ROTTERDAM - Nederlandse Marokkanen in psychische nood kunnen deze zomer in Marokko een beroep doen op hulpverleners van Riagg Rotterdam.
Het hulpteam reist de cliënten voor het eerst achterna, bevestigde donderdag een woordvoerder van Riagg Rijnmond noordwest.
Een bezoek aan familie en vrienden blijkt vaak zo emotioneel en stressvol dat migranten een terugval kunnen beleven.
Dat geldt vooral voor Marokkanen die in Nederland als gevolg van migratie worden behandeld voor depressies of angsten.
De hulpverleners willen met hun aanwezigheid voorkomen dat ze na de zomervakantie met hun therapie weer van voren af aan moeten beginnen.
Spreekuur
Het Rift-project is primair bedoeld voor Rotterdamse cliënten en hun gezinnen, tussen de 150 en tweehonderd mensen.
Zij kunnen in juli en augustus in de grote steden een spreekuur bezoeken en medicijnen krijgen.
Andere Marokkanen op vakantie kunnen ook bij de hulpverleners terecht. Als het project succesvol is, wil Riagg de service eveneens aan Turkse migranten aanbieden.
Marokko
De hulpverleners die naar Marokko gaan, zijn een maatschappelijk werker en een sociaal psychiatrisch verpleegkundige van Marokkaanse afkomst.
Ze houden spreekuren in grote steden als Rabat, Casablanca en Tanger, waar veel Nederlandse Marokkanen tijdens hun vakantie verblijven.
De hulpverleners hebben hun cliënten al ingelicht en onder Rotterdamse Marokkanen zijn folders verspreid.
Geen overbodige luxe
Volgens Riagg is het mobiele hulpteam geen overbodige luxe. "Het is al jaren zo dat migranten van een bezoek aan hun geboorteland aardig in de knoop kunnen raken. Het is voor hen emotioneel om familie en vrienden te zien", aldus de woordvoerder.
Fractievoorzitter Ronald Sörensen van Leefbaar Rotterdam reageerde woedend op het initiatief. "Dit is belachelijk.
Typisch de softe sector om die mensen tot in het vliegtuig te verzorgen.
Aan dit soort dingen gaat Nederland kapot.
Die hulpverleners zijn hard nodig in Rotterdam. Daar hebben we gigantische wachtlijsten. Los die eerst eens op."
Sörensen gaat de zaak aan de kaak stellen in de commissie voor veiligheid. "Geen cent van Rotterdam mag er naar dit project gaan.
Zijn die hulpverleners Marokkanen? Nou, dan hebben ze een lekkere vakantie."
Het ministerie van Volksgezondheid en de inspectie gezondheidszorg willen geen oordeel vellen over het Rift-project.
"De behandelmethode valt onder de eigen verantwoordelijkheid van het Rotterdamse Riagg", zegt een woordvoerder van het ministerie.
Sörensen heeft volgens mij gelijk.. dit soort wantoestanden moet aan de kaak worden gesteld.
Misschien moeten die marokkanen maar in eigen land blijven als ze zo graag hun familie zien.
Als ze al psychies in de knoop raken wanneer ze hun familie weer zien hadden ze misschien niet weg moeten gaan daar.
Wat een kut excuus om bij het Riagg te gaan zitten terwijl er veel ergere zaken zijn.
Zijn ze zeker ook nog afgekeurd en vangen ze een arbeidsongeschiktheids uitkering. Bah.
[Dit bericht is gewijzigd door Bloemkool op 26-06-2003 15:31]
quote:Vergelijking van niks.
Op donderdag 26 juni 2003 15:31 schreef Koos Voos het volgende:
Er zijn genoeg autochtonen die bij het riagg lopen en op vakantie gaan....komt er ook een 'steunpunt' in Spanje of Frankrijk ?
De kreten van Sorensen zijn niet zo veelzeggend, typisch Nederlands enzo..........?
quote:Volgens mij zou elke gemeente eens moeten kijken naar de zogenaamde reisjes die mensen maken op kosten van....
Op donderdag 26 juni 2003 15:24 schreef Koos Voos het volgende:
Sörensen gaat de zaak aan de kaak stellen in de commissie voor veiligheid. "Geen cent van Rotterdam mag er naar dit project gaan.
Zijn die hulpverleners Marokkanen? Nou, dan hebben ze een lekkere vakantie."Het ministerie van Volksgezondheid en de inspectie gezondheidszorg willen geen oordeel vellen over het Rift-project.
"De behandelmethode valt onder de eigen verantwoordelijkheid van het Rotterdamse Riagg", zegt een woordvoerder van het ministerie.Sörensen heeft volgens mij gelijk.. dit soort wantoestanden moet aan de kaak worden gesteld.
Scholen waar leraren een golfweekend hebben en dit declareren als ..
Gemeentes die dure feestjes hebben..
Gemeenteraadsleden die hun vriendjes allerlei onderzoekjes toeschuiven om te *monitoren*
Reisjes (vakanties!) uit een potje..
Tis allemaal megatriest en dit verhaaltje staat niet op zichzelf.
quote:Het is *typisch* Nederlands om op kosten van een ander weg te gaan en leuke dingen te ondernemen..
Op donderdag 26 juni 2003 15:35 schreef SCH het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies op tegen is?De kreten van Sorensen zijn niet zo veelzeggend, typisch Nederlands enzo..........?
In dat opzicht verschillen deze ingeburgerde mW-ers niet zoveel van de doorsnee Nederlander, zij passen zich slechts aan en gebruiken ook geld van de overheid ..
100%AB dus.
quote:Ze betalen hun vakantie zelf hoor
Op donderdag 26 juni 2003 16:05 schreef Loedertje het volgende:[..]
Het is *typisch* Nederlands om op kosten van een ander weg te gaan en leuke dingen te ondernemen, in dat opzicht verschillen deze ingebrugerde mW-ers niet zoveel van de doorsnee Nederlander, zij passen zich slechts aan en gebruiken ook geld van de overheid ..
quote:Dan moet je ze als behandelaar gewoon aangeven dat ze er niet heenmogen. En als ze zoveel heimwee hebben, dan kunnen ze er toch ook voor kiezen daar te blijven. Het is niet alsof ze terug moeten, ze zijn hier vrijwillig heengekomen.
Een bezoek aan familie en vrienden blijkt vaak zo emotioneel en stressvol dat migranten een terugval kunnen beleven.
Dat geldt vooral voor Marokkanen die in Nederland als gevolg van migratie worden behandeld voor depressies of angsten.
De hulpverleners willen met hun aanwezigheid voorkomen dat ze na de zomervakantie met hun therapie weer van voren af aan moeten beginnen.
Maar goed, geef maar weer belastingcenten aan labiele allochtonen die zonodig situaties uit moeten lokken. Zaken zoals onderwijs en gezondheidszorg wachten wel weer.
quote:je bent weer lekker genuanceerd bezig. Heb je bronnen voor dit soort verhalen? Alsof het feit dat zoiets 1 keer gebeurt gelijk betekent dat elke school, elke gemeente dit soort dingen uithaalt.
Op donderdag 26 juni 2003 16:03 schreef Loedertje het volgende:[..]
Volgens mij zou elke gemeente eens moeten kijken naar de zogenaamde reisjes die mensen maken op kosten van....
Scholen waar leraren een golfweekend hebben en dit declareren als ..
Gemeentes die dure feestjes hebben..
Gemeenteraadsleden die hun vriendjes allerlei onderzoekjes toeschuiven om te *monitoren*
Reisjes (vakanties!) uit een potje..Tis allemaal megatriest en dit verhaaltje staat niet op zichzelf.
En wat voor jou een 'snoepreisje' mag lijken, kan wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.
quote:Ja, maar die kan ik moeilijk gaan overleggen hier hé??
Op donderdag 26 juni 2003 16:09 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
je bent weer lekker genuanceerd bezig. Heb je bronnen voor dit soort verhalen? Alsof het feit dat zoiets 1 keer gebeurt gelijk betekent dat elke school, elke gemeente dit soort dingen uithaalt.
quote:Kijk en dat weet je als burger dus helemaal niet..
En wat voor jou een 'snoepreisje' mag lijken, kan wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.
quote:De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil.
Op donderdag 26 juni 2003 16:07 schreef SCH het volgende:[..]
Ze betalen hun vakantie zelf hoor
quote:Tja, misschien een werkende vrouw? Ik vind het wel uitlokken als je problemen hebt en tegen advies in toch ze gaat verergeren. Als ik mijn been heb gebroken ga ik toch ook niet parachutespringen?
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef qwerty_x het volgende:De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil.
Dus dat 'zelf betalen' is erg relatief ...
quote:Ze betalen de vakantie zelf, zoals jij zegt. Ook een uitkering is je eigen geld en je hoeft geen verantwoording aan rechtse fokkers af te leggen wat je daarmee doet.
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef qwerty_x het volgende:[..]
De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil.
Dus dat 'zelf betalen' is erg relatief ...
quote:Wat is dat toch voor een gewoonte van je om alles direkt in het links/rechts hoekje te gooien.
Op donderdag 26 juni 2003 16:21 schreef SCH het volgende:[..]
Ze betalen de vakantie zelf, zoals jij zegt. Ook een uitkering is je eigen geld en je hoeft geen verantwoording aan rechtse fokkers af te leggen wat je daarmee doet.
quote:Als zoon van een wethouder denk ik dat ik er aardig kijk op heb, thank you.
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef Loedertje het volgende:Kijk en dat weet je als burger dus helemaal niet..
quote:Dat is een logische conclusie omdat jij ze stigmatiseert en doet alsof deze mensen geen baan hebben en dat ze niet de baas over hun eigen geld beschikken. Hoe moet ik die zienswijze anders typeren? Gewoon als dom?
Op donderdag 26 juni 2003 16:24 schreef qwerty_x het volgende:[..]
Wat is dat toch voor een gewoonte van je om alles direkt in het links/rechts hoekje te gooien.
Conclusies door nuchter nadenken lijken me zinniger.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |