Er zijn in de Westerse wereld veel mensen die zeggen in God te geloven. Wat mij echter verbaast is dat de meeste van die mensen een mooi huis hebben, een auto, etc etc kortom veel luxe die niet strikt noodzakelijk is om te overleven.
Deze overbodige luxe is niet iets dat je zou verwachten van mensen die in God geloven. De Bijbel is hier duidelijk over. Door afstand te doen van luxe kun je heel veel mensen redden die helemaal niks hebben en zelfs van honger omkomen.
Voor mij is dit onbegrijpelijk. Ik ben niet gelovig, maar als ik in God zou geloven en in het eeuwige leven na de dood, hemel en hel etc, dan zou ik het meest eenvoudige leven gaan leiden dat mogelijk is zonder enige luxe. Elke euro die ik daarmee bespaar zou ik doneren aan de hulp behoevende medemens.
Maar ik geloof niet in God dus leef ik als een egoistisch varken, want ik wil nu een fijn leven omdat ik niet geloof in leven na de dood.
Zijn er gelovige Fok!-ers die mij kunnen uitleggen waarom ze ondanks hun geloof toch hun leven niet inrichten naar het voorbeeld van Jezus ?
maar om ontopic te gaan, ik denk dat de meeste mensen daar niet eens over nadenken. Het zullen geen slechte christenen zijn, maar ze zijn er niet genoeg mee bezig om een minder luxe leven te willen leven voor hun godsdienst.
staat er ergens in de bijbel dat je niet luxe mag leven? Ken de bijbel nl. niet, maar als het er niet in staat, who cares then. En als het er wel in staat, letten de meeste gelovigen er gewoon niet op
Ik zelf denk nooit zo na over mijn geloof.
Ik laat alles open als een optie
Volgens mij hoeven gelovige maar 10% aan goede doelen/kerk/etc. te geven.
quote:Je kan ook redeneren dat juist omdat materiele dingen zo onbelangrijk zijn, je ze dus wel mag hebben, het gaat immers om innerlijke rijkdom.
Op zaterdag 5 juli 2003 13:20 schreef Aernout het volgende:
(Dit is geen Godsdienst-bashing topic, dus als je niets inhoudelijks hebt te melden dan tief je maar op)Er zijn in de Westerse wereld veel mensen die zeggen in God te geloven. Wat mij echter verbaast is dat de meeste van die mensen een mooi huis hebben, een auto, etc etc kortom veel luxe die niet strikt noodzakelijk is om te overleven.
Deze overbodige luxe is niet iets dat je zou verwachten van mensen die in God geloven. De Bijbel is hier duidelijk over. Door afstand te doen van luxe kun je heel veel mensen redden die helemaal niks hebben en zelfs van honger omkomen.
Voor mij is dit onbegrijpelijk. Ik ben niet gelovig, maar als ik in God zou geloven en in het eeuwige leven na de dood, hemel en hel etc, dan zou ik het meest eenvoudige leven gaan leiden dat mogelijk is zonder enige luxe. Elke euro die ik daarmee bespaar zou ik doneren aan de hulp behoevende medemens.
Maar ik geloof niet in God dus leef ik als een egoistisch varken, want ik wil nu een fijn leven omdat ik niet geloof in leven na de dood.Zijn er gelovige Fok!-ers die mij kunnen uitleggen waarom ze ondanks hun geloof toch hun leven niet inrichten naar het voorbeeld van Jezus ?
Zelfs in het boeddhisme hoeft dat niet.
Waarom zijn mensen gelovig?
Antwoord:
Om er zelf beter van te worden. Want is het niet zo, dat God je het eeuwige leven in het beloofde land schenkt als je dood bent?
Dus dan is het logisch dat mensen ook luxe willen hebben,
aangezien er ook in de bijbel staat dat je moet kunnen vergeven,
dus daar schuiven al die gelovige zondaars het op af.... denk ik....
De zogenoemde god heeft de mens een vrije wil gegeven.
Dat houd in dat je zelf mag kiezen hoe je dingen wilt doen.
Ik vind het zowieso al debiel dat je je aan een oud achterhaald
boek houd waarvan het niet eens zeker is of de hoofdrolspeler
ook de auteur / bedenker is.
Durf zelf na te denken zeg ik maar.
Mijn ouders zijn ook Christelijk maar ik zie ze nog niet snel hun hele kapitaal weggeven omdat het in de Bijbel staat. Dat slaat toch nergens op? Daarnaast, als je alles weggeeft waar moet je dan van leven; belangrijker nog: hoe zorg je dan voor je familie? Want staat er immers in de Bijbel ook niet dat je voor je naasten en verwanten moet zorgen? Hoe doe je dat in godsnaam (..) zonder geld in onze hedendaagse samenleving?
quote:Dat laat ik aan de echte kenners over.
Op zaterdag 5 juli 2003 13:29 schreef DaForZz het volgende:
Misschien kun je die bijbeltexten quoten
quote:Ergo, de ware Christenen zijn de Amish
Op zaterdag 5 juli 2003 13:39 schreef Aernout het volgende:[..]
Dat laat ik aan de echte kenners over.
Maar het quoten van teksten is imho tamelijk zinloos. Het gaat tenslotte om de essentie van de hele Bijbel, begrijpend lezen dus.
Er bestaat ook geen vast percentage dat je aan de armen zou moeten doneren, het gaat erom dat je geeft wat je kunt missen.
Ik kan me daarom niet voorstellen dat iemand die echt gelovig is nog luxe artikelen koopt.
quote:Wat je daar schrijft is een typische welvaarts opvatting
Op zaterdag 5 juli 2003 13:32 schreef milagro het volgende:
Je kan ook redeneren dat juist omdat materiele dingen zo onbelangrijk zijn, je ze dus wel mag hebben, het gaat immers om innerlijke rijkdom.
En goeddoen houdt niet in al je (overbodige) bezittingen opgeven of afstaan.
Verder, als je handelingen 5 naleest, zie je ook dat er helemaal niet gevraagd wordt dat je al je eigendommen weggeeft. Paulus stelt duidelijk dat je mag houden wat je eerlijk heb verdient. Desalniettemin, als je ziet dat iemand een nood heeft, kan je die persoon wel helpen. Dit kan financieel zijn, materieel, maar ook geestelijk. Of zelfs die persoon voorbereiden om in de toekomst er op vooruit te gaan (bijv. onderwijs).
Goed doen voor anderen betekent gewoon niet dat je al je aardse bezit opzij moet schuiven.
Aan de andere kant, het is ook helemaal niet verkeerd om dit wel te doen.
Verder doen ook de meeste christenen wel aan de tienden, wat Jezus wel vraagt in de Bijbel. 10% van het inkomen aan God terug te geven. Dit kan zijn aan een goed doel, de gemeente of direct aan iemand die het dringend nodig heeft.
quote:Hoezo leven we nu in een andere tijd?
Op zaterdag 5 juli 2003 13:43 schreef Natalie het volgende:
Ik denk niet dat je als gelovige meteen al je overbodige luxe hoeft te verkopen om anderen te helpen. We leven in een andere tijd nu.
quote:een druppel op een gloeiende plaat
Op zaterdag 5 juli 2003 13:43 schreef Aernout het volgende:[..]
Wat je daar schrijft is een typische welvaarts opvatting
Er gaan mensen dood van de honger!
JIJ kunt een deel van die mensen redden door afstand te doen van luxe.
quote:Daar ben ik het helemaal niet mee eens.
Op zaterdag 5 juli 2003 13:37 schreef Joppe het volgende:
Waarom zou een gelovige precies de Bijbel op de letter af moeten volgen? Er staan veel dingen in de Bijbel (bijv. mbt vrouwen) die in onze hedendaagse (Westerse) samenleving nergens op slaan, of ja, zelfs barbaars zijn.
De bijbel roept inderdaad vrouwen op onderdanig te zijn aan hun man. De bijbel roept echter vrouwen niet op om slaafs te zijn. Maar vrouwen hebben door de eeuwen heen nogal de neiging de man de baas te willen zijn (vb. als jij niet doet wat ik wil, dan geen sex komende week). Het is dus een oproep om normaal onderdanig te zijn, en niet de baas te willen spelen.
Maar ik wil quoten efeze 5:25-30:
quote:Dit is het stuk wat direct komt na "vrouw, wees onderdanig". Hier wordt duidelijk tegen de man verteld dat hij zijn vrouw moet liefhebben, zoals Christus de gemeente heeft liefgehad. Mag ik je er aan herinneren dat hier letterlijk staat dat de man zich moet opofferen voor zijn vrouw?
Mannen, hebt uw vrouw lief, evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en Zich voor haar overgegeven heeft, om haar te heiligen, haar reinigende door het waterbad met het woord, en zo zelf de gemeente voor Zich te plaatsen, stralend, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, zo dat zij heilig is en onbesmet. Zo zijn ook de mannen verplicht hun vrouw lief te hebben als hun eigen lichaam. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief; want niemand haat ooit zijn eigen vlees, maar hij voedt het en koestert het zoals Christus de gemeente, omdat wij leden zijn van zijn lichaam.
Die twee teksten houden elkaar in balans. De vrouw moet niet de baas spelen, maar de man moet zijn vrouw behandelen met liefde en zichzelf opofferen voor haar. En als je dat in je huwelijk voor elkaar krijgt, heb je een geweldig huwelijk met wederzijdse liefde!!!
quote:Het lijkt me niet dat een échte gelovige net boven de armoedegrens gaat leven om anderen te helpen. Kijk eens om je heen? Genoeg gelovigen in deze westerse wereld, maar niemand van hen die er zo over denkt als jij beschrijft. Dat bedoel ik met: we leven in een andere tijd nu. En vergeet niet dat ie mensen (met hun vele luxe) nu ook veel meer geld hebben om te besteden. Zij zullen dit echt wel besteden om anderen te helpen.
Op zaterdag 5 juli 2003 13:47 schreef Aernout het volgende:Hoezo leven we nu in een andere tijd?
Zolang er nog mensen sterven van de honger kun je als echte Christen toch nooit verantwoorden dat je in luxe leeft ?
quote:Braaaaaaaaaaaaaaak
Op zaterdag 5 juli 2003 13:53 schreef Fearlezz het volgende:[..]
Maar vrouwen hebben door de eeuwen heen nogal de neiging de man de baas te willen zijn (vb. als jij niet doet wat ik wil, dan geen sex komende week). Het is dus een oproep om normaal onderdanig te zijn, en niet de baas te willen spelen.
quote:Waarom óf óf , als je geld hebt kan het dus ook én én zijn
Op zaterdag 5 juli 2003 13:55 schreef Aernout het volgende:
Dus als ik het goed begrijp kom ik als Christen nog steeds in de hemel als ik in plaats van 1000 Afrikanen te redden van de hongerdood een tweede auto koop ?
quote:Ja, zo hoort het.
Op zaterdag 5 juli 2003 13:53 schreef Fearlezz het volgende:
Het is dus een oproep om normaal onderdanig te zijn, en niet de baas te willen spelen.
quote:(Dit is geen Godsdienst-bashing topic, dus als je niets inhoudelijks hebt te melden dan tief je maar op)
Op zaterdag 5 juli 2003 13:34 schreef DirkuZ het volgende:
als die bijbel al echt gemaakt zou zijn dan is het tijd voor
een herschrijving. We leven in 2003De zogenoemde god heeft de mens een vrije wil gegeven.
Dat houd in dat je zelf mag kiezen hoe je dingen wilt doen.
Ik vind het zowieso al debiel dat je je aan een oud achterhaald
boek houd waarvan het niet eens zeker is of de hoofdrolspeler
ook de auteur / bedenker is.Durf zelf na te denken zeg ik maar.
Durf te lezen zeg ik maar.
Dat dergelijke zaken (vervoermiddel, mooi huis) etc. tweederangs behoeften zijn, is waar. Als je het eerlijk verdiend hebt en niet buiten de perken gaat (dit is natuurlijk ook weer discutabel), mag je ze best hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |