De reden dat ik er (heel) graag heenwil is dat ik altijd al bijzonder veel interesse heb gehad in de Egyptische geschiedenis, en met die cruise komen we o.a. langs bij de "Vallei der Koningen", "De Tempel van Horus" en "Kolossen van Memnon" e.d.
Inmiddels zijn we al bij de GG&GD langsgeweest voor de DTP en Hepatitis A inentingen.
Nou weet ik wel dat je Egypte niet kunt vergelijken met Nederland, maar buiten de leuke berichten over prachtige monumenten e.d. zijn er ook veel (spook?)verhalen over criminaliteit, hygiëne en enge ziektes enzo.
Zijn er FOK!-kers die ook in zuid-Egypte bij Luxor, Aswan en Edfu zijn geweest en daarover kunnen/willen vertellen?
De een zegt dat de Egyptenaren bijzonder aardig zijn. De ander zegt dat "de glimlach zo vals is als maar kan".
En voldeden de historische toeristische attracties aan de verwachting?
Als ik half september terugkom zal ik hier vertellen hoe het mij zelf bevallen is.
Dank.
Ik vond het geweldig! ik was ook al heel geinteresseerd in de oude Egyptenaren en hetgeen je te zien krijgt is echt geweldig mooi! De monumenten zijn geweldig, maar ik heb ook intens genoten van het prachtige landschap dat aan onze ogen voorbijtrok terwijl we met de boot de Nijl optrokken. Ik denk dat je dit wel weet, maar bij onze groep waren mensen die teleurgesteld waren, dus bij deze: je zult geen pyramiden zien! de pyramides zijn niet in die omstreken gebouwd, wel schitterende tempels. De Vallei der Koningen is ook heel mooi en indrukwekkend: bezoek de tombe Toetmoses III, deze ligt wat verderaf maar is erg mooi.
Ik vond de Egyptenaren fijne mensen, vriendelijk, gastvrij en we hebben enrgens last vna gehad. Tja, ik ken ook verhalen van mensen die wel last hebben gehad; misschien toch een beetje de eigen instelling en hoe je met de mensen daar omgaat. Neem balpennen mee; een leuk kleinigheidje om weg te geven en kinderen en volwassen zijn er dol op
foto's heb ik nog niet, iig niet digitaal. Ik hoop van een reisgenoot nog wat te krijgen, maar hij is moeilijk te pakken te krijgen. En aangezien ik geen werkende scanner heb, kan ik ook niets inscannen.
iig vond ik het een geweldige vakantie en zeker een aanrader!
Ow ja, je vroeg ook naar hygiene. nou ja, net als in ieder ander land behalve Nederland, moet je natuurlijk geen water uit de kraan gebruiken, maar uit de fles. Ik heb het voor de zekerheid ook gedaan met tandenpoetsen bijvoorbeeld. Fruit schillen, broodjes eten en alles wat gekookt en gebakken is kan geen kwaad. Neem ORS mee, want ziek worden kan natuurlijk altijd gebeuren...maar niet erger dan ergens anders hoor!
Van criminaliteit hebben we niets gemerkt: sterker nog, toen een reisgenoot zijn tas met hele dure digitale camera en lenzen en geheugen en weet ik wat ergens vergat, kwamen ze die brengen!
Het is echt een schitterende reis geweest, heel erg veel gezien en gedaan. Zo'n beetje alle toeristische plekken hebben we daar wel gezien aangevuld met wat bouwkundige excursies die een link hadden met mijn studie (uitvoeringstechniek by the way).
De Vallei der Koningen is absoluut de moeite waard en als je er bent zorg dan dat je enkele graven van binnen gaat bekijken, heel erg indrukwekkend was dat moet ik zeggen. Ook de tempel van Edfu en Karnak zijn erg indrukwekkend al lijken sommige van deze tempels soms voor 'gewone' zielen zoals ondergetekende erg veel op elkaar.
Nog iets wat misschien wel de moeite waard is om te bekijken als in je in Aswan bent is om een Nubisch dorpje te bezoeken. Zoals je wellicht wel weet zijn de Nubiers de oorspronkelijke bewoners en in de buurt van Aswan zijn nog enkele van deze dorpjes en kun je zien hoe die mensen tegenwoordig nog leven. Abu Simbel is ook iets wat je absoluut gezien moet hebben, vooral als je bedenkt hoe die beide tempels zijn verplaatst en weer opnieuw zijn opgebouwd. In Aswan is ook de Koptische kathedraal een aanrader om daar eens binnen te kijken, de kerk is niet af maar met de lichtinval etc. is het heel apart om er eens een kijkje te nemen.
Over het algemeen betreft kan ik me erbij aansluiten dat je met eten vooral moet opletten dat het vlees goed doorbakken is, dat je geen ongewassen fruit eet en liefst fruit zelf schillen. Een handige tip om misschien mee te nemen is desinfect, een goedje wat je op je handen smeert als je gaat eten of terug komt van het toilet. Dat spulletje is bij elke drogisterij wel verkrijgbaar.
Wat de mensen betreft, ik kan daar niet helemaal een duidelijk beeld over geven. Over het algemeen zijn de mensen heel erg vriendelijk en zijn ze erg behulpzaam. Iemand een fooi geven als iemand iets voor je doet is er normaal maar na een paar dagen wen je daar wel aan. Wij waren echter tijdens de Golfoorlog in Egypte en dan maak je toch mee dat er soms wat mensen negatief op westerlingen reageren al is dat absoluut een hele kleine minderheid. Veel mensen zijn direct of indirect afhankelijk van het toerisme en dat merk je in plaatsen als Luxor en Aswan sterk. Er is in al deze plaatsen wel een bazar waar je wat prullaria voorhet thuisfront kunt kopen, onderhandelen over de prijs is daarbij een must.
Voor foto's en het reisverslag kun je misschien op de site kijken van de studievereniging die de studiereis heeft georganiseerd.
www.support.bwk.tue.nl/studiereis2003
Veel succes ermee en veel plezier in Egypte gewenst alvast........
Ik ben wel twee dagen ziek geweest. Waarschijnlijk door groenten die gewassen was met leidingwater. Pas dus goed op met voedsel!
De mensen die ik tegen gekomen ben waren allen vriendelijk. Is op zich ook wel logisch. De veruit grootste inkomstenbron van Egypte is het toerisme. Er is dus alles aan gelegen om het jouw naar de zin te maken.
Veilig zul je je vast ook wel voelen, want letterlijk op iedere hoek van de straat staat iemand van de Toerist Police. En als iemand wat probeert te jatten wordt bij wijze van spreken z'n handjes eraf gehakt.
quote:De Nijl is een rustige rivier en de boot is echt groot! Bij ons in het gezelschap zat een man die ook altijd zeeziek wordt, en ziek in een vliegtuig enzo, en die heeft op deze boot helemaal geen last gehad! Ik denk dus dt je daar echt niet bang voor hoeft te zijn
Op maandag 28 juli 2003 08:10 schreef YPPY het volgende:
Een iets andere vraag. Ik wil namelijk heel graag nog naar Egypte en dan is een cruise toch wel het meest handige. Werden jullie zeeziek van de boot? Of andere passagiers? Mijn maag is namelijk niet zo stevig wat dit betreft en ik durf niet, omdat ik bang ben dat ik de hele reis ziek ben.
quote:allebei nogal variabel. Je kunt 4 dagen op de boot, wij hebben er een week op gezeten. je kunt een combireis maken met Cairo en de Rode Zee. Je kunt 2 tot 5 sterren reizen...dus een duidelijk antwoord is niet echt mogelijk...
Op maandag 28 juli 2003 08:14 schreef Jarno het volgende:
En, wat hebben jullie betaald en hoe lang is het in totaal?
quote:Die zitten meer richting Cairo enzo...
Op vrijdag 25 juli 2003 15:29 schreef miss_sly het volgende:
...
Ik denk dat je dit wel weet, maar bij onze groep waren mensen die teleurgesteld waren, dus bij deze: je zult geen pyramiden zien! de pyramides zijn niet in die omstreken gebouwd,
quote:Ik wil per sé het graf van Tutanchamon bezoeken
...
wel schitterende tempels. De Vallei der Koningen is ook heel mooi en indrukwekkend: bezoek de tombe Toetmoses III, deze ligt wat verderaf maar is erg mooi.
quote:BALPENNEN???
Ik vond de Egyptenaren fijne mensen, vriendelijk, gastvrij en we hebben enrgens last vna gehad. Tja, ik ken ook verhalen van mensen die wel last hebben gehad; misschien toch een beetje de eigen instelling en hoe je met de mensen daar omgaat. Neem balpennen mee; een leuk kleinigheidje om weg te geven en kinderen en volwassen zijn er dol op
quote:Mooi.
foto's heb ik nog niet, iig niet digitaal. Ik hoop van een reisgenoot nog wat te krijgen, maar hij is moeilijk te pakken te krijgen. En aangezien ik geen werkende scanner heb, kan ik ook niets inscannen.iig vond ik het een geweldige vakantie en zeker een aanrader!
quote:Thanks.
Ow ja, je vroeg ook naar hygiene. nou ja, net als in ieder ander land behalve Nederland, moet je natuurlijk geen water uit de kraan gebruiken, maar uit de fles. Ik heb het voor de zekerheid ook gedaan met tandenpoetsen bijvoorbeeld. Fruit schillen, broodjes eten en alles wat gekookt en gebakken is kan geen kwaad. Neem ORS mee, want ziek worden kan natuurlijk altijd gebeuren...maar niet erger dan ergens anders hoor!Van criminaliteit hebben we niets gemerkt: sterker nog, toen een reisgenoot zijn tas met hele dure digitale camera en lenzen en geheugen en weet ik wat ergens vergat, kwamen ze die brengen!
quote:Ook jij dank voor je uitgebreide antwoord.
Op zondag 27 juli 2003 20:36 schreef yoghurtmuil het volgende:
Ik ben dus in maart/april van dit jaar in Egypte op studereis geweest, eerst vijf dagen Cairo, dan met de trein naar Aswan om daar vier dagen te blijven. Vervolgens met de bus weer terug naar Luxor voor een dag of vier om vervolgens met de nachttrein weer terug te gaan naar Cairo.Het is echt een schitterende reis geweest, heel erg veel gezien en gedaan. Zo'n beetje alle toeristische plekken hebben we daar wel gezien aangevuld met wat bouwkundige excursies die een link hadden met mijn studie (uitvoeringstechniek by the way).
De Vallei der Koningen is absoluut de moeite waard en als je er bent zorg dan dat je enkele graven van binnen gaat bekijken, heel erg indrukwekkend was dat moet ik zeggen. Ook de tempel van Edfu en Karnak zijn erg indrukwekkend al lijken sommige van deze tempels soms voor 'gewone' zielen zoals ondergetekende erg veel op elkaar.
Nog iets wat misschien wel de moeite waard is om te bekijken als in je in Aswan bent is om een Nubisch dorpje te bezoeken. Zoals je wellicht wel weet zijn de Nubiers de oorspronkelijke bewoners en in de buurt van Aswan zijn nog enkele van deze dorpjes en kun je zien hoe die mensen tegenwoordig nog leven. Abu Simbel is ook iets wat je absoluut gezien moet hebben, vooral als je bedenkt hoe die beide tempels zijn verplaatst en weer opnieuw zijn opgebouwd. In Aswan is ook de Koptische kathedraal een aanrader om daar eens binnen te kijken, de kerk is niet af maar met de lichtinval etc. is het heel apart om er eens een kijkje te nemen.
Over het algemeen betreft kan ik me erbij aansluiten dat je met eten vooral moet opletten dat het vlees goed doorbakken is, dat je geen ongewassen fruit eet en liefst fruit zelf schillen. Een handige tip om misschien mee te nemen is desinfect, een goedje wat je op je handen smeert als je gaat eten of terug komt van het toilet. Dat spulletje is bij elke drogisterij wel verkrijgbaar.
Wat de mensen betreft, ik kan daar niet helemaal een duidelijk beeld over geven. Over het algemeen zijn de mensen heel erg vriendelijk en zijn ze erg behulpzaam. Iemand een fooi geven als iemand iets voor je doet is er normaal maar na een paar dagen wen je daar wel aan. Wij waren echter tijdens de Golfoorlog in Egypte en dan maak je toch mee dat er soms wat mensen negatief op westerlingen reageren al is dat absoluut een hele kleine minderheid. Veel mensen zijn direct of indirect afhankelijk van het toerisme en dat merk je in plaatsen als Luxor en Aswan sterk. Er is in al deze plaatsen wel een bazar waar je wat prullaria voorhet thuisfront kunt kopen, onderhandelen over de prijs is daarbij een must.
Voor foto's en het reisverslag kun je misschien op de site kijken van de studievereniging die de studiereis heeft georganiseerd.
www.support.bwk.tue.nl/studiereis2003
Veel succes ermee en veel plezier in Egypte gewenst alvast........
quote:Die "tourist-police" is er dus vooral om de touristen te beveiligen tegen de lokalen?
Op maandag 28 juli 2003 00:55 schreef Z.v.C het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden een Nijl-cruise gemaakt en was me prima bevallen. Vooral omdat alle tempels aan de Nijl liggen. De Vallei der Koningen bij Luxor is supergaaf.Ik ben wel twee dagen ziek geweest. Waarschijnlijk door groenten die gewassen was met leidingwater. Pas dus goed op met voedsel!
De mensen die ik tegen gekomen ben waren allen vriendelijk. Is op zich ook wel logisch. De veruit grootste inkomstenbron van Egypte is het toerisme. Er is dus alles aan gelegen om het jouw naar de zin te maken.
Veilig zul je je vast ook wel voelen, want letterlijk op iedere hoek van de straat staat iemand van de Toerist Police. En als iemand wat probeert te jatten wordt bij wijze van spreken z'n handjes eraf gehakt.
quote:12 dagen voor bijna 900 euro de man. Alles vijf (Egyptische) sterren.
Op maandag 28 juli 2003 08:14 schreef Jarno het volgende:
En, wat hebben jullie betaald en hoe lang is het in totaal?
quote:Die tourist-police is volgens mij nog van iets van 1997. Er is toentertijd een aanslag geweest in de Vallei der Koningen waar 58 doden bij zijn gevallen. Na die aanslag lag de hele economie van Egypte op z'n gat omdat er geen toerist meer kwam. Sindsdien staat er op elke hoek van de straat iemand van de tourist-police. Tegenwoordig is de tourist-police volgens mij meer werkverschaffing dan dat ze echt nodig zijn. Ik heb mij toentertijd in ieder geval geenszins bedreigd gevoeld door de lokale bevolking. In tegendeel zelfs.
Op vrijdag 1 augustus 2003 16:19 schreef Sjaakman het volgende:[..]
Die "tourist-police" is er dus vooral om de touristen te beveiligen tegen de lokalen?
quote:Ik heb 8 jaar geleden een rondreis gemaakt door Egypte.
Op vrijdag 1 augustus 2003 18:09 schreef Z.v.C het volgende:[..]
Die tourist-police is volgens mij nog van iets van 1997. Er is toentertijd een aanslag geweest in de Vallei der Koningen waar 58 doden bij zijn gevallen. Na die aanslag lag de hele economie van Egypte op z'n gat omdat er geen toerist meer kwam. Sindsdien staat er op elke hoek van de straat iemand van de tourist-police. Tegenwoordig is de tourist-police volgens mij meer werkverschaffing dan dat ze echt nodig zijn. Ik heb mij toentertijd in ieder geval geenszins bedreigd gevoeld door de lokale bevolking. In tegendeel zelfs.
Ik heb me toch wel meerdere keren bedreigd gevoeld. Die militaire colonnes moeten natuurlijk wel een veilig gevoel geven, maar ze zijn er natuurlijk niet voor niets.
Ook voelde ik me niet echt oke in de Koptische wijk in Cairo. Die hebben we ook maar snel weer verlaten.
Verder werden we ook veel lastig gevallen door mannen die mijn vader aanboden mij te ruilen voor kamelen. In het begin was dit vaak nog een grapje, maar hoe zuidelijker je gaat hoe serieuzer het er aan toe gaat.
Ook niet altijd al te vriendelijk. De mannen daar wilden echt niets liever dan een westerse vrouw aan de haak slaan.
Ik geloof dat dit wel minder erg is geworden de laatste jaren. Ik zie nu wel vaker plaatjes van vrouwen die daar op vakantie zijn en gewoon aantrekken wat ze hier aan zouden doen, rokjes en truitjes enz. Dat werd acht jaar geleden echt afgeraden en heb ik ook niet gedaan.
Ik was trouwens pas 12 jaar toen, misschien vonden ze dat de ideale leeftijd om iemand uit te huwelijken.
Verder wel een prima vakantie gehad hoor! De meest prachtige dingen gezien natuurlijk. Wat ik echt een bijzondere ervaring vond was de ezeltocht die we hebben gemaakt naar de vallei der koningen. Alle toeristen kwamen er met de bus en onze groep kwam door de bergen op onze ezeltjes
Iemand had het ook over dat het leuk is om een Nubisch dorpje te bezoeken. Wij hebben dat toen ook gedaan en dat was inderdaad echt super. Die mensen hadden hielden toen een groot feest en 's avonds sliepen we onder de sterren op het dek van een bootje.
Toentertijd na de aanslag in Luxor en de aanslag op een toeristenbus voor het Egyptisch museum in Cairo, heeft de Egyptische regering een grote razzia gehouden onder de fundamentalisten. Zijn dacht ik ook velen levenslang opgesloten.
Cairo ben ik ook een paar dagen geweest, was trouwens ook gaaf. Lekker een chaotisch zooitje. De piramides aan de rand van de stad gezien en het Egyptisch museum bezocht. Zeker een aanrader.
Wat betreft kledingvoorschriften voor vrouwen kun je in de toeristische plaatsen gewoon aantrekken wat je wil. Daarbuiten moet je je als vrouw gewoon aanpassen. Doe je dat niet, dan zal je waarschijnlijk alleen met de nek aan worden gekeken.
Tja, ze geilen daar behoorlijk op westerse vrouwen, maar dat doe ik ook en ik ben toch echt een hele lieve jongen.
Ik heb werkelijk waar prachtige tempels gezien en ben ook in de "vallei der koningen" geweest waar ik o.a. de tombe van Tutanchamon heb bezocht.
Prachtig!
Die schuit over de Nijl was ook zwaar OK. Zwembad op het bovendek enzo. Helemaal TOP!
Er was maar één minpunt, en dat is dan ook meteen een kolossaal minpunt. Die verkopers daar.
Ik begon op een gegeven moment echt te verlangen naar zo'n Nederlandse winkel waar je na een half uur zoeken nog steeds niemand hebt gevonden die je even kan helpen.
Je kan daar echt nergens lopen zonder dat er een verkoper zo ongeveer op je tenen gaat staan om je iets aan te smeren.
Het lijkt niet aardig, maar die straatverkopers moet je gewoon echt kei-hard negeren. Anders kost het je de de hele middag om door een straatje van 100 meter te lopen.
Ik heb zat winkeltjes gezien met dingen waarvan ik dacht, goh, leuk, effe kijken. Maar daar ben ik snel van genezen. Er staan meteen twee man op je lip die willen weten uit welk land je komt en dan vervolgens 100 keer "kroifff" roepen en meteen hele winkelrekken leeghalen en voor je neus houden omdat jij dat ook geweldig moet vinden en er veel te veel voor moet betalen.
Wijs ook niet iets aan in een winkel naar je reisgenoot ofzo, want ze pakken het uit het rek (want je wees ernaar, dus wil je het kopen) en achtervolgen je er de hele winkel mee door, terwijl jij het alleen geinig vond om naar te kijken. Echt, daar werd ik helemaal gestoord van.
Afgezien van dat is de reis absoluut geslaagd.
Misschien plaats ik hier nog wel effe een paar pics ofzo. Ik heb vier rolletjes volgeschoten en zo'n 100 digicam-foto's gemaakt
quote:
Op dinsdag 23 september 2003 17:15 schreef Sjaakman het volgende:Er was maar één minpunt, en dat is dan ook meteen een kolossaal minpunt. Die verkopers daar.
Ik begon op een gegeven moment echt te verlangen naar zo'n Nederlandse winkel waar je na een half uur zoeken nog steeds niemand hebt gevonden die je even kan helpen.
Je kan daar echt nergens lopen zonder dat er een verkoper zo ongeveer op je tenen gaat staan om je iets aan te smeren.
Het lijkt niet aardig, maar die straatverkopers moet je gewoon echt kei-hard negeren. Anders kost het je de de hele middag om door een straatje van 100 meter te lopen.Ik heb zat winkeltjes gezien met dingen waarvan ik dacht, goh, leuk, effe kijken. Maar daar ben ik snel van genezen. Er staan meteen twee man op je lip die willen weten uit welk land je komt en dan vervolgens 100 keer "kroifff" roepen en meteen hele winkelrekken leeghalen en voor je neus houden omdat jij dat ook geweldig moet vinden en er veel te veel voor moet betalen.
Wijs ook niet iets aan in een winkel naar je reisgenoot ofzo, want ze pakken het uit het rek (want je wees ernaar, dus wil je het kopen) en achtervolgen je er de hele winkel mee door, terwijl jij het alleen geinig vond om naar te kijken. Echt, daar werd ik helemaal gestoord van.
Altijd zeggen dat je uit Suriname komt of ander onbekend oord. Of gewoon een keer heel duidelijk zeggen dat je dat niet wil, helpt soms ook en je hoeft niet eens grof te zijn.
quote:Deden we op een gegeven moment ook maar. Zo kwam ik bijvoorbeeld uit IJsland, Japan en Ecuador. Veel hielp het niet. Het enige voordeel was dat ze geen voetbalnamen gingen roepen.
Op dinsdag 23 september 2003 17:47 schreef Kimmie het volgende:[..]
Altijd zeggen dat je uit Suriname komt of ander onbekend oord. Of gewoon een keer heel duidelijk zeggen dat je dat niet wil, helpt soms ook en je hoeft niet eens grof te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |