abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 juli 2003 @ 23:06:36 #1
15726 wouswous
Smile, tomorow will be worse
pi_11498828
Ten eerste: ik ben (gelukkig) (nog) geen vader, maar het volgende:
ik vroeg me vanavond af: (rare dingen waar ik aan denk)..

Hoe maak je je kind nou duidelijk dat het niet moet gaan roken..
Ik bedoel: je kunt het gaan verbieden maar dan doen ze het stiekum, je kunt het ze laten proberen: met de kans dat het verkeerd gaat en ze verslaafd raken.

Hierbij hoeft het natuurlijk niet perse over roken te gaan, het kan net zo goed iets anders zijn wat je niet zo leuk vind als je kind dat zou gaan doen (drugs gebruiken)...

Wat ik me dus afvroeg:welke methoden gebruik je dan?

ik droomde vanacht dat ik een spekje van 1 KG at,
vanochtend toen ik wakker werd, was mijn kussen opeens weg.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 23:08:12 #2
59686 BykraM
Certified kloon.
pi_11498867
ik, als tiener , zou ze zelf de keus geven, met als gedachte dat ze binnen nooit mogen roken, en dat ze er heel ziek van kunnen worden.
[b]M'n sproeten zijn de roestige uiteinden van mijn stalen zenuwen.[/b] [b][i][url=http://specs.tweak.to/6213]SystemSpecs![/url][/b][/i]
  dinsdag 1 juli 2003 @ 23:09:17 #3
15726 wouswous
Smile, tomorow will be worse
pi_11498891
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 23:08 schreef BykraM het volgende:
ik, als tiener , zou ze zelf de keus geven, met als gedachte dat ze binnen nooit mogen roken, en dat ze er heel ziek van kunnen worden.
maar dan heb je dus wel de kans dat je kind gaat roken...

Ik heb eigenlijk geen idee hoe mn eigen ouders dat hebben gedaan... (ze liggen te slapen, daarom vraag ik het ze maar niet) maar ik rook niet, en mn zusje wel...

ik droomde vanacht dat ik een spekje van 1 KG at,
vanochtend toen ik wakker werd, was mijn kussen opeens weg.
pi_11499044
Lijkt me heel moeilijk. Verbieden heeft eigenlijk geen zin. Dan doen ze het waarschijnlijk net wel...

Ik weet het eigenlijk ook niet...

Mijn ouders rookten allebei toen mijn broer en ik opgroeiden. Wij hadden er een hekel aan en lieten dat ook vaak blijken.
Desondanks zijn wij beide in de pubertijd begonnen met roken, terwijl mijn ouders in die tijd stopten..

Mijn ouders roken dus al jaaaren niet meer maar mijn broer en ik nu dus wel...

Wat wij "vroeger" tegen mijn ouders zeiden krijgen wij nu omgekeerd terug...

Gewoon erop blijven hameren dat het heel slecht voor je gezondheid is. En als je zelf rookt stoppen (zegt de gek). Ik moet echt dit jaar stoppen.....

[Dit bericht is gewijzigd door lily op 01-07-2003 23:19]

dinsdag 1 juli 2003 @ 23:16:37 #5
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11499111
Ja daar denk ik dus ook wel aan en dan vraag ik me af hoe mijn ouders dat hebben gedaan. Mijn zusje heeft wel een tijdje gerookt toen ze 12 was tot haar 16e.. maar is definitief gestopt toen m'n broer kanker kreeg.

M'n broer en ik daarentegen hebben niet vast gerookt (op de jeugdige probeersels na). M'n ouders hebben denk ik altijd de nadruk gelegd op het feit dat het ongezond is en dat eigenlijk de verslaving aan sigaretten een zwaktebod is. M'n vader was er trouwens meer op tegen dan m'n moeder, want m'n moeder rookte zelf ook nog toen wij jonger waren. Ik denk dat m'n vaders afkeer tegen het roken op mij veel indruk heeft gemaakt, omdat ik toch wel een vaderskindje was/ben en alles wat m'n vader zei geloofde. M'n zusje keek nooit zo tegen m'n vader op en dus had hij minder invloed op haar.

[Dit bericht is gewijzigd door Qarinx op 01-07-2003 23:35]

Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  woensdag 2 juli 2003 @ 01:23:33 #6
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_11501555
Tja. Mensen inclusief m'n moeder in m'n omgeving rookten altijd al.

Ik zou m'n rijbewijs betaald krijgen als ik niet ging roken voor m'n 18e.........en tja dat vond ik als jong jochie heel wat.

Later kwam ik erachter dat ik zo en zo geen behoefte had aan roken en ik heb t zelfs nooit geprobeerd.

Nu ben ik 18 en bezig voor m'n rijbewijs en nog steeds geen behoefte eraan. Of zo'n belofte helpt? eigenlijk geen idee. Mij heeft het wel wat geholpen om niet te gaan roken geloof ik.

woensdag 2 juli 2003 @ 01:24:51 #7
21066 Potter
At your service
pi_11501574
je kan zeggen wat je wil maar ze doen het toch en geef ze eens ongelijk.
"Will the ones who speak their mind, be the first to hold their peace? "
  woensdag 2 juli 2003 @ 01:46:08 #8
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_11501843
Bij mij werd er niet echt mee omgegaan.

ze zeiden wel dat het slecht was maar als ik dan een keer een trekje wou dan mocht dat gewoon.

dus ik heb zelf wel ondekt dat ik het ranzig vond en veel te duur.

en ik had ook niet de belofte dat als ik niet zou roken dat ik dan iets zou krijgen ofzo. dat is IMHO ook onzin om zo je kind niet te alten roken.

woensdag 2 juli 2003 @ 01:54:22 #9
44872 eMAeRCe
De onuitspreekbare... Gr.
pi_11501929
Bij mij was het zo dat als ik rookte dat ik dan mn autorijbewijs niet kreeg. Als 13 jarig jochie kon me dat geen hol schelen en ben dus gaan roken. (na tijdje weer gestopt omdat ik 'door me geld heen was' )

Een beter idee is denk ik te zeggen dat als ze beginnen met roken dat ze dan bijv voor hun 16e verjaardag een scootercertificaat krijgen oid (of een bepaald bedrag)

Maar aan de andere kant heeft roken ook wel wat voordelen, je voelt je zelfverzekerder en dat is alleen maar gunstig En als ze echt willen doen ze het wel, hebben ouders geen invloed op, echt niet.

Baaaaaaaaaaaaayyyz
pi_11501953
ik zou het denk ik niet verbieden. maar als er dan gerookt wordt, dan kan dat buiten in de stromende regen.

maar voordat het zover is probeer ik hem/haar er natuurlijk van af te houden door heel goed te informeren en leuke kleurrijke foto's laten zien van rokerslongen oid.

woensdag 2 juli 2003 @ 03:18:59 #11
21715 moonglade
just a glimmer in on the water
pi_11502298
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 01:54 schreef eMAeRCe het volgende:

Een beter idee is denk ik te zeggen dat als ze beginnen met roken dat ze dan bijv voor hun 16e verjaardag een scootercertificaat krijgen oid (of een bepaald bedrag)

nah, dat helpt dus niet, ik ben op mijn 17e gaan roken.... ik heb alleen wel gehoord dat als je stopt voor je 25ste het geen verder invloed heeft op je gezondheid in de toekomst, dat je dan dus evenlang leeft enzo....
ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles van je weten
  woensdag 2 juli 2003 @ 03:21:19 #12
44872 eMAeRCe
De onuitspreekbare... Gr.
pi_11502301
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 03:18 schreef moonglade het volgende:

[..]

nah, dat helpt dus niet, ik ben op mijn 17e gaan roken.... ik heb alleen wel gehoord dat als je stopt voor je 25ste het geen verder invloed heeft op je gezondheid in de toekomst, dat je dan dus evenlang leeft enzo....

...En dan op je 18 ook geen rijbewijs. Ik wil daarmee zeggen dat toen ik als 14 jarige kotter begon te roken het me echt niet kon schelen of me ouders me rijbewijs zullen betalen of niet.
Baaaaaaaaaaaaayyyz
pi_11502302
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 23:09 schreef wouswous het volgende:

[..]

maar dan heb je dus wel de kans dat je kind gaat roken...

die kans hou je toch wel, heeft veel met de omgeving en persoonlijke denkbeelden van de desbetreffende persoon te maken

die kans is misschien ietsjes te verminderen, maar je kan het niet uitsluiten

en je kinderen doen in principe maar wat ze willen, leg alleen de verantwoordelijkheid bij hunzelf en als ze dan stoppen komen ze er volgens mij sterker uit

Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_11502363
Ik ben met mijn ouders overeen gekomen dat ik, als ik tot m'n 18e niet had gerookt, m'n rijbewijs zou krijgen. Dat was dus nogal een makkelijke keus. Des te meer omdat ik roken erg vies vind enzo maar dat is een ander verhaal.
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 2 juli 2003 @ 06:49:12 #15
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_11502532
Mijn vader rookte 2 pakjes per dag plus een pakje shag in de week. Toen ik 13 was, organiseerde het Rode Kruis een stoppen-met-roken cursus. Ik heb toen een afspraak met hem gemaakt: als jij stopt, begin ik nooit. Hij is naar de cursus gegaan, is gestopt en nooit meer begonnen Ik ben nog steeds vreselijk trots op hem dat hij dat gedaan heeft Het is nu alweer 27 jaar geleden, en nog elk jaar op 15 februari (de stopdatum) herdenken we dat samen, hij is zelf ook heel erg blij dat hij toen gestopt is Vindt het nu vreselijk vies en zo.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_11502629
ik denk niet dat ik het zou verbieden, dat helpt toch voor geen meter.

Als ik tot me 21e niet rook krijg ik 450 euro van me vader. Ik ben nou 16 en heb nog nooit gerookt, heb ook nog nooit een trekje genomen. Dat komt niet alleen door die belofte, maar ook omdat ik er gewoon geen behoefte aan heb.

woensdag 2 juli 2003 @ 09:00:53 #17
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_11503062
Wat ik in ieder geval niet ga doen is een afspraak maken met mijn kinderen. Ik hoop dat ze niet zullen gaan roken, maar dat moet dan uit zichzelf komen en niet omdat er een beloning op staat.

Zelf heb ik nooit gerookt en ook nooit de behoefte aan gehad, maar daar hebben mijn ouders nooit iets bewust aan gedaan. Ergens leek het erop dat mijn ouders het gewoon als vanzelfsprekend beschouwden dat wij niet gingen roken, terwijl als er een beloning op wordt gezet, je als kind volgens mij de boodschap meekrijgt dat het eigenlijk vanzelfsprekend is dat je wel gaat roken.

Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 2 juli 2003 @ 10:03:43 #18
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_11503840
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 09:00 schreef livelink het volgende:
Wat ik in ieder geval niet ga doen is een afspraak maken met mijn kinderen. Ik hoop dat ze niet zullen gaan roken, maar dat moet dan uit zichzelf komen en niet omdat er een beloning op staat.
Toch denk ik dat een beloning wel als een stimulans kan werken. Voor een 14-jarige jochie is het toch best moeilijk om uit zichzelf niet te gaan roken, wanneer al z'n vriendjes het wel doen. Ik heb het idee dat een kind misschien wel sterker in z'n schoenen staat door zo'n beloning, als hij bijv. tegen z'n vriendje kan zeggen "Ik rook niet want ik krijg op m'n 18e m'n rijbewijs." Tegen de tijd dat hij 18 is en niet rookt, dan doet hij dat uitzichzelf.. maar opzich vind ik wel dat zo'n beloning een goede aanzet kan zijn.
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
pi_11503902
Niet, je kunt dat niet tegengaan. Helaas moet je vertrouwen op de opvoeding die je/jullie gegeven hebben. Tegen de tijd dat ze gaan roken, kun je ze niet meer de les lezen, dat gaat het ene oor in, het andere uit.

Verbieden werkt zowieso averechts, m.i. is praten beter....op die manier hou je een vinger in de pap, en heb je de mogelijkheid invloed uit te oefenen op zijn gedrag. Met verbieden gooi je de deur dicht voor overleg, en praten.

Het is een beslissing die verder alleen hem/haar aangaat, het is nl. haar/zijn eigen leven. Het enige wat je m.i. kunt verbieden is roken in jouw huis, verder gaat zo'n keus geheel buiten je om

woensdag 2 juli 2003 @ 10:13:41 #20
29820 Reus
There can be only one
pi_11503971
pubers iets verbieden helpt niet. Dus vertel ze alleen de nadelen en laat ze gaan werken als ze het willen bekostigen. (zorg dat ze niet genoeg geld krijgen om het te kunnen bekostigen.) Volgens mij is dat het zo'n beetje. Mijn ouders hebben mij overigens altijd gezegd dat ik mocht roken als ik wilde en ze het wel heel jammer zouden vinden als ik het zou doen. (ze roken zelf en kunnen slecht stoppen) dit heeft voor mij geholpen want ik ben dr nooit aan begonnen.
Nederlands is mijn goeiste vak dus no comment on my text bitte sehr.
pi_11504057
Ik denk dat ouders meer nadruk moeten leggen op het belonen van goed gedrag dan op het afstraffen van slecht gedrag. Goed gedrag wordt door ouders vaak als vanzelfsprekend ervaren en op slecht gedrag wordt gereageerd. Als een kind in zo'n situatie een reactie/emotie wil van zijn ouders zal hij dus eerder kiezen voor slecht gedrag dan voor goed gedrag.
pi_11504165
Het zou misschien een lompe methode zijn maar:

Gewoon praten met kinderen schijnt te helpen. Wanneer je als ouder, of wanneer een kind zelf over roken begint:

Een pakje van de allerzwaarste sigaretten kopen en 1 van die sigaretten aan het kind geven. Je kan wel zeggen dat het vies is en slecht maar dat werkt toch niet. Wanneer het kind de sigaret ook daadwerkelijk voor je neus aansteekt en een hijs neemt zal die gaan hoesten en de vieze smaak binnen krijgen en misschien zelfs wel hardstikke ziek en misselijk worden.

Ik denk dat het dan snel gedaan is met het uitproberen van roken.

pi_11504263
Pff, van m'n ouders mocht ik best roken, ze roken allebij ook (m'n vader sigaren, m'n moeder zo nu en dan een sigaretje). Wel hebben ze me op m'n 16e ofzo beloofd m'n rijbewijs te betalen als ik niet rookte. Maarja, ik ben sowieso niet gaan roken

Je moet gewoon geluk hebben, je kunt ze iets beloven als ze niet gaan roken (rijbewijs betalen ofzo). Maar je moet gewoon geluk hebben dat je een intelligent kind hebt, het is gewoon zo dat op VWO bijvoorbeeld veel minder mensen roken dan op VMBO.

pi_11504475
quote:
Op woensdag 2 juli 2003 10:24 schreef V2i het volgende:
Het zou misschien een lompe methode zijn maar:

Gewoon praten met kinderen schijnt te helpen. Wanneer je als ouder, of wanneer een kind zelf over roken begint:

Een pakje van de allerzwaarste sigaretten kopen en 1 van die sigaretten aan het kind geven. Je kan wel zeggen dat het vies is en slecht maar dat werkt toch niet. Wanneer het kind de sigaret ook daadwerkelijk voor je neus aansteekt en een hijs neemt zal die gaan hoesten en de vieze smaak binnen krijgen en misschien zelfs wel hardstikke ziek en misselijk worden.

Ik denk dat het dan snel gedaan is met het uitproberen van roken.

Bij mij werkte deze aanpak niet. Ook al was ik hartstikke ziek na het roken van een zwaar shaggie. Maar dat zegt misschien meer over mij als over de gebruikte methode

Ook mij was mijn rijbewijs beloofd als ik niet zou gaan roken, ook dat hielp niet.

Het enige voordeel wat er nu is, en toen niet of eigenlijk andersom. De peer-pressure is nu juist meer om niet te roken, toen ik begon was deze juist om wel te gaan roken.
En ook al wil ik anderen niet de schuld geven van mijn roken, is de invloed van "de groep" groter als ik toendertijd vond

pi_11505146
ik denk aan de ene kant wel dat het helpt om ze een beloning in het vooruitzicht te geven, want dan hebben ze toch weer wat om stoer tegen te doen tegenover hun vrienden: " ja, maar ik krijg lekker me rijbewijs als ik 18 ben en niet gerookt heb" maar aan de andere kant, als je vrienden veel invloed op je hebben kunnen je ouders je nog zoveeel beloven, helpen zal dat niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')