abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11744169
Is er nog een verschil in keuze in motorolie als je een auto op gas hebt ten op zichte van een auto op benzine?
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  Official ESF Kreviewer zondag 13 juli 2003 @ 22:01:34 #2
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_11750385
Normale reacties svp.
  zondag 13 juli 2003 @ 22:09:43 #3
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_11750544
Heb een vriend van mij die op gas rijd en heb hem er nog nooit over gehoord. Dus ik ga ervan uit dat het niet nodig is.

Maar weet het dus niet zeker.

Japanese Car Lifestyle blog
Waar ik werk? Speedhunters natuurlijk :)
pi_11750552
Ik zal nog even verduidelijken wat ik bedoel.

Volgens mij wordt een motor op gas warmer dan een benzine motor. En volgens mij verbruikt een auto op gas meer olie dan een benzine auto.

Nu vroeg ik mij dus af of je hiermee rekening moet houden als je olie ververst/ bijvult. Bij een hoog olieverbruik ben je geneigd om er goedkope olie in te donderen, maar is dit verstandig. Bij mijn benzine auto's keek ik iig niet zo nauw en dat ging altijd wel goed dus....

Official ESF Kreviewer zondag 13 juli 2003 @ 22:10:53 #5
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_11750577
Ik heb een auto op gas gehad en had niet meer olieverbruik dan normaal. Speciale olie hoeft er volgens mij dan ook zeker niet in. Enige dat ik vaker moest dan normaal was kleppen stellen.
pi_11750609
Nou heb ik trouwens een Alfa en dat ding verbruikt sowieso meer olie, want als ik ff gereden heb, en ik sta ff stil zie je allemaal rook onder het motorkapje vandaan komen Volgens mij lekt ie wat olie ergens, maar het gekke is dat ik nooit een plek onder de auto zie liggen s'ochtens....
  zondag 13 juli 2003 @ 22:14:08 #7
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_11750644
quote:
Op zondag 13 juli 2003 22:09 schreef mcintosh het volgende:
Ik zal nog even verduidelijken wat ik bedoel.

Volgens mij wordt een motor op gas warmer dan een benzine motor. En volgens mij verbruikt een auto op gas meer olie dan een benzine auto.

Nu vroeg ik mij dus af of je hiermee rekening moet houden als je olie ververst/ bijvult. Bij een hoog olieverbruik ben je geneigd om er goedkope olie in te donderen, maar is dit verstandig. Bij mijn benzine auto's keek ik iig niet zo nauw en dat ging altijd wel goed dus....

Hoeft niet altijd slecht te zijn. Maar wees er wel zeker van dat het goede olie is. Want het is een belnagrijk onderdeel van je motor.

Maar heb nog nooit van speciale olie voor motoren die op gas lopen gehoord. Want je kan toch voor beide kiezen. Dat hij dus op gas of benzien loopt? Dus ik zou het gewoon bij de bekende olie houden. En dan kunnen en volgens mij geen problemen optreden

pi_11750670
Hij kan idd op beide gas en benzine.

Heb er nu trouwens gewoon 10w40 in gegooid van de Shell

zondag 13 juli 2003 @ 22:15:32 #9
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_11750677
quote:
Op zondag 13 juli 2003 22:12 schreef mcintosh het volgende:
Nou heb ik trouwens een Alfa en dat ding verbruikt sowieso meer olie, want als ik ff gereden heb, en ik sta ff stil zie je allemaal rook onder het motorkapje vandaan komen Volgens mij lekt ie wat olie ergens, maar het gekke is dat ik nooit een plek onder de auto zie liggen s'ochtens....
Olie word dunner als het warm is zeg maar, dus als er idd lekkage is en je gaat rijden zal het ergens eruit komen en op de warme motor vallen of druppenlen waardoor je rookvroming krijgt. Ik zal ket wel nalaten kijken als ik jou was.

grtz

zondag 13 juli 2003 @ 22:16:12 #10
21631 jacco
Speedhunters.com
pi_11750689
quote:
Op zondag 13 juli 2003 22:15 schreef mcintosh het volgende:
Hij kan idd op beide gas en benzine.

Heb er nu trouwens gewoon 10w40 in gegooid van de Shell

Dat moet gewoon goed gaan.
pi_11753000
quote:
Op zondag 13 juli 2003 22:15 schreef jacco het volgende:

[..]

Olie word dunner als het warm is zeg maar, dus als er idd lekkage is en je gaat rijden zal het ergens eruit komen en op de warme motor vallen of druppenlen waardoor je rookvroming krijgt. Ik zal ket wel nalaten kijken als ik jou was.

grtz

volgens mij wordt motorolie juist dikker als die warm wordt
als je bijv. 10 w40 hebt, dan is die 10 dik, bij koud, en 40 bij warm
5w40 is duidelijk dunnere olie, en vloeit dan ook beter door je blok bij een koude start

zaterdag 19 juli 2003 @ 13:28:19 #12
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_11876447
quote:
Op maandag 14 juli 2003 00:27 schreef mtv het volgende:

[..]

Motor olie word helemaal niet dikker als ie warm word, dan is je motor binnen 3 tellen naar de klote.
Je mag nooit met een koude motor volgas optrekken omdat de olie nog onderin ligt en dik is.
Door je hele blok lopen dunne vaatjes naar de kleppen, lagers, krukas enzo, en als de olie dik is loopt die daar nog niet zo goed doorheen en worden dus je vitale onderdelen niet goed gesmeerd.
Als ie even draait word de olie in je blok verdeeld en word hij ook dunner zodat hij door de buisjes naar de andere onderdelen kan lopen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_11890788
quote:
Op zaterdag 19 juli 2003 13:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Motor olie word helemaal niet dikker als ie warm word, dan is je motor binnen 3 tellen naar de klote.
Je mag nooit met een koude motor volgas optrekken omdat de olie nog onderin ligt en dik is.
Door je hele blok lopen dunne vaatjes naar de kleppen, lagers, krukas enzo, en als de olie dik is loopt die daar nog niet zo goed doorheen en worden dus je vitale onderdelen niet goed gesmeerd.
Als ie even draait word de olie in je blok verdeeld en word hij ook dunner zodat hij door de buisjes naar de andere onderdelen kan lopen.

volgens mij is dit niet waar

een 5w40 olie is dunner dan een 10w40 in koude toestand, in warme toestand is het even dik

vaak gebruiken ze bij snellere auto's vol synthetische olie van b.v. 5w30, zodat de olie lekker dun is wanneer je begint te rijden bij een koude start
de olie is dan dus dun, en kan lekker overal tussen komen, en dus kun je ook eerder sneller scheuren zonder dat dit schade aanbrengt

zondag 20 juli 2003 @ 15:39:55 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_11891908
quote:
Op zondag 20 juli 2003 14:20 schreef mtv het volgende:

[..]

volgens mij is dit niet waar

het is wel waar, maar:
quote:
een 5w40 olie is dunner dan een 10w40 in koude toestand, in warme toestand is het even dik

vaak gebruiken ze bij snellere auto's vol synthetische olie van b.v. 5w30, zodat de olie lekker dun is wanneer je begint te rijden bij een koude start
de olie is dan dus dun, en kan lekker overal tussen komen, en dus kun je ook eerder sneller scheuren zonder dat dit schade aanbrengt

jij geeft een aanvulling op de 'koude' toestand.

Warme olie is gewoon dunner als koude, of 5W40 en 10W40 in 'warme' toestand even dik of dun zijn weet ik niet...

You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_11892749
jij zei dat de motorolie niet dikker werd, maar dat is dus wel zo
die waarden staan voor de viscositeit, en hoe hoger de viscositeit hoe dikker

een 5w40, of 10 w40 wordt dus nooit dikker dan 40

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')