ik dat alleen vanuit de trein heb gezien.

Verder vind ik Amsterdam mooi, maar dat is ook mooi om de charmes die daar heersen en de verkaveling van de gebouwen. Het is ook de enige stad in Nederland waar ik zoiets heb dat ik echt in een stad zit (vergeleken met buitenlandse grote steden als Londen, parijs, new york)
Accept you're dead and start living
pi_19422261
Mijn persoonlijk top 10 mooiste steden van NL

01. Maatsricht, (alhoewel de mensen zijn zo bekakt).
02. Amsterdam
03. Nijmegen
04. Den Haag
05. Dordrecht
06. Delft
07. Haarlem
08. Arnhem
09. Den Bosch
10. Breda

P.S. Rotterdam vind ik niet lelijk, wel een heel unieke stad in NL. Ik de vind meeste Nederlandse steden te veel op elkaar lijken. Rotterdam is toch anders en geeft juist een grootstedelijk gevoel dan Amsterdam. Ze moeten wel iets doen met dat dode sfeer in de avonduren. Wie zegt dat Rotterdam alleen modern en koud is, heeft die stad of niet of nooit grondig bezocht.
pi_19423132
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2003 17:56 schreef Georges het volgende:

[..]

Interessant. Echter in Rotterdam is recentelijk de bouw van de Coolsingeltoren goedgekeurd. Die wordt ruim over de 200 meter als ik me niet vergis. Hoe rijmt zich dat met jouw verhaal?
De coolsingeltoren wordt 187m en de bouw begint waarschijnlijk eind 2004 of begin 2005.

De torens in New York (Manhattan) liggen zo op elkaar omdat iedereen daar graag in het centrum wil wonen, er was een enorme vraag in het verleden en nu nog steeds. Anders dan Rotterdam is het uitzicht voor iemand die in Manhattan een woning in een hoogbouw koopt niet zo belangrijk. Er is zoveel te doen en te zien in Manhattan dat de meeste inwoners in hun vrijetijd niet in de balkon zitten of telkens door de raam willen kijken. Ze gaan liever buiten een park op zoeken of gaan naar winkels, restaurants, sportschool, feesten, evenementen, cafes, nachtclubs en andere attracties in het centrum. Thuis is alleen om te slapen zeg maar.

Mensen in NYC hebben het te druk. Daarnaast speelt prijs ook een rol, hoe hoger en hoe mooier het uitzicht des te meer je moet betalen. Huurwoningen in NYC zijn extreem hoog en bijna onbetaalbaar zelfs voor de middenklasse, reden waarom velen een huisgenoot hebben. Er zijn honderduizenden mensen die nog steeds wachten op een woning in NYC voor hen is uitzicht of schaduw niet belangrijk zolang zij midden in de actie en de goede voorzieningen van de levendige centrum zitten. Men voorspelt al dat Manhattan een eiland van de rijken wordt, zo zijn verloederde buurten als Harlem opeens hotspots vanwege de te hoge vraag. Harlem maakt nu een grote metamorfse mee.

NCY is een stad die 24/7 leeft, Rotterdam en zelfs Amsterdam helaas niet.
pi_19423340
Dit is toch gewoon Mooi

pi_19423491
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:10 schreef Georges het volgende:

[..]

Koning van de armoede, is het niet een kwestie van met de tijd meegroeien?

Als we 500 jaar verder zijn dan zijn wolkenkrabbers misschien wel ouderwets. Moeten we altijd maar vasthouden aan grachtenpanden, hoe mooi ze ook zijn?
Het is een stuk geschiendenis, dat zeker, maar hoogbouw is teken van deze tijd.
Woh, eindelijk iemand die het snapt. Helemaal met je eens. Alles wat men nu bouwt worden als monumenten of historisch beschouwt in de verre toekomst. Het is nog de vraag of die monumentale panden van nu, nog 500 jaar mee kunnen en dan vooral door erosie, en verzakking. Uiteindelijk wordt onderhoud duur daarom worden er tegenwoordig ook veel oude panden afgebroken voor iets nieuws. Hoogbouw zijn als het ware de kathedralen van deze tijd.
pi_19423562
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:16 schreef genman het volgende:
Dit is toch gewoon Mooi

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Yeps zeker mooi, vind de Erasmusbrug toch wel een van de mooiste bruggen in de wereld. En te denken dat zelfs een groot deel van de Rotterdammers die brug niet wilden, nu zijn ze allemaal verliefd en trots op.
pi_19445274
Volgens Bramos-elvis (Breda is idd mooi, maar het mooie gebied is een beetje te klein vind ik, van markt tot markt lopen is mooi en dan verder richting de boschstraat, maar dan heb je het ook wel gehad. Maastricht vind ik in dat opzicht veel mooier en grootser)

Loop maar eens via het Coothplein de Wilhelminastraat in, dan zie je ook veel fraais. De Haagdijk heeft ook veel mooie pandjes, is alleen wat vervallen. Maastricht is best mooi en gezellig maar wel erg overgewaardeerd. Ik vind Maastricht juist provincialer dan andere oude middelgrote steden. Het beroemde Vrijthof mist intimiteit en de beslotenheid die andere steden vaak wel in hun stadshart hebben.

Overigens prachtige foto's van de Erasmusbrug en zo. Jammer dat Rotterdam pas de afgelopen jaren karakter is gaan ontwikkelen.

Life is to precious to live in a rush, taking shortcuts to tomorrow. Enjoy the moment......
  vrijdag 28 mei 2004 @ 11:49:59 #120
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_19468213
Leiden, zonder meer!

Het Rapenburg is niet voor niets de mooiste gracht van Europa!
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 15:40:03 #121
95049 kotje
krivi smo i za Titanik
pi_19641209
Rotterdam heeft natuurlijk hele mooie verborgen plekjes. Denk dan toch aan Delfshaven! Of de West-Kruiskade (als je niet al te bang bent voor hang-Marokkanen), Nieuwe Binnenweg, Mauritsweg, Eendrachtsplein, beetje die richting op. Museumpark mag ik niet vergeten, zeker 's avonds is dat mooi, tussen al die musea wandelen. Achterin de rozentuin, is een fantastisch oud Grieks-Orthodox kerkje... die kleine dingetjes, samen met de moderne architectuur maken de stad voor mij heel mooi.

Ook de Wilhelminapier is fantastisch, heerlijk grungy met die oude pakhuizen... Hotel NY is en dat terwijl er ook hele moderne gebouwen staan + de meest swingende brug van Nederland: de Erasmusbrug.

Rotterdam is een botsing van stijlen, oud en nieuw, antiek en modern, vies en schoon, zwart en wit... Het is geen speelgoedstadje en een pittoresk grachtengordeltje ontbreekt ook. Maar we hebben sfeer en geen gracht kan op tegen onze Maas.

Bovendien hebben wij een stadsstrand

[ Bericht 13% gewijzigd door kotje op 04-06-2004 15:50:53 ]
"Man is born free, yet everywhere he is in chains." - Rousseau
Shit rolls downhill.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 15:53:29 #122
95049 kotje
krivi smo i za Titanik
pi_19641594
quote:
Op zondag 16 mei 2004 14:38 schreef Syrinx_NL het volgende:
Rotterdam heeft weliswaar een hypermoderne en hoogstaande architectuur, maar om nu te zeggen dat ik dat ook mooi vind en dat ik me er thuisvoel... Nee. Kijk ik heb niets tegen moderne bouwwerken, maar een stad moet ook een verhaal, een verleden hebben. Dit komt tot uiting in het stadhart. Ik mis dit een beetje bij Rotterdam. Amsterdam heeft ook moderne bouwwerken, maar deze zijn op een efficiente manier geplaatst en Amsterdam heeft nog steeds ziel.
Het ligt er ook maar net aan hoe je het bekijkt.

Ik zie dagelijks heel veel verleden in de stad... Alles heeft zo z'n eigen verhaal. Zo wordt het Bevrijdingsfestival bij de Laurenskerk gehouden omdat het een van de weinige gebouwen is die de bombardementen heeft overleefd - dit ondanks dat het terrein véél te klein is. Delfshaven is natuurlijk heerlijk ouderwets en pittoresk, nou ja, het goeie gedeelte althans - de rest is een getto. Ook dat is historie. Op de Wilhelminapier heb je de Cruise Terminal, de plek vanwaar veel Europese migranten naar het beloofde land, de V.S. gingen. En zo nog véél meer!

Hangt van je gezichtspunt af, als je alleen grachtenpanden historie noemt, doe je zeker tekort aan de vele gebouwen die R'dam rijk is, van bijvoorbeeld de Amsterdamse School, of van de Jugendstil (Nieuwe Binnenweg, Mathenesserlaan).
"Man is born free, yet everywhere he is in chains." - Rousseau
Shit rolls downhill.
pi_19914094
quote:
Op zaterdag 9 augustus 2003 23:10 schreef Georges het volgende:
Alsof je een keuze hebt...
Moeten we alles maar stukslaan, omwille van staal, glas en beton?
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:21 schreef Stratos het volgende:
Het is nog de vraag of die monumentale panden van nu, nog 500 jaar mee kunnen en dan vooral door erosie, en verzakking.
Die panden staan er nog eens vijfhonderd jaar, dat kan ik je verzekeren. Met een ziekelijke bemoeizucht van de rijksdienst voor monumenten zal daar alles aan gedaan worden.
quote:
Uiteindelijk wordt onderhoud duur daarom worden er tegenwoordig ook veel oude panden afgebroken voor iets nieuws.
Dit is echt grote onzin. Er wordt de laatste decennia juist meer en meer aandacht besteed aan het behoud van die dingen. De oude, doorgerotte en scheefgezakte woningen van nu worden inderdaad vervangen, maar de goed behouden woningen zullen koste wat kost behouden blijven.
"I'm a reasonable man, get off my case"
  dinsdag 15 juni 2004 @ 17:17:41 #124
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_19914286
'k Denk dat het ook niet zo zwart-wit te zeggen is welk stadshart het mooiste is. De één houdt van moderne architectuur, de ander vind dat juist weer niets. 't Blijft toch altijd een mening. Je kan niet objectief een stad tot 'de mooiste' bombarderen omdat smaken nu eenmaal verschillen. Je kan wel zeggen dat de gebouwen in een bepaalde stad bijv. een architectonisch hoogstandje zijn.
Maar of dat mooi is...?
(Un)masking for the greater good.
  dinsdag 15 juni 2004 @ 22:48:45 #125
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_19923165
DELFT! Natuurlijk.

@Venkman: de Leidse hoeren vindt je op de Hooigracht, bordeel Topcat. (Heb ik gehoord...)
Master of my domain
pi_19930022
quote:
k vind Maastricht een heel mooi stadcentrum hebben. Maar ik mis er een beetje het typisch Hollandse karakter.
Kijk en dåt maakt Maastricht nu juist zo mooi...

Je moet de geschiedenis van Maastricht een beetje kennen om dat te begrijpen. Hier een stukje dat dat heel mooi samenvat:
quote:
"Schuif Maastricht tegen Parijs aan" - moet Lodewijk van Deyssel ooit hebben gezegd, en geen Parijzenaar zal 't merken.' In Delft of Edam kan zo'n uitlating wellicht worden opgevat als een belediging.

In Maastricht niet. Integendeel. Een Maastrichtenaar tref je nauwelijks pijnlijker dan door hem een typische Nederlander of - erger nog - een Hollander te noemen. Prijs je daarentegen zijn Franse joje-de-vivre of de Latijnse allure van zijn stad, dan neemt hij die complimenten glimlachend in ontvangst en vraagt wat je van hem wilt drinken. En laten we eerlijk zijn: hij heeft geen ongelijk.

Maastricht trekt nu eenmaal minder op Haarlem dan op Aken of Luik, minder op Den Haag dan op Brussel of Keulen. Waarbij moet worden aangetekend dat de liefde duidelijk meer naar het zuiden (en vanuit Maastricht gezien naar het westen) gaat dan naar het oosten. Immers, de bèste Pruus heet nog e peerd gestole! (Een spreekwoord dat dateert van lang voor 1940.)

Maastricht heeft nooit resoluut bij één land behoord, was vaak omstreden en werd lang bij internationaal compromis bestuurd. Zo'n geschiedenis laat sporen na in het stadsbeeld en in de mensen. Daar kun je lang over filosoferen; dat zullen we nu niet doen. Laten we het er maar op houden dat dit Maastricht voor menigeen zo aantrekkelijk maakt: een vleug buitenland binnen de eigen veilige grenzen.
De stad is vertrouwd en toch een beetje vreemd.
Bron

[ Bericht 72% gewijzigd door TCT_Nexus op 16-06-2004 10:28:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')