abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_11385627
Dit topic gaat over middeleeuws europees zwaardvechten.
De technieken, achtergronden en wapens. Alles wat daarbij dus komt kijken.

Deel 1: Zwaardtechnieken (Europese middeleeuwen)

@Aquilegia, technisch gezien zou ik Asterix zijn, m'n beste vriend is namelijk veel groter dan ik ben. (Dikker ook)

En nog over de romeinse toestanden in Endehoven, waarschijnlijk zijn er alleen shows, maar wie weet staan er ook kraampjes. Ik ben daar nooit eerder geweest.

[Dit bericht is gewijzigd door Herne_the_Hunter op 26-06-2003 10:13]

TA! RA! NIS!
  donderdag 26 juni 2003 @ 10:12:23 #2
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_11385650
Puikig topic... Heb er weinig verstand van (alhoewel ik ooit eens boek gelezen heb over oud aziatische zwaard-zooi), maar zal het wel in de gaten houden, Tjo!
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_11385881
Yeah! een zwaarden topic
pi_11386450
Yeah, deel twee alweer
Misschien een idee om er een leuke openingspost van te maken?

EDIT: Ik kom dus ook naar dat belegering idee van eversham. Moet er wel wat dingen voor afzeggen, maar daar had ik toch al geen zin in
Omnia komt

[Dit bericht is gewijzigd door Forau_Diavolina op 26-06-2003 11:01]

"Everybody talking to their pockets
Everybody wants a box of chocolates"
~Leonard Cohen
pi_11406498
Deel twee al, dan hebben we serieus wat afgetatert in deel 1 Het begon zo wel een beetje op priveechat te lijken hihi.. Maar wel tof dat dat zo kan in deze moderne tijden. Vroeger zou het allemaal met bodes en postduiven geweest zijn. Nu ga je gewoon eens gaan zien of er iemand zin heeft om iets te zeggen.

HEEEEEEEEEEEELP, wie komt deze jonkvrouwe in nood eens een handje helpen?? Ik heb vandaag echt wel een hele kolonne ridders nodig om al die vragen en problemen van mijn lijf te houden, nu ik er nog maar eens helemaal alleen voor sta. Tegen vannavond ga ik echt nog wel eens crashen, neen niet mijn computer maar ik zelf. Gelukkig dat het weekend is zodat ik mij dan weer rustig in de middeleeuwse vrouwemode kan verdiepen. Dat is een veel rustiger bezigheid dan werken.

[Dit bericht is gewijzigd door aquilegia_equinox op 27-06-2003 12:48]

He who seeks the truth, will find it within himself
pi_11451980
*leest nu pas de edit van Aguilera*

Wat is er aan de hand
Je lijkt me behoorlijk gestresst.

~Leonard Cohen
pi_11457522
Oh het was vrijdag een zothuis op het werk. Mijn kop is wel een paar keertjes rondgedraaid op mijn schouders. Nu niet denken aan de exorsist, maar het gaf wel dat gevoel. Ze hadden allemaal problemen en ze kwamen wel allemaal bij mij omdat ik als enige overbleef. Maar er waren geen ridders die deze jonkvrouwe kwamen helpen, integendeel, de ridder van dienst muisde er van onderen en liet mij achter met extra werk, lief he??

Oh, by the way, het is AQUILEGIA, niet aguilera, het komt niet van Christina aguilera maar van akelei

pi_11528261
Hey Forau, ik denk dat ik deze maand niet buiten mag. Mijn collega's zijn nu al bijna alle dagen naar Eindhoven gegaan en ik zit hier nu nog altijd zielig en alleen in Gent. Ik hoop dat ik eens een keer kan langskomen hoor, maar het zal nu nog niet zijn denk ik. Ik had er mij echt wel op verheugd.Maar er moet hier altijd wel een slachtoffer achterblijven.
pi_11529661
Hé jongens even een verzoekje, aangezien de opzet van dit forum zijn doel duidelijk gemist heeft, en de huidige reacties niets meer van doen hebben met middeleeuwse zwaardtechnieken, wil ik dit forum graag sluiten.
Ook al is het nu 'deel' twee, de associatie met deel één is er nog steeds, daar de titel niet veranderd is.
Dus wellicht dat jullie onder een andere 'noemer' de conversaties kunnen hervatten.
Ik wens jullie al het geluk toe en ik hoop dat ieder van jullie ooit een bijdrage kunnen leveren aan ons middeleeuws vechtkundig erfgoed.

Mijn laatste woord is gericht aan Herne:

Herne ik heb onlangs een stuk gepubliceerd en dit staat nu onder het hoofdstuk 'De AMEK' op zwaardvechten.nl.
Ik heb hierin een duidelijke en uitgesproken mening over het zwaardvechten in het re-enactment en toneel schermen geformuleerd.
Als je er op wil reageren, dan stel ik het zeer op prijs als je mij een mailtje stuurt, waarin je jouw mening blijk doet geven.
Ik hoop je ooit te kunnen verwelkomen bij de AMEK.

Groeten,
M.A. Lopes Cardozo

MALC
pi_11533512
Lopez, Jammer dat je weg gaat. Het begon ook wel wat op slow chatten te lijken ja. Je komt toch wel af en toe nog eens langs hoop ik?

Om dan gelijk weer ontopic te gaan:

Weet iemand waar ik een "vertaling" van de teksten van flos duellatorum kan vinden? Aangezien oud italiaans mij niet bekend is.
Ook staan er oefeningen met een wapen dat mij niet bekend is op bladzijde 73. Het lijkt op een paal met een vierkantje er op en een touw er aan Tenminste bij de man met die kroon(meister ofzo?).

~Leonard Cohen
pi_11546990
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 10:15 schreef lupus_cordes het volgende:
Mijn laatste woord is gericht aan Herne:

Herne ik heb onlangs een stuk gepubliceerd en dit staat nu onder het hoofdstuk 'De AMEK' op zwaardvechten.nl.
Ik heb hierin een duidelijke en uitgesproken mening over het zwaardvechten in het re-enactment en toneel schermen geformuleerd.
Als je er op wil reageren, dan stel ik het zeer op prijs als je mij een mailtje stuurt, waarin je jouw mening blijk doet geven.
Ik hoop je ooit te kunnen verwelkomen bij de AMEK.

Groeten,
M.A. Lopes Cardozo

Ik reageer hier bewust niet op.
Het enige wat ik kwijt wil is dat het erg zwart/wit geformuleerd is met een elitaire inslag die ik niet had verwacht.
TA! RA! NIS!
pi_11547046
quote:
Op donderdag 3 juli 2003 13:07 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Om dan gelijk weer ontopic te gaan:

Weet iemand waar ik een "vertaling" van de teksten van flos duellatorum kan vinden? Aangezien oud italiaans mij niet bekend is.
Ook staan er oefeningen met een wapen dat mij niet bekend is op bladzijde 73. Het lijkt op een paal met een vierkantje er op en een touw er aan Tenminste bij de man met die kroon(meister ofzo?).

Ik ben zelf nog op zoek naar een mooie gebonden uitgave van FD. Online lezen vind ik niet zo prettig namelijk.
TA! RA! NIS!
pi_11558560
wie zegt er dat al wat ik zei helemaal niks met zwaardvechten te maken had? Als ik mij niet vergis had ik dacht ik ergens geschreven dat ik wel de degens wou kruisen met jullie, alleen hoe maak je een afspraak met de dichtstbijzijnde op sommige ogenblikken als die zijn e-mail adres nergens achtergelaten heeft?? Dan doe je dat toch ergens waar je elkaar tegenkomt?
pi_11584295
quote:
Op vrijdag 4 juli 2003 13:10 schreef aquilegia_equinox het volgende:
wie zegt er dat al wat ik zei helemaal niks met zwaardvechten te maken had? Als ik mij niet vergis had ik dacht ik ergens geschreven dat ik wel de degens wou kruisen met jullie, alleen hoe maak je een afspraak met de dichtstbijzijnde op sommige ogenblikken als die zijn e-mail adres nergens achtergelaten heeft?? Dan doe je dat toch ergens waar je elkaar tegenkomt?
Herne...

Als je het hebt over zwar wit en elitair dan heb je nog niet veel gezegd.
Ik ben inderdaad zwart wit op dit gebied.
Bestaat er een grijsgebied?
Je doet in mijn opinie iets goed of je doet het niet, alles er tussen in is grijs...
Je wil niet reageren, maar je zegt wel iets..., dan moet dit het ook onderbouwen.

Het forum was bedoelt om Nederlandse beoefenaars van Europese vechtkunsten aan te trekken om onderlinge problemen met interpretaties van technieken, manuscripten en aanverwante zaken te bespreken...
Is dit het geen waar we mee bezig zijn?

Flos Duellatorum kan je vinden bij de AEMMA bibliotheek.
Kijk bij Fiore en ga vervolgens naar de KNIGHTS of the WILD ROSE.
Zij hebben het boek vertaald, the AEMMA zelf is nog bezig met een eigen vertaling.
Je kan het zo downloaden, het is niet een dik boek.

De techniek die je bedoeld Forau noemen wij de "Dental Flos" move .
Als je het leest in het Engels dan zal het wel duidelijk worden.

MALC
pi_11585026
Er is een grijs gebied, dat heet subtiel
Dental Flos? Hm, ik zal eens naar de vertaling kijken. Maar ik weet nu nog steeds niet wat voor wapen het is.
Wat betreft het verdere forum, ik denk niet dat het zo strikt hoeft te zijn.
Bijvoorbeeld:

Morgen naar de romeinen en Omina
En de elf fantasy shop heeft eindelijk Sine Missione in zijn schappen liggen

Dit heeft er zijdelings mee te maken, aangezien de linkt zwaardvechten/omnia/romeinen zo gelegd is.
Het gaat welliswaar niet over de techniek, maar om er nou een appart topic voor te openen lijkt mij overbodig. EN trouwen, je *hoeft* er niet op te reageren, je kan er ook over heen lezen.

~Leonard Cohen
pi_11661238
Alweer drie dagen geleden sinds ik naar de romeinen ben geweest maar nog steeds niets gezegd. Shame on me.

Het was werkelijk geweldig. Omnia speelde uiteraard weer geweldig en waren humorvol als altijd(nouja, de twee keer dat ik ze gezien heb dan). De demonstratie van de romeinen was een beetje saai maar interessant genoeg om je er bij te houden. De demonstratie van de speren van de romeineinen werd opgevrolijkt door de heren van Omnia en was een groot succes.
Na wat loop oefeningen van de romeinen was het tijd voor de meer keltische inval met het gevecht tussen Brinta en Bambix(Ben en Ben). Het geheel werd beeindigd door een ware slijtageslag tussen twee kinderen.

Ook hebben we(vader broertje en ik) een rondleiding gehad door het dorp en toen was het tijd om naar de gevechtsdemonstraties te kijken. Omnia Tuxandrii en uiteraard Ben&Ben zijn druk in de weer geweest om ons te vermaken en de ander af te maken.
De gevechten met seax en seax en speer, zwaard en vuistschild bijl en seax en zwaard en mes waren zeer indrukwekkend en zeer vermakelijk.

Nu heb ik al gelijk vragen gekregen van mijn broertje en vader; namelijk
Broertje: Het litteken op je schouder(aan Herne) heb je dat gekregen bij zwaardvechten?
Vader: Het gevecht aan het begin(Brinta en Bambix), was dat gesynchroniseerd?
Ikzelf: Wat voor wapen had Luka voor tegen de romeinen(en Fabienne)? De naam is mij ontschoten.

Kortom, een geweldige dag.
Mijn broertje heeft een houten zwaard(zelfde als ik heb) aangeschaft en ik een leren zakje(kinderen... ze dwingen je bijna om iets te kopen).

~Leonard Cohen
pi_11663356
quote:
Op woensdag 9 juli 2003 11:16 schreef Forau_Diavolina het volgende:
Nu heb ik al gelijk vragen gekregen van mijn broertje en vader; namelijk
Broertje: Het litteken op je schouder(aan Herne) heb je dat gekregen bij zwaardvechten?
Vader: Het gevecht aan het begin(Brinta en Bambix), was dat gesynchroniseerd?
Ikzelf: Wat voor wapen had Luka voor tegen de romeinen(en Fabienne)? De naam is mij ontschoten.
1. Als het publiek ernaar vraagt is het altijd gebeurt tijdens het zwaardvechten, maar dat is natuurlijk helemaal niet waar.
Zo'n derde lul is gewoon erg onhandig op je schouder, dus heb ik 'm maar weg laten halen.

2. Het eerste gevecht was inderdaad gechoreografeerd. We hadden nog niets, hebben we dit kleine gevechtje maar in 10 minuten in elkaar gezet achter de grote boerderij. Simpel, maar wel leuk genoeg om naar te kijken. Alle latere gevechten waren vrij spel.

3. Luka's wapen was een falx. Dit was iets wat de daciers verzonnen tegen de blote beentjes van de romeinen. Je kan er ook leuk mee door helmen slaan en andere leuke narigheid mee veroorzaken.
Het feit dat ie z'n hoedje dan ook opdeed was omdat de daciers meestal afgebeeld staan met hoedjes.

Wij hebben ons ook ontzettend vermaakt in eindhoven en Omnia was ook erg tevreden, dus we gaan vaker met ze samen op pad. Erg gaaf en leuk. Het vecht ook een heel stuk lekkerder met die drums op de achtergrond.

TA! RA! NIS!
pi_11688260
Leuk voor je Herne!
Dat hoedje was wel lachen ja, zag er vrij obscuur uit
~Leonard Cohen
pi_11757130
http://home.wanadoo.nl/wimjaap/romeinen/

Plaatjes!
En mooie ook nog.

~Leonard Cohen
pi_11785456
quote:
Op maandag 14 juli 2003 10:47 schreef Forau_Diavolina het volgende:
http://home.wanadoo.nl/wimjaap/romeinen/

Plaatjes!
En mooie ook nog.

Gave foto's!
Dankjewel, ik ben er erg blij mee.
TA! RA! NIS!
pi_11830375
quote:
Op dinsdag 15 juli 2003 14:00 schreef Herne_the_Hunter het volgende:

[..]

Gave foto's!
Dankjewel, ik ben er erg blij mee.

Graag gedaan.
En dan zijn hier de andere foto's;

http://uk.f1.pg.photos.yahoo.com/bc/konrad_gaisch/lst?.dir=/Romeinen+in+Eversham&.src=ph&.view

Ik heb ze al gevraagd of ze ook wat groter kunnen

~Leonard Cohen
pi_11835732
Ik heb conrad al een mailtje gestuurd of ie de foto's met ons wil doorsturen in groter formaat. Ik zag gisteren dat ie die link in het guestbook van Omnia heeft geplaatst.

Tof!

TA! RA! NIS!
pi_11982409
Ola,
Heb je al een iets betere versie van de foto gekregen toevallig?
Heb net een stukje uit de krant van *weetikveel* in handen gedrukt gekregen:
"Romeinen aan de rijn.

Ruim honderd romeinen slaan 2t/m17 augustus hun kamp op in alphen aan de rijn. In het thema park archeon verzorgen zij tal van demonstraties, gevechten. ceremonies, en zelfs modeshows.
De britse groep Legio Secunda Augusta beeldt een keizerlijk legioen uit zoals dat in de eerste en tweede eeuw in Brittania was gelegerd.
Deze week(26-30 juli) worden de late middeleeurwen uitgebeeld, eveneens met demonstraties en ambachten."

Leek mij wel interessant om te vermelden(vooral omdat ik toch al naar het archeon wou).

Dan nog iets, op de site van Omnia staat dat ze naar folkwoods komen, maar op de site kan ik zelf niets vinden daar over. Iemand een bevestiging?

~Leonard Cohen
pi_11991400
Hi guys, i'm back. Effetjes op vakantie geweest. Wel toffe fotos op de websites!! Zeg Herne waarom heb je dat mooie tekeningetje veranderd? Dat nieuwtje ziet er verschrikkelijk bedrijgend uit. Ik wordt nu wel bang van Herne the Hunter...
pi_11997090
quote:
Op donderdag 24 juli 2003 17:44 schreef aquilegia_equinox het volgende:
Hi guys, i'm back. Effetjes op vakantie geweest. Wel toffe fotos op de websites!! Zeg Herne waarom heb je dat mooie tekeningetje veranderd? Dat nieuwtje ziet er verschrikkelijk bedrijgend uit. Ik wordt nu wel bang van Herne the Hunter...
Ik vraag me af of zijn icoon iets te maken heeft met zijn nieuwe ondertitel.

Trouwens, kom je nou nog naar eindhoven of zit dat er niet meer in?

~Leonard Cohen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')