abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11391982
Uitgegeven: 26 juni 2003 14:55 bron:nu.nl

ROTTERDAM - Nederlandse Marokkanen in psychische nood kunnen deze zomer in Marokko een beroep doen op hulpverleners van Riagg Rotterdam.
Het hulpteam reist de cliënten voor het eerst achterna, bevestigde donderdag een woordvoerder van Riagg Rijnmond noordwest.

Een bezoek aan familie en vrienden blijkt vaak zo emotioneel en stressvol dat migranten een terugval kunnen beleven.
Dat geldt vooral voor Marokkanen die in Nederland als gevolg van migratie worden behandeld voor depressies of angsten.
De hulpverleners willen met hun aanwezigheid voorkomen dat ze na de zomervakantie met hun therapie weer van voren af aan moeten beginnen.

Spreekuur

Het Rift-project is primair bedoeld voor Rotterdamse cliënten en hun gezinnen, tussen de 150 en tweehonderd mensen.
Zij kunnen in juli en augustus in de grote steden een spreekuur bezoeken en medicijnen krijgen.
Andere Marokkanen op vakantie kunnen ook bij de hulpverleners terecht. Als het project succesvol is, wil Riagg de service eveneens aan Turkse migranten aanbieden.

Marokko

De hulpverleners die naar Marokko gaan, zijn een maatschappelijk werker en een sociaal psychiatrisch verpleegkundige van Marokkaanse afkomst.
Ze houden spreekuren in grote steden als Rabat, Casablanca en Tanger, waar veel Nederlandse Marokkanen tijdens hun vakantie verblijven.
De hulpverleners hebben hun cliënten al ingelicht en onder Rotterdamse Marokkanen zijn folders verspreid.

Geen overbodige luxe

Volgens Riagg is het mobiele hulpteam geen overbodige luxe. "Het is al jaren zo dat migranten van een bezoek aan hun geboorteland aardig in de knoop kunnen raken. Het is voor hen emotioneel om familie en vrienden te zien", aldus de woordvoerder.
Fractievoorzitter Ronald Sörensen van Leefbaar Rotterdam reageerde woedend op het initiatief. "Dit is belachelijk.
Typisch de softe sector om die mensen tot in het vliegtuig te verzorgen.
Aan dit soort dingen gaat Nederland kapot.
Die hulpverleners zijn hard nodig in Rotterdam. Daar hebben we gigantische wachtlijsten. Los die eerst eens op."

Sörensen gaat de zaak aan de kaak stellen in de commissie voor veiligheid. "Geen cent van Rotterdam mag er naar dit project gaan.
Zijn die hulpverleners Marokkanen? Nou, dan hebben ze een lekkere vakantie."

Het ministerie van Volksgezondheid en de inspectie gezondheidszorg willen geen oordeel vellen over het Rift-project.
"De behandelmethode valt onder de eigen verantwoordelijkheid van het Rotterdamse Riagg", zegt een woordvoerder van het ministerie.

Sörensen heeft volgens mij gelijk.. dit soort wantoestanden moet aan de kaak worden gesteld.

donderdag 26 juni 2003 @ 15:26:14 #2
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_11392018
Zet geld en buitenlanders in 1 zin en je hebt de leefbaren op je dak
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
  donderdag 26 juni 2003 @ 15:27:54 #3
20919 Kugari-Ken
Scandal Beauty
pi_11392064
Wat een verschrikkelijk mutserig en fraude-gevoelig plan van het RIAGG is dit zeg.
There Is No Gravity.
The Earth Sucks.
--Brett Easton Ellis
pi_11392087
Waaaat? Het is toch niet waar hč... Je moest eens weten waar ik allemaal moeite mee heb...
pi_11392109
Het is idd te gek voor woorden.
Dat ze eerst hier de wachtlijsten eens wegwerken.

Misschien moeten die marokkanen maar in eigen land blijven als ze zo graag hun familie zien.
Als ze al psychies in de knoop raken wanneer ze hun familie weer zien hadden ze misschien niet weg moeten gaan daar.
Wat een kut excuus om bij het Riagg te gaan zitten terwijl er veel ergere zaken zijn.
Zijn ze zeker ook nog afgekeurd en vangen ze een arbeidsongeschiktheids uitkering. Bah.

[Dit bericht is gewijzigd door Bloemkool op 26-06-2003 15:31]

De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_11392123
Er zijn genoeg autochtonen die bij het riagg lopen en op vakantie gaan....komt er ook een 'steunpunt' in Spanje of Frankrijk ?
  donderdag 26 juni 2003 @ 15:33:15 #7
14627 deurmat
Best een leuke user.
pi_11392162
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:31 schreef Koos Voos het volgende:
Er zijn genoeg autochtonen die bij het riagg lopen en op vakantie gaan....komt er ook een 'steunpunt' in Spanje of Frankrijk ?
Vergelijking van niks.
het overgrote deel van die autochtonen bezoekt geen familie, dus voor hen zal zo'n luxe-vakantie echt geen emotionele toestanden opleveren.
Later word ik mijzelf in het groot.
pi_11392190
Zou wel saai zijn op Fok en in de kranten als alle Marokkanen spontaan het land uitgekegeld zouden worden. Is er opeens niks meer te melden
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_11392223
Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies op tegen is?

De kreten van Sorensen zijn niet zo veelzeggend, typisch Nederlands enzo..........?

donderdag 26 juni 2003 @ 15:43:48 #10
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew Š
pi_11392380
Even de eerste paar offtopic reacties verwijderd.

Weer open.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_11392621
Ja joh, smijt maar weer lekker de belastingcenten over de balk.
  † In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:03:39 #12
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11392823
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:24 schreef Koos Voos het volgende:
Sörensen gaat de zaak aan de kaak stellen in de commissie voor veiligheid. "Geen cent van Rotterdam mag er naar dit project gaan.
Zijn die hulpverleners Marokkanen? Nou, dan hebben ze een lekkere vakantie."

Het ministerie van Volksgezondheid en de inspectie gezondheidszorg willen geen oordeel vellen over het Rift-project.
"De behandelmethode valt onder de eigen verantwoordelijkheid van het Rotterdamse Riagg", zegt een woordvoerder van het ministerie.

Sörensen heeft volgens mij gelijk.. dit soort wantoestanden moet aan de kaak worden gesteld.

Volgens mij zou elke gemeente eens moeten kijken naar de zogenaamde reisjes die mensen maken op kosten van....

Scholen waar leraren een golfweekend hebben en dit declareren als ..
Gemeentes die dure feestjes hebben..
Gemeenteraadsleden die hun vriendjes allerlei onderzoekjes toeschuiven om te *monitoren*
Reisjes (vakanties!) uit een potje..

Tis allemaal megatriest en dit verhaaltje staat niet op zichzelf.

† In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:05:07 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11392868
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 15:35 schreef SCH het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat hier nou precies op tegen is?

De kreten van Sorensen zijn niet zo veelzeggend, typisch Nederlands enzo..........?

Het is *typisch* Nederlands om op kosten van een ander weg te gaan en leuke dingen te ondernemen..

In dat opzicht verschillen deze ingeburgerde mW-ers niet zoveel van de doorsnee Nederlander, zij passen zich slechts aan en gebruiken ook geld van de overheid ..

100%AB dus.

pi_11392957
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:05 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Het is *typisch* Nederlands om op kosten van een ander weg te gaan en leuke dingen te ondernemen, in dat opzicht verschillen deze ingebrugerde mW-ers niet zoveel van de doorsnee Nederlander, zij passen zich slechts aan en gebruiken ook geld van de overheid ..

Ze betalen hun vakantie zelf hoor
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 16:08:30 #15
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11392969
quote:
Een bezoek aan familie en vrienden blijkt vaak zo emotioneel en stressvol dat migranten een terugval kunnen beleven.
Dat geldt vooral voor Marokkanen die in Nederland als gevolg van migratie worden behandeld voor depressies of angsten.
De hulpverleners willen met hun aanwezigheid voorkomen dat ze na de zomervakantie met hun therapie weer van voren af aan moeten beginnen.
Dan moet je ze als behandelaar gewoon aangeven dat ze er niet heenmogen. En als ze zoveel heimwee hebben, dan kunnen ze er toch ook voor kiezen daar te blijven. Het is niet alsof ze terug moeten, ze zijn hier vrijwillig heengekomen.

Maar goed, geef maar weer belastingcenten aan labiele allochtonen die zonodig situaties uit moeten lokken. Zaken zoals onderwijs en gezondheidszorg wachten wel weer.

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:09:23 #16
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11392989
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:03 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Volgens mij zou elke gemeente eens moeten kijken naar de zogenaamde reisjes die mensen maken op kosten van....

Scholen waar leraren een golfweekend hebben en dit declareren als ..
Gemeentes die dure feestjes hebben..
Gemeenteraadsleden die hun vriendjes allerlei onderzoekjes toeschuiven om te *monitoren*
Reisjes (vakanties!) uit een potje..

Tis allemaal megatriest en dit verhaaltje staat niet op zichzelf.

je bent weer lekker genuanceerd bezig. Heb je bronnen voor dit soort verhalen? Alsof het feit dat zoiets 1 keer gebeurt gelijk betekent dat elke school, elke gemeente dit soort dingen uithaalt.

En wat voor jou een 'snoepreisje' mag lijken, kan wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.

Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_11393024
Ok, dat er een hulpprogramma voor Marokkanen met psychische nood in Nederland bestaat (wel meerdere trouwens), maar dat ze nu ook de potentiele immigranten gaan opzoeken vind ik een beetje heel erg overdreven.
Do what thou wilt shall be the whole of the Law.
  † In Memoriam † donderdag 26 juni 2003 @ 16:12:45 #18
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_11393092
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:09 schreef Wile_E_Coyote het volgende:

je bent weer lekker genuanceerd bezig. Heb je bronnen voor dit soort verhalen? Alsof het feit dat zoiets 1 keer gebeurt gelijk betekent dat elke school, elke gemeente dit soort dingen uithaalt.

Ja, maar die kan ik moeilijk gaan overleggen hier hé??
quote:
En wat voor jou een 'snoepreisje' mag lijken, kan wel degelijk een toegevoegde waarde hebben.
Kijk en dat weet je als burger dus helemaal niet..
bron!
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:12:48 #19
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_11393093
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze betalen hun vakantie zelf hoor

De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil.
Dus dat 'zelf betalen' is erg relatief ...
zonnig Brasil
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:14:15 #20
27383 poktor
10101011010110
pi_11393130
Sorry hoor, maar het is natuurlijk van de zotte dat het Riagg buitenlanders in hun eigen land op ONZE kosten gaat lopen "helpen". Krijg ik ook "hulp" ter plekke als ik mijn nichtje in australië die ik 20 jaar niet gezien heb, ga opzoeken daar?
Laat ze eerst maar eens in ons eigen land hun zaakjes op orde zien te krijgen!
If you see a bomb technician running, try to keep up with him.
Het nieuwe normaal: Op een terrasje behandeld worden als een tyfuslijder en dankbaar zijn.
  FOK!fotograaf donderdag 26 juni 2003 @ 16:16:42 #21
18921 freud
Who's John Galt?
pi_11393202
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef qwerty_x het volgende:

De kans dat een Marokkaan die bij het Riagg loopt en professionele hulp nodig heeft bij het jaarlijkse zien van familieleden een baan heeft, lijkt me enigszin nihil.

Tja, misschien een werkende vrouw? Ik vind het wel uitlokken als je problemen hebt en tegen advies in toch ze gaat verergeren. Als ik mijn been heb gebroken ga ik toch ook niet parachutespringen?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_11393292
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Ze betalen de vakantie zelf, zoals jij zegt. Ook een uitkering is je eigen geld en je hoeft geen verantwoording aan rechtse fokkers af te leggen wat je daarmee doet.
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:24:13 #23
27257 qwerty_x
Tudo jķia !!
pi_11393355
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:21 schreef SCH het volgende:

[..]

Ze betalen de vakantie zelf, zoals jij zegt. Ook een uitkering is je eigen geld en je hoeft geen verantwoording aan rechtse fokkers af te leggen wat je daarmee doet.

Wat is dat toch voor een gewoonte van je om alles direkt in het links/rechts hoekje te gooien.
Conclusies door nuchter nadenken lijken me zinniger.
zonnig Brasil
  donderdag 26 juni 2003 @ 16:25:05 #24
41223 Wile_E_Coyote
Thank God I'm an atheist
pi_11393372
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:12 schreef Loedertje het volgende:

Kijk en dat weet je als burger dus helemaal niet..

Als zoon van een wethouder denk ik dat ik er aardig kijk op heb, thank you.
Art is long and time is fleeting
And our hearts, though stout and brave
Still, like muffled drums are beating
Funeral marches to the grave
pi_11393401
quote:
Op donderdag 26 juni 2003 16:24 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

Wat is dat toch voor een gewoonte van je om alles direkt in het links/rechts hoekje te gooien.
Conclusies door nuchter nadenken lijken me zinniger.

Dat is een logische conclusie omdat jij ze stigmatiseert en doet alsof deze mensen geen baan hebben en dat ze niet de baas over hun eigen geld beschikken. Hoe moet ik die zienswijze anders typeren? Gewoon als dom?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')