abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 juli 2003 @ 21:32:47 #51
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11921186
quote:
Op vrijdag 18 juli 2003 13:21 schreef DIGGER het volgende:

[..]

Je bent niet de enige, maar wat een hoop overdreven reacties.
Als je zo panisch bent voor brand, dat je dus ALTIJD meent thuis te moeten zijn, moet je ook d elijn doortrekken en bijvoorbeeld op dezelfde kamer delen.

Immers als je baby op een andere kamer slaapt dan jezelf en er ontstaat brand op de baby kamer, ben je ook al te laat eer je het merkt.

Kortom: Je kunt wel overdreven panisch gaan lopen doen en denken van 'ja maar als dit en als dat'. Je kunt ook wat normaler er mee omgaan en gewoon beseffen dat niet alles te voorkomen is en daardoor wat minder krampachtig met dit alles omgaan.

Betekend overigens niet dat het kind de dupe moet worden van de vrijdheid die de ouders op elk moment wensen, en maar te pas en onpas alleen gelaten moeten worden, maar zo spastisch reageren op het alleen laten van een kind vind ik overdreven.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 juli 2003 @ 21:37:08 #52
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11921297
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 23:44 schreef Keroppi het volgende:
Pfoe ik ben blij dat mijn ouders een stuk minder "voorzichtig" met mij en mijn broertje zijn omgesprongen.

Toen ik 10 of 11 was ben ik vanuit Rotterdam alleen met de trein naar mijn tante in Maastricht gereisd. En in dat 'tijdperk' bestonden mobieltjes helemaal niet. Een telefoonkaart, daar mocht ik het mee doen

Precies. Ik geloof dat ik een jaartje of 7 of 8 was toen ik zoiets deed vanuit Amsterdam deed (en ik was van het 'kwartje voor de telefoon tijdperk). Ik denk dat ik niet de lef heb om m'n dochter dat te laten doen op die leeftijd, overigens. Hoorde laatst van een collega die op z'n 15e naar Afganistan lifte...
  maandag 21 juli 2003 @ 21:40:11 #53
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_11921381
Het feit dat het vaak goed gaat wil niet zeggen dat het verstandig is natuurlijk.
[KNE]-Mod
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 juli 2003 @ 21:42:02 #54
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11921433
quote:
Op maandag 21 juli 2003 21:40 schreef ThE_ED het volgende:
Het feit dat het vaak goed gaat wil niet zeggen dat het verstandig is natuurlijk.
Nee, maar het is ook niet verstandig op je kind te blijven zitten tot het 18 is...

EENS moet het toch zelfstandig worden. En dat kan je beter met kleine stapjes doen dan in een klap op hun 16e of zo.

maandag 21 juli 2003 @ 21:42:59 #55
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_11921462
quote:
Op maandag 21 juli 2003 21:42 schreef Doc het volgende:

[..]
EENS moet het toch zelfstandig worden. En dat kan je beter met kleine stapjes doen dan in een klap op hun 16e of zo.

Maar het ging dus om het feit dat sommge ouders die kleine stapjes dus niet nemen.
[KNE]-Mod
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 21 juli 2003 @ 22:05:58 #56
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11922084
quote:
Op maandag 21 juli 2003 21:42 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Maar het ging dus om het feit dat sommge ouders die kleine stapjes dus niet nemen.

Dat kan je wel zeggen als iemand pas op z'n 12e voor het eerst alleen thuis is...
pi_11932010
quote:
Op maandag 21 juli 2003 21:42 schreef Doc het volgende:

[..]

Nee, maar het is ook niet verstandig op je kind te blijven zitten tot het 18 is...

absoluut mee eens...
quote:
Op maandag 21 juli 2003 21:42 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Het hangt er denk ik vanaf hoe oud je kind is en wat voor soort kind het is.
Mijn kinderen zijn nu 3 (bijna, nog 8 dagen...) en 4 maanden en die laat ik nog niet alleen thuis. Alleen als ze beiden liggen te slapen wil ik weleens de vulliszak naar beneden brengen. Maar dan ben ik hooguit 2 minuten weg.

Met mij werd vroeger toen ik een jaar of 7 / 8 was overlegd of ik het een probleem zou vinden als mijn moeder weer zou gaan werken... geen probleem vond ik... ik kreeg toen een sleutel zodat ik tussen de middag zelf mijn broodjes kon maken en als ik 's middags uit school kwam was mijn moeder weer thuis.
Nou kon dat met mij ook wel want ik liep niet in zeven sloten te gelijk, terwijl een vriendinnetje van mij (zelfde leeftijd ongeveer) dat juist wel deed. Die had echt de meest rare dingen aan de hand op die leeftijd (nog steeds ) en die mocht (en kon) dus niet alleen thuisblijven.

Ik denk dat je als ouders zijnde heel goed naar de kunnen van je kind moet kijken en heel erg naar je eigen gevoel moet luisteren hiermee.

pi_11932539
Onverantwoord! Je moet altijd in staat zijn om je huis te zien. Dus je mag best in de tuin zitten of bij de buren zitten (met babyfoon!) maar niet je andere kind naar school doen, al is het maar binnen een kwartier.

* Bright heeft nog een ideaalbeeld, 'want' de kleine is er nog niet

pi_11932579
quote:
Op maandag 21 juli 2003 22:05 schreef Doc het volgende:

[..]

Dat kan je wel zeggen als iemand pas op z'n 12e voor het eerst alleen thuis is...

Dat kun je dus ook zeggen als iemand een baby of peuter alleen laat. Het lijkt er nu op alsof alles over een kam geschoren wordt terwijl het toch wel erg veel uitmaakt hoe oud een kind is. Een ouder kind kan zichzelf redden, dat kun je leren wat hij moet doen als er iets gebeurt. Bij een baby of peuter kan dat niet. Er kan niet alleen brand uitbreken, maar het kind kan ook vallen (bijvoorbeeld doordat het bedenkt dat het misschien wel leuk is om op de kast te klimmen). Dat kun je niet altijd voorkomen als je wel thuis bent maar dan ligt het kind in ieder geval niet een halfuur met een gebroken been of zo te wachten tot jij terugkomt.

Nu las ik ook verhalen over ouders die het kind dan laten slapen en zelf weggaan. Als zo'n kind wakker wordt in de tussentijd, raakt het dan niet in paniek omdat het alleen is? Of hebben die ouders dat kind dan verteld dat ze soms even weggaan als ze slapen?

dinsdag 22 juli 2003 @ 12:22:37 #60
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_11932614
quote:
Op maandag 21 juli 2003 22:05 schreef Doc het volgende:

[..]

Je gaat echt aan het punt voor bij heh. Mij boeit het echt niet of jij je baby wel of niet alleen thuis laat, maar het lijkt MIJ onverstandig.
[KNE]-Mod
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 juli 2003 @ 12:32:16 #61
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11932792
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 11:55 schreef Angel22 het volgende:

Ik denk dat je als ouders zijnde heel goed naar de kunnen van je kind moet kijken en heel erg naar je eigen gevoel moet luisteren hiermee.

Yep. Vanaf redelijk jong kan je kinderen een verantwoordelijkheids gevoel bijbrengen. Dat ze weten wat ze wel en niet kunnen doen. Als ze zich verantwoordelijk gedragen krijgen ze meer vrijheid. Ze vinden ze ook enorm spannend, en als het aan mij dochters (4 en 5) ligt blijven ze graag even alleen thuis ("ga maar naar de bakker hoor, ik blijf wel thuis, want dat kan ik best wel hoor"). Ze weten wat ze wel en niet moeten doen. En mochten ze zich er niet aan houden weten ze ook dat dat ze weer het vertrouwen en dus enige vrijheid zou kosten, dus gedragen ze zich. Ze weten hoe ze moeten bellen en zo voorts. Voor wat ze eigenlijk wel zouden kunnen laat ik ze eigenlijk zeer zeer zelden alleen thuis: echt bij uitzondering en dan ook maar heel kort, terwijl ze meer en langer best zouden kunnen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 juli 2003 @ 12:37:01 #62
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11932885
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 12:22 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Je gaat echt aan het punt voor bij heh. Mij boeit het echt niet of jij je baby wel of niet alleen thuis laat, maar het lijkt MIJ onverstandig.

En jij gaat aan mijn punt voorbij

Je moet imho kijken naar wat een kind wel en niet aankan. Verschilt zoals gezegd per kind. Te weinig toelaten kan uitendelijk daarbij net zo schadelijk zijn als te veel alleen laten.

Wij hebben trouwens nooit de kinderen voor hun 4e langer dan 2 minuten alleen thuis gelaten, en ik heb zelf het idee dat we eerder aan de te voorzichte kant dan de risico-vole kant zitten.

pi_11932951
Ik ben het helemaal met je eens dat je kinderen al vroeg verantwoordelijkheid bij kunt brengen, Doc. In dit topic ging het echter om baby's en peuters. Dat is dus nog weer jonger dan jouw dochters. Vind je dat ook kunnen?

Zelf denk ik dat het niet verantwoord is baby's en peuters alleen te laten. Ik denk wel dat je peuters langzaamaan kunt dingen kunt leren waardoor ze, als kleuter bijvoorbeeld, weleens (kort) alleen kunnen worden gelaten. Maar hoe doe je dat? Wat leer je ze en op welke manier? Hoe heb jij dat bijvoorbeeld aangepakt, Doc?

FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 22 juli 2003 @ 12:53:43 #64
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11933232
quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 12:40 schreef sombie het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens dat je kinderen al vroeg verantwoordelijkheid bij kunt brengen, Doc. In dit topic ging het echter om baby's en peuters. Dat is dus nog weer jonger dan jouw dochters. Vind je dat ook kunnen?

Zelf denk ik dat het niet verantwoord is baby's en peuters alleen te laten. Ik denk wel dat je peuters langzaamaan kunt dingen kunt leren waardoor ze, als kleuter bijvoorbeeld, weleens (kort) alleen kunnen worden gelaten. Maar hoe doe je dat? Wat leer je ze en op welke manier? Hoe heb jij dat bijvoorbeeld aangepakt, Doc?

In de eerste post ging het inderdaad om de baby/peuter leeftijd maar langzaam aan werden ook oudere leeftijden bij dit topic betrokken. Zoals ik hierboven al zei: zelf voor hun 4e de kinderen zelden (of eigenlijk nooit) langer dan 2 minuten alleen gelaten. Voelde ik mezelf prettig bij. Maar ik ga niemand veroordelen die het wel doet (excessen daargelaten natuurlijk).

Wat betreft het aanleren van aleen laten: aan tafel of zo er over praten. Wat zou je doen als je alleen bent? Wa doe je als er aangebeld wordt? Dus er over praten/discussieren. Wanneer we het gevoel hebben dat ze weten wat verstandig gedrag bij een dergelijke situatie is, en daar naar kunnen handelen (bijvorbeeld oefenen met bellen of zo). Daarna kan je eens kijken hoe het in het eggie gaat. Eerst kort en daarna wellicht langer. Natuurlijk zelf ook zorgen dat als je weggaat niet ergens zomaar ramen openstaan, het gas/vuur aanstaat en dergelijke...

FOK!fossiel dinsdag 22 juli 2003 @ 23:07:28 #65
1455 Keroppi
kool kikker
pi_11949197
Misschien een beetje offtopic, maar ik kan me herinneren dat er een jaar geleden ofzo van Sire een reclame was over ongelukken in huis.

Het moraal van het verhaal was een beetje dat de meeste ongelukken gebeuren als je wel thuis bent (is ook door onderzoek uitgewezen) maar wanneer je even afgeleid bent (telefoon, buurvrouw/vriendin op visite).

quote:
Op dinsdag 22 juli 2003 12:20 schreef sombie het volgende:
Nu las ik ook verhalen over ouders die het kind dan laten slapen en zelf weggaan. Als zo'n kind wakker wordt in de tussentijd, raakt het dan niet in paniek omdat het alleen is? Of hebben die ouders dat kind dan verteld dat ze soms even weggaan als ze slapen?
Mijn ouders zijn nooit 'stiekem' weggegaan terwijl wij sliepen. Inderdaad om de reden dan een kind dan wakker kan worden en opeens zijn/haar ouders kwijt is.
Tuurlijk hebben we wel eens stampij gemaakt (je mag niet weggaan!!) maar ze lieten ons dan liever krijsend achter dan dat ze ons in slaap zouden sussen en stiekem zouden wegglippen.
Chick on a mission
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')