Hoe zit dat met een 3-wekelijkse ploegendienst (30 uur per week), waar je altijd doordeweeks en 1 of 2 weekenden moet werken en altijd 'sochtends of 's middags, of 's avonds (maar niet 's nachts)? Word je volgens de ARBOwet gewoon normaal betaald, in verhouding tot een 40-urige werkweek, of heb je recht op een extra beloning voor de avond- en weekenduren?
Als het een 2 of 3 ploegen systeem is dan gelden er weer lagere percentages voor, maar als je maar voor tijdelijk een aantal weken avond en weekend-diensten draait zou het volgens mij onder het kopje overwerk moeten vallen, mogelijk met iets als verschoven diensten voor werken in de avonduren terwijl je normale werk overdag plaats vindt.
De beloning voor andere dan gewone kantoor-uren is overigens de laatste jaren iets wat zwaar onder druk staat in verband met de zogenaamde 24-uurs economie..
Kijken of je er zo iets van in je CAO kunt vinden?
Succes ermee en wees blij dat je niet ook nog eens nachtdiensten hoeft te draaien!
Maar in andere takken van werk zoals de winkels worden heel veel uren niet meer extra beloond, niet voor in de avonduren en ook niet voor weekenduren.
Wat ik al zei, ligt heel erg aan de branche waarin dit werk is en wat daar voor afspraken in de CAO vastliggen.. Waarbij soms ook nog verschil tussen nieuwe en oudere werknemers wordt gemaakt.
Waar moet ik op letten en belangrijk, hoeveel mensen heb ik nodig ? En wat zijn de voorwaarden ? ARBO ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |