quote:bron: http://www.fsf.nl/nl/show_nieuws.php?NieuwsId=690
Amerikaanse wetenschappers hebben met een hersenscan bij proefpersonen godservaringen geregistreerd en gelokaliseerd.
Recent onderzoek wees uit dat bij de meeste mensen religieuze en mystieke ervaringen in het laboratorium opgewekt kunnen worden door elektromagnetische stimulatie van bepaalde hersendelen. De wetenschappelijke resultaten kunnen op verschillende manieren verklaard worden.
Het Oostenrijks katholieke tijdschrift "Kirche in" citeert Michael Persinger, neuroloog aan de Canadese Laurentian University: "God bestaat ergens tussen de slaapkwabben". Hij denkt dat het stimuleren van de temporaalkwab, het hersengebied ter hoogte van de slaapkwab, mystieke ervaringen teweegbrengt. Als gevolg van de evolutionaire ontwikkeling van de hersenen leidde het ontstaan van ons bewustzijn ook tot het besef van de eigen sterfelijkheid. De temporaalkwab zou volgens Persinger mystieke ervaringen opwekken om zo onze doodsangst te doen afnemen.
Heeft God onze geest geschapen of schept onze geest God? De Amerikaanse radioloog Andrew Newberg meent dat de neurowetenschap dit raadsel niet kan oplossen.
Het Duitse katholieke tijdschrift "Missio aktuell" schrijft dat de wetenschappelijke resultaten onbetwist bewijs leveren dat waarneming, denken en gevoelens fundamenteel met elkaar verbonden zijn. "Maar kan je het bestaan van God daarom werkelijk bestuderen? Het nauwkeurig bekijken van de wetenschappelijke onderzoeken toont niet meer of niet minder aan dan dat er bij religieuze gewaarwordingen in bepaalde delen van de hersenen activiteiten plaatsvinden, of juist niet".
De Londense gedragswetenschapper Volker Sommer besluit: "Theologen en natuurwetenschappers kunnen omtrent de vraag van het bestaan van God, eigenlijk niet tot gemeenschappelijke besluiten komen".
Voor mij maar weer een bewijs dat ie niet bestaat.
je zou kunnen zeggen dat geloof datgene is wat de wetenschap nog niet heeft kunnen verklaren..
quote:je kan het net zo goed zien dat dat hersengebied juist de communicatie met god regelt. Als jij iemand aan de telefoon heb dan ga je er toch ook vanuit dat die echt is? (of dat zo is is natuurlijk weer een andere discussie
Op dinsdag 3 juni 2003 13:40 schreef Ype het volgende:[..]
bron: http://www.fsf.nl/nl/show_nieuws.php?NieuwsId=690
Of God bestaat? Tja ik denk dat niemand dat zomaar kan bewijzen, maar ik geloof dat we er allemaal op een dag achterkomen. Wil er wel even bij zeggen dat ik God niet als een "menselijk persoon" zie.. heb er niet echt een beeld van.. hoewel ik dit wel moeilijk vind, want ieder mens probeert dingen in een hokje te plaatsen..
[Dit bericht is gewijzigd door travisyouth op 03-06-2003 13:51]
quote:Dat is in deze niet (echt) een goede vergelijking, daar een derde persoon objectief hetzelfde geluidspatroon uit de telefoon kan meten. Afgezien van hersenactiviteit is Maria in haar ontmoeting met een proefpersoon niet objectief waargenomen.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:46 schreef _Etter_ het volgende:
je kan het net zo goed zien dat dat hersengebied juist de communicatie met god regelt. Als jij iemand aan de telefoon heb dan ga je er toch ook vanuit dat die echt is? (of dat zo is is natuurlijk weer een andere discussie)
quote:okok, een ingebouwde telefoon in de hoofd dan (hoe lang zal dat nog duren voordat ze daar mee komen..).
Op dinsdag 3 juni 2003 13:50 schreef speknek het volgende:[..]
Dat is in deze niet (echt) een goede vergelijking, daar een derde persoon objectief hetzelfde geluidspatroon uit de telefoon kan meten. Afgezien van hersenactiviteit is Maria in haar ontmoeting met een proefpersoon niet objectief waargenomen.
En bijdeweg ik geloof ook niet in god als een persoon maar meer als een overkoepelende kracht.
[Dit bericht is gewijzigd door Atreidez op 03-06-2003 13:55]
Dus in zoverre klopt de theorie bij mij wel. Het zou goed kunnen dat mensen die wel bang zijn voor de dood in een god geloven en de rest die niet bang is voor de dood niet.
Mensen die dan geloven in een god zullen door hun geloof ook niet bang zijn voor de dood omdat ze erna gewoon 'verderleven'.
Mwa, lig er niet echt van wakker...
quote:Euhm....
Op dinsdag 3 juni 2003 13:50 schreef travisyouth het volgende:
Vind het altijd zo grappig hoe sommige mensen (ik bedoel niet de wetenschappers) zo hun best doen argumenten/ onderzoeken/ ed op te zoeken om te "laten zien" dat God niet bestaat..... *kijkt naar zijn signature*Of God bestaat? Tja ik denk dat niemand dat zomaar kan bewijzen, maar ik geloof dat we er allemaal op een dag achterkomen. Wil er wel even bij zeggen dat ik God niet als een "menselijk persoon" zie.. heb er niet echt een beeld van.. hoewel ik dit wel moeilijk vind, want ieder mens probeert dingen in een hokje te plaatsen..
Concludeert men dan ook dat warmte en koude niet bestaan?
Zoals in de quote ook al staat, men kan aan de hand van deze ontdekking absoluut niets concluderen over het bestaan van God. Het enige wat men weet is dat er activiteit plaatsvindt in bepaalde delen van de hersenen bij een religieuze ervaring, meer niet. De neurowetenschap kan er niks met zekerheid over zeggen.
Dus laten we hier nou geen zinloze welles/nietes discussie van maken...
Doet me een beetje denken aan "the Simpsons" Waarin Lisa voor moet komen ivm de vermissing van de opgegraven engel en de rechter ook maar een uitspraak doet in de eeuwig durende strijd tussen religie en wetenschap .
"the court hereby rules that religion is to stay away at least 500 yards from science"
quote:ehm als ik zo vrij mag zijn daar op te antwoorden, dat is de christelijk god en volgens sommige christelijke stromingen zelfs de nep god die dat deed. Maargoed als je daar meer over wil weten moet je maar wat gnostiek gaan lezen
Op dinsdag 3 juni 2003 13:58 schreef Ype het volgende:[..]
Euhm....
God schiep de mens naar zijn evenbeeld
Hoezo zie jij hem dan niet als een menselijk persoon?
Als het de hele tijd blijft veranderen, hoe komt het dan dat jij bij elke verandering toch blijft geloven?
gaan we nu hier verder met deze discussie?
quote:Waarom wil je zo graag bewijzen hebben dat Hij niet bestaat?
Op dinsdag 3 juni 2003 13:40 schreef Ype het volgende:[..]
bron: http://www.fsf.nl/nl/show_nieuws.php?NieuwsId=690
quote:En weer iets dat objectief waargenomen kan worden.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:59 schreef Schorpioen het volgende:
Concludeert men dan ook dat warmte en koude niet bestaan?
quote:Dat is ontegenzeggelijk waar. Wat het wel stelt is dat het bestaan van god eenzelfde vraag is als de waarheid van dromen.
Zoals in de quote ook al staat, men kan aan de hand van deze ontdekking absoluut niets concluderen over het bestaan van God.
quote:Ja dat klopt wat je daar zei.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:58 schreef Ype het volgende:[..]
Euhm....
God schiep de mens naar zijn evenbeeld
Hoezo zie jij hem dan niet als een menselijk persoon?
Als het de hele tijd blijft veranderen, hoe komt het dan dat jij bij elke verandering toch blijft geloven?
ps: als wat blijft veranderen sorry?
de grootste reden waarom ik nog steeds "geloof" is gebaseerd op gevoel. dat gevoel dat ik bijdraag en de ervaringen.
bedoel niemand kan zomaar door de Bijbel te lezen, het gehele proces "geloven" (geloven als in iets aannemen).. heeft bij mij ook een tid geduurt. op dit moment bevindt ik me nog steeds in het proces dat ik me vraagtekens voor verschillende dingen heb, maar dit is geen reden voor mij om deze dingen uit te sluiten. heb de Bijbel tenslotte nog lang niet uit..
hoop dat je daar wat aan hebt, sorry als ik te ver offtopic ging..
quote:Je kan dit zeker simuleren. In van die 'astronaut train machines' laat ik het zomaar even noemen, waar de persoon met hoge snelheid gecentrifugeerd wordt. Bij dergelijk testjes blijkt dat BDE's of 'Tunnelviews' ontstaan. Vlak voor deze persoon buiten bewustzijn is ziet hij de tunnels/licht e.d.
Op dinsdag 3 juni 2003 13:55 schreef Atreidez het volgende:
Ik vind het wel boeiend over dat deel bij de hersenen wat dus die effecten opwekt om de angst om te sterven te overtreffen. Zoals ik het heb gelezen zijn de ervaringen die mensen meemaken als ze bijna sterven of vlak voor ze sterven hierdoor veroorzaakt (logischere verklaring dan een bestaan van een god).. Nu vraag ik me af, kan je deze symptonen niet op de een of andere manier simuleren (zonder te sterven).
Deze simulatie bewijst voor mij weer dat de hersenen een ingenieus stukje kwab zijn. En dat er niets anders opzit dan dat dit ontworpen is door een zeer bekwame persoon: GOD.
En nee toeval daar geloof ik niet in!
quote:En hoeveel topics heb jij ondertussen al gestart om zogenaamd de evolutieleer voor onzin te verklaren?
Op dinsdag 3 juni 2003 14:10 schreef nEDerland het volgende:[..]
Waarom wil je zo graag bewijzen hebben dat Hij niet bestaat?
Deze mystieke ervaringen zijn trouwens ook op te wekken zonder stimulaties van buitenaf. Afwijkingen zoals temporaalkwab epilepsie schijnt dit op te kunnen wekken. Van Gogh heeft daar 'last' van gehad zo word gedacht.
quote:dat heeft men ook gedaan. als de temporaal kwab gestimuleerd wordt, wat bij bepaalde vormen van epilepsie automatisch lijkt te gebeuren, dan ziet men ook felle lichten, evt. aan het einde van een lange gang !
Ik vind het wel boeiend over dat deel bij de hersenen wat dus die effecten opwekt om de angst om te sterven te overtreffen. Zoals ik het heb gelezen zijn de ervaringen die mensen meemaken als ze bijna sterven of vlak voor ze sterven hierdoor veroorzaakt (logischere verklaring dan een bestaan van een god).. Nu vraag ik me af, kan je deze symptonen niet op de een of andere manier simuleren (zonder te sterven).
bij onderzoek is gebleken dat dit ook wel eens gebeurt in de buurt van hoogspanningskabels of andere sterke elektromagnetische velden. mogelijk hebben deze personen een gevoelige temporaalkwab die door deze straling gestimuleerd wordt.
quote:Paulus (de apostel) en Jean D' Arc zouden net als Mohammed ook aanvallen van temporaalkwab epilepsie gehad te hebben. Beiden lagen immers tijdens hun "openbaringen" te spartelen op de grond (zie ook de overleveringen over de "profeet" Mohammed). Hiermee zou dus bewezen zijn dat de slaapkwabben géén communicatie middel is met God. De boodschappen die door de slaapkwabben worden gegeven zijn immers te verschillend van aard om te geloven dat het uit de zelfde bron komt. Alle slachtoffers van die aanvallen kregen immers die openbaringen die hen goed uitkwamen. De oversexte tiran Mohammed wou graag neuken en een groot Arabisch rijk en Jean D'Arc wou graag de Engelsen uit Frankrijk verdrijven.
Op woensdag 27 augustus 2003 22:57 schreef PvtRyan het volgende:
Deze mystieke ervaringen zijn trouwens ook op te wekken zonder stimulaties van buitenaf. Afwijkingen zoals temporaalkwab epilepsie schijnt dit op te kunnen wekken. Van Gogh heeft daar 'last' van gehad zo word gedacht.
quote:Ja met de schotel van die Canadeze wetenschapper Michael Persinger.
Nu vraag ik me af, kan je deze symptonen niet op de een of andere manier simuleren (zonder te sterven).
quote:
Op donderdag 28 augustus 2003 10:19 schreef Akkersloot het volgende:[..]
De oversexte tiran Mohammed wou graag neuken en een groot Arabisch rijk en Jean D'Arc wou graag de Engelsen uit Frankrijk verdrijven.
Eerlijk toegeven, het één sluit het ander niet uit. Het feit dat er een Hitler is geweest, wil niet zeggen dat alle politici slecht zijn (hoewel, ander voorbeeld dan: ) Er bestaan wetenschappers die dingen claimen die niet waar zijn, dit betekent niet dat alles wat wetenschappers claimen onzin is. Alleen is het moeilijk om valse van goede te onderscheiden. (religies hebben het wat dat betreft iets simpeler: De ander is fout!)
quote:Er zijn zoveel mogelijkheden om het op te wekken. Neem bijvoorbeeld drug. Het is algemeen bekend dat het gebruik van Ketamine dezelfde effecten geeft als een bijna dood ervaring.
Op woensdag 27 augustus 2003 22:57 schreef PvtRyan het volgende:[..]
En hoeveel topics heb jij ondertussen al gestart om zogenaamd de evolutieleer voor onzin te verklaren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |