abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12060915
Ik ben niet zo "in" met auto's
En 2 dingen begrijp ik gewoon nog niet echt.

Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?

En wat is nou precies het verschil met de motoren erin?
V6, V8, 16 klepper.
Wat is het verschil?
Wat zit er in de auto's tegenwoordig. Hoe kan ik dat zien?
Wat wil je erin hebben?

pi_12060928
5 vragen
pi_12060957
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:13 schreef Stoned het volgende:
5 vragen
En 1 offtopic post.
  maandag 28 juli 2003 @ 09:18:57 #4
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_12060986
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:12 schreef DrukVout het volgende:
Ik ben niet zo "in" met auto's
En 2 dingen begrijp ik gewoon nog niet echt.

Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?


Die weet ik zo niet
quote:
En wat is nou precies het verschil met de motoren erin?
V6, V8, 16 klepper.
Wat is het verschil?
Wat zit er in de auto's tegenwoordig. Hoe kan ik dat zien?
Wat wil je erin hebben?
V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cilinders. Wij hebben tegenwoordig standaard alleen m een 4 cilinder, maar dat staat er niet op. Deze is niet in V vorm, maar bij dit motortype staan de cilinders naast elkaar.

V6 betekend dus 6 cilinders. V8 betekend 8 cilinders.
Daarnaasts staat de V voor de vorm waarin ze staan. Je kunt een motor met zes cilinders naast elkaar hebben. (een zes-in-lijn) of een V6, dan staan de cilinders schuin tegenover elkaar in een V vorm.

Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.

Een vier-in-lijn motor. (standaard in de meeste auto's) :

Een V6 motor:

Deze motoren hebben inlaat en uitlaatkleppen. 2 of 4 kleppen per cylinder. (1 of 2 om benzine erin te laten, en 1 of 2 om het residu er weer uit te laten)
Vandaar de V [achter het getal. 16V, of 8V. ook 20V bestaat.
De v staat hier voor valves, in het nederlands dus kleppen.

over het algemeen zijn de 16kleppers (16v) motoren wat zuiniger dan de 8 kleppers (8v) .

De motoren hebben uiteraard een inhoud. De maximale inhoud van een motor staat vaak achterop de auto. je hoort wel eens van een "1.4", een "1.6" of "2.0", (spreek de punt ook uit!). Dit is hetzelfde als wanneer we praten over een "veertienhonderd", een "zestienhonderd" of een "twee liter". De inhoud wordt gemeten in de maat cc. (cubike centimeter)

Hoe groter de motorinhoud, hoe meer de auto kan (en mag) trekken. Ook is een grotere motorinhoud beter voor je snelheid

Hoe kun je het zien? tja, meestal staat het achterop de auto.
Soms zelfs in het kentekenbewijs. Anders kun je altijd de dealer vragen die hoort het te weten.

Als je zelf wilt weten wat er te krijgen is voor je auto kun je het best op carbase van autoweek kijken. De link daarnaar toe kun je vinden via het sticky topic van PTA.

[Dit bericht is gewijzigd door Tjabbo op 28-07-2003 09:45]

  maandag 28 juli 2003 @ 09:31:22 #5
12395 mistraldk
Sailing's the game!!!
pi_12061131
V4 oid betekend niet alleen 4 cilinders, maar ook de hoek waarin ze staan = een v opstelling.

bv bmw heeft wel 6 cilindermotoren, maar in lijn, dus geen v6.

"Spuug niet onder de tafel...daar zou je dronken vriend kunnen liggen"
pi_12061136
OK dus als ik het begrijp he.

Mijn ouders hebben een Renault Scenic uit 2002.
2.0 automaat.
Zit daar dan een V4 in? Dus 4 cilinders.
En dan 8 kleppen?

Vriend van me heeft een Opel Vectra 2.5 V6, schakel.
6 cilinders. 12 Kleppen??

  maandag 28 juli 2003 @ 09:33:50 #7
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_12061164
2.0 het kan een V4 zijn maar zoals hierboven al gemeld, dat heoft geen V opstelling te zijn, de cilinders kunnen ook in één lijn staan. het kan zijn dat deze 8 kleppen heeft, maar het zouden er ook 16 kunnen zijn, iets dat je dat je alleen kan vinden bij de technische gegevens, zelfde geldt ook voor die V6 van die vriend van je, dat is dus een motor in V opstelling, en toevallig weet ik, de Vectra 2.5 V6 is een 24-klepper...

Duidelijk genoeg zo?

[Dit bericht is gewijzigd door astra op 28-07-2003 09:35]

Astra is papa! van Lars
pi_12061183
Heeft iemand daar misschien wat duidelijke plaatjes van? Hoe kan ik dat bijvoorbeeld onder de motorkap zien?
  maandag 28 juli 2003 @ 09:36:34 #9
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_12061193
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:18 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

Die weet ik zo niet
[..]

V6, V8, alles waarbij de V voor het getal aankomt betekent dat het getal staat voor het aantal cilinders. Wij hebben tegenwoordig standaard alleen maar V4, dus een 4 cilinder, maar dat staat er niet op.

V6 betekend dus 6 cilinders. V8 betekend 8 cilinders.


Je verhaal is niet helemaal compleet: V6 is zes cylinders die in V-vorm staan opgesteld (2 rijtjes van 3, beetje schuin tegenover elkaar).

Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.

pi_12061220
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
pi_12061249
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:38 schreef sop het volgende:
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
4 rijen van 3 dan?
  maandag 28 juli 2003 @ 09:41:57 #12
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_12061271
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:36 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Je verhaal is niet helemaal compleet: V6 is zes cylinders die in V-vorm staan opgesteld (2 rijtjes van 3, beetje schuin tegenover elkaar).

Zonder de V aanduiding (voor het getal) staat de cylinders in een rijtje achter elkaar opgesteld.


Thnx. edited/.
pi_12061278
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:12 schreef DrukVout het volgende:
...

Bij de aankoop van mijn vriendin der eerste autotje werd er gezegt dat hij een lage koppeling heeft.
Wat bedoelen ze hiermee?
...


ik gok dat ze bedoelen dat je de koppeling ver in moet trappen wil je kunnen schakelen. Bij de ene auto moet je het pedaal wat verder intrappen dan bij de andere...
anders zou ik het ook niet weten
pi_12061335
een V6 van audi

De V vorm is duidelijk te zien.


En dit is een 6 in lijn motor.

(is een binnenboordmotor van een schip, maar het plaatje is duidelijk)

pi_12061407
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:42 schreef Dropslurf het volgende:

[..]

ik gok dat ze bedoelen dat je de koppeling ver in moet trappen wil je kunnen schakelen. Bij de ene auto moet je het pedaal wat verder intrappen dan bij de andere...
anders zou ik het ook niet weten


Volgens mij is het net andersom als je koppelingpedaal verder staat, dan staat ie hoger
dan duurt het het langer voor de koppelingsplaten lochen en er geschakeld kan worden... lage koppling is dan snel schakelen, snel koppelen en vaart maken
life is short, play hard
pi_12061470
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
pi_12061522
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
Dat wel.
Maar ik rijd de meeste auto's er toch wel uit. Maar dat komt mede door de kickdown. Daar zit een aardig potje power in.
pi_12061543
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:38 schreef sop het volgende:
Volkswagen heeft bijvoorbeeld ook een W12, die staan in een W vorm opgesteld
Herstel. Het is geen W vorm.
Het zijn twee gekoppelde V6 motoren. 2 x V = W dus
pi_12061556
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal. BTW een 2.0 motor betekend niet dat je automatisch harder kan rijden aangezien de Seat Leon Cupra met een 1.8 Turbo motor geleverd wordt heeft deze veel meer PK's dan een 2.0
Duh maar met een 2.0 Turbo motor ga je wel weer harder. Geen appels met peren vergelijken!
  maandag 28 juli 2003 @ 10:11:27 #20
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_12061790
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:52 schreef Ultralaser het volgende:
en dan heb je ook nog een boxster motor das weer een ander verhaal
Boxer motor (zonder de t). Hierbij staan de cylinders in een ring opgesteld.
pi_12061855
quote:
Op maandag 28 juli 2003 09:49 schreef Iluvatar het volgende:

[..]

Volgens mij is het net andersom als je koppelingpedaal verder staat, dan staat ie hoger
dan duurt het het langer voor de koppelingsplaten lochen en er geschakeld kan worden... lage koppling is dan snel schakelen, snel koppelen en vaart maken


kan ook
  maandag 28 juli 2003 @ 10:59:00 #23
8389 astra
...met peugeot 307SW!
pi_12062701
quote:
Op maandag 28 juli 2003 10:11 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

Boxer motor (zonder de t). Hierbij staan de cylinders in een ring opgesteld.


Een ring?? Dacht het niet. het betekend dat de cilinders een blokhoek hebben van 180 graden, oftewel dus recht tegen over elkaar liggen, een krukas in de vorm van een ring is wat lastig te maken zeg maar...
Astra is papa! van Lars
pi_12063577
quote:
Op maandag 28 juli 2003 10:59 schreef astra het volgende:

[..]

Een ring?? Dacht het niet. het betekend dat de cilinders een blokhoek hebben van 180 graden, oftewel dus recht tegen over elkaar liggen, een krukas in de vorm van een ring is wat lastig te maken zeg maar...


Zoiets?
pi_12063749
Een V4 motor wordt trouwens niet (meer?) in auto's gebruikt, want deze is niet erg stabiel: hij veroorzaakt trillingen door de opstelling van maar 4 cilinders in V-vorm
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')