abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_12078259
quote:
Op maandag 28 juli 2003 20:22 schreef Olmo het volgende:
"Atheisme is een logisch gevolg van de wetenschap" (stelling van niogra ofzoiets )
Er zullen toch wel een paar twijfelaars bij gezeten hebben...
fokschaap
  maandag 28 juli 2003 @ 22:30:02 #127
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_12078383
quote:
Op maandag 28 juli 2003 22:25 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Er zullen toch wel een paar twijfelaars bij gezeten hebben...

"Toeval bestaat niet". Is ook een geloof. Heeft niets met een scheppingsverhaal of geloof in een "goddelijk" boek met onjuistheden te maken.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 7 augustus 2003 @ 10:59:27 #128
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_12274710
Ik wacht op het antwoord van Mr Zedd wat hij onder "erfzonde" verstaat.
Zie Islam en misverstanden deel 5 do.7 augustus.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  donderdag 7 augustus 2003 @ 11:36:07 #129
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_12275601
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 10:59 schreef Akkersloot het volgende:
Ik wacht op het antwoord van Mr Zedd wat hij onder "erfzonde" verstaat.
Zie Islam en misverstanden deel 5 do.7 augustus.
[quote] 1.Als zou ik niet in God of de hemel en de hel geloven dan kan ik gewoon over de hel praten. En naar de hel gaan mijns inziens mensen die hun medemens iets hebben aangedaan. Dat is dus een heel andere visie die gristenen en moslims hebben. Volgens hen gaan alleen mensen naar de hel die ongelovig zijn geweest. Of je moet als gelovige heel slecht zijn geweest.
2.Ik kan zeker een reden op noemen waarom Jezus nu in de hel is. Jezus zegt, volgens dat afschuwelijke boek de bijbel althans, dat alleen mensen die in hem geloven het eeuwige leven krijgen en "gered zijn van de (erf)zonde". Jezus zit dus in de hel.

Akkersloot, ik heb een rotbui, maar moet daar overheen stappen of niet discussieren.
1. je kunt wel over iets abstracts praten, maar door vervolgens te beweren dat het gebeurt, maak je het reeel.
2. ? Jezus geloofd niet in zichzelf? Ik begrijp het niet meer...
Kunst zonder trein.
pi_12279183
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 13:58 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Ach, je neemt alles klakkeloos aan vanaf je geboorte. Is het niet het geloof, dan is het wel de kleur blauw, het feit dat je een jongen bent etc. etc.

ja hallo dat zijn toch vaststaande feiten!
moe en lui tegelijk
pi_12279186
Gaaf zeg, wordt er een interessant topic op slot geramd, moet je hier in posten, niemand die het leest behalve misschien 3 mensen die dit topic hebben volgepost.

JEEJ, hail de modjes!!!

[b]Positieve spirituele verandering is oké olé olé![/b]
pi_12279216
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 13:55 schreef kaminawanalaya het volgende:

dit is nou precies wat ik bedoel. ik denk dat het de mens alleen zelfstandiger en wijzer maakt wanneer zij niet klakkeloos een geloof volgen, maar zelf op zoek gaan naar de wijsheid.

hmmm, stond vandaag nog op de voorpagina van de Metro: gelovigen denken vaker na over hun geestelijke groei. Wie denkt er dan beter na?
Verder: als er vanuit gaat dat een gelovige 'klakkeloos' een geloof volgt, dan snap je de doorsnee gelovige totaal niet. Geeft niet hoor, maar enige verdieping in die belevingswereld zou geen kwaad kunnen.
Ook voor jou komt dat moment dat je vooraan staat in de file. Loop dan niet te sufkutten, maar geef vol gas en maak dat je wegkomt...
pi_12279220
ja ik vind het ook belachelijk! lees eerst het topic door voordat je alles in een centraal topic gaat flikkeren modjes!
moe en lui tegelijk
pi_12279244
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 13:59 schreef Blanche_Fantasy het volgende:

[..]

Sommige aannames zijn ok

Nee, sommige aannames zijn niet ok
Ook voor jou komt dat moment dat je vooraan staat in de file. Loop dan niet te sufkutten, maar geef vol gas en maak dat je wegkomt...
pi_12279255
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:02 schreef Rudedadude het volgende:

[..]

hmmm, stond vandaag nog op de voorpagina van de Metro: gelovigen denken vaker na over hun geestelijke groei. Wie denkt er dan beter na?
Verder: als er vanuit gaat dat een gelovige 'klakkeloos' een geloof volgt, dan snap je de doorsnee gelovige totaal niet. Geeft niet hoor, maar enige verdieping in die belevingswereld zou geen kwaad kunnen.

met klakkeloos bedoel ik dat mensen ergens in geloven, maar daar geen reden voor kunnen bedenken. en dat jij alles gelooft dat in de metro staat moet je zelf weten. geeft niet hoor.
moe en lui tegelijk
pi_12279264
quote:

[..]

Goh, dus je scheert meteen iedereen over 1 kam, dat dus mensen die niet geloven gelijk slecht zijn enzo...
Vb. Ik ben een niet gelovige, ik denk véél over mezelf na. Ik durf zelfs te beweren dat ik dat meer doe dan de meeste gelovigen die ik ken.
  donderdag 7 augustus 2003 @ 14:05:29 #137
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_12279273
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:01 schreef kaminawanalaya het volgende:
ja hallo dat zijn toch vaststaande feiten!
Die feiten zijn toch ook een keer bedacht door iemand. Zelfde geldt dus voor het geloof. De bijbel etc. zijn voor een gelovig iemand ook vaststaande waarheden en als je daar nou vanaf je geboorte mee wordt geconfronteerd... dan is het toch best logisch dat je het aanneemt en het opneemt in je referentiekader.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_12279287
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:01 schreef Blanche_Fantasy het volgende:
Gaaf zeg, wordt er een interessant topic op slot geramd, moet je hier in posten, niemand die het leest behalve misschien 3 mensen die dit topic hebben volgepost.

JEEJ, hail de modjes!!!

Inderdaad. Hoogstwaarschijnlijk weer een discussie om zeep geholpen.
Centrale topics zouden zogenaamd dienen voor de overzichtelijkheid, right. Dat houdt dus niet in: gewoon alles dat 'iets met de bijbel te maken heeft' in één grote verzameltopic rammen. Daar verdwijnt dus het overzicht door... .

Maargoed, we zullen een poging wagen: .

Waarom is de bijbel letterlijk het woord van God?

quote:
Even een vraag, met name aan de 'bijbelvaste' christenen op dit forum.

Op basis wáárvan mag geconcludeerd worden dat de Bijbel het letterlijke woord van God is?
Wat rechtvaardigt bijbelstudie-sessies waar bijbelteksten woord voor woord ontleed worden, en waar aan ieder woord grote betekenis wordt toegekend?

Ikzelf heb geen flauw idee waar het geloof in het letterlijk interpreteren van de Bijbel vandaan komt. Is het niet een volslagen onlogisch dogma, iets waaraan niet getwijfeld mág worden?

pi_12279289
Oh, en jij gebruikt een redenering dat wanneer iets voor jou opgaat, het voor iedereen wel zal opgaan. Geeft niet hoor
pi_12279318
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:06 schreef Rudedadude het volgende:
Oh, en jij gebruikt een redenering dat wanneer iets voor jou opgaat, het voor iedereen wel zal opgaan. Geeft niet hoor
Geef dan een tegenargument
pi_12279320
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:05 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Die feiten zijn toch ook een keer bedacht door iemand. Zelfde geldt dus voor het geloof. De bijbel etc. zijn voor een gelovig iemand ook vaststaande waarheden en als je daar nou vanaf je geboorte mee wordt geconfronteerd... dan is het toch best logisch dat je het aanneemt en het opneemt in je referentiekader.

ja maar op een gegeven moment kom je op een punt in je leven dat je zelf beslissingen gaat maken en zelf gaat nadenken over de zin van het leven. en stug door blijven geloven is gewoon oogkleppen opzetten.
moe en lui tegelijk
pi_12279345
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:07 schreef Blanche_Fantasy het volgende:

[..]

Geef dan een tegenargument

Voor een tegenargument moet jij eerst een argument geven
pi_12279347
En de laatste post in dat dichtgesmeten topic:
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 13:41 schreef The_Duce het volgende:

Johannes 1:

IN het begin was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God. 2 Het was in het begin bij God. 3 Alles is door Hem ontstaan, en buiten Hem om is er niets ontstaan. Wat ontstaan was, 4 had leven in Hem, en het leven was het licht van de mensen. 5 Het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis kon het niet aan.
6 Er is een mens geweest, een gezondene van God; zijn naam was Johannes. 7 Hij kwam als getuige: hij moest getuigen van het licht, opdat allen door hem tot geloof zouden komen. 8 Hij was niet het licht, hij moest getuigen van het licht.
9 Het ware licht was er, dat elke mens verlicht en dat in de wereld moest komen. 10 Het was in de wereld, een wereld die door Hem was ontstaan, en die wereld heeft Hem niet erkend. 11 In zijn eigen huis is Hij gekomen, en zijn eigen mensen hebben Hem niet opgenomen. 12 Aan diegenen die Hem toch opnamen, heeft Hij het vermogen gegeven om kinderen te worden van God: aan hen die geloven in zijn naam. 13 Niet langs de weg van het bloed, niet door de begeerte van het vlees of door mannelijk streven, maar uit God zijn ze geboren.
14 Ja, het woord is vlees geworden! Hij is onder ons zijn tent komen opslaan en we hebben zijn heerlijkheid gezien, de heerlijkheid die Hij als eniggeboren Zoon aan de Vader ontleende, vervuld als Hij was van genade en waarheid.
15 Van Hem legt Johannes getuigenis af en zijn verklaring luidt: `Hem bedoelde ik toen ik zei: "Hij die na mij komt, is mijn meerdere, want vóór mij was Hij er al.'' '
16 Van zijn volheid hebben wij allen ontvangen, genade op genade. 17 Want is de wet gegeven door Mozes, de genade en de waarheid zijn gebracht door Jezus Christus. 18 Niemand heeft God ooit gezien, maar de eniggeboren God, die rust aan het hart van de Vader, Hij heeft Hem doen kennen.

Dit geef naar mijn inzien een antwoord op o.a. de eerste post!

Die lap bijbeltekst geeft absoluut geen antwoord op de openingspost.
pi_12279367
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:06 schreef Rudedadude het volgende:
absoluut niet. veel gelovigen begrijpen niet gelovigen niet. atheisten begrijpen gelovigen weer wat minder.
moe en lui tegelijk
  donderdag 7 augustus 2003 @ 14:09:48 #145
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_12279374
quote:

[..]

Eehm...
Degene die de vragen heeft opgesteld voor het onderzoek?

De term "Geestelijke groei" heeft voor gelovigen een andere betekenis als voor niet-gelovigen, vandaar dat de uitslag van dit onderzoek niet relevant is.
Kunst zonder trein.
pi_12279390
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:05 schreef Blanche_Fantasy het volgende:

[..]

Goh, dus je scheert meteen iedereen over 1 kam, dat dus mensen die niet geloven gelijk slecht zijn enzo...
Vb. Ik ben een niet gelovige, ik denk véél over mezelf na. Ik durf zelfs te beweren dat ik dat meer doe dan de meeste gelovigen die ik ken.

Ik quote mezelf maar eens als argument:
wat ik hiermee bedoelde, dat jij dus zegt dat gelovigen "beter" zijn dan niet-gelovigen.
Nou en hiermee wil ik dus zeggen dat mijn kijk op de wereld veel meer vrijheid geeft, want ik heb er immers geen god ofzo voor nodig, alleen mezelf.
Immers, ik kan zelf m'n eigen principes bepalen, zelf doen waar ik zin in heb, in plaats van handelen wat een god van mij gewild zou hebben.
  donderdag 7 augustus 2003 @ 14:10:35 #147
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_12279391
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:07 schreef kaminawanalaya het volgende:
ja maar op een gegeven moment kom je op een punt in je leven dat je zelf beslissingen gaat maken en zelf gaat nadenken over de zin van het leven. en stug door blijven geloven is gewoon oogkleppen opzetten.
Waar denk je dat beslissingen en de gedachten op gebaseerd zijn dan? Alles wat je weet, gelooft, denkt is gebaseerd op de ervaringen en dingen die je hebt meegemaakt vanaf je geboorte. Je wordt gevormd door jouw verleden.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_12279407
quote:
Op donderdag 7 augustus 2003 14:10 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Waar denk je dat beslissingen en de gedachten op gebaseerd zijn dan? Alles wat je weet, gelooft, denkt is gebaseerd op de ervaringen en dingen die je hebt meegemaakt vanaf je geboorte. Je wordt gevormd door jouw verleden.

Juistem.
En waarom zou iemand dan z'n hele leven basseren op 1 boek
Waarom niet gewoon op wat je zelf allemaal meemaakt waarvan je kan leren?
pi_12279420
Ik ken inderdaad niet de ins en outs van het onderzoek. Ik vond het leuk om te noemen en verder hoop ik maar (goedgelovig ) dat ze langer dan 3seconde over de methodologie van het onderzoek nagedacht hebben
pi_12279441
Hoppa. en inderdaad gaat de discussie niet meer over het onderwerp waar ik het graag specifiek over wilde hebben.

Bedankt, meneer de moderator. .

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')