En vraag me niet welke metal ik nu mooier vind want ik ken het verschil dus niet
[Dit bericht is gewijzigd door audioslaaf op 05-07-2003 14:17]
Black metal is Cradle of Filth, Dimmu Borgir, Immortal (nu noem ik alleen ff de bekendere namen voor het gemak).Donkere muziek met vaak snelle drums en gitaren, maar hier en daar wel mooie melodiien.
Nu metal is idd Korn, Dreadlock Pussy (eigen bodem), Linkin Park. Dus dat weet je zelf vast ook wel.
Nu-metal is vaak metal gemixt met andere muziekgenres zoals hiphop, jazz etc. De meeste nu-metal bandjes zijn (ongeveer) na 1995 opgericht, toen begon de stroming pas echt zeg maar. Als grondleggers worden gezien Korn en deftones. Nu-metal is wat 'radio vriendelijker' dan bijv. Black Metal, en wordt ook vaak door de 'true metalheads' gezien als geen 'echte' metal of 'breezah metal', ten onrechte, want die sukkels kijken niet verder dan limp bizkit en linkin park - er bestaat namelijk ook *goede* nu-metal. En oh ja, vaak worden bands die niet echt in een duidelijk hokje passen onder nu-metal geplaatst.
Black- en death metal kan ik nooit uit elkaar houden (er was iets met verschil in vocals/schreeuwen). Denk aan evil mannen met vaak lang haar, snoeiharde gitaarriffs, grunts - hard dus. Maar dat laat ik aan iemand anders over om uit te leggen.
Goede nu-metal bands:
36Crazyfists
Mudvayne
Chimaira
Korn
Deftones
Agresion
Dry Kill Logic
Deftones
Coal Chamber
Nonpoint
OneSideZero
Sevendust
(dit waren wat namen die in me op kwamen)
etc.
Nu metal is gewoon een "stempel" waar ik het helemaal niet mee eens ben!!!!
Over de term wanneer iets "Nu-Metal" is, kun je uren over discussieren...
quote:Hoe kom je hier in godsnaam bij dat de dik gedrukte band Nu metal is?
Goede nu-metal bands:
36Crazyfists
Mudvayne
Chimaira
Korn
Deftones
Agresion
Dry Kill Logic
Deftones
Coal Chamber
Nonpoint
OneSideZero
Sevendust
etc.
Meestal wordt verondersteld, dat wanneer een band "ontdekt" wordt en hij is vrij nieuw, los van het feit dat ze black/death/trash/prog/industrie-metal maken (vezin er zelf nog een paar namen bij ) dat het "Nu metal is....
Dadelijk ga je me nog vertellen dat Fear Factory (willekeurig voorbeeld) nu metal is !!!
[Dit bericht is gewijzigd door Ibanez op 05-07-2003 15:28]
quote:Ja... nou hoor ik vaak dat slipknot black metal is
Op zaterdag 5 juli 2003 15:07 schreef Markster het volgende:
slipknot en american head charge zijn ook nu-metal.
quote:Dank je wel voor de uitgebreide uitleg
Op zaterdag 5 juli 2003 15:15 schreef killswitched het volgende:
Nu-metal en black metal zijn heel gemakkelijk uit elkaar te houden, het lijkt absoluut niet op elkaar.Nu-metal is vaak metal gemixt met andere muziekgenres zoals hiphop, jazz etc. De meeste nu-metal bandjes zijn (ongeveer) na 1995 opgericht, toen begon de stroming pas echt zeg maar. Als grondleggers worden gezien Korn en deftones. Nu-metal is wat 'radio vriendelijker' dan bijv. Black Metal, en wordt ook vaak door de 'true metalheads' gezien als geen 'echte' metal of 'breezah metal', ten onrechte, want die sukkels kijken niet verder dan limp bizkit en linkin park - er bestaat namelijk ook *goede* nu-metal. En oh ja, vaak worden bands die niet echt in een duidelijk hokje passen onder nu-metal geplaatst.
Black- en death metal kan ik nooit uit elkaar houden (er was iets met verschil in vocals/schreeuwen). Denk aan evil mannen met vaak lang haar, snoeiharde gitaarriffs, grunts - hard dus. Maar dat laat ik aan iemand anders over om uit te leggen.
Goede nu-metal bands:
36Crazyfists
Mudvayne
Chimaira
Korn
Deftones
Agresion
Dry Kill Logic
Deftones
Coal Chamber
Nonpoint
OneSideZero
Sevendust
etc.
Waar ik vaak discussies over zie is de band Slipknot. Vinden jullie het nu_metal of black metal?
quote:Ok ok... het verschil tussen black metal en nu_metal ken ik onderhand wel
Op zaterdag 5 juli 2003 15:23 schreef Ibanez het volgende:[..]
black/death/trash/prog/industrie- metal
Maar death - trash - prog - industrie - metal?
WTF?! Hoeveel metal's zijn er wel niet
quote:Zoals ik al zei: veel metal met een onbekende sound wordt onder nu-metal geplaatst (dat zeg je zelf ook). Veel bands stop ik voor het gemak onder de nu-metal (ook omdat ze zo vaak worden bestempeld). Who cares? Stomme hokjesdenken anyway. Nu-metal is niet alleen metal met hiphop/rap, bijv. Mad Capsule Markets kan er ook onder vallen.
Op zaterdag 5 juli 2003 15:23 schreef Ibanez het volgende:
Hoe kom je hier in godsnaam bij dat de dik gedrukte band Nu metal is?Meestal wordt verondersteld, dat wanneer een band "ontdekt" wordt en hij is vrij nieuw, los van het feit dat ze black/death/trash/prog/industrie-metal maken (vezin er zelf nog een paar namen bij
) dat het "Nu metal is....
Dadelijk ga je me nog vertellen dat Fear Factory (willekeurig voorbeeld) nu metal is !!!
Maar toch vind ik Coal Chamber nu-metal hoor? Ongeveer zelfde sound als Korn. Hoe noem jij het dan?
Fear Factory is meer industrial metal ofzo, maar het wordt ook vaak onder nu-metal geplaatst. Zo was bijv. Machine Head eerst thrash, nu is het ook nu-metal te noemen (door de laatste albums)
quote:Daar heb je een schot in de roos!!!
Waar ik vaak discussies over zie is de band Slipknot. Vinden jullie het nu_metal of black metal?
Hier wordt idd veel over gediscussieerd, als je naar het karakter en opbouw van de nummers kijkt zou je gelijk zeggen dit is black metal.
80% noemt het echter "Nu -Metal".
Dit is nou precies zoals ik het bedoel in mijn vorige post!
quote:Ik vind dit echt black metal hoor, hier wordt geen noot in gezongen, alleen maar geschreeuwd en gegrunt! Dat iemand Linkin Park en Limp bizkit nu metal noemt, valt over te discussieren, maar ik noem dat soort genres liever "cross-overs" tussen hip hop en metal. Goed voorbeeld: Postmen, de crossoverband van het jaar eeeehm
Maar toch vind ik Coal Chamber nu-metal hoor? Ongeveer zelfde sound als Korn. Hoe noem jij het dan?
gewoon als voorbeeld.... heeft niks met de muziekstroming in dit topic te maken
ik blijf de term "nu Metal een stempel vinden die vaak aan de verkeerde wordt gegeven!
[Dit bericht is gewijzigd door Ibanez op 05-07-2003 15:42]
quote:Duidelijk nu-metal.
Op zaterdag 5 juli 2003 15:31 schreef audioslaaf het volgende:
Death metal is muzikaal wat verantwoorder en wat minder grunterig, vocalen zijn wat verstaanbaarder.
Thrash metal is metal zoals het bedoeld is, Slayer, Testament, Sacred Reich, het oude Metallica, het oude Megadeth. Hard snel, lekkere riffs en als het effe kan verstaanbare zang.
Bij progressive metal draait het om grenzen en het verleggen ervan. Iedereen mag zichzelf helemaal gek spelen, als ze het nummer maar niet in de weg liggen. Klassieke en jazz invloeden hoor je hier veel, maar ook African en Latin invloeden zijn geen uitzondering. Goede voorbeelden zijn Sun Caged, Meshuggah, Bumblefoot, Haji's Kitchen, Liquid Tension Experiment.
Als de muziek wat luisterbaarder (rustiger met meer ruimte voor zang) is, noem je het eerder progressive rock. Leuke voorbeelden zijn Jera, Queensr˙che, Fates Warning, maar die kun je ook onder prog metal laten vallen.
Powermetal is muziek waarbij de drummer in een "pompend" opzwepend tempo doorjaagt en als de zanger zingt, zijn de gitaren terughoudend. Goede voorbeelden zijn Helloween en Gamma Ray. Een onderstroming is de neo-klassieke powermetal, waarbij klassieke muziek veel invloed heeft. Artension en Vitalij Kuprij spelen dit.
Maar ook Symphony X mag in die rij, evenals Stratovarius, ondanks dat die twee zich liever prog metal noemen.
Fusion. Fusion is de kracht van rock/metal met de vrijheid en muzikale invloeden van Jazz.
quote:Tja, ik wil geen oorlog met je maken ofzo, en bedoel dit ook niet boos hoor, en begrijp me niet verkeerd, maar als jij een band heel goed vind, ga je toch soortgelijke bands ook goed vinden. Voorbeeld van mijn kant:
2. slipknot zit in dezelfde 'scene' als system of a down, korn etc. Mensen (zie je vooral bij de 'meelopers') die slipknot leuk vinden vaak ook soortgelijke bands leuk
Dream Theater : Moordband Super!
Evergrey (ook progressief) vind ik ook te gek...
Ik vind Metallica super, daarnaast ook Godsmack, Primal Fear en Machine Head en Slayer.
Niemand heeft een exact gelijk repertoir, maar gelijkenissen vind je altijd...
quote:offtopic: Superbands!!!! Sun Caged zie ik vaker live, en ze zijn gewoon super.
Op zaterdag 5 juli 2003 15:44 schreef MrTorture het volgende:
Death metal maakt gebruik van een screamende stem, geen diepe grunt. Daarnaast is black metal ontstaan uit een groep mensen die geen muzikale capaciteiten hadden, maar wel muziek wilden maken.
Nieuwe black metal is vaak veel genuanceerder en wat muzikaal verantwoorden. Bassisten hadden ze eerst niet.Death metal is muzikaal wat verantwoorder en wat minder grunterig, vocalen zijn wat verstaanbaarder.
Thrash metal is metal zoals het bedoeld is, Slayer, Testament, Sacred Reich, het oude Metallica, het oude Megadeth. Hard snel, lekkere riffs en als het effe kan verstaanbare zang.
Bij progressive metal draait het om grenzen en het verleggen ervan. Iedereen mag zichzelf helemaal gek spelen, als ze het nummer maar niet in de weg liggen. Klassieke en jazz invloeden hoor je hier veel, maar ook African en Latin invloeden zijn geen uitzondering. Goede voorbeelden zijn Sun Caged, Meshuggah, Bumblefoot, Haji's Kitchen, Liquid Tension Experiment.
Als de muziek wat luisterbaarder (rustiger met meer ruimte voor zang) is, noem je het eerder progressive rock. Leuke voorbeelden zijn Jera, Queensr˙che, Fates Warning, maar die kun je ook onder prog metal laten vallen.Powermetal is muziek waarbij de drummer in een "pompend" opzwepend tempo doorjaagt en als de zanger zingt, zijn de gitaren terughoudend. Goede voorbeelden zijn Helloween en Gamma Ray. Een onderstroming is de neo-klassieke powermetal, waarbij klassieke muziek veel invloed heeft. Artension en Vitalij Kuprij spelen dit.
Maar ook Symphony X mag in die rij, evenals Stratovarius, ondanks dat die twee zich liever prog metal noemen.Fusion. Fusion is de kracht van rock/metal met de vrijheid en muzikale invloeden van Jazz.
ontopic:
quote:Is dit geen death metal uit Zweden???
Meshugga
Toffe_Ellende
quote:daar komen we dadelijk ook wel op uit!! Haha!
ik vind een topic over het verschil tussen deathmetal en blackmetal interessanter
[Dit bericht is gewijzigd door Ibanez op 05-07-2003 15:54]
Dit staat op de CC-website:
quote:En dit is uit de Slipknot FAQ
Arriving on a heavy music scene when there hardly was a heavy music scene, Coal Chamber were at the forefront of what is now called the nu-metal movement.
...
We're a rock 'n' roll band, and we still have rock 'n' roll problems, and to say that we're all diverse isn't even the beginning of it, but that diversity is the character of this band, and that's all we care about at this point," boasts Fafara. "Everyone's got such a unique style at this point, that when we come together that's what makes Coal Chamber what it is. We're such different people, it's crazy, but the music, especially on this album, was on point and we did what we had to do."
quote:
1.1.1. What genre does Slipknot belong to?
Hard to explain, but let's put it this way: they're a band that fuses elements taken from hardcore (ie. aggressive vocals, heavy chunks of distortion), goregrind (ie. blast beats, gore imagery), and modern rock. They're not metal, and they're certainly not plain hard rock either.
[Dit bericht is gewijzigd door Arinna op 05-07-2003 15:54]
quote:Eeuhmz, tja, ik lees hem nog wel eens als invloed van Sun Caged, dus k dacht dat het wat meer progressive was dan een gemiddelde zware band, maar k kan er naast zitten
Op zaterdag 5 juli 2003 15:51 schreef Ibanez het volgende:
Is dit geen death metal uit Zweden???
quote:Ik ken een ouder nummer van Sun Caged, Scar Winter, met de oude zanger, Sacha Burchardt, en daar wordt wel een beetje in gegrunt, zou eerder zeggen dat Meshugga van invloed is op de band Fifth, ook een band van Marcel Coenen...
Op zaterdag 5 juli 2003 15:54 schreef MrTorture het volgende:[..]
Eeuhmz, tja, ik lees hem nog wel eens als invloed van Sun Caged, dus k dacht dat het wat meer progressive was dan een gemiddelde zware band, maar k kan er naast zitten
quote:Coal Chamber black metal? Okay, het is jouw mening, maar haha, black metal no way. Black metal is ten eerste veel harder dan Coal Chamber. Er zijn wel meerdere nu-metal bandjes zonder cleane zang - zang zegt niks over of het nu-metal is of niet. Coal Chamber heeft een duidelijke 'Korn' nu-metal sound en werd vanaf het begin van de nu-metal scene al als nu-metal bestempeld.
Op zaterdag 5 juli 2003 15:36 schreef Ibanez het volgende:
Ik vind dit echt black metal hoor, hier wordt geen noot in gezongen, alleen maar geschreeuwd en gegrunt! Dat iemand Linkin Park en Limp bizkit nu metal noemt, valt over te discussieren, maar ik noem dat soort genres liever "cross-overs" tussen hip hop en metal. Goed voorbeeld: Postmen, de crossoverband van het jaar eeeehm, volgens mij 2000 als ik me niet vergis. Een crossover van Reggae en Hip Hop/Rap.
Crossover vind ik overigens meer iets als RHCP. Rap achtige zang met funk en rock. Of inderdaad meer iets als Postmen. Limp en Linkin vallen meer onder de nu-metal (hiphop meets metal (hoewel.. metal..)).
Maar je hebt gelijk, er wordt teveel bestempeld als nu-metal.
quote:Ja, maar Fifth is weer meer Thrash
Op zaterdag 5 juli 2003 15:57 schreef Ibanez het volgende:[..]
Ik ken een ouder nummer van Sun Caged, Scar Winter, met de oude zanger, Sacha Burchardt, en daar wordt wel een beetje in gegrunt, zou eerder zeggen dat Meshugga van invloed is op de band Fifth, ook een band van Marcel Coenen...
Ja, en Korn werd oorspronkelijk gezien als 'spooky-core'. Dan kan je idd Coal Chamber ook zo noemen omdat ze een zelfde sound hadden. Maar dat is toendertijd gewoon overgegaan in de term nu-metal.
quote:I know
Op zaterdag 5 juli 2003 15:47 schreef Ibanez het volgende:[..]
Tja, ik wil geen oorlog met je maken ofzo, en bedoel dit ook niet boos hoor, en begrijp me niet verkeerd, maar als jij een band heel goed vind, ga je toch soortgelijke bands ook goed vinden. Voorbeeld van mijn kant:
Dream Theater : Moordband
Super!
Evergrey (ook progressief) vind ik ook te gek...Ik vind Metallica super, daarnaast ook Godsmack, Primal Fear en Machine Head en Slayer.
Niemand heeft een exact gelijk repertoir, maar gelijkenissen vind je altijd...
quote:
Op zaterdag 5 juli 2003 16:00 schreef MrTorture het volgende:[..]
Ja, maar Fifth is weer meer Thrash
Scar Winter werd oorspronkelijk gezongen door Nick Hameury (grunts), Gregoor van der Loo en Laura van Driel
quote:Heb nog eens goed naar coal chamber geluisterd net, en het is idd geen black/death metal. Maar nu metal vind ik het toch ook niet. Maarja laten we hierover maar ophouden, want meningen kunnen verschillen... Kijk maar eens naar het "metallica St Anger the aftermath" - topic, daar haal ik nu metal dik door de stront heen, dus deze discussie over nu metal is aan mij toch niet besteed.....
Coal Chamber black metal? Okay, het is jouw mening, maar haha, black metal no way. Black metal is ten eerste veel harder dan Coal Chamber. Er zijn wel meerdere nu-metal bandjes zonder cleane zang - zang zegt niks over of het nu-metal is of niet. Coal Chamber heeft een duidelijke 'Korn' nu-metal sound en werd vanaf het begin van de nu-metal scene al als nu-metal bestempeld.
"Chamber was here before the scene had a title (Nu Metal) and Coal Chamber will be here when your all trying to call the scene by another name."
Coal Chamber krijgt de naam 'nu-metal' - je kan het ook anders noemen maar het is duidelijk geen black metal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |