abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11446539
Een keus maken doe je niet zomaar, je denkt er over
na en je maakt afwegingen. Aangezien keuzes
gebaseerd zijn op zowel interne als externe
factoren kun je concluderen dat een keus niet
compleet willekeurig is. Mensen willen ook niet
accepteren dat hun keus ontstaan is uit complete
willekeur. Maar waarom is men zo angstvallig als ik
stel dat je keus al vast staat, aangezien je keuzes
altijd zijn gebaseerd op bepaalde factoren, en deze
factoren, op 1 moment, gegeven variabelen zijn.
Alle factoren staan op het moment van keuze vast.
Alle factoren die er toe leiden dat je de keus
maakt die je maakt staan vast, dus de keuze staat
ook al vast. Dat je keuze eigenlijk bij voorbaat
vast staat, wil niet zeggen dat je geen keus hebt,
integendeel, juist door de causaliteit maak je een
afgewogen keuze, die voortvloeid uit factoren,
oorzaken en aanleidingen voor die keuze. Het feit
dat je keus in theorie voorspelbaar is doet niet af
aan het feit dat het een keuze is die je maakt.

Een ziel zou tegen deze theorie in kunnen gaan,
want je maakt keuzes vanuit jezelf. Niemand of niks
bepaald wat jij gaat kiezen. Je keuze zou dan in
bepaalde mate onafhankelijk zijn van factoren, je
keuze is dan willekeurig. Maar als je moet kiezen
tussen een keus, die weloverwogen is, maar
eigenlijk bij voorbaat vaststaat en in theorie
voorspelbaar is, en tussen een keus die bepaald
wordt door willekeur, maar dus onvoorspelbaar is,
welke zou je dan kiezen?

Als je kiest voor willekeur, en je gelooft dat je
je keuzes kunt maken ongeacht andere factoren, dan
staat je keus misschien wel niet vast, maar heb je
dan wel meer keus als wanneer je een causale keus
zou hebben? Nee, want je keuzes zijn volkomen
willekeurig en dus nergens op gebaseerd. Heb je
meer eigenwaarde als je weet dat je keus niet vast
staat, maar het bepaald wordt door het gooien van
een dobbelsteen? Nee, je hebt dus niet méér keus.
Je keus wordt alleen bepaald door willekeur.

Waarom geloven in een onafhankelijk keuze, een
ziel, een keuze die los staat van voorspelbaarheid?
Juist de gedachte dat alles bepaald wordt door
willekeur is beangstigend, en de gedachte dat
uiteindelijk alles logisch is is bevredigend.
Liever gevangen in causaliteit, dan in willekeur.
Nee, ik heb geen ziel, alles gebeurd volgens een
bepaalde logica. Ik ben geen gevange van totale
willekeur, dat accepteer ik niet!

Elroy

pi_11446707
Volgens mij had je dit enigszins samen kunnen vatten in één enkele zin:

Door mensen gemaakte keuzes zijn afhankelijk van vaststaande factoren waardoor de factor de keuze bepaald door middel van de siuatie van de betreffende persoon.

zondag 29 juni 2003 @ 16:02:47 #3
36740 Zoab
verduld!
pi_11446756
Leuk.. maar zwart wit,

De keuze op zichzelf is willekeur, deze willekeur wordt beinvloed door omgevingsfactoren van de persoon. Het leuke is dat elke persoon op zijn eigen wijze omgaat met verschillende invloeden.

ben beetje prikdik...
pi_11446779
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:02 schreef Zoab het volgende:
Leuk.. maar zwart wit,

De keuze op zichzelf is willekeur, deze willekeur wordt beinvloed door omgevingsfactoren van de persoon. Het leuke is dat elke persoon op zijn eigen wijze omgaat met verschillende invloeden.

nee de keuze is geen willekeur, de manier waarop de persoon omgaatmet factoren hangt ook weer van andere factoren af, zoals genetische aanleg en omgevingsfactoren.
  zondag 29 juni 2003 @ 16:12:28 #5
36740 Zoab
verduld!
pi_11446867
Nog een opmerking van mijn persoontje..

Er wordt dus gezegd dat de keuzen die je maakt van tevoren al vaststaan, daar de keuze altijd gestuurd is door factoren. En deze factoren staan al vast voordat de keuze gemaakt wordt. Ga ik opzich wel in mee (hoewel niet alle factoren van tevoren bepaald zijn).. maar : Het zit hem niet in de factoren, maar in de manier waarmee met die factoren wordt omgegaan (hangt zoals ik reeds zei van de persoon zelf af) Hoe ermee wordt omgegaan door de persoon wordt bepaald door de kennis, ervaring.. misschien wel het instinct, wat die persoon heeft. Deze ervaring staat echter niet vast, hij is gebaseerd op een stuk toeval want niet alles wat men meemaakt is gebaseerd op keuzen.

Strekking van mijn verhaal: Je levensloop is NIET reeds bepaald... (als dit in de eerste plaats al gehaald mocht worden uit het verhaal.)

ben beetje prikdik...
pi_11446963
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:12 schreef Zoab het volgende:
Nog een opmerking van mijn persoontje..

Er wordt dus gezegd dat de keuzen die je maakt van tevoren al vaststaan, daar de keuze altijd gestuurd is door factoren. En deze factoren staan al vast voordat de keuze gemaakt wordt. Ga ik opzich wel in mee (hoewel niet alle factoren van tevoren bepaald zijn).. maar : Het zit hem niet in de factoren, maar in de manier waarmee met die factoren wordt omgegaan (hangt zoals ik reeds zei van de persoon zelf af) Hoe ermee wordt omgegaan door de persoon wordt bepaald door de kennis, ervaring.. misschien wel het instinct, wat die persoon heeft. Deze ervaring staat echter niet vast, hij is gebaseerd op een stuk toeval want niet alles wat men meemaakt is gebaseerd op keuzen.

Strekking van mijn verhaal: Je levensloop is NIET reeds bepaald... (als dit in de eerste plaats al gehaald mocht worden uit het verhaal.)

Alle ervaring kennis en dergelijke die je noemt, staan op het moment van keuze vast, dus de keuze die op al deze dingen is gebaseerd staat vast. De manier waarmee men met de factoren omgaat is op het moment van keuze een vaststaand gegeven; de keuze had niet anders kunnen zijn.
  zondag 29 juni 2003 @ 16:25:22 #7
36740 Zoab
verduld!
pi_11447067
quote:
Alle ervaring kennis en dergelijke die je noemt, staan op het moment van keuze vast, dus de keuze die op al deze dingen is gebaseerd staat vast. De manier waarmee men met de factoren omgaat is op het moment van keuze een vaststaand gegeven; de keuze had niet anders kunnen zijn.
Dan zou de keuze bepaalt kunnen worden na laatste het moment voor de keuze waarin er een invloed uitgeoefend wordt op de ervaring/kennis van de persoon.

Maar deze factoren kunnen niet altijd vantevoren bepaald worden. (bijv invloeden uit de natuur, blikseminslag of zo.)

ben beetje prikdik...
pi_11447068
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:17 schreef Elroyb het volgende:

[..]

de keuze had niet anders kunnen zijn op het moment dat deze gemaakt is. vantevoren staat niet vast waar iemand heengaat op een T-splitsing als hij vantevoren niet weet welke van de twee hij zou moeten nemen. Hij maakt een keuze op basis van m.i. onmeetbare factoren.
fokschaap
pi_11447118
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:25 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

de keuze had niet anders kunnen zijn op het moment dat deze gemaakt is. vantevoren staat niet vast waar iemand heengaat op een T-splitsing als hij vantevoren niet weet welke van de twee hij zou moeten nemen. Hij maakt een keuze op basis van m.i. onmeetbare factoren.

Dat het onmeetbaar is wil niet zeggen dat het niet vaststaat....
ik denk zelf dat het onmeetbaar is, en dus onvoorspelbaar, daarom heb ik het ook telkens over "in theorie" voorspelbaar...
pi_11447157
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:29 schreef Elroyb het volgende:

[..]

Dan wordt het gewoon jouw geloof. Onmeetbaar. Net zoiets als God bestaat wel of niet.
quote:
ik denk zelf dat het onmeetbaar is, en dus onvoorspelbaar, daarom heb ik het ook telkens over "in theorie" voorspelbaar...
Denk dat het ook in theorie niet voorspelbaar is omdat de evt. theoretisch meetbare factoren die meespelen in de uiteindelijke beslissing m.i. niet vast staan.
fokschaap
  zondag 29 juni 2003 @ 16:32:50 #11
36740 Zoab
verduld!
pi_11447169
quote:
In theorie denk ik wel dat je de keuze kunt voorspellen wanneer je alles van die persoon zou weten tot op het exacte moment dat hij de keuze maakt.
ben beetje prikdik...
pi_11447199
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:32 schreef Zoab het volgende:

[..]

In theorie denk ik wel dat je de keuze kunt voorspellen wanneer je alles van die persoon zou weten tot op het exacte moment dat hij de keuze maakt.

ik denk dat alles causaal is, en zo is elk opvolgend moment afhankelijk van het verleden en de situatie er vlak voor. Zo kom ik tot de conclusie dat de toekomst ook al vast staat, aangezien het afhankelijk is van het verleden, dat een feit is...
pi_11447248
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:35 schreef Elroyb het volgende:

[..]

ik denk dat alles causaal is, en zo is elk opvolgend moment afhankelijk van het verleden en de situatie er vlak voor. Zo kom ik tot de conclusie dat de toekomst ook al vast staat, aangezien het afhankelijk is van het verleden, dat een feit is...

Als ik een pistool koop en random mensen wil neerschieten ligt nog niet vast welke mensen ik ga neerschieten.
fokschaap
pi_11447276
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:39 schreef Viola_Holt het volgende:

[..]

Als ik een pistool koop en random mensen wil neerschieten ligt nog niet vast welke mensen ik ga neerschieten.

jawel, want waar die mensen op dat moment zijn hangt af van factoren uit het verleden, en het feit dat jij "random" mensen gaat neerschieten heeft ook oorzaken ( geestelijke afwijkingen / slechte jeugd noem het maar op...)
pi_11447339
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:40 schreef Elroyb het volgende:

[..]

jawel, want waar die mensen op dat moment zijn hangt af van factoren uit het verleden, en het feit dat jij "random" mensen gaat neerschieten heeft ook oorzaken ( geestelijke afwijkingen / slechte jeugd noem het maar op...)

Maar geestelijke afwijkingen / slechte jeugd (noem het maar op) hebben niet per definitie als gevolg dat ik mensen random ga neerschieten en dus is het totaal willekeurig.
fokschaap
  zondag 29 juni 2003 @ 16:45:06 #16
36740 Zoab
verduld!
pi_11447352
quote:
Hoewel het een beklemmende gedacht is dat alles al vast staat.. moet ik bekennen dat dit vrij aannemelijk is. Echter kun je het volgende vraagstuk erbij plaatsen: In hoeverre staat het van te voren vast wat een persoon doet met de omgevingsfactoren, de input van de hersenen zeg maar. Hoewel dit omgaan met de input ook weer afhangt van voorgaande input, is er misschien toch nog een ' vrije ruimte ' die de pesroon heeft.
ben beetje prikdik...
pi_11447415
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:45 schreef Zoab het volgende:

[..]

Hoewel het een beklemmende gedacht is dat alles al vast staat.. moet ik bekennen dat dit vrij aannemelijk is. Echter kun je het volgende vraagstuk erbij plaatsen: In hoeverre staat het van te voren vast wat een persoon doet met de omgevingsfactoren, de input van de hersenen zeg maar. Hoewel dit omgaan met de input ook weer afhangt van voorgaande input, is er misschien toch nog een ' vrije ruimte ' die de pesroon heeft.

je hebt in principe wel keus, maar de keus die je maakt is logisch en had in theorie voorspeld kunnen worden. Er is dus wel keus, alleen hij staat eigenlijkal wel vast...
  zondag 29 juni 2003 @ 16:56:52 #18
36740 Zoab
verduld!
pi_11447529
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:49 schreef Elroyb het volgende:

[..]

je hebt in principe wel keus, maar de keus die je maakt is logisch en had in theorie voorspeld kunnen worden. Er is dus wel keus, alleen hij staat eigenlijkal wel vast...

Logisch is een subjectieve term.. dus laten we die vermijden. En aan dat voorspellen kan getwijfeld worden. Een mens, met al haar kennis en ervaring maakt iets mee. Dat mens kan nu afgaan op ervaringen A.. en de (nieuwe) ervaring aan de hand daarvan verwerken, maar kan ook afgaan op hele andere ervaringen (B, C of D.)
ben beetje prikdik...
pi_11447561
quote:
Op zondag 29 juni 2003 16:56 schreef Zoab het volgende:

[..]

Logisch is een subjectieve term.. dus laten we die vermijden. En aan dat voorspellen kan getwijfeld worden. Een mens, met al haar kennis en ervaring maakt iets mee. Dat mens kan nu afgaan op ervaringen A.. en de (nieuwe) ervaring aan de hand daarvan verwerken, maar kan ook afgaan op hele andere ervaringen (B, C of D.)

maar dat hangt dus ook weer van gegeven factoren af...
de manier van verwerken van factoren is ook weer causaal...
  zondag 29 juni 2003 @ 17:11:18 #20
36740 Zoab
verduld!
pi_11447732
Nu blijven we hangen op hetzelfde. maar wat ik zeg een mens moet een keuze maken. Nu blijven we even hangen op dat ene moment. De mens heeft nu de beschikking over zijn/haar verleden met al de kennis en ervaring die hierbij hoort. De persoon verzamelt alle benodigde materie, maar kan op basis hiervan nog steeds geen keuze maken.. deze situatie is nieuw of er het maakt, vanuit de matrie gezien, niets uit. Of, derde mogelijkheid, vanuit de materie leiden meerdere mogelijkheden. Nu is er die situatie dat de keuze niet vantevoren te bepalen is, wordt de keuze gemaakt dan berust hij op toeval. (Het lijkt mij ergens wel aannemelijk dat de mens de keuze dan niet maakt, misschien is zodoende de keuze gemaakt, maar laten we voor deze discussie ervan uitgaan van niet.)
ben beetje prikdik...
pi_11447844
Willekeurigheid kan ook logisch zijn, en het hoeft niet per se op het eerste gezicht duidelijk te zijn. Ik denk dat alles uiteindelijk uitsluitend te wijten is aan oorzaak/gevolg, maar dat dit zo ingewikkeld is verweven, dat het algoritme wat tot deze schijnwillekeurigheid leidt nooit ontrafeld zal worden.
  zondag 29 juni 2003 @ 17:36:45 #22
30524 Feanturi
Chic N Stu
pi_11448072
Inspiritatie opgedaan bij Schopenhauer's "vrijheid van de wil"
zo niet is het een aanrader voor je.
Ik sta geheel achter het idee dat je geen vrije wil hebt.
pi_11467950
quote:
Op zondag 29 juni 2003 17:36 schreef Feanturi het volgende:
Inspiritatie opgedaan bij Schopenhauer's "vrijheid van de wil"
zo niet is het een aanrader voor je.
Ik sta geheel achter het idee dat je geen vrije wil hebt.
Dit is een tegenstrijdigheid. Als je geen vrije wil zou hebben zou je ook niet achter een idee kunnen staan, omdat je niet vrij bent om dat te kiezen.
Denk aan de duim :)
  maandag 30 juni 2003 @ 22:46:22 #24
36326 Freezor
Cold as stone
pi_11475057
Denk aan The Matrix (Reloaded)

"Je bent er niet om de keuze te maken, je bent er om de keuze te begrijpen."

Vind ik wel een mooie benadering.

Something for your mind, your body and your soul.
pi_11493284
quote:
Op maandag 30 juni 2003 18:12 schreef nEDerland het volgende:

[..]

Dit is een tegenstrijdigheid. Als je geen vrije wil zou hebben zou je ook niet achter een idee kunnen staan, omdat je niet vrij bent om dat te kiezen.

tuurlijk kan je achter een idee staan, zonder vrije wil, alleen heb je niet zelf voor dat idee gekozen, aangezien je keuze op andere vaststaande factoren in gebaseerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')