abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10784359
Stelling: Wij ervaren rechtvaardigheid maar we kennen het niet.

Waarom? Omdat wij gebonden zijn aan tijd. God heeft hier geen last van.

Rechtvaardigheid is letterlijk oorzaak -> gevolg. Je moet het zien als een lijn. Rechtvaardigheid is er altijd geweest. Het probleem met de mens is dat wij van tijd afhankelijk zijn. We sterven niet alleen maar we kunnen het overzicht van alle 'oorzaak -> gevolgen'-en ook niet zien. Wij kunnen nooit alle 'oorzaak -> gevolgen'-en kennen. Dit valt boven ons vermogen. God kan dit wel.

Wij zeggen dat het onrechtvaardig is dat er oorlogen zijn. Toch is dit rechtvaardig. Want God laat dit toe. Waarom? God gaf ons namelijk een vrije wil. Wat God toe laat is rechtvaardig, want alles wat bestaat is rechtvaardig. Anders bestond het niet. Dit omdat God rechtvaardig is.

Wanneer het oordeel valt, dat is wanneer we gestorven zijn. Zullen we beoordeeld worden. Dan wordt er gekeken in RELATIE tot de rechtvaardigheidslijn dat je hebt geleeft. Want het zou onrechtvaardig zijn als dat niet zo was omdat wij niet zouden kunnen weten wat er buiten die lijn volgt.

God is dus onafhankelijk van de onrechtvaardigheid wat wij kennen. Omdat hij alle 'oorzaak -> gevolgen'-en kent (En in diepere zin heeft gemaakt). Daarom is God ook rechtvaardig

De mens is afhankelijk van de termen onrechtvaardig en rechtvaardig. Omdat wij niet alle 'oorzaak -> gevolgen'-en kennen. Een klap in jouw gezicht kan onrechtvaardig lijken, maar als ik jouw gezicht wilde redden van een ongeluk dan ben ik eigenlijk rechtvaardig bezig. Daarom zeg ik nog een keer, wij ervaren de (on)rechtvaardigheid wel maar wij kennen het niet.

En als we nog dieper gaan, wat eigenlijk offtopic lijkt te gaan. Is de 'formule':
Alles (mens, dier, boom, maan, licht, geluid, water, vulkaan)= Rechtvaardig (anders bestond het niet) = God (God bestaat)

Alles = Rechtvaardig = God

zaterdag 31 mei 2003 @ 01:52:51 #2
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_10784464
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 01:36 schreef k3vil het volgende:

Rechtvaardigheid is letterlijk oorzaak -> gevolg. Je moet het zien als een lijn. Rechtvaardigheid is er altijd geweest. Het probleem met de mens is dat wij van tijd afhankelijk zijn. We sterven niet alleen maar we kunnen het overzicht van alle 'oorzaak -> gevolgen'-en ook niet zien. Wij kunnen nooit alle 'oorzaak -> gevolgen'-en kennen. Dit valt boven ons vermogen. God kan dit wel.

Wij zeggen dat het onrechtvaardig is dat er oorlogen zijn. Toch is dit rechtvaardig. Want God laat dit toe. Waarom? God gaf ons namelijk een vrije wil. Wat God toe laat is rechtvaardig, want alles wat bestaat is rechtvaardig. Anders bestond het niet. Dit omdat God rechtvaardig is.

Wanneer het oordeel valt, dat is wanneer we gestorven zijn. Zullen we beoordeeld worden. Dan wordt er gekeken in RELATIE tot de rechtvaardigheidslijn dat je hebt geleeft. Want het zou onrechtvaardig zijn als dat niet zo was omdat wij niet zouden kunnen weten wat er buiten die lijn volgt.

God is dus onafhankelijk van de onrechtvaardigheid wat wij kennen. Omdat hij alle 'oorzaak -> gevolgen'-en kent (En in diepere zin heeft gemaakt). Daarom is God ook rechtvaardig

De mens is afhankelijk van de termen onrechtvaardig en rechtvaardig. Omdat wij niet alle 'oorzaak -> gevolgen'-en kennen. Een klap in jouw gezicht kan onrechtvaardig lijken, maar als ik jouw gezicht wilde redden van een ongeluk dan ben ik eigenlijk rechtvaardig bezig. Daarom zeg ik nog een keer, wij ervaren de (on)rechtvaardigheid wel maar wij kennen het niet.

En als we nog dieper gaan, wat eigenlijk offtopic lijkt te gaan. Is de 'formule':
Alles (mens, dier, boom, maan, licht, geluid, water, vulkaan)= Rechtvaardig (anders bestond het niet) = God (God bestaat)

ik denk het wel...
De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_10784552
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 01:52 schreef wingerd het volgende:

[..]

ik denk het wel...

Is dat het enige wat je erover kwijt wil?
Unox, the worst operating system.
  zaterdag 31 mei 2003 @ 02:06:15 #4
15864 Suncross
Stacheldrahtfloss
pi_10784565
Op stalinistische wijze is mijn post verwijderd, en is is het topic waarin ik mijn verontwaarding uitte ook gesloten. DIt onderwerp ligt dus nogal gevoelig.

Ontopic dan maar:

Ik geloof niet in jullie god.
En ik heb vele vooroordelen ten opzichte van personen die daar wel i geloven.

Harmless victims, left to die...
pi_10784580
Ik wil er best op ingaan Suncross, maar dan hier:

Vooroordelen tov christenen

-edit- nieuwe topic geopend

zaterdag 31 mei 2003 @ 02:15:42 #6
15864 Suncross
Stacheldrahtfloss
pi_10784671
Ik zal mijn argumenten goed moeten kiezen, voordat deze post weer weggehaald wordt, ik heb helaas geen tieten om te fotograferen teneinde hier een foto ervan te plaatsen. Maargoed.

Ben jij zo'n gristen die De Boek omarmt en dan ook alles beargumenteerd door het plaatsen van bijbelquotes?

Of ben jij er zo een die het allemaal wel best vindt met het hele traditionele christendom, en het geloof persoonlijk benaderd?

zaterdag 31 mei 2003 @ 02:27:26 #7
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_10784776
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 02:04 schreef Schorpioen het volgende:

[..]

Is dat het enige wat je erover kwijt wil?

Wil jij er iets over kwijt dan?
De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_10784909
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 02:06 schreef Suncross het volgende:
Op stalinistische wijze is mijn post verwijderd, en is is het topic waarin ik mijn verontwaarding uitte ook gesloten. DIt onderwerp ligt dus nogal gevoelig.
Het ligt niet zozeer gevoelig, maar je post was alleen bedoeld om te provoceren en bovendien was het off topic. De hele discussie zou alleen daarover gaan en daarom heb ik het bericht verwijderd.
  zaterdag 31 mei 2003 @ 02:48:39 #9
15864 Suncross
Stacheldrahtfloss
pi_10784928
Nou ja, men post een pro-christen bericht, wat uiteraard gelijk mijn aandacht heeft, waarna ik een anti-christen (ok, weliswaar op een nogal confronterende manier) post neerzet.
Als dit voor de fok community over-the-top was zal ik het in de toekomst wel laten.

Thanx voor de feedback.

zaterdag 31 mei 2003 @ 12:52:49 #10
49296 ds_polleke
Apostel Paulus de boskabouter
pi_10787921
topic?
If my answers scare you.. stop asking scary questions.
pi_10788796
quote:
Op zaterdag 31 mei 2003 02:48 schreef Suncross het volgende:
Nou ja, men post een pro-christen bericht, wat uiteraard gelijk mijn aandacht heeft, waarna ik een anti-christen (ok, weliswaar op een nogal confronterende manier) post neerzet.
Als dit voor de fok community over-the-top was zal ik het in de toekomst wel laten.

Thanx voor de feedback.

Dit is geen pro-christen bericht. Maargoed, haat maar lekker verder.
pi_11261725
quote:

Waneer Jantje en Pietje ruzie hebben, zullen ze beiden vindn dat ze in hun recht staan. Minstens een van de twee doet dat echter niet.

In landen geldt rechtspraak. We hebben rechters die beslissen wie van de 2 gelijk heeft. Maar in hoeverre is dat rechtvaardig?

zaterdag 21 juni 2003 @ 01:59:10 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_11261772
Het toedichten van kennelijk ongekende waarheden aan een ongedefinieerde entiteit is zinloos. En zo snijdt dit hele topic geen hout.

edit- en dit is dus de reden van de forumverandering, deze topics horen hier niet.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 21-06-2003 02:05]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11263336
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 01:59 schreef speknek het volgende:
Het toedichten van kennelijk ongekende waarheden aan een ongedefinieerde entiteit is zinloos. En zo snijdt dit hele topic geen hout.

edit- en dit is dus de reden van de forumverandering, deze topics horen hier niet.

Dit is een filosofische discussie over het begrip rechtvaardigheid vanuit de aanname dat er een (alwetende) God bestaat. Anders heeft het topic inderdaad geen zin. Maar deze aanname staat hier dus niet ter discussie, geloof je niet in God, probeer je dan in te leven of reageer anders niet, maar ga niet hier deze aanname ter discussie stellen, want dan blijft er niks meer van het topic over. Zolang het topic niet ontaardt in "God bestaat niet" gedoe of ge-evangeliseer, laat ik dit topic hier staan.
pi_11263363
God is niet rechtvaardig:

(A) One of the most important concepts in Christianity is original sin, or the belief that all mankind has inherited a sinful nature brought about by the acts of Adam and Eve.
Rom. 5:12 "Wherefore, as by one man sin entered into the world, and death by sin; and so death passed upon all men, for that all have sinned:"

Rom. 5:19 "For as by one man's disobedience many were made sinners,..."

1Cor. 15:22 "For as in Adam all die, ..."

Yet, no amount of theological reasoning can make an inherently unjust idea seem right. Punishing billions of people for the acts of one is not only inherently unfair and unwarranted but also in opposition to other Biblical verses such as:

Deut. 24:16 "The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers (2Chron.25:4) :every man shall be put to death for his own sin." (2 Kings 14:6)

Ezek. 18:20 "The soul that sinneth, it shall die. The son shall not bear the iniquity of the father, neither shall the father bear the iniquity of the son: the righteousness of the righteous shall be upon him, and the wickedness of the wicked shall be upon him."

Sorry voor het engels, geen zin om te vertalen.

bron

pi_11263656
quote:
[...]

[...]

Als ik iets (schijnbaar) onrechtvaardigs zie, dan hoef ik me daar dus geen zorgen om te maken. Ik ben niet in staat om het te beoordelen omdat ik niet het hele "plaatje" zie. Het heeft dus ook geen zin om te proberen die onrechtvaardigheid op te heffen. Ik kan rustig verder slapen, alles wordt geregeld
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zaterdag 21 juni 2003 @ 11:43:13 #17
8369 speknek
Another day another slay
pi_11265230
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 09:04 schreef Schorpioen het volgende:
Dit is een filosofische discussie over het begrip rechtvaardigheid vanuit de aanname dat er een (alwetende) God bestaat. Anders heeft het topic inderdaad geen zin.
Laat ik het dan nog een keer parafraseren: Hij stelt letterlijk 'alles is rechtvaardig, maar dat kunnen we niet zien, en daarom heeft het geen nut om te zeggen dat het onrechtvaardig is, want het is wel rechtvaardig'
Well duh! Zo'n mooie cirkelredenering kan ik ook maken. Maar de eerste aanname heeft al inherent geen waarheidswaarde en dus heeft het topic inderdaad geen zin.

edit- combinatie van de eerste twee aannames.

[Dit bericht is gewijzigd door speknek op 21-06-2003 17:03]

They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_11271761
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 09:08 schreef Byte_Me het volgende:
God is niet rechtvaardig:

(A) One of the most important concepts in Christianity is original sin, or the belief that all mankind has inherited a sinful nature brought about by the acts of Adam and Eve.
Rom. 5:12 "Wherefore, as by one man sin entered into the world, and death by sin; and so death passed upon all men, for that all have sinned:"

Rom. 5:19 "For as by one man's disobedience many were made sinners,..."

1Cor. 15:22 "For as in Adam all die, ..."

Yet, no amount of theological reasoning can make an inherently unjust idea seem right. Punishing billions of people for the acts of one is not only inherently unfair and unwarranted but also in opposition to other Biblical verses such as:

Deut. 24:16 "The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers (2Chron.25:4) :every man shall be put to death for his own sin." (2 Kings 14:6)

Ezek. 18:20 "The soul that sinneth, it shall die. The son shall not bear the iniquity of the father, neither shall the father bear the iniquity of the son: the righteousness of the righteous shall be upon him, and the wickedness of the wicked shall be upon him."

Sorry voor het engels, geen zin om te vertalen.

bron

Het zou leuk zijn dat als je met dergelijke uitspraken naar voren komt, je de gehele context erbij pakt.

Dan komt het iig al minder manipulatief over.

pi_11290301
quote:
Op zaterdag 21 juni 2003 11:43 schreef speknek het volgende:

[..]

Laat ik het dan nog een keer parafraseren: Hij stelt letterlijk 'alles is rechtvaardig, maar dat kunnen we niet zien, en daarom heeft het geen nut om te zeggen dat het onrechtvaardig is, want het is wel rechtvaardig'
Well duh! Zo'n mooie cirkelredenering kan ik ook maken. Maar de eerste aanname heeft al inherent geen waarheidswaarde en dus heeft het topic inderdaad geen zin.

Je hebt gelijk, bij nader inzien. Zinvolle discussie over dit onderwerp is zo goed als onmogelijk zonder de gedane aannames ter discussie te stellen. En dan is het snel afgelopen met het topic.

Dicht dus.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')