Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?
En wat is nou precies het verschil met de motoren erin?
V6, V8, 16 klepper.
Wat is het verschil?
Wat zit er in de auto's tegenwoordig. Hoe kan ik dat zien?
Wat wil je erin hebben?
quote:Die weet ik zo niet
Op maandag 28 juli 2003 09:12 schreef DrukVout het volgende:
Ik ben niet zo "in" met auto's
En 2 dingen begrijp ik gewoon nog niet echt.Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?
quote:V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cilinders. Wij hebben tegenwoordig standaard alleen m een 4 cilinder, maar dat staat er niet op. Deze is niet in V vorm, maar bij dit motortype staan de cilinders naast elkaar.
En wat is nou precies het verschil met de motoren erin?
V6, V8, 16 klepper.
Wat is het verschil?
Wat zit er in de auto's tegenwoordig. Hoe kan ik dat zien?
Wat wil je erin hebben?
V6 betekend dus 6 cilinders. V8 betekend 8 cilinders.
Daarnaasts staat de V voor de vorm waarin ze staan. Je kunt een motor met zes cilinders naast elkaar hebben. (een zes-in-lijn) of een V6, dan staan de cilinders schuin tegenover elkaar in een V vorm.
Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.
Een vier-in-lijn motor. (standaard in de meeste auto's) :
Een V6 motor:
Deze motoren hebben inlaat en uitlaatkleppen. 2 of 4 kleppen per cylinder. (1 of 2 om benzine erin te laten, en 1 of 2 om het residu er weer uit te laten)
Vandaar de V [achter het getal. 16V, of 8V. ook 20V bestaat.
De v staat hier voor valves, in het nederlands dus kleppen.
over het algemeen zijn de 16kleppers (16v) motoren wat zuiniger dan de 8 kleppers (8v) .
De motoren hebben uiteraard een inhoud. De maximale inhoud van een motor staat vaak achterop de auto. je hoort wel eens van een "1.4", een "1.6" of "2.0", (spreek de punt ook uit!). Dit is hetzelfde als wanneer we praten over een "veertienhonderd", een "zestienhonderd" of een "twee liter". De inhoud wordt gemeten in de maat cc. (cubike centimeter)
Hoe groter de motorinhoud, hoe meer de auto kan (en mag) trekken. Ook is een grotere motorinhoud beter voor je snelheid
Hoe kun je het zien? tja, meestal staat het achterop de auto.
Soms zelfs in het kentekenbewijs. Anders kun je altijd de dealer vragen die hoort het te weten.
Als je zelf wilt weten wat er te krijgen is voor je auto kun je het best op carbase van autoweek kijken. De link daarnaar toe kun je vinden via het sticky topic van PTA.
[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 28-07-2003 09:45]
bv bmw heeft wel 6 cilindermotoren, maar in lijn, dus geen v6.
Mijn ouders hebben een Renault Scenic uit 2002.
2.0 automaat.
Zit daar dan een V4 in? Dus 4 cilinders.
En dan 8 kleppen?
Vriend van me heeft een Opel Vectra 2.5 V6, schakel.
6 cilinders. 12 Kleppen??
Duidelijk genoeg zo?
[Dit bericht is gewijzigd door astra op 28-07-2003 09:35]
quote:Je verhaal is niet helemaal compleet: V6 is zes cylinders die in V-vorm staan opgesteld (2 rijtjes van 3, beetje schuin tegenover elkaar).
Op maandag 28 juli 2003 09:18 schreef Tjabbo het volgende:[..]
Die weet ik zo niet
[..]V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cilinders. Wij hebben tegenwoordig standaard alleen maar V4, dus een 4 cilinder, maar dat staat er niet op.
V6 betekend dus 6 cilinders. V8 betekend 8 cilinders.
Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.
quote:4 rijen van 3 dan?
Op maandag 28 juli 2003 09:38 schreef sop het volgende:
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
quote:Thnx. edited/.
Op maandag 28 juli 2003 09:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Je verhaal is niet helemaal compleet: V6 is zes cylinders die in V-vorm staan opgesteld (2 rijtjes van 3, beetje schuin tegenover elkaar).
Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.
quote:ik gok dat ze bedoelen dat je de koppeling ver in moet trappen wil je kunnen schakelen. Bij de ene auto moet je het pedaal wat verder intrappen dan bij de andere...
Op maandag 28 juli 2003 09:12 schreef DrukVout het volgende:
...Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?
...
De V vorm is duidelijk te zien.
En dit is een 6 in lijn motor.
(is een binnenboordmotor van een schip, maar het plaatje is duidelijk)
quote:Volgens mij is het net andersom
Op maandag 28 juli 2003 09:42 schreef Dropslurf het volgende:[..]
ik gok dat ze bedoelen dat je de koppeling ver in moet trappen wil je kunnen schakelen. Bij de ene auto moet je het pedaal wat verder intrappen dan bij de andere...
anders zou ik het ook niet weten
quote:Dat wel.
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
quote:Herstel. Het is geen W vorm.
Op maandag 28 juli 2003 09:38 schreef sop het volgende:
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
quote:Duh
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
quote:Boxer motor (zonder de t). Hierbij staan de cylinders in een ring opgesteld.
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal
quote:kan ook
Op maandag 28 juli 2003 09:49 schreef Iluvatar het volgende:[..]
Volgens mij is het net andersom
als je koppelingpedaal verder staat, dan staat ie hoger
dan duurt het het langer voor de koppelingsplaten lochen en er geschakeld kan worden... lage koppling is dan snel schakelen, snel koppelen en vaart maken
quote:Een ring?? Dacht het niet. het betekend dat de cilinders een blokhoek hebben van 180 graden, oftewel dus recht tegen over elkaar liggen, een krukas in de vorm van een ring is wat lastig te maken zeg maar...
Op maandag 28 juli 2003 10:11 schreef NT-T.BartMan het volgende:[..]
Boxer motor (zonder de t). Hierbij staan de cylinders in een ring opgesteld.
quote:Zoiets?
Op maandag 28 juli 2003 10:59 schreef astra het volgende:[..]
Een ring?? Dacht het niet. het betekend dat de cilinders een blokhoek hebben van 180 graden, oftewel dus recht tegen over elkaar liggen, een krukas in de vorm van een ring is wat lastig te maken zeg maar...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |