abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11674645
De supporters verenigingen van Feyenoord en Excelsior sturen open brief vol onwaarheden
Gemeentesubsidies voetbalclubs:
Gelijke monniken, gelijke kappen

Recessie in Nederland. Financiële problemen in het betaalde voetbal. Een groot aantal nagenoeg failliete voetbalclubs klopt momenteel aan bij de lokale overheid om de gaten in de begrotingen te dichten. Een verkeerde ontwikkeling, zo vinden Legioen, officiële Feyenoord Supportersvereniging en Pro Excelsior, de supportersvereniging van Excelsior.

Commercieel opererende organisaties in het betaald voetbal dienen zelf zorg te dragen voor een sluitende begroting. Het bizarre feit doet zich nu voor dat sommige gemeenten bijspringen door lucratieve leningen af te sluiten aan clubs in financiële nood en andere voetbalorganisaties niets krijgen.

De beide supportersorganisaties zijn daarom van mening dat gemeentesubsidies aan betaald voetbalorganisaties, zeker in deze economische mindere tijden, uit principe taboe dienen te zijn als het om het gezond maken van BVOs gaat. Maar als gemeenten dan toch met steungelden over de brug komen, dan wel graag gelijk verdeeld. Nu doet de ene gemeente wel aan steun, de andere gemeente juist niet.

In Rotterdam steunt het gemeentebestuur Sparta door middel van een lening waarbij vooraf al de helft van deze schuld wordt kwijtgescholden. De lokale overheid als financier van de betaald voetbalorganisatie.
In dezelfde stad zijn echter nog twee andere betaald voetbalorganisaties gevestigd; Excelsior en Feyenoord. Zij krijgen helemaal niets van de gemeente Rotterdam, hetzelfde geldt voor de amateurverenigingen in de regio. Ondanks dat we het de Sparta-aanhang uiteraard van harte gunnen dat hun club kan blijven bestaan, vinden de besturen van de Feyenoord Supportersvereniging en Pro Excelsior het vanuit concurrentie oogpunt een onwenselijke situatie dat de gemeente eenzijdig een club geld toestopt. In feite wordt het jarenlange mismanagement, dat ten grondslag ligt aan dergelijk hoge schulden, nu beloond. De supportersverenigingen zijn er dan ook voorstander voor om - indien er dan toch gemeentesubsidies worden verstrekt - deze aan alle voetbalclubs gegeven moeten worden, ook als deze clubs hun huishoudboekje wel netjes op orde hebben. Hiervoor moeten de betrokken partijen een verdeelsleutel afspreken waarbij de subsidie naar ratio wordt verdeeld onder alle betaald voetbalclubs én supportersverenigingen.

Wat de supportersverenigingen van Feyenoord en Excelsior opvalt, is de argumentatie van de gemeente Rotterdam om financieel bij te springen bij Sparta. De maatschappelijke importantie van een club als Sparta en de voetbalclub als sociaal bindmiddel zijn gehoord. Dit zijn ook de argumenten die in andere gemeenten met soortgelijke problemen te horen zijn. Legioen, de officiële Feyenoord Supportersvereniging is op non-commerciële basis (!) op tal van maatschappelijk relevante gebieden actief, waarbij de organisatie als bindmiddel fungeert tussen club en grote groepen in onze samenleving. Ook wij hebben echter nog volop wensen, waarbij we de steun van de gemeente best kunnen gebruiken. Zo willen wij, in samenwerking met Feyenoord, een fanorganisatie voor jongeren gaan opzetten, waarbij we ook niet voorbij gaan aan de sociaal preventieve aspecten. Dit moet de gemeente Rotterdam toch ook interesseren, aangezien probleemjongeren nog altijd een dagelijks issue is in de stad. Net als de actie Legioen tegen kanker, waarbij de supportersverenging een bewustwordingsproces op gang wil brengen tegen kwetsende spreekkoren. Verder zou de Supportersvereniging graag een eigen supportershome realiseren nabij De Kuip. Ook in dit geval zijn er voordelen voor de gemeente op te noemen, zoals de beheers- en controleerbaarheid van groepen supporters op wedstrijddagen en niet te vergeten het al eerder genoemde sociale bindmiddel.

De supportersvereniging Pro Excelsior is vooral verbaasd over de toekenning van financiële steun aan Sparta, omdat Excelsior zelf jaren heeft moeten knokken voor een uiteindelijk minimale bijdrage in de nieuwbouw van het stadion. Zonder de hele geschiedenis opnieuw op te rakelen, verbaasde het ons toen al dat Sparta blijkbaar een streepje voor had. Deze geschiedenis lijkt zich nu te herhalen. Waar Sparta weer miljoenen euros krijgt toegestopt, wordt een gevraagde bijdrage voor een nieuw aan te leggen veld zomaar naar de prullenbak verwezen. Hetzelfde geldt voor een eventuele lening om uitbreiding van het stadion mogelijk te maken. Toen Excelsior vorig jaar - na de promotie naar de eredivisie - informeerde naar de mogelijkheden, werd ook deze aanvraag zonder pardon terzijde geschoven. Excelsior mag dan een bescheiden club zijn, het is wel een club die al 101 jaar huist in Rotterdam. Juist daarom mag verwacht worden dat de gemeente ook serieus ingaat op verzoeken om financiële steun van Excelsior, zeker als Sparta niet een keer, maar verschillende keren de steun van de gemeente mocht ontvangen.

Zoals duidelijk mag zijn, Legioen en Pro Excelsior zijn niet enthousiast geworden door de willekeurige aanpak en bereidwilligheid van de gemeente Rotterdam om financieel een bijdrage te leveren aan de voetbalwereld in het algemeen en de verdeelmethode die het daarbij hanteert in het bijzonder. Graag zouden wij met de gemeente een afspraak maken om te bezien of er Rotterdam in de toekomst tot een eenduidiger en vooral eerlijker beleid kan komen. Een beleid waarbij de goeden niet per definitie moeten lijden onder de kwaden. Ook bij gemeenschapsgelden geldt dat een euro maar één keer kan worden uitgegeven, maar de centen kunnen best eerlijker verdeeld worden. De Feyenoord- en Excelsior-supporters zijn keurige belastingbetalers, die ook graag overheidsgelden naar hun clubs zien vloeien. Voor hen is de club en alles wat daarmee samenhangt net zo belangrijk als dat geldt voor de Spartanen.

Legioen, de officiële Feyenoord Supportersvereniging
Pro Excelsior

Tegen reaktie:

Je kunt je natuurlijk afvragen of het de taak is van supportersverenigingen om broederlijk naast elkaar, niet gehinderd door enige kennis van zaken, met een statement te komen over het subsidiebeleid van alle gemeenten in Nederland. De supportersverenigingen van Excelsior en Feyenoord vonden dit nodig. Afgelopen vrijdag kwamen ze met een verklaring en wat blijkt? Ze zijn uit principe (ja, ja) tegen gemeentesubsidies als het gaat om het gezond maken van betaald voetbal organisaties. Wat bedoelen deze verenigingen nu? Dat ze liever hadden gezien dat clubs als Utrecht, NAC, Sparta of Go Ahead Eagles dit jaar naar de verdommenis waren gegaan? Waarschijnlijk bedoelen deze supportersverenigingen dit inderdaad. Tot zover de solidariteit in het voetbal. Een nieuwe vorm van rattengedrag onder supporters is uitgevonden. Maar ach, de supportersverenigingen gedragen zich dan wel achterbaks, feitelijk zeggen ze niets. Er is in heel Nederland namelijk geen enkele BVO die voor het gezond maken van de club een gemeentelijke subsidie heeft gekregen.
Neem Sparta. De gemeente Rotterdam heeft aandelen van het Sparta stadion gekocht. Dat is een investering in een stuk onroerend goed, zoals de gemeente wel vaker doet, en heeft niets van doen met een subsidie. Natuurlijk heeft het tot gevolg dat Sparta gered is, maar daar kan op zich niets op tegen zijn. Wethouder Janssens heeft ook altijd duidelijk gemaakt dat een zakelijke transactie de enige mogelijkheid is waarop de gemeente bij kan dragen tot de redding van Sparta. Naast de aankoop van het stadion is er nog wel een overbruggingskrediet verstrekt. Dit moet Sparta binnen een jaar, tegen marktconforme voorwaarden (!), terugbetalen. Een overbruggingskrediet waar dan ook niets lucratiefs aan is en dat bovendien niet ten laste komt van de belastingbetaler. Er is dan ook op geen enkele wijze sprake van het kwijtschelden van schulden, zoals in de hersenspinselen van beide supportersverenigingen te lezen is.
Maar dit alles komt niet tot uiting in de brief van de supporters. Zij stellen eerst uit principe tegen gemeentelijke subsidies te zijn. Daarna smeken ze welhaast zelf om subsidie. Ze willen er zelfs verdeelsleutels voor afspreken, waarbij niet alleen voetbalclubs, maar ook supportersverenigingen subsidie ontvangen. Want, zo is in de brief te lezen, ook Excelsior en Feyenoord supporters zien graag overheidsgelden naar hun clubs vloeien! Mmmm, principes zijn er blijkbaar om direct overboord te gooien. De supportersverenigingen spreken in dit kader over gelijke monniken, gelijke kappen. Daaromheen verzinnen ze idiote ideeën als een gemeentelijke investering in een Feyenoord supportershome. Onzin. Gelijke monniken, gelijke kappen zou gaan over de aankoop van (de aandelen van) De Kuip en/of Woudestein. En indien dit vanuit de clubs gewenst wordt, zal er ook serieus gekeken worden naar de mogelijkheid hiervan. Dit hebben onder meer enkele raadsleden al aangekondigd. Geen probleem dus, alleen men wil de De Kuip of de veredelde fietsenstalling in Kralingen voorlopig helemaal niet verkopen. Het is namelijk niet zo prettig om je laatste onderpand -je stadion- al verkocht te hebben.
De supportersverenigingen geven aan niet enthousiast te zijn geworden over de bereidwilligheid van de gemeente om een bijdrage te leveren aan de voetbalwereld. Daarbij vergeten ze voor het gemak dat zowel Feyenoord als Excelsior hun gerenoveerde stadions aan dit enthousiasme te danken hebben. Daarnaast klagen ze over de verdeling van de gelden. Daarbij wijst Excelsior altijd naar Sparta, maar misschien is het logischer om juist naar Feyenoord te kijken. Hoewel de Feyenoord supportersvereniging nu plotseling ook klaagt over de verdeling, slaat dat toch echt nergens op. Feyenoord heeft immers tot aan dit moment op veruit de meeste steun vanuit de gemeenschapskas kunnen rekenen. In de renovatie van De Kuip werd een slordige 35 miljoen gulden gestoken. Eveneens werd nog een lening verstrekt van meer dan 17 miljoen gulden en later kon uit de gemeenschapskas ook nog eens ettelijke miljoenen gehaald worden voor een voetgangerstunneltje bij dat stadion. Daarnaast werd onlangs bekend dat jaarlijks tegen de drie miljoen Euro wordt besteedt aan veiligheidsmaatregelen rondom voetbalwedstrijden van onze Zuiderburen. Hetgeen de gemeente heeft geïnvesteerd in het stadion van Sparta is daarmee vergeleken peanuts.
Al met al is de mededeling van de supportersverenigingen nogal treurig. Het standpunt staat bol van onwetendheid en van beweringen die niet kloppen. Helaas voor wethouder Janssens, die op zn stoel zit en baalt. Want jawel, er is een brief naar Janssens gezonden en ze willen binnenkort nog bij hem op de koffie ook! Op het stadhuis lachen ze nu al om de geringe kennis van zaken die er bij deze supportersverenigingen heerst. Wij kunnen alleen maar medelijden hebben met de wethouder, die wellicht zal moeten leiden onder hetgeen supportersverenigingen al niet verzinnen in de welbekende komkommertijd. bron http://www.itwm.nl

[Dit bericht is gewijzigd door gebruikersnaam op 10-07-2003 00:02]

Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  woensdag 9 juli 2003 @ 23:24:48 #2
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_11674731
Burenruzie.

Negeren.

J.

You bend your words like Uri Geller spoons...
  woensdag 9 juli 2003 @ 23:30:17 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_11674868
Subside aan voetbalploegen is tegen de wet.

Het belemmert namelijk een eerlijke concurentie, in meerdere opzichten. Dus al die gemeentes die geld hebben gestort op de giro van de lokale voetbalclub moeten op het matje worden geroepen.

So we just called him Fred
  woensdag 9 juli 2003 @ 23:31:50 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_11674906
Mag in het centrale Feyenoord of Excelsiortopic.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 9 juli 2003 @ 23:40:33 #5
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_11675099
Ik heb de titel even aangepast. Ik vind het op zich wel een interessant onderwerp. Ik heb me bijvoorbeeld altijd afgevraagd waarom de ene Rotterdammer voor F'noord kiest, de ander voor Excelsior of voor Sparta. Is dit compleet bepaald door de wijken of ook anders?
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_11675359
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 23:40 schreef Doc het volgende:
Ik heb de titel even aangepast. Ik vind het op zich wel een interessant onderwerp. Ik heb me bijvoorbeeld altijd afgevraagd waarom de ene Rotterdammer voor F'noord kiest, de ander voor Excelsior of voor Sparta. Is dit compleet bepaald door de wijken of ook anders?
heel kort samen gevat spartaan of excelsior supporter wordt je niet, maar dat ben je. feynoord supporter dat wordt je, en de club komt daarna pas in je bloed.De meeste feyenoord supporters van nu kiezen de weg van de minste weerstand , en gaan voor de populairste club.Meegezogen onder lichte druk van klas genoten bijvoorbeeld.
Ik heb het zelf ook gemerkt in mijn vrienden groep, die bestond uit 2 aktieve spartanen, 3 aktieve feyenoord supporters, en 5 teletekst supporters die zeggen dat ze voor feyenoord zijn.Ik ben vaak met die vrienden in de kuip geweest , en die vrienden ook mee naar het kasteel.
van die teletekst supporters hebben er nu 2 al jaren een seizoenskaart voor sparta, Om de reden dat het gezelliger, en minder agressief is op het kasteel.Je kan er nog steeds bier kopen, en nog wel in halve liters ook.Als uit supporter kun je je gewoon in je clubkleuren vertonen zonder dat iemand je aftuigd.Dit zelfde had ons ook kunnen overkomen als we naar excelsior waren gegaan (dat was ooit ook een sympatieke club).
  woensdag 9 juli 2003 @ 23:55:37 #7
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_11675405
quote:
Achtergrondinformatie, maar toch wel interessant.

Zeker gezien het pact Feyenoord-Excelsior.

Topic-starter is m.i. juist met zijn constatering van "domme brief".

Puur jennen.

J.

pi_11675456
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 23:55 schreef Juan Zueco het volgende:

[..]

Achtergrondinformatie, maar toch wel interessant.

Zeker gezien het pact Feyenoord-Excelsior.

Topic-starter is m.i. juist met zijn constatering van "domme brief".

Puur jennen.

J.

is niet jennen, want als je mijn repliek leest, dan zie je dat ik alle onwaren in die brief netjes weerleg. ik zou eerder zeggen dat die open brief jennen is. net die bewering van fred dat het om subsidie gaat aan clubs, dan heb je de openingspost dus duidelijk niet begrepen.

[Dit bericht is gewijzigd door gebruikersnaam op 10-07-2003 00:00]

Trouwste user 2022 woensdag 9 juli 2003 @ 23:59:25 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_11675473
quote:
Nee Rotterdammers zijn succes supporters.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 10 juli 2003 @ 00:00:10 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_11675486
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 23:59 schreef tong80 het volgende:

[..]

Nee Rotterdammers zijn succes supporters.

Daarom begrijp ik niet dat ze voor Feyenoord zijn.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 10 juli 2003 @ 00:01:32 #11
2753 olavski
Fetchez la vache
pi_11675516
Sparta en Excelsior hebben wat Feyenoord mist: Eerste divisievoetbal
You must be out of your brilliant mind.
pi_11675555
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 00:01 schreef olavski het volgende:
Sparta en Excelsior hebben wat Feyenoord mist: Eerste divisievoetbal
maar wel met minder toeschouwers meer IQ.
  donderdag 10 juli 2003 @ 00:16:28 #13
2207 Juan Zueco
Rap is geen muziek!
pi_11675827
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 23:58 schreef gebruikersnaam het volgende:

[..]

is niet jennen, want als je mijn repliek leest, dan zie je dat ik alle onwaren in die brief netjes weerleg. ik zou eerder zeggen dat die open brief jennen is. net die bewering van fred dat het om subsidie gaat aan clubs, dan heb je de openingspost dus duidelijk niet begrepen.

Jennen sloeg op de brief, niet op je post. Zie burenruzie.

J.

pi_11675877
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 00:16 schreef Juan Zueco het volgende:

[..]

Jennen sloeg op de brief, niet op je post. Zie burenruzie.

J.

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd.
  donderdag 10 juli 2003 @ 00:42:30 #15
48241 Mindlight
O+ Jaimie O+
pi_11676288
Hmm ook ff een reactie van mijn kant, k vind het wel belachelijk dat wanneer excelsior voor een lening bij de gemeente aanklopt er de laatste jaren consequent néé wordt gezegd, en het bij sparta allemaal "iets makkelijker" gaat.

Ohh en gebruikersnaam, excelsior is nog steeds een symphatieke club hoor, de echte excelsiorsupporters willen van het samenwerkingsverband af, of het iig sterk reduceren, en zien ook graag dat de feyenoordsupporters in de kuip blijven.
En tsja, ondanks dat het altijd verhitte ontmoetingen zijn, sparta vind ik
wel een symphatieke club.

Oud-Beijerland/Hilversum dus!
  donderdag 10 juli 2003 @ 11:36:53 #16
44116 Vikingo
Sterker door strijd
pi_11681194
Sinds Sparta niet meer aan de weg timmert is de rivaliteit tussen Feyenoord en Sparta veel minder geworden. De meeste Spartanen hebben nog steeds een bloedhekel aan Feyenoord omgekeerd is dat veel minder, alleen de wat oudere Feyenoord supporters kunnen Sparta nog steeds niet luchten. Ikzelf heb het ook niet op Sparta dat komt vooral door mn vader. Sparta en Feyenoord waren tot de jaren 70 de grootste rivalen nog erger dan Feyenoord en Ajax. Er waren altijd massale vechtpartijen bij de mars van Zuid naar west en omgekeerd.
Van mij mag Sparta daarom ook weer snel terug keren in de eredivisie en het liefst meedraaien in de (sub) top en dat die rivaliteit weer volop terugkomt want dat is toch het mooiste wat er is een echte derby met alles erop en eraan.
............................................................Hasta La Victoria Para Siempre............................................................
pi_11684143
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 23:53 schreef gebruikersnaam het volgende:

[..]

heel kort samen gevat spartaan of excelsior supporter wordt je niet, maar dat ben je. feynoord supporter dat wordt je, en de club komt daarna pas in je bloed.De meeste feyenoord supporters van nu kiezen de weg van de minste weerstand , en gaan voor de populairste club.Meegezogen onder lichte druk van klas genoten bijvoorbeeld.
Ik heb het zelf ook gemerkt in mijn vrienden groep, die bestond uit 2 aktieve spartanen, 3 aktieve feyenoord supporters, en 5 teletekst supporters die zeggen dat ze voor feyenoord zijn.Ik ben vaak met die vrienden in de kuip geweest , en die vrienden ook mee naar het kasteel.
van die teletekst supporters hebben er nu 2 al jaren een seizoenskaart voor sparta, Om de reden dat het gezelliger, en minder agressief is op het kasteel.Je kan er nog steeds bier kopen, en nog wel in halve liters ook.Als uit supporter kun je je gewoon in je clubkleuren vertonen zonder dat iemand je aftuigd.Dit zelfde had ons ook kunnen overkomen als we naar excelsior waren gegaan (dat was ooit ook een sympatieke club).

Kijk eens aan, je hebt onderzoek gedaan?
Ik ben dus volgens jou Feijenoorder geworden, goh interessant. Ik zie juist in mijn directe omgeving dat veel Feijenoorders en Ajacieden (jongens met scc maar ook de zgn. teletekstsupporters) op hun 15e 16e opeens voor Sparta kozen. Omdat ze toch wel graag naar uitwedstrijd wilden, omdat Feijenoord toch wel erg duur was, omdat ze bij Sparta wel met een groepje zichzelf voor konden doen als de 'gekste'.
Nogal heel kort door de bocht om te zeggen je een Feijenoorder wordt en een Spartaan bent. Ik neem aan dat jij ook aan de hand van je vader (of opa of oom etc.) bent meegenomen naar het stadion, dat geldt net zogoed voor een hoop Feijenoorders die ook als een klein jongetje mee worden genomen.
Tuurlijk heeft een club als Feijenoord een grote aantrekkingskracht, dat hebben successen zowiezo. In de glorie periode van Ajax zag je hier in de regio ook allemaal shirtjes van 'hunnie', hetzelfde geldt ook voor Sparta toen zij in de Finale van de KNVB-beker kwam zag je dat ook terug in de omgeving.
En bij Sparta nooit gedonder? Ik kan me anders toch wel wat voorvalletjes herinneren; Excelsior, Telstar, De Graafschap etc.
"..and in my brain it's going wrong.."
pi_11684366
quote:
Vroeger was het natuurlijk altijd de elite van Spangen, tegen de arbeiders van Zuid. Nu is dat nog nauwelijks terug te zien, en zie je niet-Rotterdammers met shirt lopen "Een echte Rotterdammer is Spartaan".

Het heeft nu veel met te maken met opvoeding, successen, en vriendengroepen etc

donderdag 10 juli 2003 @ 17:40:38 #19
34110 CG1888
www.itwm.nl
pi_11689813
Succes trekt nu eenmaal supporters aan, ladingen gloryhunters kunnen de verleiding namelijk niet weerstaan.

Sparta verkocht in de eredivisie bijna 5000 seizoenkaarten, dit seizoen zal de teller vast niet boven de 2500 komen. Toch zijn die 2500 a 3000 Spartanen onvermurwbaar en zij blijven komen.

Zie Sparta maar als het dorpje van Asterix en Obelix. Heel Gallië legde zich neer aan de voeten van Ceasar... Heel Gallië, NEEN !!! Een dorpje bleef zich verzetten. Dat ene dorpje van eigenwijzelingen heb je in Rotterdam ook, één burcht; Het Kasteel blijft voor zijn eigen identiteit strijden en geeft nooit op en zal zeker geen samenwerkingsverband aan gaan met dat grote (Romeinse) legioen van de overzijde van de Maas.

www.itwm.nl
pi_11693343
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 17:40 schreef CG1888 het volgende:
Succes trekt nu eenmaal supporters aan, ladingen gloryhunters kunnen de verleiding namelijk niet weerstaan.

Sparta verkocht in de eredivisie bijna 5000 seizoenkaarten, dit seizoen zal de teller vast niet boven de 2500 komen. Toch zijn die 2500 a 3000 Spartanen onvermurwbaar en zij blijven komen.

Zie Sparta maar als het dorpje van Asterix en Obelix. Heel Gallië legde zich neer aan de voeten van Ceasar... Heel Gallië, NEEN !!! Een dorpje bleef zich verzetten. Dat ene dorpje van eigenwijzelingen heb je in Rotterdam ook, één burcht; Het Kasteel blijft voor zijn eigen identiteit strijden en geeft nooit op en zal zeker geen samenwerkingsverband aan gaan met dat grote (Romeinse) legioen van de overzijde van de Maas.

amen
pi_11694729
Maar de Galliërs waren toch onoverwinnelijk?
  donderdag 10 juli 2003 @ 22:43:49 #22
25041 Doopy-X-
Diener der burgers
pi_11695341
Is er maar 1 echte club uit rotterdom: Sparta
pi_11697340
quote:
Op donderdag 10 juli 2003 22:21 schreef Staanplaats het volgende:
Maar de Galliërs waren toch onoverwinnelijk?
Op Spangen hebben ze alleen geen toverdrank,maar Heroïne
pi_11923311
hier een reaktie van de wedhouder sportzaken op de open brief van de supporters verenigingen van Feyenoord en excelsior.
Brief van wethouder Janssens (VVD) aan de heer Kuitert, voorzitter van supportersvereniging Pro Excelsior

Geachte heer Kuitert,

Samen met de heer Veenman, voorzitter van het Legioen, de officiële Feyenoord Supportersvereniging, heeft u mij bij brief van 1 juli jl. een door u beiden uitgebracht persbericht toegestuurd, waarin u kritiek uit de steun van de gemeente Rotterdam aan Sparta. Aangezien in uw persbericht enkele halve waarheden en onjuistheden zijn opgenomen, heb ik behoefte om hierop te reageren.

Rotterdam is de enige gemeente in Nederland met drie betaald voetbalorganisaties (bvos). Dit betekent dat de gemeente zorgvuldig met steun aan bvos om moet gaan. Het algemene uitgangspunt van de gemeente is dat wel steun verleend wordt aan de infrastructuur, maar niet wordt bijgedragen aan de exploitatie van de club. Zo heeft de gemeente in de afgelopen jaren geld gestoken in de renovatie van de stadions van zowel Feyenoord, Sparta als Excelsior. Uiteraard is bij het bepalen van de omvang van de gemeentelijke steun (subsidie, gemeentegarantie en achtergestelde lening) rekening gehouden met de grootte van het stadion. Aan Stadion Feijenoord is in 1994 een bedrag verstrekt van € 16 mln, aan het Spartastadion in 1998 € 6 mln en aan het Excelsiorstadion in 1999 € 2 mln. Uw bewering dat Feyenoord en Excelsior helemaal niets van de gemeente hebben gekregen is dus niet correct. Ook de Rotterdamse amateurverenigingen worden gesteund en wel op indirecte wijze, omdat de door de gemeente in rekening gebrachte huurbedragen voor de sportcomplexen slechts een fractie bedragen van de werkelijke kosten.

Voorts suggereert u in uw persbericht dat Sparta gemeentesubsidie krijgt en lucratieve leningen, die vervolgens voor een deel weer kwijtgescholden worden.

Vorig jaar heeft Sparta een overbruggingskrediet van € 2 mln van de gemeente ontvangen met een looptijd van één jaar. Hierover moet een aanzienlijke rente betaald worden. Onlangs heeft de gemeente besloten dat de helft van het krediet pas volgend jaar terugbetaald hoeft te worden. Ook hierover moet Sparta rente betalen. Dat is duidelijk iets anders dan kwijtschelding.

Daarnaast heeft de gemeente de aandelen van het Spartastadion gekocht voor een reëel bedrag van € 6 mln. Aan de bvo Sparta wordt een kostendekkende huur in rekening gebracht. Sparta kan het stadion ook weer terugkopen voor minimaal € 6 mln, vermeerderd met de toegerekende rente. Sparta ontvangt dus geen subsidie van de gemeente.

Excelsior heeft vorig jaar, na de promotie naar de eredivisie, wel een subsidie aan de gemeente gevraagd voor de uitbreiding van het stadion. Het college heeft toen geantwoord dat een subsidie niet mogelijk is, maar dat een gemeentegarantie wel bespreekbaar is. Hierop is door Excelsior niet meer gereageerd.

Dit voorjaar heeft Excelsior bij mij een verzoek om een gemeentelijke bijdrage gevraagd voor de aanleg van twee kunstgrasvelden. Ik heb toen duidelijk aangegeven dat de gemeente dit verzoek zal betrekken bij de voorbereiding van de begroting 2004. Inmiddels heeft het college besloten één kunstgrasveld te honoreren. Daarbij moet u bedenken dat vele andere verzoeken (in en buiten de sportsector) in het geheel niet zijn gehonoreerd. In november 2003 neemt de raad hier een definitief besluit over.

Binnenkort verwachten wij een verzoek van Stadion Feijenoord om een gemeentegarantie voor de renovatie van de Olympiazijde van De Kuip. We moeten het concrete verzoek nog even afwachten, maar ik ben voornemens dit met een positief advies aan het college voor te leggen.

Uit het voorgaande moge blijken dat de gemeente beleid voert, waarbij alle drie de profclubs op evenwichtige wijze aan hun trekken komen. Ik verzoek u dan ook om hierover eveneens op evenwichtige wijze in de publiciteit te treden.

Aan de heer Veenman, voorzitter van het Legioen, officiële Feyenoord Supportersvereniging, heb ik een gelijkluidende brief gezonden.

Met vriendelijke groet,

N.J.G. Janssens

Wethouder Middelen en Sport

pi_14207157
Nu is dus de derby tegen excelsior bezig, en sparta staat met 0-1 voor tegen de hoer van rotterdam zoals wij excelsior noemen.
en ik hoor ze net zingen op de wijze van
winterwonderland (jawel het kerstnummer)

er is maar 1 simon kelder
1 simon kelder
met je $%^%$ club
en je oud papier.
excelsior is de dame van plezier.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')