abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 3 januari 2004 @ 23:35:48 #76
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_15942411
Na een email met veel informatie over de familie Verlooij en het vinden van www.genlias.nl (zo'n beetje alle huwelijksaktes van 1811-1925) ben ik een heel eind verder gekomen en heb ik veel gaten kunnen dichten.

Alles dus enorm bijgewerkt, en dat was me toch een kluit werk
Maar heb wel gegevens uit de 16e eeuw, en eindelijk zekerheid of mijn afkomst adellijk is (ja dus, familie Versteegh, familie van Lidth de Jeude en familie van Galen)

In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 4 januari 2004 @ 03:19:10 #77
45622 merlin693
Huh ! Asmodeus & me
pi_15947532
Niemand die Trampe kan noemen !?
  zondag 4 januari 2004 @ 10:28:12 #78
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_15948837
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 23:35 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Na een email met veel informatie over de familie Verlooij en het vinden van www.genlias.nl (zo'n beetje alle huwelijksaktes van 1811-1925) ben ik een heel eind verder gekomen en heb ik veel gaten kunnen dichten.

Alles dus enorm bijgewerkt, en dat was me toch een kluit werk
Maar heb wel gegevens uit de 16e eeuw, en eindelijk zekerheid of mijn afkomst adellijk is (ja dus, familie Versteegh, familie van Lidth de Jeude en familie van Galen)

Gezien jouw stamboom leek het mij bijna onmogelijk dat er géén blauw bloed door jouw aderen zou stromen. Maar toppie dat je eindelijk zekerheid hebt
(Un)masking for the greater good.
  Voormalig Sport Koningin zondag 4 januari 2004 @ 15:40:45 #79
35237 Nuongirl
pi_15955180
quote:
Op zondag 4 januari 2004 03:19 schreef merlin693 het volgende:
Niemand die Trampe kan noemen !?
Heb je al op www.genlias.nl gekeken ?
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  woensdag 14 januari 2004 @ 16:07:35 #80
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16255632
Eindelijk heb ik de info mbt de stamboom waar mijn achterneef de tijd aan gewerkt heeft mogen ontvangen!
Hij was druk bezig met de stamboom van onze familie en ik kreeg hem maar niet te pakken, maar 't is me gelukt! Met wat hulp van mijn oom heb ik de gegevens gekregen.
Ze zijn overigens niet compleet.
Met wat hulp van Nuongirl (bedankt voor die goede link ) ga ik nu alles overzichtelijk invoeren en de ontbrekende gegevens proberen te achterhalen.

Rondje www.genlias.nl zit er dus wel in

Voormalig Sport Koningin vrijdag 16 januari 2004 @ 22:50:50 #81
35237 Nuongirl
pi_16327414
Genealogie is nu een verslaving van me sinds een jaar of 5. Je komt ook zulke leuke en onverwachte dingen tegen.
Op mijn (genealogie)site heb ik ook een genealog waarin ik van alles vertel over zulke vondsten.
Leek me leuk om deze ook met jullie te delen:)
Niet allemaal tegelijk hoor, maar eentje in de zoveeltijd
  Voormalig Sport Koningin vrijdag 16 januari 2004 @ 22:53:33 #82
35237 Nuongirl
pi_16327489
Toen ik nog klein was kreeg ik van mijn familie altijd te horen dat wij familie waren van de bedenker van de strip Tom Poes, Marten Toonder. Het scheen een neef te zijn van mijn overgrootmoeder maar hoe de verhoudingen precies lagen wist ik niet.
Een van de eerste dingen die ik wou onderzoeken toen ik met stamboomonderzoek begon was hoe die familiebanden nu precies zaten.

Mijn overgrootmoeder ( die ik gelukkig nog lang heb mogen meemaken) was Jantje van der Bleek, geboren op 18 Januari 1896 te Leens. Zij was een dochter van Pieter van der Bleek en Trientje Kloosterman.
Pieter was een zoon van Klaas van der Bleek en Stientje Toonder.
Stientje Toonder werd geboren in 1845 te Warffum als dochter van Pieter Eisses Toonder en Anna Jeltes Glas.
Deze Pieter Eisses werd geboren in 1810 te Appingedam als zoon van Eisse Heertjes Toonder en Stijntje Klaassens.
Tot zover een beknopt overzicht van de voorouders van mijn overgrootmoeder. Nu was de vraag waar ik Marten Toonder kon inpassen.

De ouders van Marten waren Eisse Toonder, geboren in 1861 in Warffum en Martje Postema.
Eisse was een zoon van Klaas Toonder, geboren in 1827 te Appngedam en zijn 2e vrouw Aagtje Swart.
En deze Klaas Toonder was een zoon van Eisse Heertjes Toonder en zijn 3 e vrouw Gepke Engberts Schuurman. Dezelfde Eisse Heertjes die ook met Stijntje Klaassens trouwde.

De conclusie was dus dat ze geen neef en nicht van elkaar waren, maar dat het verder terug gaat.
Toch wel een beetje jammer

pi_16329170
Dat genlias.nl is wel leuk
Ik geloof dat mijn achternaam redelijk regio-gebonden is. Ik krijg 447 resultaten als ik het zoek in Nederland, en 245 als ik het beperk tot Drenthe. Sorteren op plaatsnaam maakt duidelijk dat het gebied nog veel kleiner is.
  zaterdag 17 januari 2004 @ 09:38:22 #84
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16336065
Dankzij het speurwerk mijn achterneef (ver weg iig) ben ik nog steeds druk bezig om zijn vergaarde info te verwerken. Toch stuitte ik een aantal dagen geleden al op iets waar www.genlias.nl mij mee kon helpen. Namelijk de huwelijksacte van de kleindochter (Antje) van m'n betovergrootvader. Ik had de naam van haar echtgenoot (Fokko), maar dat was het ook. Geen trouwdatum, geen namen van z'n ouders.
Genlias bood uitkomst. De akte stond erin! Maar -behalve de huwelijksdatum- stonden ook de namen van Fokko's ouders erin en de de leeftijd die Fokko en Antje hadden op de dag van hun huwelijk.
Kijk, dan brengt mij alweer een stapje dichterbij.

Het is uiteindelijk mijn bedoeling om verder te gaan waar mijn achterneef is gestopt. De gegevens die hij niet kon vinden, proberen te achterhalen. En ook zag ik vrijwel meteen dat er dingen ontbraken, zoals bijv. de halfbroers/zussen van mijn vader. Ook zij horen erop.

zondag 18 januari 2004 @ 15:45:53 #85
959 opa
De man met de witte shawl
pi_16368023
Van welke Evert heb jij die Mollenstambppm gekregen, neefje?
Hee, Grufti ! Ab! in die Urne !!
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 18 januari 2004 @ 16:08:39 #86
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_16368590
quote:
Op zondag 18 januari 2004 15:45 schreef opa het volgende:
Van welke Evert heb jij die Mollenstambppm gekregen, neefje?
Die in Duitsland woont
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  donderdag 22 januari 2004 @ 12:02:33 #87
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_16483872
Ik ben ook bezig met genealogie, leuke hobbie

Mijn familie komt oorspronkelijk uit Duitsland, uit de buurt van Hamelen. In een oorlog zijn daar de stadsarchieven verbrand, dus vóór 1740 kunnen we bijna niets meer met zekerheid te weten komen. Best jammer, wel. Ik heb wel wat speculaties, maar zekerheid zal ik waarschijnlijk nooit krijgen.

Is er iemand wel eens bij het CBG geweest in Den Haag? Bij mij staat een bezoekje daar nog altijd op de planning, al was het alleen maar om te kijken wanneer en misschien ook waaraan de vader van mijn schoonvader is overleden (niemand weet dat). Er schijnt ook een dossier van mijn familie te zijn, maar ik vrees dat dit dezelfde documenten zijn die ik allang in mijn bezit heb. Als de toegang gratis zou zijn, had ik er allang gezeten. (Daarom ben ik ook zo blij met genlias!!!!)

Ook de genealogie van mijn vriend ben ik aan het uitzoeken, voornamelijk omdat wij onze kindjes een beetje in de familietraditie willen vernoemen. Omdat mijn vriend een naam heeft die half nederland heeft, was dit een veel uitdagender speurtocht, maar ik ben al een heel eind

pi_16485647
Daniël is een naam die in mijn vaders familie heel veel voorkomt. In bijna iedere generatie zijn er wel 2 of meer personen die die naam dragen.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 6 februari 2004 @ 00:36:27 #89
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_16931438
en we zijn wat dieper ingegaan op
9987. Elisabeth van Loenresloot

Slot Loenersloot (Loenresloot)

meer info over het kasteel: http://www.kasteelonline.nl/Loenersloot.html

Eerste vermelding van een verwant is Henricus van Lonreslothe in 1156
Deze familie is verwant aan de familie van Brederode en de nodige andere oude geslachten en voert terug tot onder andere Karel de Grote!

Nu de link tussen Elisabeth van Loenresloot en de rest van de familie nog vinden

vrijdag 6 februari 2004 @ 09:34:11 #90
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16935865
Indrukwekkend, TARA!
Je hebt echt al heel ver terug.

Ik ben intussen nog steeds bezig met het verwerken van de info die ik van m'n neef kreeg. Binnenkort maar eens een bezoekje brengen aan de Groninger Archieven.

Overigens, Daniel zijn echt een soort van familienaam te zijn.. In iedere generatie heten er wel een stuk of wat zo.

Voormalig Sport Koningin vrijdag 6 februari 2004 @ 11:15:09 #91
35237 Nuongirl
pi_16937903
Ik ben op het moment bezig met de Noord Hollandse families in mijn kwartierstaat. De belangrijkste families zijn Stui(j)fbergen, winder, Admiraal en Henneman.

Verder ben ik blij dat ik veel van mijn gegevens op mijn site heb gezet. hierdoor krijg ik ook veel aanvullingen van andere mensen. Helaas zijn er ook mensen die die gegevens dan overnemen zonder bronvermelding, ze doen dus alsof de gegevens van hem zijn. Maar ja, als zij daar gelukkiger van worden..

Voormalig Sport Koningin vrijdag 6 februari 2004 @ 11:17:16 #92
35237 Nuongirl
pi_16937976
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 09:34 schreef Natalie het volgende:

Overigens, Daniel zijn echt een soort van familienaam te zijn.. In iedere generatie heten er wel een stuk of wat zo.

even offtopic

Denk maar aan Daniel Daniel van GTST

vrijdag 6 februari 2004 @ 11:20:26 #93
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16938063
Mijn voorouders wonen tot nu toe nog steeds allemaal braaf in Noordbroek, Zuidbroek, Meeden en Muntendam. Dus 't zoeken is (nog) niet al te moeilijk.
Dat komt vast nog wel
  Voormalig Sport Koningin vrijdag 6 februari 2004 @ 11:21:35 #94
35237 Nuongirl
pi_16938097
Hieronder een stukje uit het Weeskamerboek (AG deel 22, blad 23) van de gemeente Gouda betreffende het gezin van Gerard Kroeders en Geertruij van Rijk. Het echtpaar trouwde op 29-12-1758 te Gouda.

"Op heden den 14 aug. 1778 compareerden ter weeskamer Geertruy van Rijck, weduwe van wijlen Gerard Kroeders ter eenre, W. v.d Burck en H. Schoon, als door de Edelachtbare Hr. Weesmeesteren aangestelde Voogden over Johanna, oud 19 jaar, Hendrik oud 18 jaar, Rebecca oud 16 jaar, Johannes oud 12 jaar, Pieter oud 11 jaar en Willem oud 9 jaar, nagelaten weeskinderen van de voorschrevene Gerard kroeders zaliger, bij de voornoemde Geertruij van Rijck geprocreeert ter andere zijde.
Ende heeft d`eerste Comparante , met consent ende ten overstaan van de voorgeschrevene voogden haaren voornoemde Weeskinderen bewezen , voor derzelver vaderlijke erfenisse elke de somme van een halve zilveren ducaten.
Mits dat zij daarenboven gehouden blijft zulks zij belooft bij dezen hare weeskinderen te voeden ende te onderhouden , in mondkosten, kleederen ende alle andere lichamelijke behoeften, tot
derzelver mondige Dage often Houwelijken Staate toe;dezelve ook middeleretijd lezen, schrijven ende een goed Ambacht ofte Handwerk te doen leren ; mondig geworden ofte ten houwelijken staate gekomen zijnde, eerlijk gereed en gekleed uit te zetten, naar haar
staat, met behouden goederen; mitsgader alles anders daarbij te doen dat een eerlijke moeder schuldig is ende behoort te doen."

Voormalig Sport Koningin vrijdag 6 februari 2004 @ 11:22:58 #95
35237 Nuongirl
pi_16938132
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 11:20 schreef Natalie het volgende:
Mijn voorouders wonen tot nu toe nog steeds allemaal braaf in Noordbroek, Zuidbroek, Meeden en Muntendam. Dus 't zoeken is (nog) niet al te moeilijk.
Dat komt vast nog wel
Bij mij komen ze dus uit heel Nederland. Af en toe wel lastig, maar dankzij internet schiet ik toch wel aardig op
pi_16938175
En dan kom ik. Moederskant generaties oude boerenfamilie uit Drenthe, en vaderskant generaties oude boerenfamilie uit Twente. En meer valt er echt niet van te maken, hoe ver je ook teruggaat.
Your kisses are wasted on me.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 11:29:55 #97
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16938316
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 11:24 schreef Bergamot het volgende:
En dan kom ik. Moederskant generaties oude boerenfamilie uit Drenthe, en vaderskant generaties oude boerenfamilie uit Twente. En meer valt er echt niet van te maken, hoe ver je ook teruggaat.
Je hoeft ook niet per sé iets superinteressants te vinden, toch?
Mijn voorouders van mijn vaders kant komen ook alleen maar uit Groningen. Maar desondanks is het erg leuk om uit te vinden wie ze waren, waar ze woonden, welk beroep ze hadden e.d.

Mijn moeders familie komt uit voormalig Nederlands-Indië (nu Indonesië), waarschijnlijk is die kant een stuk boeiender, maar toch trekt het me minder.

pi_16939270
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 11:29 schreef Natalie het volgende:

[..]

Je hoeft ook niet per sé iets superinteressants te vinden, toch?
Mijn voorouders van mijn vaders kant komen ook alleen maar uit Groningen. Maar desondanks is het erg leuk om uit te vinden wie ze waren, waar ze woonden, welk beroep ze hadden e.d.

Mijn moeders familie komt uit voormalig Nederlands-Indië (nu Indonesië), waarschijnlijk is die kant een stuk boeiender, maar toch trekt het me minder.

Dat bedoel ik. Het is juist leuk om spannende dingen te vinden in je stamboom. Helaas is dat bij mij een beetje afwezig, en dat vond ik jammer. Geen onverwachte graven, indische voorouders of iets dergelijks. Bij mij is het gewoon van twee kanten boeren met een familiebedrijf dat decennia op decennia op de kinderen is overgegaan.
Your kisses are wasted on me.
  vrijdag 6 februari 2004 @ 12:16:39 #99
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_16939682
quote:
Op vrijdag 6 februari 2004 12:02 schreef Bergamot het volgende:

Dat bedoel ik. Het is juist leuk om spannende dingen te vinden in je stamboom. Helaas is dat bij mij een beetje afwezig, en dat vond ik jammer. Geen onverwachte graven, indische voorouders of iets dergelijks. Bij mij is het gewoon van twee kanten boeren met een familiebedrijf dat decennia op decennia op de kinderen is overgegaan.

Mijn vaders kant precies hetzelfde.
Voor mij is het niet zozeer het vinden van boeiende info (zoals bijv. bij TARA, een adellijke tak), maar meer het zoeken opzich. Het zoeken op Internet het bezoeken van archieven, het luisteren naar de verhalen die mijn oom, tantes en grootouders vertellen over de familie, de boot waar mijn overgrootouders op hebben gewoond.
Laatst vond mijn vader een schilderij waar de woonboot van mijn grootouders deels op te zien was. Da's toch wel iets geweldigs
  vrijdag 6 februari 2004 @ 12:43:51 #100
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_16940369
Tot 1800 is er veel informatie wel op Internet te vinden (mn genlias en andere verwante sites). Voor die tijd wordt het echter wat schimmig. Heeft iemand nog tips hoe je nog achter informatie uit bv 1700 en 1600 kunt komen? Zelf heb ik al wat dingen in het Drents Archief gevonden en nog wat paperassen die in het bezit van familie zijn, maar dan houdt het ook echt op... En ik wil juist nog even verder, want ik weet zeker dat mijn familie van oorsprong uit Duitsland komt en ik ben benieuwd wanneer ze precies deze kant opgetrokken zijn
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')