Dit is de plek om te discussieren over God, geloof en de bijbel, vanuit een rationele en/of filosofische invalshoek. Argumentering is wel gewenst, reacties zonder onderbouwing, met bijv alleen "geloof is stom" of "ongelovigen zijn blind" zullen geedit of verwijderd worden.
Zie voor de huidige discussies:
Liegen tegen God. Hoe kan dat ? (Ananias & Safira)
Als god zou bestaan waarom je dan inspannen ?
Mensen die in God geloven maar niet alles opgeven
De duivel is een van Gods creaties.
Waarom gebruiken gelovigen...
Hier dus verder.
quote:Je zegt nu iets heel raars.
Op zondag 20 juli 2003 15:10 schreef Johnny_Walker het volgende:
(...) Zo zit erin het geloof meer dat voor ons verstand niet acceptabel is. (...) Daar kun je nog lang over doorpraten maar ik zal echt niet van standpunt veranderen omdat ik je standpunt alleminst overtuigend vind. (...)
Je gelooft ergens in terwijl daar dingen inzitten die voor je verstand niet acceptabel zijn, maar je verwerpt het standpunt van Rereformed omdat het niet overtuigend is, die dingen die volgens je verstand niet acceptabel zijn, zijn wel overtuigend
quote:Die zijn idd wel overtuigend voor mijzelf omdat ik er een andere mening op na houd
Op zondag 20 juli 2003 15:27 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Je zegt nu iets heel raars.
Je gelooft ergens in terwijl daar dingen inzitten die voor je verstand niet acceptabel zijn, maar je verwerpt het standpunt van Rereformed omdat het niet overtuigend is, die dingen die volgens je verstand niet acceptabel zijn, zijn wel overtuigend
quote:Weet je wel hoe beperkt ons gezonde verstand eigenlijk is?
Op zondag 20 juli 2003 15:33 schreef Aaargh! het volgende:
Toch blijft het raar, ergens in geloven terwijl er in je hoofd allerlei alarmbelletjes gaan rinkelen: "dit kan niet" , dan moet het alternatief (niet geloven) wel dusdanig vervelend zijn dat je je daar overheen kan zetten.
Blijkbaar is het voor sommige mensen dusdanig verontrustend dat hun leven geen 'hoger doel' heeft dat ze niet naar hun eigen gezond verstand luisteren.
quote:Blijkbaar zo beperkt dat er mensen zijn die een willekeurige stelling zonder onderbouwing voor waar aan nemen.
Op zondag 20 juli 2003 15:44 schreef Johnny_Walker het volgende:[..]
Weet je wel hoe beperkt ons gezonde verstand eigenlijk is?
quote:Je doet het nu overkomen alsof het een keuze is. In zekere zin is dat ook zo, maar in bepaalde gevallen kun je niets anders doen dan kiezen voor A of B.
Op zondag 20 juli 2003 15:33 schreef Aaargh! het volgende:
Toch blijft het raar, ergens in geloven terwijl er in je hoofd allerlei alarmbelletjes gaan rinkelen: "dit kan niet" , dan moet het alternatief (niet geloven) wel dusdanig vervelend zijn dat je je daar overheen kan zetten.
Blijkbaar is het voor sommige mensen dusdanig verontrustend dat hun leven geen 'hoger doel' heeft dat ze niet naar hun eigen gezond verstand luisteren.
quote:Maar als je verstand zegt "A slaat nergens op", waarom dan niet voor B kiezen ?
Op zondag 20 juli 2003 15:48 schreef Mariel het volgende:[..]
Je doet het nu overkomen alsof het een keuze is. In zekere zin is dat ook zo, maar in bepaalde gevallen kun je niets anders doen dan kiezen voor A of B.
quote:Omdat mijn verstand vaker de fout ingaat dan mijn gevoel.
Op zondag 20 juli 2003 15:51 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Maar als je verstand zegt "A slaat nergens op", waarom dan niet voor B kiezen ?
quote:En waar heb je dit op gebaseerd?
Op zondag 20 juli 2003 15:52 schreef LowJoe het volgende:
Geloof is voor mensen die niet al te zeker zijn van zichzelf en daarom iets anders zoeken om stabiliteit te krijgen!Daarbij schakelen ze inderdaad wel bewust hun "gezond verstand" uit om te KUNNEN geloven..
quote:Dan doet jouw verstand het een stuk slechter dan de mijne
Op zondag 20 juli 2003 15:55 schreef Mariel het volgende:[..]
Omdat mijn verstand vaker de fout ingaat dan mijn gevoel.
quote:Erg cliche deze post. Om er toch op in te gaan ; Geloof is meer/anders dan steun. Bezoek diverse kerken om hier een beter beeld over te vormen is mijn advies.
Op zondag 20 juli 2003 15:52 schreef LowJoe het volgende:
Geloof is voor mensen die niet al te zeker zijn van zichzelf en daarom iets anders zoeken om stabiliteit te krijgen!Daarbij schakelen ze inderdaad wel bewust hun "gezond verstand" uit om te KUNNEN geloven..Doe je dat niet geloof je niet meer in die verhaaltjes.Het beste voorbeeld zie je bij de mensen die de evolutieleer af wijzen,er is totaal geen bewijs voor de schepping behalve dan de tekst in een of ander boek en toch geloven ze dat!
Over gezond verstand uitschakelen ; Ik schakel inderdaad van tijd tot tijd bewust mijn gezond verstand uit. Al is het maar omdat ik erg eigenwijs ben, en hetgeen ik voel of voorsta niet teveel laat beinvloeden door gezond verstand.
Om eens een andere cliche oneliner tegenvuur te geven:
Vrijwel alle oorlogen zijn ontstaan door gezond verstand
Wanneer andere bevolkingsgroepen groeien, en met name wanneer deze sneller groeien dan de bevolkingsgroep waar jijzelf toe behoort is de kans zeer wel aanwezig dat in een toekomstig conflict deze groep jouw volk uitroeit. Daarom is het verstandig om ze op voorhand uit te roeien, zodat ze later niet in opstand komen, nu het nog kan.
My E 0.02
quote:Of jouw gevoel te slecht
Op zondag 20 juli 2003 15:58 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Dan doet jouw verstand het een stuk slechter dan de mijne
quote:gevoel is niet meer dan een mechanisme wat vroeger evolutionair gezien erg handig was om snel beslissingen te nemen, in de huidige maatschappij is het z'n functie aan het verliezen.
Op zondag 20 juli 2003 16:00 schreef Mariel het volgende:[..]
Of jouw gevoel te slecht
quote:Been there, done that, en ik ben er achter gekomen dat ik er niet tegen kan als mensen tegen me liegen.
Op zondag 20 juli 2003 16:00 schreef Mariel het volgende:
Bezoek diverse kerken om hier een beter beeld over te vormen is mijn advies.
quote:Geloof is geen keuze ?
Op zondag 20 juli 2003 15:48 schreef Mariel het volgende:
Je doet het nu overkomen alsof het een keuze is.
quote:Niet als je van kinds af aan gebrainwashed bent.
Op zondag 20 juli 2003 16:08 schreef Gil-galad het volgende:[..]
Geloof is geen keuze ?
.
quote:Geloof=brainwashen.
Op zondag 20 juli 2003 16:09 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Niet als je van kinds af aan gebrainwashed bent.
Ik heb een vrij grote knoop in mijn hersens als het gaat over God.
Ik ben zelf christelijk opgevoed en daardoor heb ik ook eerder een sympathie voor dat geloof dan voor de andere religies....
Alleen wanneer je naar 'the big picture' kijkt en alle religies naast elkaar neerzet en vooral hun aanhangers, rijst de vraag: waarom zouden die honderden miljoenen christelijke mensen gelijk hebben als je naar de andere religies kijkt die een vaak totaal andere denkwijze hebben en toch ook honderden miljoenen aanhangers hebben.
Ik ben er in ieder geval zeker van dat er een entiteit als God bestaat omdat het domweg onmogelijk is dat wij en alles om ons heen "zomaar" ontstaan zijn....
DE vraag is dan ook, hoe dat je er zeker van kan zijn dat je geloof klopt??
quote:En dat liegen zat em in...
Op zondag 20 juli 2003 16:07 schreef Aaargh! het volgende:Been there, done that, en ik ben er achter gekomen dat ik er niet tegen kan als mensen tegen me liegen.
quote:En waardoor worden kinderen gebrainwashed?
Op zondag 20 juli 2003 16:09 schreef Aaargh! het volgende:Niet als je van kinds af aan gebrainwashed bent.
quote:Als kind met school een aantal keer naar de kerk geweest en uitleg gekregen van de pastoor. hij liet o.a. een lampje zien wat volgens hem aangaf dat god in de kerk aanwezig was.
Op zondag 20 juli 2003 16:09 schreef ChrisJX het volgende:[..]
En dat liegen zat em in...
totdat ik er achter kwam dat er een waxinelichtje in zat dat de pastoor zelf aanstak.
Dat was voor mij einde verhaal. (vond de kerk toch al niks, veel te saai)
quote:Je hebt gelijk.
Op zondag 20 juli 2003 16:09 schreef Aaargh! het volgende:
Niet als je van kinds af aan gebrainwashed bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |