Volgens de Van Dale is muziek het volgende:
quote:Maar in deze definitie is direct al een enorme onzorgvuldigheid verborgen; schoonheid, het mooi vinden van iets, is geheel subjectief en afhankelijk van de persoonlijke smaak van een individu.
mu·ziek (de ~ (v.))
1 geluid, voortgebracht door de menselijke stem of door instrumenten omwille van de schoonheid van dat geluid of als expressie van gevoelens
2 bladmuziek
Is muziek daarom alleen muziek als iemand het mooi vindt?
Nee, want er is ook zoiets als "slechte muziek".
Dus...wat is muziek?
Denk hier maar eens over na...ik ben er zelf nog niet helemaal uit.
Voor mij persoonlijk de defenitie van muziek.
quote:Dus een of andere machine die een monotoon geluid maakt op een industrieterrein is ook muziek?
Op maandag 9 juni 2003 19:47 schreef UndergroundWorldWide het volgende:
Ik denk dat alle ritmische geluiden, muziek genoemd mogen worden.
quote:Ooit gehoord van Industrial music?? Dergelijke muziek zit vol met klanken van machines
Op maandag 9 juni 2003 19:47 schreef HAL9000S het volgende:
Dus een of andere machine die een monotoon geluid maakt op een industrieterrein is ook muziek?
Voor de muzikant is iets muziek als hij het zelf mooi vindt, en in de overtuiging is dat anderen; luisteraars het ook mooi zullen vinden.
Afhankelijk daarvan is datgeen dat de muzikant produceert voor de luisteraar dus wel of geen muziek.
quote:Tuurlijk, luister Fear Factory bijvoorbeeld. Maar puur een ritmische klank hoeft per defenitie geen muziek te zijn in mijn optiek.
Op maandag 9 juni 2003 19:49 schreef MSXUser het volgende:[..]
Ooit gehoord van Industrial music?? Dergelijke muziek zit vol met klanken van machines
quote:Dat komt alleen maar omdat het niet in de context wordt geplaatst van dingen die jij associeërt met 'muziek'.
Op maandag 9 juni 2003 19:50 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Maar puur een ritmische klank hoeft per defenitie geen muziek te zijn in mijn optiek.
Zet je een heipaal in een concertzaal, dan is het opeens wel muziek.
Dan valt gewoon praten dus ook onder de definitie van muziek
quote:Hier komt dus weer het persoonlijke aspect naar voren.
Op maandag 9 juni 2003 19:50 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Tuurlijk, luister Fear Factory bijvoorbeeld. Maar puur een ritmische klank hoeft per defenitie geen muziek te zijn in mijn optiek.
quote:Gehoorbeschermers verkrijgbaar bij de kassa?
Op maandag 9 juni 2003 19:51 schreef Tijn het volgende:
Maar inderdaad. Een machine die in een fabriekshal staat wordt vaak niet onder de noemer 'muziek' ondergebracht, terwijl zo'n machine juist een bron van inspiratie kan zijn
quote:In mijn ogen wel ja......want dan zijn het
Op maandag 9 juni 2003 19:51 schreef Tijn het volgende:[..]
quote:Mijn defenitie van muziek.....
Op maandag 9 juni 2003 19:46 schreef HAL9000S het volgende:
geluidsgolven voortgebracht met de intentie emoties los te maken bij de maker ervan en/of luisteraars ervan.
quote:Vind ik wel.
Op maandag 9 juni 2003 19:47 schreef HAL9000S het volgende:[..]
Dus een of andere machine die een monotoon geluid maakt op een industrieterrein is ook muziek?
Kei harde ruis met knallen van weet ik veel wat vind ik ook muziek, als er maar een goed ritme inzit.
Voorbeeldje: Als er bijvoorbeeld iemand staat te lassen of zo, dat knettergeluid. Stel dat die 'iemand' dat heel ritmisch doet, zo rond de 80 / 90 BPM.. Dan vind ik dat wel zeker een mooi stukkie muziek.
quote:dan kom je dus toch hier weer op uit:
Op maandag 9 juni 2003 19:55 schreef UndergroundWorldWide het volgende:Voorbeeldje: Als er bijvoorbeeld iemand staat te lassen of zo, dat knettergeluid. Stel dat die 'iemand' dat heel ritmisch doet, zo rond de 80 / 90 BPM.. Dan vind ik dat wel zeker een mooi stukkie muziek.
quote:
Op maandag 9 juni 2003 19:43 schreef MaartenGrendel het volgende:
Is muziek daarom alleen muziek als iemand het mooi vindt?
Nee, want er is ook zoiets als "slechte muziek".
quote:Klopt.
Op maandag 9 juni 2003 19:56 schreef HAL9000S het volgende:[..]
dan kom je dus toch hier weer op uit:
[..]
Het maakt mij ook helemaal niks uit of het klinkt of niet.. Zo lang er een ritme/patroon inzit (lees: je er een beetje op in kan spelen) vind ik het wel muziek.
quote:Defenitie van 'muziek' gevonden
Op maandag 9 juni 2003 19:58 schreef Tijn het volgende:
Het komt dus allemaal op de context aan. Op het moment dat iemand iets presenteert als zijnde "muziek", dan is dat het ook. Doe je dat niet, dan blijft het gewoon geluid.
quote:kunst dus...
Op maandag 9 juni 2003 19:58 schreef Tijn het volgende:
Het komt dus allemaal op de context aan. Op het moment dat iemand iets presenteert als zijnde "muziek", dan is dat het ook. Doe je dat niet, dan blijft het gewoon geluid.
quote:En free-jazz dan?
Op maandag 9 juni 2003 20:05 schreef FredvZ het volgende:
Muziek is een verzameling geordende noten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |