abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11489619
Een Taiwanees bedrijf heeft een genetisch gemanipuleerde "sier" vis gemaakt, die gloeit in het donker. Het bedrijf heeft dit gedaan door een gen van een bepaalde kwalsoort, het lampekapje, in de cel van een zebravis te stoppen. Hierdoor gloeit de vis een geel-groene kleur in het donker.

Genetische manipulatie is al vaker toegepast, bijv in de stier Herman om een speciaal eiwit te maken, maar dat had een medische toepassing. Het is nog nooit toegepast in een huisdier dat te koop is voor iedereen, als "gadget" waar wellicht veel geld mee te verdienen is.

Het bedrijf beweert dat de vis steriel is, en dus geen nakomelingen kan krijgen. Verder zou het toegevoegde gen onschadelijk zijn.

Het bedrijf wil 30.000 van deze vissen verkopen voor US$17 per stuk, en daarna de productie opschroeven naar 100.000 vissen binnen 3 maanden. Men verwacht dat de vissen aanslaan, want er zijn genoeg mensen die zo'n leuk lichtgevend visje willen hebben.

Maar er zijn ook protesten. Dit is wel de eerste stap op weg naar genetisch gemanipuleerde "Frankenstein" huisdieren. Waar ligt de grens? Dieren worden gedegradeerd tot "mode-objecten". De volgende stap is misschien dat de vissen in elke kleur besteld kunnen worden, zodat ze leuk kleuren met je bank en schemerlamp. En datzelfde kan ook met andere dieren gedaan worden, vorig jaar is er door de kunstenaar Eduardo Kac op dezelfde manier een lichtgevend konijn "gemaakt".

Het Taiwanese bedrijf is ook bezig met proeven om bepaalde tropische vissen koude-bestendig te maken. Een veelgehoord tegenargument is hier dat er zometeen misschien wel piranha's in de Maas zwemmen, waardoor het hele evenwicht in de soep zou lopen.

Wat betreft de lichtgevende vissen ziet het Nederlandse ministerie geen bezwaren voor een importvergunning, aangezien het geen gevaar op levert omdat de vis geen nakomelingen kan krijgen. Binnenkort liggen ze dus wellicht al in de dierenwinkel...

Bronnen:
http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+12835849
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3026104.stm

Ik vind dit zelf eigenlijk een hele slechte ontwikkeling. Een beetje ingrijpen in de natuur voor ons eigen oppervlakkige plezier. Ongelooflijk decadent. En we weten niet waar het toe leidt, dit kan tot zeer ongewenste dingen leiden.

In hoeverre moet dit aan banden gelegd worden? Moet Nederland een importverbod opleggen aan de "schemerlamp-vissen"? Waar liggen de grenzen van genetische manipulatie? Mogen we DNA aanpassen puur en alleen voor ons eigen vermaak? Ik vind zelf absoluut van niet.

Unox, the worst operating system.
pi_11489732
gaaf, hebbe .. zijn ze al te koop ?
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:31:10 #3
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_11489755
Gaaf. Kan ik meteen op de energiekosten besparen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:32:08 #4
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_11489774
Ik vind ze wel cool!

En bang zijn voor het onbekende is de eigenlijk enige reden om niet verder te onderzoeken. Gewoon wel doen dus.

One good thing about music. When it hits you feel no pain.
pi_11489804
Ik wil een lichtgevende parkiet.
pi_11489842
Ik ben het met Schorpioen eens.
Zulke dingen moet je in de kiem smoren, als deze stap goedgekeurd zal worden dan de volgende kleine stap ook en daarna de volgende kleine stap. Voor we het weten geven wij onze kinderen 'vriendjes' kadoo. Andere kinderen als persoonlijke slaven die de rest van hun leven bij het kind blijven. Niet goed gewoon weggooien toch?
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:35:13 #7
35614 nikanoru
[TK]Merry Fucking Christmas!
pi_11489856
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:33 schreef Roellio het volgende:
Ik wil een lichtgevende parkiet.
Ik wil zelf lichtgeven.
Dear Lord,please make it stop.Ik vind je lief. f0toboekThis is evolution,the monkey,the man,then the gun.
pi_11489869
ik vind die visjes eigenlijk wel grappig, maar daar gaat het niet om geloof ik.
Op zich ben ik niet tegen genetische manipulatie, zo lang het maar een nuttig doel heeft. En gloeiende vissen lijken me niet echt nuttig. Maar bijvoorbeeld groentensoorten die minder vatbaar zijn voor ongedierte heb ik geen problemen mee. Voorheen werd dit immers ook gedaan door simpelweg te kruizen en op die manier een steeds beter soort te kweken.
pi_11489888
Ik wil een lichtgevende vriendin. Dan kan ik haar beter in bed vinden.
pi_11489897
Een lichtgevende penis.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:37:34 #11
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_11489913
lichtgevende muggen zouden wel ideaal zijn. Kun je ze makkelijker doodmeppen als je 's nachts in bed ligt
lege ton
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:38:06 #12
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_11489927
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:36 schreef Roellio het volgende:
Een lichtgevende penis.
je hebt al fluoriserende condooms hoor!
lege ton
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:38:08 #13
11923 I.R.Baboon
pi_11489928
Ik wil lichtgevende wormen. En die plak ik dan op al mijn muren, en dan kan ik 's nachts iig gewoon de weg vinden.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:38:19 #14
30321 TerrorThijs
TerrorThijs, als een griepje
pi_11489935
Ik vind het wel een goede ontwikkeling, hoe meer we met de genen kunnen, hoe beter het is. Okeeee, het is wel een beetje doorgeslagen hier, maar ach, wie weet komt er ooit nog een nuttige toepassing. Ik weet er namelijk wel een paar: Gooi je vissen in je computerkast --> mooie casemod, of mensen met chronische hartziekten in de familie een lichtgevend hart geven zodat de artsen weten waar ze moeten zijn
Moet dat nou?
pi_11489939
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:32 schreef DaMayan het volgende:
Ik vind ze wel cool!

En bang zijn voor het onbekende is de eigenlijk enige reden om niet verder te onderzoeken. Gewoon wel doen dus.

En wat precies is de reden dan om het *wel* te onderzoeken? De decadentie van mensen die graag lichtgevende huisdieren willen hebben? Wat is het nut ervan?

Stel je voor dat ze niet zo steriel zijn als beweerd wordt, en er ontsnapt er eentje. Wellicht het begin van een enorme ecologische ramp...

dinsdag 1 juli 2003 @ 16:40:57 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_11489995
Wat is het anders dan duizend jaar honden fokken?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:42:41 #17
30321 TerrorThijs
pi_11490025
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:40 schreef speknek het volgende:
Hoeveel lichtgevende honden kan jij fokken?
Moet dat nou?
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:43:36 #18
11923 I.R.Baboon
pi_11490048
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:42 schreef TerrorThijs het volgende:

[..]

Wacht maar even 1000 jaar, dan zal je zien dat ie gelijk heeft. .
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:44:51 #19
8369 speknek
Another day another slay
pi_11490082
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:42 schreef TerrorThijs het volgende:
Nouja het ging meer om de analogie, ingrijpen in de natuur zodat we leukere beestjes als huisdieren hebben. Als je overigens maar lang genoeg doorgaat, kan er best eens eentje licht gaan geven.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11490095
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:40 schreef speknek het volgende:
Nou, het is eerder vergelijkbaar met een hond kruisen met een kanariepiet, zodat je een hond krijgt die mooi kan zingen. Of een kanariepiet die blaft. Tegennatuurlijke dingen die normaal nooit zouden voorkomen, en waarvan we de gevolgen niet kunnen overzien.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:49:45 #21
30751 DaMayan
Turtle Warriors
pi_11490172
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:38 schreef Schorpioen het volgende:
En wat precies is de reden dan om het *wel* te onderzoeken? De decadentie van mensen die graag lichtgevende huisdieren willen hebben? Wat is het nut ervan?

Stel je voor dat ze niet zo steriel zijn als beweerd wordt, en er ontsnapt er eentje. Wellicht het begin van een enorme ecologische ramp...

Mwah.
Ik denk dan (zoals the borg eigenlijk): We will adapt.
Onze natuur verandert continue en wij veranderen mee. Ik zie het nut juist niet ervan in om heilig te blijven vasthouden aan oude waarden.
One good thing about music. When it hits you feel no pain.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:50:38 #22
30321 TerrorThijs
pi_11490187
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:44 schreef speknek het volgende:

[..]

Als je overigens maar lang genoeg doorgaat, kan er best eens eentje licht gaan geven.

Volgens mij waren de beestjes niet vruchtbaar.... Als je dit erg vindt trouwens (niet persoonlijk ofzo), wat moet je dan wel niet vinden van mensen die vissen eten/een haak door de bek jagen. Dat vind ik minstens zo erg.....
Moet dat nou?
pi_11490190
quote:
Op dinsdag 1 juli 2003 16:45 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Nou, het is eerder vergelijkbaar met een hond kruisen met een kanariepiet, zodat je een hond krijgt die mooi kan zingen. Of een kanariepiet die blaft. Tegennatuurlijke dingen die normaal nooit zouden voorkomen, en waarvan we de gevolgen niet kunnen overzien.

of een voorbeeld van iets dat in de werkelijkheid al gebeurd, het kruizen van een paard met een ezel.
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:51:58 #24
44818 Scatty
nima Sana in Corpore Sano
pi_11490212
zeker weten dat het niet de Blacklight is die er boven hangt?
aangezien het water een beetje blauwkleurig is, meestal een teken van blacklight.

kwallen geven trouwens ook mooie gloed met Blacklight
is dat fase 2
[edit]
Het kost vijftien euro, het zwemt en het licht groen op als je er een blacklight-lampje op zet. Het is de nachtparel....

ben niet aan het opletten
maar goed, hadden ze al niet zo iets?
[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Scatty op 01-07-2003 16:54]

There is no place like 127.0.0.1
  dinsdag 1 juli 2003 @ 16:52:25 #25
17729 SP
I hate my interests
pi_11490220
Jammer dat ze niet erbij zeggen dat je ze in een flnk UV licht moet houden om er van te kunnen "genieten".

Slechte zaak....

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')