'Volgens mij komen er gouden kranen en misschien ook wel een sauna en klimmuur', sneerde CDA-Kamerlid Verburg. Ze vindt dat De Geus een deel van de geplande investeringen moet 'verbieden en terugdraaien'. Ook PvdA-Kamerlid Noorman sprak van 'een schande'. De Geus had de Tweede Kamer dinsdag schriftelijk laten weten 'geen aanleiding voor nader onderzoek' te zien, maar moest daar gisteren op terugkomen.
Voorzitter Joustra van de Raad van Bestuur van het UWV heeft de minister in twee brieven op het hart gedrukt dat speculaties over een zeer luxueuze inrichting van de UWV-kantoren (62.000 vierkante meter) in Amsterdam 'niet op waarheid berusten en derhalve uit de lucht gegrepen zijn.'
Twee 'klokkenluiders' brachten de verbouwingsplannen onder de aandacht van de Kamerleden Noorman en De Ruiter (SP). De UWV-top zou volgens de medewerkers een met veel marmer bekleed penthouse willen inrichten op de bovenste verdieping. Volgens De Ruiter is 'een razzia' gaande tegen het duo en is alle informatie over de verbouwing van de internetsite van het UWV gehaald.
Minister De Geus laat de inrichtingskosten vergelijken met onder meer de gemaakte kosten voor het inrichten van rechtbanken en de Tweede Kamer.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
En dat in een tijd waar het economisch minder gaat, mooie is dat de poppenkast van de Geus die nu opgevoerd gaat worden ook geen cent terug brengt bij de belastingbetaler, god mag weten wat dat weer gaat kosten, normen en waarden..........ja ja....tuurlijk, het goede voorbeeld krijg je de hele dag voorgeschoteld...........
[edit]
Op het RTL-nieuws werd gezegd dat er een nieuw rapport is uitgelekt waaruit blijkt dat de kosten geen 9, maar meer dan 12 mlijoen Euro bedragen....
en nu ga ik slapen
[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door Seraphin op 27-06-2003 02:32]
quote:
Uit de brieven van het UWV en de Rijksgebouwendienst die in bezit zijn gekomen van De Ruiter, blijkt dat sprake is van uitzonderlijk hoge uitgaven van € 918 per m2 voor inrichtingskosten van 62 000 m2 in de toekomstige hoofdvestiging van het UWV. Bestuursvoorzitter Joustra van de UWV liet de minister eerder weten dat met de verbouwing 1,6 miljoen euro gemoeid zou zijn. Dat bedrag blijkt nu 7,5 keer over de kop te zijn gegaan. Minister De Geus moet volgens de SP lopende het onderzoek alle uitgaven stilleggen en er op toezien dat er geen verdere verplichtingen worden aangegaan.Eerder al toonde de SP aan dat het UWV-bestuur de verantwoordelijke minister De Geus foutief informeerde over de verbouwingskosten van La Guardia Plaza in Amsterdam Sloterdijk. In het pand is alleen al voor de verbouwing van toiletten voor de Raad van Bestuur 60.000 euro uitgetrokken en voor de douches en voor aanpassing van hun airco 325.000 euro.
Het schandaal rond de UWV-uitgaven kwam naar buiten toen de SP ontdekte dat de Raad van Bestuur haar splinternieuwe kantoor liet voorzien van marmeren vloeren en kersenhouten plafonds. Onder leiding van SP-Kamerlid Piet de Ruiter werd een ludiek protest georganiseerd, onder het motto Voor de Raad van Bestuur is niets ons te duur.
quote:
Op vrijdag 27 juni 2003 00:09 schreef Midioot het volgende:
Voorzitter Joustra van de Raad van Bestuur van het UWV
quote:Als de 2e kamer deze overschrijdingen en verkeerde informatie pikt,dan zijn ze definitief ongeloofwaardig.
Op vrijdag 27 juni 2003 07:16 schreef Loedertje het volgende:[..]
Alleen al voor het gegeven dat men hier ook maar 1 seconde serieus aan heeft willen denken dient levenslang gezet te worden. Laat staan dat ze het ook daadwerkelijk uitvoeren en laten bouwen.
De doodstraf voor deze bestuursleden lijkt me dan ook zeer gepast.
De broekriem dient te worden aangehaald, de franje is er van af, allemaal moeten we inleveren in deze barre tijden. De WW, de WAO, AOW, of welke (W)uitkeringsgerechtigde dan ook ... niemand wordt gespaard en dat is meer dan terecht. Hoe durft u eigenlijk te klagen in deze schamele tijden waarin onze Almachtige Overheid in al Haar wijsheid de tering naar de nering zet? Ieder dubbeltje wordt immers door Zalm en co. keer op keer omgedraaid en dat dient de burgers die om offers wordt gevraagd tot voorbeeld te strekken. U als lastige handophouder, u als burger van dit diep gezonken land, zult er zeker begrip voor hebben dat de uitkeringsfabriek UWV een representatieve uitstraling nodig heeft, passend bij haar doelstellingen en positie in de wereld van de haute finance en dat men in deze sobere tijden dingen aanpakt om nog enige fleur aan het ambt van geldverschaffer te verlenen. Natuurlijk begrijpt u dat kersenhout door de Raad van Bestuur van het UWV wordt verkozen boven het éénvoudige Amerikaanse grenen, natuurlijk begrijpt u dat Italiaans marmer de voorkeur verdient boven het strakke Hollanse pleisterwerk ... want waar blijf je nu als je ook daar al op gaat bezuinigen? Nee, dan dient er diep en zonder schroom in de buidel te worden getast.
Dus het UWV krijgt een geheel nieuwe uitstraling, passend bij deze tijd. Zeker, men heeft afgezien van ingelegd paarlemoer, geen kristallen kroonluchters en ook geen gouden deurklinken of ander opzichtig edelmetaal, want als UWV weet je dat de mensen moeten inleveren en zorg je voor een beleid waar de waardigheid van afstraalt. Want het was maar behelpen in dat voormalige tochtige gebouw. Het was niet langer verantwoord de bestuurders daar te huisvesten. Toplui die gewend zijn aan hun villas in Wassenaar, Blaricum of ander achtergesteld oord. Zij konden niet wennen aan de barre en koude inrichting met de Spartaans aandoende uitstraling. Het kon echt niet anders, u zult daar zeker net als ik begrip voor op kunnen brengen. Negen miljoen neuros kostte deze cosmetische ingreep voor het hoofdkantoor in Amsterdam, maar dan heb je ook wel wat.
Mocht u in uw uitkering gekort zijn, valt uw pensioen wat tegen en moet u langer werken, staat uw WW of WAO op de tocht of is de VUT voor u onbereikbaar geworden? .. niet getreurd we hebben wel een hoofdkantoor met visie waarin een bestuur is gevestigd die bekend is met uw noden en samen met u en uw gezinsleden lijdt. Dus waarom klagen en zeuren? Onze weldenkende machtige bestuurders, onze regenten, die hebben heus goed nagedacht voordat zij dit besluit namen. Wij trekken de riem met liefde een gaatje strakker, we werken allemaal een paar jaar langer en we worden even niet ziek, want s lands financiën vraagt een ieder om offers en dus kiezen we voor een aangepaste uitstraling en de Raad van Bestuur van de UWV heeft nu eindelijk een gebouw met een passend imago.
Wie durft nu nog met droge ogen te beweren dat de politiek in Nederland niet ziek is?
[Dit bericht is gewijzigd door Fullbrain op 27-06-2003 09:53]
quote:Dat zijn ook diegene die deze absurde cijfers in eerste instantie naar de SP hebben doorgesluisd, ze kregen ze immers zelf onder ogen bij een of andere vergadering.
Op vrijdag 27 juni 2003 09:28 schreef Strolie75 het volgende:
Het personeel (waaronder ik) zit zich hier ook behoorlijk over op te fokken.
quote:Ik niet.
Op vrijdag 27 juni 2003 09:16 schreef Fullbrain het volgende:[knip]
Wie durft nu nog met droge ogen te beweren dat de politiek in Nederland niet ziek is?
quote:Ga maar van het laatste uit.
Op vrijdag 27 juni 2003 08:58 schreef yavanna het volgende:
Op zich is het ook wel verwonderlijk dat deze mensen dachten hiermee weg te komen.
Zou dat betekenen dat ze, ofwel heel erg dom en onvoorzichtig zijn, ofwel dat deze praktijken wat meer voorkomen dan wij weten?!
Het zal wel door de recessie en de zware bezuinigingen komen dat het nu de media een keertje haalt, want dit is gewoon dagelijkse praktijk.
Het is gemeenschapsgeld, dus strooi maar raak.
quote:Van dat laatste ga ik, helaas, ook min of meer uit.
Op vrijdag 27 juni 2003 10:21 schreef FROSTBITE het volgende:[..]
Ga maar van het laatste uit.
Het zal wel door de recessie en de zware bezuinigingen komen dat het nu de media een keertje haalt, want dit is gewoon dagelijkse praktijk.
Het is gemeenschapsgeld, dus strooi maar raak. [afbeelding]
Wat dat betreft ook hulde aan het personeel die deze cijfers doorsluisde naar de SP.
quote:Deze praktijken komen veel vaker voor dan je denkt, helaas
Op vrijdag 27 juni 2003 08:58 schreef yavanna het volgende:
Op zich is het ook wel verwonderlijk dat deze mensen dachten hiermee weg te komen.
Zou dat betekenen dat ze, ofwel heel erg dom en onvoorzichtig zijn, ofwel dat deze praktijken wat meer voorkomen dan wij weten?!
quote:Nee hoor, wij wisten van niks. Begrijpelijk dat de directie dit soort dingen stilhoud aangezien wij achter 13 jaar oude bureau zitten die tig keer zijn afgeschreven. Volgens mij hebben een paar bouwvakkers de media ingelicht.
Op vrijdag 27 juni 2003 09:35 schreef michelos het volgende:
Dat zijn ook diegene die deze absurde cijfers in eerste instantie naar de SP hebben doorgesluisd, ze kregen ze immers zelf onder ogen bij een of andere vergadering.
Normaal gesproken maakt hij zich niet zo druk over dit soort zaken.
Maar nu hoorde ik 'm wild gebarend praten over "platen marmer" "schande" etc...
[Dit bericht is gewijzigd door BertV op 27-06-2003 11:21]
quote:Ik bedoel toch ook niet specifiek jullie afdeling, of zit jij in A'dam? Ik heb het over het betrokken personeel, en volgens de SP komen de cijfers wel degelijk van eigen UWV werknemers.
Op vrijdag 27 juni 2003 11:06 schreef Strolie75 het volgende:[..]
Nee hoor, wij wisten van niks. Begrijpelijk dat de directie dit soort dingen stilhoud aangezien wij achter 13 jaar oude bureau zitten die tig keer zijn afgeschreven. Volgens mij hebben een paar bouwvakkers de media ingelicht.
quote:Ach, de SP grijpt dit natuurlijk weer aan om inhoudloos te gaan blaten.
Op vrijdag 27 juni 2003 11:31 schreef michelos het volgende:
Ik bedoel toch ook niet specifiek jullie afdeling, of zit jij in A'dam? Ik heb het over het betrokken personeel, en volgens de SP komen de cijfers wel degelijk van eigen UWV werknemers.
Volgens mij was de eerste klokkenluider een bouwvakker, maar daarna hebben UWV-medewerkers ook informatie doorgespeeld.
quote:Ach, je ziet de woorden SP en je gaat weer met een waas voor je ogen van geblaat uit? Geef dan ook maar meteen concreet aan waar en wat het inhoudsloos geblaat precies is, want nagenoeg alle partijen stellen zeer kritische kantekeningen bij deze gelekte cijfers richting de Geus.
Op vrijdag 27 juni 2003 12:42 schreef Strolie75 het volgende:
Ach, de SP grijpt dit natuurlijk weer aan om inhoudloos te gaan blaten.
quote:Whatevah. Zou best kunnen dat een bouwbakker het raar vind dat er inneens drastische wijzigingen werden doorgevoerd en dit aankaartte. Het gaat toch uiteindelijk om de specifieke cijfers die blootgelegd zijn. En daar werd gisteren een keurig lijstje van geveven met concrete bedragen erbij wat alles kostte, bij RTL nieuws welteverstaan. En dit was toch echt afkomstig van de SP.
Volgens mij was de eerste klokkenluider een bouwvakker, maar daarna hebben UWV-medewerkers ook informatie doorgespeeld.
Wat is je probleem. Kun je er soms niet tegen dat de SP dit als eerste naar voren schoof? Want je bent het toch met me eens dat dit niet door de beugel kan, en dat het in feite geen barst uitmaakt wie dit in de Kamer ter discussie brengt. Al was het Winnie geweest als ze er nog had mogen zitten, als de feiten kloppen dan is dit een schandaal.
quote:Precies, alle partijen stellen weer kritische vragen, maar alleen de SP vind het weer nodig om een blik zielige uitkeringstrekkers open te trekken en te gaan demonstreren.
Op vrijdag 27 juni 2003 12:55 schreef michelos het volgende:
Ach, je ziet de woorden SP en je gaat weer met een waas voor je ogen van geblaat uit? Geef dan ook maar meteen concreet aan waar en wat het inhoudsloos geblaat precies is, want nagenoeg alle partijen stellen zeer kritische kantekeningen bij deze gelekte cijfers richting de Geus.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |