Wetenschappers protesteerden 20 jaar geleden al dat er te weinig bewijs was op een anti-vet campagne te starten, maar tevergeefs. Willett en met hem vele anderen beweren ook dat aardappelen en andere koolhydraatrijke produkten juist de oorzaak zijn van overgewicht. De mens at van nature vlees, noten, groenten en fruit. Bijna geen koolhydraten dus. Teveel koolhydraten houden simpel gezegd de insulineprduktie hoog en dit in combinatie met weinig bewegen zorgt ervoor dat de koolhydraten niet worden verbrand maar meteen worden omgezet in vet.
Het komt er dus op neer dat je ruim mag eten: volkoren granen, olie, groenten en frui (omdat het vult, niet perse omdat ze zo anti-kanker werken). Spaarzaam zijn met: vet vlees, zuivel, aardappels, producten met suiker. Eet veel noten, bonen, kip, vis of ei. Cholesterol is niet iets om je zorgen te maken. Verder adviseert hij een vitaminetablet.
(Dit lijkt trouwens erg op Atkins..dan had-ie toch gelijk).
Ik geloof deze Willett meteen. Hij geeft zoveel goede argumenten. En het is weer een teken dat overheidsvoorlichting zo ontzettend de plan mis kan slaan. (Net zoals Joris Driepinter-melk is helemaal niet zo goed voor je en zeker geen 3 glazen per dag!).
Ik ben altijd al sceptisch geweest over wat het Voedingscentrum en de overheid adviseren, ik informeer mezelf altijd. Doen jullie dat ook of laten jullie je klakkeloos leiden door wat je ouders of overheid je vertellen over voeding?
patatje gaat halen met Joppiesaus
quote:Heheh patat=piepers=koolhydraten=slecht
Op zondag 20 juli 2003 17:50 schreef Zw0rld het volgende:
Hmmzzpatatje gaat halen met Joppiesaus
![]()
![]()
quote:Misschien omdat de leefomgeving ongezonder is geworden, luchtvervuiling, stressfactoren, ik noem maar wat.
Op zondag 20 juli 2003 17:52 schreef zmn het volgende:
Als de mens dit van origine at, waarom dan nog een vitamine-tablet erbij nemen
quote:Maar de frietsaus is zeer oke.
Op zondag 20 juli 2003 17:52 schreef Aventura het volgende:[..]
Heheh patat=piepers=koolhydraten=slecht
Artikel gelezen, staan erg veel bekende dingen in,
goed artikel wel!!
quote:Inderdaad, in het artikel is natuurlijk alles beter uiteengezet en onderbouwd dan wat ik hier heb neergezet. Iedereen zou het eens moeten lezen, erg interessant vind ik.
Op zondag 20 juli 2003 17:54 schreef yvonne het volgende:[..]
Maar de frietsaus is zeer oke.
Artikel gelezen, staan erg veel bekende dingen in,
goed artikel wel!!
quote:Hmmmm, back to stone-age dan maar
Op zondag 20 juli 2003 17:53 schreef shmoopy het volgende:[..]
Misschien omdat de leefomgeving ongezonder is geworden, luchtvervuiling, stressfactoren, ik noem maar wat.
Ik heb het namelijk helemaal niet zo op voedings-supplementen ik vind dat als je genoeg gevarieerd eet met af en toe wel wat koolhydraten dat je dan ook heel goed gezond kan eten en zelf ben ik het levende voorbeeld
quote:Grappig dat ze het hier nu juist over frietsaus hebben. 'Mayonaise' en 'frietsaus' zijn (zoals bekend?) 2 verschillende dingen. In frietsaus (die je in de snackbar krijgt enz.) zitten normaal gesproken veel meer koolhydraten dan in 'echte' mayonaise.
Op zondag 20 juli 2003 17:54 schreef yvonne het volgende:[..]
Maar de frietsaus is zeer oke.
Maar omdat ik melk heel lekker vind neem ik af en toe nog wel een glaasje, maar ik wist niet dat het zo slecht voor je was.
Maar voor de rest, ik eet gewoon waar ik zin in heb en ik laat me dus echt niet leiden door wie of wat dan ook (nouja, de portemonnee begint wel te brommen als ik weer eens lekker luxe wil doen)...
Maar vitaminetabletten? Dat is juist de grootste rommel (leest winstmaker) van deze tijd. Wat een ontzettende onzin is dat toch! Eet gewoon normaal en je hebt die troep niet nodig.
[Dit bericht is gewijzigd door 303 op 20-07-2003 18:07]
Er is ook eens een onderzoek geweest dat als conclusie had dat het eten van patat, pizza en kant en klaarmaaltijden helemaal niet ongezond is.
quote:Onderzoekje dit... onderzoekje dat... en voila, weer een goede reden om niet gezond te eten toch?
Op zondag 20 juli 2003 18:05 schreef shmoopy het volgende:
Er is ook eens een onderzoek geweest dat als conclusie had dat het eten van patat, pizza en kant en klaarmaaltijden helemaal niet ongezond is.
ps winst wordt veelal geboekt op voedings suplementen en de hele was lijst die erbij komt kijken. whala!!
Vet in vis en noten naar mijn idee eerder gezond dan slecht.
Vet als in frituur voedsel. Heel erg slecht voor de gezondheid.
Koolhydraten is precies hetzelfde verhaal. De suikers die in snoep en frisdrank zitten. Slecht. Maar met een goed meergranen ontbijt is echter niks mis mee.
quote:ieuw ik vind joppiesaus zo smerig
Op zondag 20 juli 2003 17:50 schreef Zw0rld het volgende:
Hmmzzpatatje gaat halen met Joppiesaus
![]()
![]()
en wie heeft die naam bedacht
quote:Een tijd geleden heeft ook in HP de Tijd een dergelijk artikel gestaan. Het heette geloof ik "Vet, goed voor u". De boodschap was dat je niet dik wordt van je hamburger, maar het broodje erom heen. (Ik heb zelfs een link gevonden waar het artikel te lezen valt: http://www.jem7bsb.com/atkins/waarom.htm)
Op zondag 20 juli 2003 17:48 schreef Aventura het volgende:Ik geloof deze Willett meteen. Hij geeft zoveel goede argumenten. En het is weer een teken dat overheidsvoorlichting zo ontzettend de plan mis kan slaan.
Ik had er nooit over nagedacht. 'Vet is slecht' is inderdaad een dogma dat ons door de staat met de paplepel ingegoten wordt. Hopelijk wint de wetenschap het van de politiek.
Ons drinken is tegenwoordig zo volgestampt met koolhydraten dat een hongerstaker die veel zoete drankjes plus de broodnodige vitaminen tot zich neemt het risico loopt om aan zwaarlijvigheid te overlijden.
quote:"Om de argumenten van politici en zakenlieden kracht bij te zetten, kreeg het Amerikaanse National Institute of Health (N.I.H.) honderden miljoenen dollars toegeschoven voor onderzoek dat vet in diskrediet moest brengen."
Op zondag 20 juli 2003 18:10 schreef 303 het volgende:Onderzoekje dit... onderzoekje dat... en voila, weer een goede reden om niet gezond te eten toch?
De renners eten zo veel mogelijk koolhydraten als het maar kan. Sterker nog, in de morgen vlak na de start van die speciale drankjes die megazoet zijn. Daarna schakelen ze langzaam over op plain water om de maag wat rust te gunnen.
In de avond borden vol met pasta worden er naar binnengewerkt. Vet levert te langzame energie.
quote:Net als het 'melk is slecht' verhaal dus. Daar loopt hier een topic over, lees maar eens hoe fanatiek mensen worden als 'men' aan hun oude vertrouwde melkje komt.
Op zondag 20 juli 2003 19:32 schreef Claudia_x het volgende:Ik had er nooit over nagedacht. 'Vet is slecht' is inderdaad een dogma dat ons door de staat met de paplepel ingegoten wordt. Hopelijk wint de wetenschap het van de politiek.
Overigens wat Viola Holt pas op tv, die er dus echt *mager* uitzag en ook zij beweerde via dit dieet/levensstijl zoveel kilo's verloren te zijn.
quote:Het melk-misverstand zit er zo diep in, ik was zelf vol ongeloof toen een vriendin van me, die geneeskunde(!) studeert, vertelde een pak melk per dag te drinken.
Op zondag 20 juli 2003 19:38 schreef Jarno het volgende:[..]
Net als het 'melk is slecht' verhaal dus. Daar loopt hier een topic over, lees maar eens hoe fanatiek mensen worden als 'men' aan hun oude vertrouwde melkje komt.
Overigens wat Viola Holt pas op tv, die er dus echt *mager* uitzag en ook zij beweerde via dit dieet/levensstijl zoveel kilo's verloren te zijn.
quote:Mensen met een 9-to-5 kantoorbaan hebben amper koolhydraten nodig, gok ik zo.
Op zondag 20 juli 2003 19:38 schreef Aventura het volgende:
Klopt, maar de meeste mensen zijn geen wielrenners en hebben die extra snelle energie die koolhydraatrijke voeding levert, niet nodig.
Dat wordt toch maar omgezet in vet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |