abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 2 juli 2003 @ 10:57:01 #1
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11504804
Lang verwacht en toch gekomen, hier issie dan, het grote Home Recording Topic voor de betere thuis-componist/arrangist/muzikant/techneut!

Nee, hierin hoef je niet te posten wat je hebt aan spullen, dit is geen opsomtopic. En dingen die je hebt opgenomen hoef je ook niet te posten, daar is immers Post hier je muzikale ideetjes (deel 6) voor. Een voorbeeldje van iets kan er natuurlijk wel af, maar dit is geen etalage-topic.

Maar, waar is dit topic dan wèl voor?

Dit topic is voor het uitwisselen van de kneepjes van het vak. Kortom: Hoe zorg je voor de mooiste opnames, welke truckjes kun je toepassen om je songs tot een goed eind te brengen, hoe komt er wat goeds uit je handen?

Uiteraard hoeft niet alles op het technische gefixeerd te zijn, vertellen dat elke dag op de plee zitten goed voor je inspiratie is kan natuurlijk ook.

Een goed begin is bijvoorbeeld om te vertellen waar je op dit moment mee bezig bent, hoe je in het verleden dingen hebt geschreven & opgenomen, hoe je ideeën in de loop der tijd zijn veranderd en wat jouw persoonlijke trucks zijn om je opnames nèt even dat tikkie extra te geven wat de rest niet heeft. Dan leren we elkaar vast in de loop van de reeks steeds beter kennen en belanden we vanzelf van het ene boeiende onderwerp in het andere.

Lets go

  woensdag 2 juli 2003 @ 11:11:02 #2
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11505152
Ok, ok. Topicstarter begint. Kheb dit topic een beetje geopend naar aanleiding van Dag vork, (de dag-reeks)..

Ik ben al een tijdje bezig met het thuis opnemen van een eigen album. Ik denk aan 12 tot 14 nummers, alles zelf geschreven, zelf gespeeld, zelf gezongen en zelf opgenomen. Het kan nog wel even duren voor dit meesterwerkje af is, maar het is wel ontzettend leuk om te doen en zorgt ook gelijk voor een dosis ervaring

Voordat ik aan dit prestigeuze project begon heb ik uiteraard al vaker iets geschreven en opgenomen, anders begin je er niet aan. In den beginne voornamelijk met een simpele MIDI-sequence, gebruikmakend van de sounds van mn el-cheapo geluidskaartje. De partijen die ik toen schreef zijn achteraf gezien ook werkelijk belachelijk, omdat ik totaal geen rekening hield met de speelbaarheid van de tracks. Kheb ze laatst weer eens geluisterd en er zitten bijvoorbeeld drumstukken in waarin de drummer schijnbaar een 3e arm heeft gekregen, want je hoort een snare, een open hihat en een ride tegelijk Ook het gebruik van meer dan 2 crashes tegelijk komt regelmatig voor

Sinds ik zelf in bandjes speel zijn dat dingen waar ik beter op ben gaan laten. Spelervaring scheelt sowieso, omdat je meer inzicht krijgt in de mogelijkheden van instrumenten

Maar ik tegenwoordig vaker tegenaan loop is mn eigen luiheid. Vaak heb ik geen zin om iets achteraf aan te passen wat misschien beter zou klinken. Ook maak ik het mezelf vaak gemakkelijk door een 'logische' oplossing te kiezen in plaats van iets creatievers.

Qua opnemen zelf beheers ik eigenlijk vrij weinig echte 'trucks'. Ik probeer de boel wel te verdelen over zoveel mogelijk tracks in Cool Edit Pro, maar het enige waar ik vervolgens wat aan draai zijn de volume mixers. Verder wat reverb op de zang en dan heb je het eigenlijk wel gehad. Dingen doen met equalizers enzo doe ik nauwelijks, omdat ik ook niet zo goed weet wat ik precies zou moeten doen.

Toch heb ik niet het idee dat mn opnames rommelig of crappy klinken dus dat neemt ook wel een beetje de drijfveer weg om me erin te verdiepen. En kheb toch al gauw zoiets van "why bother"

pi_11506184
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 11:11 schreef Tijn het volgende:
Qua opnemen zelf beheers ik eigenlijk vrij weinig echte 'trucks'. Ik probeer de boel wel te verdelen over zoveel mogelijk tracks in Cool Edit Pro, maar het enige waar ik vervolgens wat aan draai zijn de volume mixers. Verder wat reverb op de zang en dan heb je het eigenlijk wel gehad. Dingen doen met equalizers enzo doe ik nauwelijks, omdat ik ook niet zo goed weet wat ik precies zou moeten doen
Ik ben hier de laatste weken een beetje mee aan het experimenteren. Ik heb zelf lang nauwelijks pogingen gewaagd om iets aan produktie te doen, aangezien het toch maar voor de hobby is. Maar nu ik een beetje bezig ben met Cooledit merk ik dat de juiste settings voor mijn dingetjes toch wel een groot verschil maakt.

Het heeft ook wel te maken met de manier waarop ik dingen opneem. Veel van mijn apparatuur is analoog en de drumgeluiden en sampletjes die ik gebruik heb ik vaak van lps afgehaald, wat automatisch voor een ton ruis, clickjes en pops zorgt. Op de individuele tracks is dat niet zo erg, maar als je alles bij elkaar optelt zorgt het in de eindmix toch voor een hoop 'vervuiling', en dat kun je met Cooledit mooi oplossen.

Een voorbeeldje staat hier: http://www.onlinerock.com/musicians/purpletentacle/mixvoorbeeld.mp3
Om de een of andere reden wil Onlinerock vandaag niet streamen, dus je zult het voorbeeld misschien eerst moeten opslaan.

Eerst hoor je een stukje van de versie die ik direct heb afgemixed van mijn 4track-recorder naar stereo, vervolgens de versie waarbij ik de losse sporen nog heb opgeschoond met Cooledit en de eq enigszins aangepast heb.

Het is nog bepaald niet perfect zo, er zitten teveel hoge tonen en te weinig mid in en ik ben iets te enthousiast geweest met de stereo-tremolo over de Rhodes waardoor je er op headphones nogal zeeziek van wordt, maar zelf vind ik het kwaliteitsverschil toch wel aanmerkelijk.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 2 juli 2003 @ 12:08:39 #4
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11506522
Ja, dingen als noise reduction gebruik ik ook wel veel, al heb ik eigenlijk nauwelijks ruis met de apparatuur die ik gebruik. Maar als ik iets met mn microfoon opneem (bijvoorbeeld een beatring, melodica of mn stem) dan is het wel praktisch en hoor je het verschil ook echt

Verder probeer ik de laatste tijd wat meer met het stereobeeld te doen. Tot nu toe hadden mn tracks links en rechts altijd exact hetzelfde, maar ik begin steeds meer te ontdekken dat het best leuk kan zijn om bv links een pianootje te hebben en rechts een orgeltje.

Het probleem is voornamelijk dat ik meestal al mn basiselementen uit mn synthesizer haal (eigenlijk alles behalve gitaar, zang en eventuele extra samples) en vaak niet de moeite neem om dat uit te splitsen naar verschillende tracks, waardoor ik dus 1 grote bonk geluid heb op 2 sporen waar ik vervolgens weinig meer mee kan rommelen. Eigenlijk zou ik dat uit moeten splitsen, maar dat is veel gedoe (ook om het synchroon te krijgen).

Over je sampletje: op het moment zit ik op mn werk en heb ik alleen beschikking over hele gare speakertjes en daarop hoor ik het verschil niet echt tussen het eerste en het 2e deel, maar kzal vanavond thuis nog eens luisteren

pi_11506754
Mag ik hier wel vragen wat je allemaal precies nodig hebt?
pi_11506827
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 12:17 schreef Seborik het volgende:
Mag ik hier wel vragen wat je allemaal precies nodig hebt?
Geld, veel geld...

Nee, het hangt er, denk ik, een beetje vanaf wat je precies wil gaan doen. In principe kun je met alleen een Midi-keyboard, een redelijke geluidskaart en Cubase of Cakewalk al een hoop doen, al gebruik ik die laatste programma's eigenlijk zelf niet.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 2 juli 2003 @ 13:06:52 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11507937
Wat je nodig hebt hangt er af van wat je wil doen. Voor een housenummer heb je doorgaans andere dingen nodig dan een klassiek orgelwerk. Hoewel het wel kan met dezelfde spullen overigens.

Wat je sowieso altijd nodig hebt is iets waar geluid uit komt en iets waar geluid in kan, zo moet je het in de basis zien

Iets waar geluid uit komt is bijvoorbeeld een muziekinstrument. Maar het is bijna niet te doen om elk geluid wat je hebben wil ook daadwerkelijk in huis te halen en te kunnen bespelen, dus voor sommige zaken kun je beter gebruik maken van een vervangd iets wat geluid maakt. Een optie is een sample (een stukje bestaand geluid wat je bijvoorbeeld uit een liedje haalt, er zijn ook speciale sample CD's te koop die vol staan met dit soort dingen). Met een computerprogramma als Fruityloops kun je samples organiseren in de tijd om er bijvoorbeeld een beat van te bouwen. Een andere optie is gebruik maken van een synthesizer, hier kun je ook veel geluiden uit halen. Een synthesizer kun je vervolgens zelf bespelen via de toetsen of je maakt gebruik van de MIDI-aansluiting om 'em aan te sturen met een MIDI sequencer (zoals Cakewalk, Cubase of Logic). Met zo'n programma kun je noten sturen naar je synthesizer, zodat je drum- of basloopje bijvoorbeeld nooit uit de maat is (iets wat wel kan gebeuren als je het zelf speelt). Nadeel van alles volledig sequencen is dat het soms te strak kan klinken, waardoor het niet 'echt' meer is. Nadeel van alles zelf spelen is dat de kans bestaat dat het te rommelig wordt. De truc is een goeie tussenweg te vinden.

Als je verschillende geluidsbronnen hebt (bv een gitaar, een microfoon en een synthesizer), is een mixer ook erg handig. Met een mixer kun je verschillende bronnen samenvoegen tot 1 geluidsstroom. Op de mixer zelf kun je met behulp van schuifjes het volume van elke geluidsbron bepalen zodat je ze op elkaar kunt afstemmen.

Vervolgens heb je iets nodig om de boel op te nemen. Dit kan iets simpels zijn als een cassetterecorder of een minidiskrecorder, of iets geavanceerds zoals een multi-track-harddiskrecorder. Het voordeel van een multi-track-recorder (die je ook hebt voor cassettes, minidisk en DAT-tape trouwens, harddisk is wel erg luxe) is dat je ook nadat je je opname hebt gemaakt nog veranderingen kunt aanbrengen aan een individueel instrument, zonder dat dit de rest beïnvloedt. Een veelgebruikt alternatief voor een opneem-apparaat is een PC, want deze kan ook prima opnemen. Multi-tracken is meestal niet mogelijk omdat een PC maar 1 ingang heeft voor geluid (er zijn wel geluidskaarten met meerdere ingangen, maar die zijn dan weer duur). Toch kun je een redelijk alternatief creeëren door je muziek track voor track op te nemen. Met software als Cool Edit Pro kan deze verschillende tracks dan samenvoegen en los van elkaar bewerken, zodat je hetzelfde voordeel hebt als een dure multi-track-recorder. Nadeel is dat je je muziek niet in 1x kunt opnemen, maar dat het partij voor partij moet

Kortom, wat je nodig hebt hangt af van wat je wil doen en wat je budget is. Vaste regels zijn er niet, als er uiteindelijk maar muziek uit komt is het goed, daarom is het ook zo leuk om ervaringen te delen

  woensdag 2 juli 2003 @ 13:31:07 #8
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11508593

Hier een verhelderend plaatje bij dit verhaal wat illustreert hoe ik zelf meestal aan de gang ga. Het gebeuren begint op de PC waarna ik de weg via de bovenste pijl afloop (via MIDI een basis maken) zodat er uiteindelijk muziek uit mn synthesizer komt. Dit gaat de mixer in als geluidsbron nummero 1.

Vervolgens pak ik mn gitaar en gaat deze via een effect-processortje ook de mixer in als geluidsbron nummero 2.

Tot slot gaat de combinatie van deze 2 apparaten (de uitgang van de mixer dus) mn PC in en neem ik ze op zodat ik het uiteindelijke resultaat heb.

De rare krulletjes zijn audio-kabels en het frommeltje tussen de PC software en mn synth zijn MIDI-kabels.


MAAR! Dit zijn dus niet DE vereiste spullen, dit is gewoon EEN manier. Want voor de manier zoals Zander het doet (zoveel mogelijk analoog) is ook wat te zeggen

  woensdag 2 juli 2003 @ 16:38:37 #9
17808 CoolCazt
www.quadmusic.net
pi_11513912
Tof topic mensen!

Ik ben zelf ook een beetje aan het kloten geslagen met het home recording, nu vooral in me eentje (zang- gitaar- fruitydrums) maar het doel is om de laatste twee weken van augustus met QUAD een demootje te gaan fabriceren . We hebben een sm57 mic, phonic m1705 mixer, cooledit pro2.0, sb live geluidskaart (niet ideaal I know) en natuurlijk onze amps en pedaatjes (v-amp2 en rp100). Er is al een ander topic over deze bezigheden maarja dit topic is er ook niet voor niets . Ik doe eigenlijk ook weinig aan de opgenomen tracks behalve wat Tijn zegt : wat reverb of echo op de zang, noise reduction en wat volume regelen. Maar ik zit met een probleempje, als ik zeg maar de een nieuwe (solo)track wil opnemen over een (begeleidings)track dan hoor ik bijna alleen die solotrack tijdens het inspelen dus is het heel moeilijk om goed in de maat te blijven. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen (volume hoger zetten van acoorden track misschien?) ?

I used to listen to N*sync when they were underground ----- http://www.quadmusic.net
  woensdag 2 juli 2003 @ 16:49:59 #10
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11514266
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 16:38 schreef CoolCazt het volgende:
Tof topic mensen!
Ja, dat vind ik ook. Het zelf maken van muziek is uberhaupt veel leuker dan luisteren naar wat anderen al voor je gemaakt hebben natuurlijk
quote:
Maar ik zit met een probleempje, als ik zeg maar de een nieuwe (solo)track wil opnemen over een (begeleidings)track dan hoor ik bijna alleen die solotrack tijdens het inspelen dus is het heel moeilijk om goed in de maat te blijven. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen (volume hoger zetten van acoorden track misschien?) ?
Ik denk dat het simpelweg aan de Volume Mixer van Windows zelf ligt. Staat de Line-In niet gewoon te hard ten opzichte van de Wave-schuif? Als je de Line-In wat zachter zet en de Wave wat harder, dan klinkt in principe je input minder hard en ben je van je probleem af toch? Dat heeft trouwens geen invloed op het opname-volume, want deze kun je instellen bij de Record-settings en die staan los van de Playback-settings
pi_11514624
Zelf ben ik ook bezig met flink wat stukjes muziek...
Dit varieert van zware instrumentale stukken tot popliedjes (met uiteraard een wat psychedelische ondertoon ) .
Een deel zijn er af, een groot deel ben ik nog mee bezig.

Ik wil beginnen met opnemen zogauw ik echt een paar dingen helemaal af heb.
Waarschijnlijk zal ik 'n groot deel zelf inspelen, behalve dingen als violen / orgels / trompetten...
Hiervoor ga ik echt VST instrumenten gebruiken, en daarvoor ga ik me deze vakantie proberen te storten op 't van buiten kennen van Cubase, en daarna zie ik dan wel weer verder

Ik werk meestal m'n ideeen uit in midi, of sla 't op z'n minst in midi op, zodat ik 't niet vergeet

[Dit bericht is gewijzigd door webfreak op 02-07-2003 17:10]

  woensdag 2 juli 2003 @ 17:12:27 #12
2889 Zander
He's gone
pi_11514794
Ik moet zeggen dat ik ook wel onder de indruk ben van de kwaliteit van sommige VSTs, ik heb die Native Instruments B4, een aantal analoge synth VSTs en die Mellotron VST, en die klinken toch aardig authentiek. Realistisch klinkende blaasinstrumenten ben ik zelf nog niet echt tegengekomen, maar als ik blazers wil hebben, dan zal ik toch eerder wat riffjes sampelen van een oude jazzplaat of zo, want uit een synth blijft het naar mijn smaak altijd toch een beetje neppig klinken. Nadeel daarvan is natuurlijk dat je afhankelijk bent van dingen die al door een ander op de plaat zijn gezet.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 02-07-2003 17:18]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_11514923
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 17:12 schreef Zander het volgende:
Ik moet zeggen dat ik ook wel onder de indruk ben van de kwaliteit van sommige VSTs, ik heb die Native Instruments B4, een aantal analoge synth VSTs en die Mellotron VST, en die klinken toch aardig authentiek. Realistisch klinkende blaasinstrumenten ben ik zelf nog niet echt tegengekomen, maar als ik blazers wil hebben, dan zal ik toch eerder wat riffjes sampelen van een oude jazzplaat of zo, want uit een synth blijft het naar mijn smaak altijd toch een beetje neppig klinken.
Klopt, zelf sampelen van platen/mp3's/cd's is ook zeker een optie, alleen veel meer werk als je een hele compositie met blazers hebt...
Maar ik ga gewoon op zoek naar VST sampletjes en zie wat ik tegenkom.
  woensdag 2 juli 2003 @ 19:06:40 #14
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_11517417
Dank u, danku,... Het topic dat mijn veelvuldig gestelde vraag kan beantwoorden...

Ik zit in een band en binnenkort willen we zelf iets opnemen met de PC. Ik heb een condensator microfoon van Sony (ECM-MS907) die ik wil gebruiken voor de gitaren... dus gewoon voor de versterkers hangen... het probleem is dat ik de volume niet hoog genoeg kan krijgen... Mic boost heb ik al geprobeerd, maar dat werkt ook niet... Bijkomend nadeel is dat de tonen bij palm-muted stukken veel te hard worden opgenomen dan de scherpere stukken. De hoek waarin je je microfoon richt schijnt ook belangrijk te zijn en ik heb geen flauw idee welke hoek dit mag zijn... Nou gebruik ik een Marshall AVT50 en die heeft ook een DI-out. Ik kan mijn versterker dus ook direct aansluiten op de PC en dan zou het een uitgebalanceerd signaal moeten doorsturen... Ik krijg echter weer een veel te laag volume en het geluid klinkt dan veel te schel

Als iemand weet hoe ik een mooi geluid kan krijgen vie de condensator microfoon óf de DI-out dan ben ik weer helemaal blij...

...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 2 juli 2003 @ 19:59:19 #15
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11518577
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 17:12 schreef Zander het volgende:
want uit een synth blijft het naar mijn smaak altijd toch een beetje neppig klinken.
Wat vrij goed klinkt is een groepje goeie blaas-synths en daaroverheen één echte blazer. Zo is het makkelijker om de compositie naar keuze te maken en klinkt het best goed. Je krijgt niet het André Rieu-effect wat je misschien verwacht, maar je moet wel goed mixen
  woensdag 2 juli 2003 @ 20:17:20 #16
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11518970
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 19:06 schreef Doodkapje het volgende:

Als iemand weet hoe ik een mooi geluid kan krijgen vie de condensator microfoon


Probeer die microfoon via een versterkte mixer aan te sluiten ipv direct op je PC. Dan heb je vast wel genoeg volume

Oh en sowieso je amp flink hard zetten als je met microfoons aan de gang gaat. Dat schelle kun je vast via de equalizer wel eraf krijgen, kwestie van proberen.

  woensdag 2 juli 2003 @ 22:49:30 #17
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_11523088
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 20:17 schreef Tijn het volgende:

[..]

Probeer die microfoon via een versterkte mixer aan te sluiten ipv direct op je PC. Dan heb je vast wel genoeg volume

Oh en sowieso je amp flink hard zetten als je met microfoons aan de gang gaat. Dat schelle kun je vast via de equalizer wel eraf krijgen, kwestie van proberen.


OMG... nog meer geld uitgeven... Sparen voor een mixer dus...
Tnx
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 2 juli 2003 @ 22:53:04 #18
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11523194
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 22:49 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

OMG... nog meer geld uitgeven...


Dat is waar muziekmaken uiteindelijk om draait. Eerst heel erg veel geld uitgeven en vervolgens heel erg veel geld binnenslepen.
  woensdag 2 juli 2003 @ 22:58:27 #19
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_11523352
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 22:53 schreef Tijn het volgende:

[..]

Dat is waar muziekmaken uiteindelijk om draait. Eerst heel erg veel geld uitgeven en vervolgens heel erg veel geld binnenslepen.


* Doodkapje is nog student

En we zijn nog niet professioneel bezig, dus echt veel eraan uitgeven vind ik op dit moment niet noodzakelijk...

quote:
Oh en sowieso je amp flink hard zetten als je met microfoons aan de gang gaat. Dat schelle kun je vast via de equalizer wel eraf krijgen, kwestie van proberen.
Dat gaat thuis helaas niet lukken,... de buren hebben het niet zo met mijn gitarengejank...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 2 juli 2003 @ 23:01:08 #20
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11523423
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 22:58 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Dat gaat thuis helaas niet lukken,... de buren hebben het niet zo met mijn gitarengejank...


Voor thuis is de mic-voor-je-amp-methode ook niet echt heel erg geschikt eigenlijk. Thuis kun je beter gebruik maken van een amp-modeller/speaker-simulator zoals een V-Amp2. De output daarvan kan direct in de line-in van je PC en klinkt heel erg behoorlijk. En aangezien een V-Amp2 waarschijnlijk nog wel goedkoper is dan een powered mixer is dit wellicht het overwegen waard
  donderdag 3 juli 2003 @ 09:38:39 #21
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11529130
Ik gebruik dus zelf altijd een speaker-simulator om mn gitaar op te nemen, zodat ik het direct via het mengpaneel kan doen. Ok, het klinkt weliswaar een beetje lowbudget omdat ik maar een goedkoop apparaatje heb, maar je hebt veel mogelijkheden, weinig ruis en je hoeft niet te kutten met microfoons

Hoe nemen jullie je gitaar op?

pi_11529198
Ja, ik gebruik meestal ook een ampsimulator die in een cheapo Zoom-pedaaltje zit en soms ook de line-out van m'n versterker. Helaas klinken de distortions die uit die Zoom komen vreselijk gaar, daar zou ik toch beter m'n versterker voor kunnen mic'en, maar daar moet ik wel een betere microfoon voor hebben.

Wat is eigenlijk een redelijk goedkope microfoon waarmee je gitaren goed kunt opnemen?

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 3 juli 2003 @ 10:07:42 #23
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11529525
Goeie mics zijn volgens mij best duur Zan en je hebt ook best wat volume op je amp nodig om de boel goed op te kunnen nemen. Denk je niet dat je dat geld beter kunt uitgeven aan een betere amp-sim met betere distortion? Nou ja, tzou natuurlijk wel mooi zijn als je van je amp gebruik kan maken (je hebt een TwinReverb toch?), maar toch. Mics zijn ook niet alles (je zit sowieso met dingen als omgevingsgeluid enzo), als het ff kan probeer ik het iig altijd te voorkomen.

Ik ga vanmiddag denk ik eens proberen mn synth-partijen te verspreiden over meerdere sporen in Cool Edit. Nu gooi ik altijd de drums/bas/orgel/piano-partijen die uit de synth komen bij elkaar op 2 sporen, maar das natuurlijk niet netjes, dus dat ik ga anders doen.

Ik hoop dat ik de boel een beetje in-sync kan krijgen, dat wordt denk ik de grootste uitdaging. Moet ik trouwens de drumpartijen ook nog uitsplitsen (snare/basskick/overhead/toms op aparte tracks) of is alle drums bij elkaar op 2 sporen voldoende? Tips anyone?

pi_11529700
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 10:07 schreef Tijn het volgende:
Moet ik trouwens de drumpartijen ook nog uitsplitsen (snare/basskick/overhead/toms op aparte tracks) of is alle drums bij elkaar op 2 sporen voldoende? Tips anyone?
Ik vind het altijd wel handig om snare, kick, hats en rest uit te splitsen en op die manier binnen de drumsgroep de balans uit te mixen, maar ik speel/programmeer ze dan ook direct in in de sequencer zelf. Of het de moeite waard is om extern in te spelen, uit te splitsen en te synchroniseren voor meer mixopties (die je in eerste instantie toch niet gebruikt)? Ik denk het eigenlijk niet.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  donderdag 3 juli 2003 @ 10:20:07 #25
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_11529743
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 10:17 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik vind het altijd wel handig om snare, kick, hats en rest uit te splitsen en op die manier binnen de drumsgroep de balans uit te mixen, maar ik speel/programmeer ze dan ook direct in in de sequencer zelf. Of het de moeite waard is om extern in te spelen, uit te splitsen en te synchroniseren voor meer mixopties (die je in eerste instantie toch niet gebruikt)? Ik denk het eigenlijk niet.


Ja, binnen de sequencer zelf heb ik ze ook gescheiden staan zodat ik de volumes etc kan aanpassen. Maar als ik bijvoorbeeld mn snare wil versterken op 250Hz en mn basskick wil versterken op 40Hz, moet ik ze dan ook in Cool Edit hebben uitgesplitst of kan dat ook als alle drums zich in 2 sporen bevinden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')