abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 juli 2003 @ 00:32:44 #1
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_11885121
Er blijkt onder zowel gewone bezoekers als mods veel onduidelijkheid te heersen over de (il)legaliteit van modchips, trucs om regiolocks te omzeilen en aanverwante zaken.

http://www.anti-piracy.nl/main.html

Een site van brein met een heleboel dreigende taal:

quote:
Mag ik zogenaamde back-ups maken van mijn computerspellen en andere software?
Nee. Computerspellen mogen niet worden gekopieerd. Volgens de Auteurswet van 1912 mag iedereen, zonder voorafgaande toestemming van de auteur "voor eigen oefening, studie of gebruik" zelf een kopie maken van bv. een cd, MP3-muziekbestand of film. Deze uitzondering geldt echter niet voor computerspellen en andere software.
Een leuke, maar wat zegt de wet hiervan?
quote:
Artikel 45j

Tenzij anders is overeengekomen, wordt niet als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige verkrijger van een exemplaar van eerder genoemd werk, die noodzakelijk is voor het met dat werk beoogde gebruik. De verveelvoudiging, als bedoeld in de eerste zin, die geschiedt in het kader van het laden, het in beeld brengen of het verbeteren van fouten, kan niet bij overeenkomst worden verboden.

Artikel 45k

Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, wordt niet beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige gebruiker van eerder genoemd werk, die dient als reservekopie indien zulks voor het met dat werk beoogde gebruik noodzakelijk is.

Mijns insziens mag je dus wel degelijk van je eigen spullen een backup maken. Overigens vind ik het grappig dat ze (brein) het hier over mp3's hebben. Dus ik mag, als ik ooit een illegale mp3 download, hiervan gewoon een backup maken?

Goed, volgende stap, de modchips. We beginnen weer met een citaat uit de FAQ van anti-piracy.nl

quote:
Mag ik mijn Playstation spelcomputer om laten bouwen met een zogenaamde modchip?
Indien u een modchip in laat bouwen in uw PlayStation spelcomputer geeft u opdracht tot het verrichten van een strafbare handeling. De modchip wordt namelijk ingebouwd om daarmee de beveiliging van PlayStationspellen te omzeilen. Het verspreiden van dit soort middelen is strafbaar gesteld in art. 32a van de auteurswet. Dit geldt overigens niet alleen voor PlayStation maar ook voor andere beveiligde spelcomputers.
Goed, en nu dat artikel:
quote:
Artikel 32a

Hij die opzettelijk middelen die uitsluitend bestemd zijn om het zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende verwijderen van of het ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, te vergemakkelijken

a. openlijk ter verspreiding aanbiedt,
b. ter verveelvoudiging of ter verspreiding voorhanden heeft,
c. invoert, doorvoert, uitvoert of
d. bewaart uit winstbejag

wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de vierde categorie.

quote:
Artikel 10

[1.] Onder werken van letterkunde, wetenschap of kunst verstaat deze wet:

[...snippit...]

12°. computerprogrammas en het voorbereidend materiaal;

Goed, een modchip die dient om illegale software te gebruiken is dus echt illegaal.

Maar hoe zit het nu met het grijze gebied, de regio locks? Zowel Brein (anti-piracy) en de wet laten niet echt daarover uit, voor zover ik kan zien.

Mijns insziens (maar ik heb geen MR. voor mijn naam staan) is dat het regio locks omzeilen best mag (Nintendo heeft toch ook de diverse freeloader achtige zaken al jarenlang verloren, en regiovrije dvd spelers mogen ook gewoon).

Maar nu is er nog een probleem: homebrew werk. Sommigen houden er van, anderen moeten het niet. Het enige is, om dat soort werken te kunnen bekijken moet je dus je console ombouwen. Hoe ziet het dan hiermee?

Denk mee en help deze onduidelijkheid op te lossen.

Resources:

Stichting Brein
De Auteurswet
Google

Denk ook aan andere wetten en rechten die wij hebben (recht op vrije media vergaring? Verdrag van Rome? Grondwet?). Hoe zit het met software licenties, staat er nadrukkelijk op de verpakking dat ze hier niet gebruikt mogen worden ofzo?

[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 20-07-2003 00:39]

pi_11885181
Laat ik even 1 ding er uit pakken:
quote:
Overigens vind ik het grappig dat ze (brein) het hier over mp3's hebben. Dus ik mag, als ik ooit een illegale mp3 download, hiervan gewoon een backup maken?
Nee dus, lees je eigen quote van de wet eens:
quote:
Tenzij anders is overeengekomen, wordt niet als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, beschouwd de verveelvoudiging, vervaardigd door de rechtmatige verkrijger van een exemplaar van eerder genoemd werk, die noodzakelijk is voor het met dat werk beoogde gebruik.
Als je illegaal een MP3 download ben je geen rechtmatige eigenaar. Dus mag je niet kopieren.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zondag 20 juli 2003 @ 00:39:17 #3
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_11885205
quote:
Op zondag 20 juli 2003 00:37 schreef Lucille het volgende:
Laat ik even 1 ding er uit pakken:
[..]

Nee dus, lees je eigen quote van de wet eens:
[..]

Als je illegaal een MP3 download ben je geen rechtmatige eigenaar. Dus mag je niet kopieren.

I stand corrected. Dommigheid. Maar dat MP3 bestand jeukte zo...
pi_11885214
quote:
Goed, een modchip die dient om illegale software te gebruiken is dus echt illegaal.
Die conclusie is juist.
  zondag 20 juli 2003 @ 00:42:04 #5
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11885248
Overigens, en dit terzijde, Fok! is een prive-forum en mag dus de eigen regels bepalen. Dat de wet bepaalde dingen toestaat, betekent niet dat Fok! deze dingen ook moet toestaan. En in dit geval, zeker gezien de verwarring die er overal over dit soort zaken heerst, kunnen de Powers that Be van Fok! besluiten, alle mod-items gewoon te verbieden.

Dit om even de discussie in perspectief te zetten.

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
  zondag 20 juli 2003 @ 00:42:39 #6
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_11885257
quote:
Op zondag 20 juli 2003 00:39 schreef Lucille het volgende:

[..]

Die conclusie is juist.

Maar: Wat nou als ik een modchip oid nodig heb om mijn eigen creativiteit op die console los te laten (dus zelf software ontwikkel)? Voor de rest is mijn hele collectie spellen helemaal legaal. Alleen die modchip. Hoe zit dat?
pi_11885277
quote:
Maar hoe zit het nu met het grijze gebied, de regio locks? Zowel Brein (anti-piracy) en de wet laten niet echt daarover uit, voor zover ik kan zien.

Mijns insziens (maar ik heb geen MR. voor mijn naam staan) is dat het regio locks omzeilen best mag (Nintendo heeft toch ook de diverse freeloader achtige zaken al jarenlang verloren, en regiovrije dvd spelers mogen ook gewoon).

Dit is inderdaad een grijs gebied. Ik denk ook dat je het onderscheid moet maken tussen een hardwarematige unlock (chip modificatie) en een softwarematige unlock (de toetsen combinatie om in een geheim menu te komen om zo met de voorzieningen die de fabrikant al zelf er in heeft gestopt). Dat laatste is voor zover ik dat kan nagaan geheel legaal, immers de voorziening is geen modificatie aan het apparaat. Het is alleen een andere instelling die het apparaat vanaf de fabriek al heeft.
  zondag 20 juli 2003 @ 00:44:26 #8
9440 Khadgar
Knutselaar
pi_11885278
quote:
Op zondag 20 juli 2003 00:42 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Overigens, en dit terzijde, Fok! is een prive-forum en mag dus de eigen regels bepalen. Dat de wet bepaalde dingen toestaat, betekent niet dat Fok! deze dingen ook moet toestaan. En in dit geval, zeker gezien de verwarring die er overal over dit soort zaken heerst, kunnen de Powers that Be van Fok! besluiten, alle mod-items gewoon te verbieden.

Klopt! Maar wat de meeste mensen niet weten zijn de subtiele verschillen in mod categorieėn:

1) Een draadje doorknippen
2) Een chipje plaatsen
3) Een geprogrammeerd chipje plaatsen.

(grofweg natuurlijk)

Sommige trucs zijn alleen voor regio locks, andere voor de helaas onuitstaanbare mentaliteit van mensen dat alles maar gratis moet.

zondag 20 juli 2003 @ 00:45:13 #9
17061 mvt
blame Canada
pi_11885286
quote:
Op zondag 20 juli 2003 00:42 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

Behalve dat het niet gaat om wat FOK wel of niet toelaat, want daar gaat deze discussie niet om, is er dan nog de vraag wat modden precies is zodat we weten wat niet mag op FOK.

Dus :

• Wat is modden volgens de wet en mag niet
  • Wat is modden volgens FOK en mag niet.
  • We were to understand there would be pie and punch?
      zondag 20 juli 2003 @ 00:46:46 #10
    9440 Khadgar
    Knutselaar
    pi_11885306
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:44 schreef Lucille het volgende:

[..]

Dit is inderdaad een grijs gebied. Ik denk ook dat je het onderscheid moet maken tussen een hardwarematige unlock (chip modificatie) en een softwarematige unlock (de toetsen combinatie om in een geheim menu te komen om zo met de voorzieningen die de fabrikant al zelf er in heeft gestopt). Dat laatste is voor zover ik dat kan nagaan geheel legaal, immers de voorziening is geen modificatie aan het apparaat. Het is alleen een andere instelling die het apparaat vanaf de fabriek al heeft.

Maar ik mag toch gewoon aan mijn eigen apparaat knutselen? Wie denken ze wel niet dat ze zijn? Ik heb al mijn consoles (behalve de ps/2 en de cube) zo'n beetje open geschroeft, en ik heb bij m'n nes een aanpassing gemaakt aan de hardware (draadje doorgeknipt) zodat ik ook US games kan spelen. En dat is volgens mij absoluut niet illegaal (het 'ombouwen' zelf dan, of US games hier mogen laat ik even terzijde)
      zondag 20 juli 2003 @ 00:46:51 #11
    41223 Wile_E_Coyote
    Thank God I'm an atheist
    pi_11885308
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:45 schreef mvt het volgende:

[..]

Behalve dat het niet gaat om wat FOK wel of niet toelaat, want daar gaat deze discussie niet om, is er dan nog de vraag wat modden precies is zodat we weten wat niet mag op FOK.

Dus :

• Wat is modden volgens de wet en mag niet
  • Wat is modden volgens FOK en mag niet.

• Als Fok besluit dat alles waar aan gemod is niet mag, maakt het verder niet uit wat volgens de wet wel of niet mag.
      zondag 20 juli 2003 @ 00:47:07 #12
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_11885311
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:44 schreef Lucille het volgende:

[..]

De softwarematige unloack is natuurlijk ook de biosflash waardoor je het apparaat een instelling geeft die niet in Nederland vrij verkrijgbaar is. Veel gebruikt bij DVD-ROM spelers.
    We were to understand there would be pie and punch?
    pi_11885321
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:42 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Maar: Wat nou als ik een modchip oid nodig heb om mijn eigen creativiteit op die console los te laten (dus zelf software ontwikkel)? Voor de rest is mijn hele collectie spellen helemaal legaal. Alleen die modchip. Hoe zit dat?

Je eigen creativiteit ontwikkelen staat niet in de wet omschreven. Je hebt dan nog steeds te maken met wat de wet zegt:
    quote:
    Artikel 32a
    Hij die opzettelijk middelen die uitsluitend bestemd zijn om het zonder toestemming van de maker of zijn rechtverkrijgende verwijderen van of het ontwijken van een technische voorziening ter bescherming van een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, te vergemakkelijken
    Hoewel jij vreselijk creatief wilt zijn is het gewoon inbreuk op de bescherming van het werk. Dus bij de wet verboden.
      zondag 20 juli 2003 @ 00:49:06 #14
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_11885332
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Als Fok besluit dat alles waar aan gemod is niet mag, maakt het verder niet uit wat volgens de wet wel of niet mag.

En dan nog maakt dat voor dit topic niet uit aangezien het hier gaat over wat er in de echte wereld niet mag. Als FOK normbepalend zou zijn voor de echte wereld zou Playboy in Nederland alleen nog maar via het criminele circuit verkrijgbaar zijn.
      zondag 20 juli 2003 @ 00:50:52 #15
    41223 Wile_E_Coyote
    Thank God I'm an atheist
    pi_11885356
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:49 schreef mvt het volgende:

[..]

En dan nog maakt dat voor dit topic niet uit aangezien het hier gaat over wat er in de echte wereld niet mag. Als FOK normbepalend zou zijn voor de echte wereld zou Playboy in Nederland alleen nog maar via het criminele circuit verkrijgbaar zijn.

Daar gaat t niet om. De hele discussie begon vanwege een topic dat gesloten werd omdat er iets gemod gevraagd of aangeboden werd. In de hele wereld mag misschien dat soort dingen wel, maar als Fok besluit dat het hier niet mag, mag het hier niet.
    pi_11885370
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:46 schreef Khadgar het volgende:

[..]

Maar ik mag toch gewoon aan mijn eigen apparaat knutselen? Wie denken ze wel niet dat ze zijn? Ik heb al mijn consoles (behalve de ps/2 en de cube) zo'n beetje open geschroeft, en ik heb bij m'n nes een aanpassing gemaakt aan de hardware (draadje doorgeknipt) zodat ik ook US games kan spelen. En dat is volgens mij absoluut niet illegaal (het 'ombouwen' zelf dan, of US games hier mogen laat ik even terzijde)

Heb jij de handleiding van je apparaat bij de hand? Daar staat toch echt in dat jij als koper een gebruikersovereenkomst aan gaat mbv tot de integriteit van de console. Ofwel, door het kopen van het apparaat, het openen van de doos, het aansluiten van de console ga je een zekere overeenkomst aan. En die wordt dus geschonden door het modificeren van de hardware, of dit nu een draadje doorknippen is (met als doel om de werking van het apparaat zodanig te beinvloeden dat deze niet meer volgens de specs gaat werken), of een complete mod chip die er in wordt gesoldeerd.
    pi_11885385
    quote:
    Maar nu is er nog een probleem: homebrew werk. Sommigen houden er van, anderen moeten het niet. Het enige is, om dat soort werken te kunnen bekijken moet je dus je console ombouwen. Hoe ziet het dan hiermee?
    Zie mijn vorige post
      zondag 20 juli 2003 @ 00:52:37 #18
    9440 Khadgar
    Knutselaar
    pi_11885386
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:48 schreef Lucille het volgende:

[..]

Je eigen creativiteit ontwikkelen staat niet in de wet omschreven. Je hebt dan nog steeds te maken met wat de wet zegt:
    [..]

Hoewel jij vreselijk creatief wilt zijn is het gewoon inbreuk op de bescherming van het werk. Dus bij de wet verboden.

quote:
    Artikel 45m

1. Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12°, worden niet beschouwd het vervaardigen van een kopie van dat werk en het vertalen van de codevorm daarvan, indien deze handelingen onmisbaar zijn om de informatie te verkrijgen die nodig is om de interoperabiliteit van een onafhankelijk vervaardigd computerprogramma met andere computerprogrammas tot stand te brengen, mits:

a. deze handelingen worden verricht door een persoon die op rechtmatige wijze de beschikking heeft gekregen over een exemplaar van het computerprogramma of door een door hem daartoe gemachtigde derde;

b. de gegevens die noodzakelijk zijn om de interoperabiliteit tot stand te brengen niet reeds snel en gemakkelijk beschikbaar zijn voor de onder a bedoelde personen;

c. deze handelingen beperkt blijven tot die onderdelen van het oorspronkelijke computerprogramma die voor het tot stand brengen van de interoperabiliteit noodzakelijk zijn.

2. Het is niet toegestaan de op grond van het eerste lid verkregen informatie:

a. te gebruiken voor een ander doel dan het tot stand brengen van de interoperabiliteit van het onafhankelijk vervaardigde computerprogramma;

b. aan derden mede te delen, tenzij dit noodzakelijk is voor het tot stand brengen van de interoperabiliteit van het onafhankelijk vervaardigde computerprogramma;

c. te gebruiken voor de ontwikkeling, de produktie of het in de handel brengen van een computerprogramma, dat niet als een nieuw, oorspronkelijk werk kan worden aangemerkt of voor andere, op het auteursrecht inbreuk makende handelingen.

En wat als ik een onafhankelijk programma wil maken wat interoperabel is met het playstation OS? En alle informatie die ik ontdekt heb geheim houd?

[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 20-07-2003 00:53]

zondag 20 juli 2003 @ 00:53:08 #19
    13211 MSXUser
    Irritant figuur...
    pi_11885392
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:42 schreef Khadgar het volgende:
    Inderdaad. De PSX met Ceatla is een bekend voorbeeld. ik heb zelfs een BASIC interpreter voor de PSX, alleen werkt dat enkel indien de betreffende console is voorzien van een modchip.
    If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
      zondag 20 juli 2003 @ 00:53:12 #20
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_11885393
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:48 schreef Lucille het volgende:

[..]

[..]

Maar, daar zit deels een loophole. Aangezien dat crea bea werk voor eigen gebruik is en eventueel voor anderen zonder ook maar enige hinder te gebruiken is (freeware) dan is het niet beschermt en kan is de aanpassing niet illegaal. Natuurlijk maak je daarmee de weg vrij voor illegaal werk, maar hier is het weer een probleem dat de goede onder de kwade lijden.
    pi_11885418
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:51 schreef Lucille het volgende:

[..]

Heb jij de handleiding van je apparaat bij de hand? Daar staat toch echt in dat jij als koper een gebruikersovereenkomst aan gaat mbv tot de integriteit van de console. Ofwel, door het kopen van het apparaat, het openen van de doos, het aansluiten van de console ga je een zekere overeenkomst aan. En die wordt dus geschonden door het modificeren van de hardware, of dit nu een draadje doorknippen is (met als doel om de werking van het apparaat zodanig te beinvloeden dat deze niet meer volgens de specs gaat werken), of een complete mod chip die er in wordt gesoldeerd.

Er zijn nogal wat juristen die hier zeer weinig waarde aan zullen hechten omdat:

- je dit niet voor de aankoop wordt gemeld
    - je hiervoor geen handtekening zet, en dus geen rechtsgeldige overeenkomst aangaat

Ik denk dat die gebruksrechtovereenkomst in de Nederlandse wet weinig kans maakt voor een rechter, als aan te tonen valt dat de modchip nodig is om bewuste beperkingen ongedaan te maken...

zondag 20 juli 2003 @ 00:56:56 #22
    9440 Khadgar
    Knutselaar
    pi_11885434
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:55 schreef Jalu het volgende:

[..]

Er zijn nogal wat juristen die hier zeer weinig waarde aan zullen hechten omdat:

- je hiervoor geen handtekening zet, en dus geen rechtsgeldige overeenkomst aangaat

Ik denk dat die gebruksrechtovereenkomst in de Nederlandse wet weinig kans maakt voor een rechter, als aan te tonen valt dat de modchip nodig is om bewuste beperkingen ongedaan te maken...

Sterker nog, bij mijn legaal via Sony verkregen PS/2 zat geeneens een handleiding oid. Ik weet van niks!
    pi_11885446
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:55 schreef Jalu het volgende:

[..]

Als je de door jou gevolgde redenering doortrekt, is zelfs het verkopen van een RGB kabeltje voor een PS2 dat niet door Sony zelf is gemaakt en ook niet goedgekeurd, al illegaal, ben ik bang...
    pi_11885449
    quote:
    Denk ook aan andere wetten en rechten die wij hebben (recht op vrije media vergaring? Verdrag van Rome? Grondwet?). Hoe zit het met software licenties, staat er nadrukkelijk op de verpakking dat ze hier niet gebruikt mogen worden ofzo?
    Ik zie de link tussen vrije media en het kopieren van software niet zo. Vrije media bedoeld in het verdrag van Rome gaat over vrijheid van meningsuiting. Het is niet vrijheid van digitale media. Bovendien gaat die wet niet op als je een zekere overeenkomst afsluit met een bedrijf/instelling/whatever. Even een voorbeeld: stel je gaat ergens bij een bedrij werken en je tekent een arbeidsovereenkomst dat de informatie die jij verzamelt bedrijfsgeheim is. Dan zou je dus volgens jouw redenatie die informatie zomaar openbaar kunnen maken onder het mom van vrije meningsuiting, verdrag van Rome, enz.... Dat is dus niet zo, omdat je een overeenkomst bent aangegaan met de andere partij. Zo zit het dus ook met het kopen van een game console.
      zondag 20 juli 2003 @ 00:59:32 #25
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_11885473
    quote:
    Op zondag 20 juli 2003 00:50 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

[..]

Daar gaat t niet om. De hele discussie begon vanwege een topic dat gesloten werd omdat er iets gemod gevraagd of aangeboden werd. In de hele wereld mag misschien dat soort dingen wel, maar als Fok besluit dat het hier niet mag, mag het hier niet.

Je kan ook gewoon lezen wat hier staat en inzien waar het om draait. Een topic over een wet heeft altijd bestaansrecht, ookal schrijft de wet voor wat wel en wat niet mag.

Als er een wet wordt besproken over plaatjes in sexboekjes waar geslachtsdelen worden getoont dan maakt het niet uit of je dat soort plaatjes wel of niet in B&H mag posten en al helemaal niet of dat nav een gesloten topic in B&H is waar die plaatjes gepost waren. Het gaat om de wet. En aangezien iedere Nederlander geacht wordt de wet te kennen is dit een zeer educatief topic die de Fokker bewust maakt van de Nederlandse wetgeving.

Dus of het nou nav een topic is van iets wat niet mag op FOk. Khadgar doet zijn burgerplicht om mensen te informeren over de Nederlandse wetgeving.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')