Alles dus enorm bijgewerkt, en dat was me toch een kluit werk
Maar heb wel gegevens uit de 16e eeuw, en eindelijk zekerheid of mijn afkomst adellijk is (ja dus, familie Versteegh, familie van Lidth de Jeude en familie van Galen)
quote:Gezien jouw stamboom leek het mij bijna onmogelijk dat er géén blauw bloed door jouw aderen zou stromen. Maar toppie dat je eindelijk zekerheid hebt
Op zaterdag 3 januari 2004 23:35 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Na een email met veel informatie over de familie Verlooij en het vinden van www.genlias.nl (zo'n beetje alle huwelijksaktes van 1811-1925) ben ik een heel eind verder gekomen en heb ik veel gaten kunnen dichten.Alles dus enorm bijgewerkt, en dat was me toch een kluit werk
Maar heb wel gegevens uit de 16e eeuw, en eindelijk zekerheid of mijn afkomst adellijk is (ja dus, familie Versteegh, familie van Lidth de Jeude en familie van Galen)
quote:Heb je al op www.genlias.nl gekeken ?
Op zondag 4 januari 2004 03:19 schreef merlin693 het volgende:
Niemand die Trampe kan noemen !?
Rondje www.genlias.nl zit er dus wel in
Mijn overgrootmoeder ( die ik gelukkig nog lang heb mogen meemaken) was Jantje van der Bleek, geboren op 18 Januari 1896 te Leens. Zij was een dochter van Pieter van der Bleek en Trientje Kloosterman.
Pieter was een zoon van Klaas van der Bleek en Stientje Toonder.
Stientje Toonder werd geboren in 1845 te Warffum als dochter van Pieter Eisses Toonder en Anna Jeltes Glas.
Deze Pieter Eisses werd geboren in 1810 te Appingedam als zoon van Eisse Heertjes Toonder en Stijntje Klaassens.
Tot zover een beknopt overzicht van de voorouders van mijn overgrootmoeder. Nu was de vraag waar ik Marten Toonder kon inpassen.
De ouders van Marten waren Eisse Toonder, geboren in 1861 in Warffum en Martje Postema.
Eisse was een zoon van Klaas Toonder, geboren in 1827 te Appngedam en zijn 2e vrouw Aagtje Swart.
En deze Klaas Toonder was een zoon van Eisse Heertjes Toonder en zijn 3 e vrouw Gepke Engberts Schuurman. Dezelfde Eisse Heertjes die ook met Stijntje Klaassens trouwde.
De conclusie was dus dat ze geen neef en nicht van elkaar waren, maar dat het verder terug gaat.
Toch wel een beetje jammer
Het is uiteindelijk mijn bedoeling om verder te gaan waar mijn achterneef is gestopt. De gegevens die hij niet kon vinden, proberen te achterhalen. En ook zag ik vrijwel meteen dat er dingen ontbraken, zoals bijv. de halfbroers/zussen van mijn vader. Ook zij horen erop.
quote:Die in Duitsland woont
Op zondag 18 januari 2004 15:45 schreef opa het volgende:
Van welke Evert heb jij die Mollenstambppm gekregen, neefje?
Mijn familie komt oorspronkelijk uit Duitsland, uit de buurt van Hamelen. In een oorlog zijn daar de stadsarchieven verbrand, dus vóór 1740 kunnen we bijna niets meer met zekerheid te weten komen. Best jammer, wel. Ik heb wel wat speculaties, maar zekerheid zal ik waarschijnlijk nooit krijgen.
Is er iemand wel eens bij het CBG geweest in Den Haag? Bij mij staat een bezoekje daar nog altijd op de planning, al was het alleen maar om te kijken wanneer en misschien ook waaraan de vader van mijn schoonvader is overleden (niemand weet dat). Er schijnt ook een dossier van mijn familie te zijn, maar ik vrees dat dit dezelfde documenten zijn die ik allang in mijn bezit heb. Als de toegang gratis zou zijn, had ik er allang gezeten. (Daarom ben ik ook zo blij met genlias!!!!)
Ook de genealogie van mijn vriend ben ik aan het uitzoeken, voornamelijk omdat wij onze kindjes een beetje in de familietraditie willen vernoemen. Omdat mijn vriend een naam heeft die half nederland heeft, was dit een veel uitdagender speurtocht, maar ik ben al een heel eind
Slot Loenersloot (Loenresloot)
meer info over het kasteel: http://www.kasteelonline.nl/Loenersloot.html
Eerste vermelding van een verwant is Henricus van Lonreslothe in 1156
Deze familie is verwant aan de familie van Brederode en de nodige andere oude geslachten en voert terug tot onder andere Karel de Grote!
Nu de link tussen Elisabeth van Loenresloot en de rest van de familie nog vinden
Ik ben intussen nog steeds bezig met het verwerken van de info die ik van m'n neef kreeg. Binnenkort maar eens een bezoekje brengen aan de Groninger Archieven.
Overigens, Daniel zijn echt een soort van familienaam te zijn.. In iedere generatie heten er wel een stuk of wat zo.
Verder ben ik blij dat ik veel van mijn gegevens op mijn site heb gezet. hierdoor krijg ik ook veel aanvullingen van andere mensen. Helaas zijn er ook mensen die die gegevens dan overnemen zonder bronvermelding, ze doen dus alsof de gegevens van hem zijn. Maar ja, als zij daar gelukkiger van worden..
quote:even offtopic
Op vrijdag 6 februari 2004 09:34 schreef Natalie het volgende:Overigens, Daniel zijn echt een soort van familienaam te zijn.. In iedere generatie heten er wel een stuk of wat zo.
Denk maar aan Daniel Daniel van GTST
"Op heden den 14 aug. 1778 compareerden ter weeskamer Geertruy van Rijck, weduwe van wijlen Gerard Kroeders ter eenre, W. v.d Burck en H. Schoon, als door de Edelachtbare Hr. Weesmeesteren aangestelde Voogden over Johanna, oud 19 jaar, Hendrik oud 18 jaar, Rebecca oud 16 jaar, Johannes oud 12 jaar, Pieter oud 11 jaar en Willem oud 9 jaar, nagelaten weeskinderen van de voorschrevene Gerard kroeders zaliger, bij de voornoemde Geertruij van Rijck geprocreeert ter andere zijde.
Ende heeft d`eerste Comparante , met consent ende ten overstaan van de voorgeschrevene voogden haaren voornoemde Weeskinderen bewezen , voor derzelver vaderlijke erfenisse elke de somme van een halve zilveren ducaten.
Mits dat zij daarenboven gehouden blijft zulks zij belooft bij dezen hare weeskinderen te voeden ende te onderhouden , in mondkosten, kleederen ende alle andere lichamelijke behoeften, tot
derzelver mondige Dage often Houwelijken Staate toe;dezelve ook middeleretijd lezen, schrijven ende een goed Ambacht ofte Handwerk te doen leren ; mondig geworden ofte ten houwelijken staate gekomen zijnde, eerlijk gereed en gekleed uit te zetten, naar haar
staat, met behouden goederen; mitsgader alles anders daarbij te doen dat een eerlijke moeder schuldig is ende behoort te doen."
quote:Bij mij komen ze dus uit heel Nederland. Af en toe wel lastig, maar dankzij internet schiet ik toch wel aardig op
Op vrijdag 6 februari 2004 11:20 schreef Natalie het volgende:
Mijn voorouders wonen tot nu toe nog steeds allemaal braaf in Noordbroek, Zuidbroek, Meeden en Muntendam. Dus 't zoeken is (nog) niet al te moeilijk.
Dat komt vast nog wel
quote:Je hoeft ook niet per sé iets superinteressants te vinden, toch?
Op vrijdag 6 februari 2004 11:24 schreef Bergamot het volgende:
En dan kom ik. Moederskant generaties oude boerenfamilie uit Drenthe, en vaderskant generaties oude boerenfamilie uit Twente. En meer valt er echt niet van te maken, hoe ver je ook teruggaat.
Mijn moeders familie komt uit voormalig Nederlands-Indië (nu Indonesië), waarschijnlijk is die kant een stuk boeiender, maar toch trekt het me minder.
quote:Dat bedoel ik. Het is juist leuk om spannende dingen te vinden in je stamboom. Helaas is dat bij mij een beetje afwezig, en dat vond ik jammer. Geen onverwachte graven, indische voorouders of iets dergelijks. Bij mij is het gewoon van twee kanten boeren met een familiebedrijf dat decennia op decennia op de kinderen is overgegaan.
Op vrijdag 6 februari 2004 11:29 schreef Natalie het volgende:[..]
Je hoeft ook niet per sé iets superinteressants te vinden, toch?
Mijn voorouders van mijn vaders kant komen ook alleen maar uit Groningen. Maar desondanks is het erg leuk om uit te vinden wie ze waren, waar ze woonden, welk beroep ze hadden e.d.Mijn moeders familie komt uit voormalig Nederlands-Indië (nu Indonesië), waarschijnlijk is die kant een stuk boeiender, maar toch trekt het me minder.
quote:Mijn vaders kant precies hetzelfde.
Op vrijdag 6 februari 2004 12:02 schreef Bergamot het volgende:Dat bedoel ik. Het is juist leuk om spannende dingen te vinden in je stamboom. Helaas is dat bij mij een beetje afwezig, en dat vond ik jammer. Geen onverwachte graven, indische voorouders of iets dergelijks. Bij mij is het gewoon van twee kanten boeren met een familiebedrijf dat decennia op decennia op de kinderen is overgegaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |