abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_10711902
Hallo kan iemand mij goed uitleggen hoe een quantumcomputer werkt of zo moeten werken en wat is Quantum entanglement..?
  dinsdag 27 mei 2003 @ 15:43:31 #2
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_10712012
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_10712292
Bedankt maar ik wou er eigelijk nog wat dieper op ingaan, hoe werkt quantummechanica en wat is quantum entanglement.. hoe snel wordt een pc dan..
pi_10712385
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 15:40 schreef zim_ra het volgende:
Hallo kan iemand mij goed uitleggen hoe een quantumcomputer werkt of zo moeten werken en wat is Quantum entanglement..?
http://www.tweakers.net/nieuws/27147
quote:
Quantum entanglement zorgt ervoor dat twee aparte deeltjes op een willekeurige afstand van elkaar, op hetzelfde moment, precies hetzelfde lot ondergaan. Tot voor kort lukte het wetenschappers alleen om dit verschijnsel op micrometerschaal plaats te laten vinden. Entanglement is cruciaal voor quantumcomputers, maar een afstand van enkele micrometers is niet voldoende.

[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 27-05-2003 15:58]

dinsdag 27 mei 2003 @ 15:58:29 #5
38624 Flierp
A.S of U.
pi_10712395
quote:
hoe werkt quantummechanica en wat is quantum entanglement.. hoe snel wordt een pc dan..
denk dat je beter ffies een paar jaar naar de UT kunt gaan . .. want ik vermoed dat het "gemiddelde" FoK! IQ niet zo ver gaat. . . (dat van mij iig niet)
Religion : Mankind's worst invention !
pi_10712501
Hmm... dit is eigenlijk een onderwerp wat ik denk niemand echt hier zal begrijpen...

Je kunt het ook niet vergelijken met de pc van nu. Nu doet een pc alles achterelkaar. Dan zou het mogelijk zijn om in verschillende demensies (toch ? ) een bewerking uit te voeren. Dus niet alleen in deze demensie waarin wij ons nu bevinden... klopt dit een beetje (heel simpel). Bij de pc is ook alles opgebouwd uit 0 en 1, bij een quantum pc kan dit 0 of 1 zijn of 0 en 1 tegelijk.

Klopt het ook niet dat bij elke beslissing die je maakt een nieuwe demensie ontstaat ??? naja dit is te moeilijk voor de 99,9999 % van de mensen om te begrijpen. Ik het het eens oooit mijn oom gevraagd (die er wel iets van snapt) maar het is heel moeilijk om uit te leggen.

Ik zou het zo zeggen, elke beveiliging die er ook bestaat op deze aarde... maakt niet uit met hoeveel bits encryptie is binnen een seconde (of minder) te kraken.. er heeft eens een stukje op tweakers hierover gestaan, ik zal eens zoeken.

Ik blijf dit topic eff volgen, is best wel leuk...

pi_10712537
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 15:58 schreef Flierp het volgende:

[..]

denk dat je beter ffies een paar jaar naar de UT kunt gaan . .. want ik vermoed dat het "gemiddelde" FoK! IQ niet zo ver gaat. . . (dat van mij iig niet)

Dat snappen die studiebollen daar ook niet. Daar moet je nog net iets slimmer voor zijn denk ik, maja ook het snappen hiervan is ook weer iets anders, zijn de geleerde er zelf eigenlijk al uit hoe het precies inelkaar zit ?
  dinsdag 27 mei 2003 @ 16:05:20 #8
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_10712546
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:03 schreef Ruudje het volgende:
Hmm... dit is eigenlijk een onderwerp wat ik denk niemand echt hier zal begrijpen...

Je kunt het ook niet vergelijken met de pc van nu. Nu doet een pc alles achterelkaar. Dan zou het mogelijk zijn om in verschillende demensies (toch ? ) een bewerking uit te voeren. Dus niet alleen in deze demensie waarin wij ons nu bevinden... klopt dit een beetje (heel simpel). Bij de pc is ook alles opgebouwd uit 0 en 1, bij een quantum pc kan dit 0 of 1 zijn of 0 en 1 tegelijk.

Klopt het ook niet dat bij elke beslissing die je maakt een nieuwe demensie ontstaat ??? naja dit is te moeilijk voor de 99,9999 % van de mensen om te begrijpen. Ik het het eens oooit mijn oom gevraagd (die er wel iets van snapt) maar het is heel moeilijk om uit te leggen.

Ik zou het zo zeggen, elke beveiliging die er ook bestaat op deze aarde... maakt niet uit met hoeveel bits encryptie is binnen een seconde (of minder) te kraken.. er heeft eens een stukje op tweakers hierover gestaan, ik zal eens zoeken.

Ik blijf dit topic eff volgen, is best wel leuk...

[punnikmode]
Het is dimensie
[/punnikmode]
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_10712614
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:05 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

[punnikmode]
Het is dimensie
[/punnikmode]

sorry zat eff in een andere dimensie
pi_10712777
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:05 schreef Ruudje het volgende:

[..]

Dat snappen die studiebollen daar ook niet. Daar moet je nog net iets slimmer voor zijn denk ik, maja ook het snappen hiervan is ook weer iets anders, zijn de geleerde er zelf eigenlijk al uit hoe het precies inelkaar zit ?

Quantum-mechanica en daarbij (deels) quantum computers komen al langs voor het eind van je 2e jaar Natuurkunde (at least in Utrecht). Maarja.. Quantum is al lang verouderd, string-theorie is the future..
  dinsdag 27 mei 2003 @ 16:39:50 #11
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_10713451
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 16:14 schreef ZeroVince het volgende:

[..]

Quantum-mechanica en daarbij (deels) quantum computers komen al langs voor het eind van je 2e jaar Natuurkunde (at least in Utrecht). Maarja.. Quantum is al lang verouderd, string-theorie is the future..

Je maakt al gebruik van quantummechanica bij het gebruik van al je elektronische apparatuur. Zonder quantummechanica zou de straling van een warm kopje koffie dodelijk zijn. Wat een onzin dus om te stellen dat quantummechanica verouderd zou zijn. Iedere keer als je koffie drinkt test je zelf de theorie.

Stringtheorie is niet meer dan wat de naam zegt; een theorie, en nog geen eens de theorie. Pas als er praktische toepassingen of zelfs een eenvoudige voorspelling uit de Stringtheorie uit zou komen, dan heel misschien wel. De enige reden voor het bestaan van de Stringtheorie is het feit dat Quantummechanica geen gravitatie omvat. De filosofische vraag of gravitatie als fundamentele natuurkracht moet worden gezien is echter nog niet eens beantwoord.

Het is dus heel goed mogelijk dat de Stringtheorie niet meer dan een (verouderd) hersenspinsel is.

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
pi_10715598
maarruh, Ruudje, jij suggereert dat een quantumcomputer oneindig snel zou zijn.

Het effect zal wel opgewekt moeten worden door iets, en dus zal een quantumcomputer met 2 keer zoveel van die opwekdingen ook 2 keer zo snel zijn. zodoende hoeft een quantumcomputer niet oneindig snel te zijn.

Dit alles in het geval dat een quantumcomputer werkt zoals in Ruudjes post beschreven.

dinsdag 27 mei 2003 @ 19:17:02 #13
21607 the.moderator
pi_10716651
Ik heb een paar jaar geleden zelf een encyclopedische webpublicatie over quantumcomputing gemaakt:

Zie: http://www.rootnode.com/Members/cranmer/Wiki/QuantumComputing

Meer informatie over Quantumcomputing in het wfT-topic Informatieoverdracht sneller dan het licht..

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
  dinsdag 27 mei 2003 @ 22:12:19 #14
37401 M.ALTA
The Truth is Gold
pi_10720381
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 19:17 schreef the.moderator het volgende:
Ik heb een paar jaar geleden zelf een encyclopedische webpublicatie over quantumcomputing gemaakt:

Zie: http://www.rootnode.com/Members/cranmer/Wiki/QuantumComputing

Meer informatie over Quantumcomputing in het wfT-topic Informatieoverdracht sneller dan het licht..

Ok gaat goed. Mooie verwijzingen.

Maar idd. o.a. http://qt.tn.tudelft.nl/~chiorescu/fluxqubit/ gaf een mooie uitleg (hoewel ik hoofdpijn krijg van al die formules).

Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
  woensdag 28 mei 2003 @ 00:40:09 #15
21607 the.moderator
pi_10724082
quote:
Op dinsdag 27 mei 2003 22:12 schreef M.ALTA het volgende:

[..]

...hoewel ik hoofdpijn krijg van al die formules.

Daar bestaat maar één remedie voor. Namelijk een king-size bril. Ja, ik heb er ook één, het werkt echt.

Prof. David Deutsch (Oxford University)   Prof. David K. Lewis (Princeton University)   Dr. Peter Shor (AT&T Research)

pi_10725785
kon je met quantumcomputers niet van van die mooie exponentiele problemen binnen niet-exponentiele tijd oplossen?
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
pi_10725807
ik dacht dat een quantum computer als volgt werkt, als je hetsimpel wil uit leggen.
Stel je voor dat je een voetbalveld onderverdeeld in kleine vierkantjes van 10 bij 10 cm. onder 1 vierkantje ligt een balletjes verstopt.
wil je dat balletje met en 'gewone ' pc vinden dan kijkt die pc 1 voor 1 onder die vierkantjes, dit kan dus wel even duren voordat die dat balletje heeft gevonden.en hoe sneller je pc, hoe sneller hij kan zoeken.
een quantum computer daarintegen kijkt gelijk onder alle vierkantjes, en zal dat balletje dus veel sneller vinden.

verder weet ik er weinig van af.

Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
  woensdag 28 mei 2003 @ 09:20:52 #18
21607 the.moderator
pi_10726483
quote:
Op woensdag 28 mei 2003 07:56 schreef paladin het volgende:
kon je met quantumcomputers niet van van die mooie exponentiele problemen binnen niet-exponentiele tijd oplossen?
Nee helaas zijn de exponentiële tijd problemen nog een te complexe rekenkundige klasse.

De complexiteitsverdeling van rekenkundige problemen - in afnemende complexiteit - is als volgt:

• Universal-time
  • Exponential-time
  • Non-deterministic Polynomial-time (NP) Complete
  • Non-deterministic Polynomial-time (NP)
  • Polynomial-time (P)

• De klasse NP-Problems, hebben nog een verdere onderverdeling in NP-Hardness, maar NP-Complete omvat ze allemaal en geen systeem kan ze allemaal uitrekenen. Ook een Quantum Computer niet.

Enkele z.g. Non NP-Hard Problems waarschijnlijk wel, maar alleen een kleine subset ervan. Hoe klein die subset is weten we zelfs theoretisch nog niet. De teller staat nu nog maar op enkele specifieke typen, zoals Prime Factorization and Discrete Logarithms. Deze NP-Problems worden dan door de Quantum-Computer in Polynomial-time uitgerekend. We weten dat het theoretisch kan, omdat er Quantum-Algorithmen voor zijn geschreven. Zodra er dus meer Quantumalgorithmen, voor problemen uit die categorie zijn, zal de subset pas toenemen.

Waar die Quantumalgorithmen dus toe instaat moeten zijn is een vorm van declassificatie van de probleemcomplexiteit naar Polynomial-time (klasse P) problemen. De normale klasse P-Problems zijn eigenlijk verificatieproblemen van een soort waarbij de uitkomst al bekend is of verondersteld wordt. De verificatie van die uitkomst is dan in Polynomial-time mogelijk. Het "voetbalveld met verstopte balletjes" voorbeeld van * gebruikersnaam is zo'n simpel Polynomial-time Problem.

It's now a class P-Problem Scotty? "No problem Captain Kirk!"

De schrik voor de beveiligingsindustrie is nu dat de huidige cryptografie op factorisatie van priemgetallen gabaseerd is. Het kraken van een encryptiesleutel via het Quantumalgoritme voor Prime Factorization van Peter Shor kost daardoor geen miljoenen processors en miljoenen jaren meer. Het verhaal op Tweekers dat het nu in seconden kan klopt echter ook niet, want ook Polynomial-time problemen kunnen groot zijn.

Zoals je nu wel duidelijk zal zijn, blijven de nog complexere Exponential-time en Universal-time Problems praktisch en ook theoretisch nog steeds onoplosbaar. Helaas pindakaas.

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 28-05-2003 13:03]

woensdag 28 mei 2003 @ 15:57:41 #19
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_10735646
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2003 09:20 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Nee helaas zijn de exponentiële tijd problemen nog een te complexe rekenkundige klasse.

Niet als je een algoritme hebt gevonden dat evenzo een (negatief) exponentiele zoeksnelheid heeft (afh. van het NP-probleem uiteraard).

v.b. probleem t orde complexiteit is exp(nt) ---> zoek een algoritme
    met (neagtieve) katalysator exp(-nt) of sneller dempend in het aantal tussenberekeningen tot de eindoplossing.

quote:
    De complexiteitsverdeling van rekenkundige problemen - in afnemende complexiteit - is als volgt:

• Universal-time
  • Exponential-time
  • Polynomial-time (P)

• Bedankt voor het overzicht, dat weet ik dan ook weer.
    quote:
    De klasse NP-Problems, hebben nog een verdere onderverdeling in NP-Hardness, maar NP-Complete omvat ze allemaal en geen systeem kan ze allemaal uitrekenen. Ook een Quantum Computer niet.
    Afhankelijk van het probleem (groote en de complexiteit) denk ik.
    Voorbeeld: traveling salesman problem.

Afhankelijk van de randvoorwaarden van het model, kan men toch een
    eindige (of lineaire) berekeningstijd vinden.

quote:
    Enkele z.g. Non NP-Hard Problems waarschijnlijk wel, maar alleen een kleine subset ervan. Hoe klein die subset is weten we zelfs theoretisch nog niet. De teller staat nu nog maar op enkele specifieke typen, zoals Prime Factorization and Discrete Logarithms. Deze NP-Problems worden dan door de Quantum-Computer in Polynomial-time uitgerekend. We weten dat het theoretisch kan, omdat er Quantum-Algorithmen voor zijn geschreven. Zodra er dus meer Quantumalgorithmen, voor problemen uit die categorie zijn, zal de subset pas toenemen.
    De Laplace-transformatie en de
    Bolzmann-machine kunnen soms wonderen verrichten/uitkomst bieden.

Worden die ook gebruikt bij Quantum-algoritmen om een polynomial-time af te dwingen ?

quote:
    Waar die Quantumalgorithmen dus toe instaat moeten zijn is een vorm van declassificatie van de probleemcomplexiteit naar Polynomial-time (klasse P) problemen. De normale klasse P-Problems zijn eigenlijk verificatieproblemen van een soort waarbij de uitkomst al bekend is of verondersteld wordt. De verificatie van die uitkomst is dan in Polynomial-time mogelijk. Het "voetbalveld met verstopte balletjes" voorbeeld van * gebruikersnaam is zo'n simpel Polynomial-time Problem.

It's now a class P-Problem Scotty? "No problem Captain Kirk!"

leuke metafoor
    quote:
    De schrik voor de beveiligingsindustrie is nu dat de huidige cryptografie op factorisatie van priemgetallen gabaseerd is. Het kraken van een encryptiesleutel via het Quantumalgoritme voor Prime Factorization van Peter Shor kost daardoor geen miljoenen processors en miljoenen jaren meer. Het verhaal op Tweekers dat het nu in seconden kan klopt echter ook niet, want ook Polynomial-time problemen kunnen groot zijn.
    Daar ben ik een tijdje mee bezig geweest. De Mossad is er al met dit idee vandoor gegaan zie: DIGITAAL: M.ALTA eigen cryptosystemen bedenken en zie de posts van ChOAs.
    quote:
    Zoals je nu wel duidelijk zal zijn, blijven de nog complexere Exponential-time en Universal-time Problems praktisch en ook theoretisch nog steeds onoplosbaar. Helaas pindakaas.

Niet zo snel opgeven.
    Morgen, dat beloof ik, gaat alles beter. Dan schijnt de zon, en dan zingen de vogels, dan waait er weer een frisse wind. [url]http://www.niburu.nl[/url] * [url]http://www.rense.com[/url] * [url]http://www.daanspeak.com[/url]
      woensdag 28 mei 2003 @ 23:54:58 #20
    21607 the.moderator
    pi_10746606
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2003 15:57 schreef M.ALTA het volgende:

[.. de formule-hoofdpijn van M.ALTA neemt extreme vormen aan ..]

* Zelfs king-size brillen helpen niet meer. Nou dan maar een paardenmiddel om M.ALTA zoet te houden.

Mathematical and Non Mathematical Properties of 17 .......... http://www.vinc17.org/d17_eng.pdf ..........

maandag 2 juni 2003 @ 15:36:30 #21
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_10828584
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2003 09:20 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Dacht het niet helemaal.

v.b.
    Probleem ~ n delen, rekentijd gewone iteratieve oplossing algoritme in

~ f(n) = c* exp(kn) stappen.

Truc: zoek een beter algoritme (dus G) dat garandeert:

rekentijd algoritme ~ a*n^q * G (f (n)) , zodat je een rekentijd in polynomial time van n hebt.

b.v. G (f(n)) = ln (f(n))

quote:

• Universal-time
  • Exponential-time
  • Polynomial-time (P)

• Ik ken nog een onderverdeling (N = grootte probleem): tussen universele en exponentiele rekenproblemen.

1) N^q exp (K*N) q integer, k konstant, q > N
    2) N! exp (k*N) k konstant
    3) N^q exp (k * N) q integer, k konstant, q<N
    4) N!

3) & 4) zijn in het algemeen goed op te lossen binnen polynomial N based time (Bron: Philips Natlab).

Hoe ? bedrijfsgeheim, helaas (maar geen pindakaas).

dinsdag 3 juni 2003 @ 06:22:34 #22
    21607 the.moderator
    pi_10844206
    quote:
    Op maandag 2 juni 2003 15:36 schreef M.ALTA het volgende:

Dacht het niet helemaal.

v.b.
    Probleem ~ n delen, rekentijd gewone iteratieve oplossing algoritme in

~ f(n) = c* exp(kn) stappen.

Truc: zoek een beter algoritme (dus G) dat garandeert:

rekentijd algoritme ~ a*n^q * G (f (n)) , zodat je een rekentijd in polynomial time van n hebt.

b.v. G (f(n)) = ln (f(n))

Je geeft hier zelf een voorbeeld van een Polynomial-time (class-P) probleem. Waarbij je in het begin zegt dat als je een onhandig algorithme gebruikt het eigenlijk een exponential-time problem is. Als je nu je afleiding niet van boven naar beneden, maar van beneden naar boven leest, dan zie je dat het probleem gewoon Polynomial-time is en blijft.

Bewijs uit het ongerede: Neem een foutief algorithme dat door een bug in een oneindige loop komt. Dat maakt het probleem waar het algorithme voor bedoeld was niet plotseling een Universal-time problem. Dat zou dan dus de omgekeerde wereld zijn en dat is precies wat jij in dit natte vinger voorbeeld wel doet.

quote:
    Ik ken nog een onderverdeling (N = grootte probleem): tussen universele en exponentiele rekenproblemen.

1) N^q exp (K*N) q integer, k konstant, q > N
    2) N! exp (k*N) k konstant
    3) N^q exp (k * N) q integer, k konstant, q<N
    4) N!

3) & 4) zijn in het algemeen goed op te lossen binnen polynomial N based time (Bron: Philips Natlab).

Hoe ? bedrijfsgeheim, helaas (maar geen pindakaas).

Hier geldt exact hetzelfde. Je definieert eerst in 3. een exponentiële oplossingstijd in N bijvoorbeeld 2N seconden rekentijd. Dan zeg je vervolgens dat het via een andere methodiek (algorithme) ook in Polynomial-time bijvoorbeeld N2 berekent kan worden. Dan klopt of je uitgangsdefinitie niet of je hebt inmiddels een betere methode gevonden, waardoor je uitgangsdefinitie moet worden bijgesteld. Het probleem is en was dan altijd een Polynomial-time probleem. Het meest efficiënte algorithme is hiervoor bepalend.

Er is nog een leuk openstaand probleem voor je. Hoeveel kleurpotloden van verschillende kleur heb je nodig om een kaart van alle landen te kunnen intekenen, zonder dat twee aan elkaar liggende landen dezelfde kleur krijgen. Ik stel voor dat we niet te overmoedig beginnen met een aantal landen N = 100.

dinsdag 3 juni 2003 @ 17:05:31 #23
    37401 M.ALTA
    The Truth is Gold
    pi_10855605
    quote:
    Op dinsdag 3 juni 2003 06:22 schreef the.moderator het volgende:

[..]

Je geeft hier zelf een voorbeeld van een Polynomial-time (class-P) probleem. Waarbij je in het begin zegt dat als je een onhandig algorithme gebruikt het eigenlijk een exponential-time problem is. Als je nu je afleiding niet van boven naar beneden, maar van beneden naar boven leest, dan zie je dat het probleem gewoon Polynomial-time is en blijft.

Ja, dat is juist, maar de truc/moeilijkheid zit hem in/ is om van een schijnbaar (b.v. a.g.v. onhandig algoritme) hopeloos NP-probleem, een beheersbaar (class-P) probleem te maken. Het gaat om het vinden van die G.
    quote:
    Bewijs uit het ongerede: Neem een foutief algorithme dat door een bug in een oneindige loop komt. Dat maakt het probleem waar het algorithme voor bedoeld was niet plotseling een Universal-time problem. Dat zou dan dus de omgekeerde wereld zijn en dat is precies wat jij in dit natte vinger voorbeeld wel doet.
    [..]
    Nee, het gaat er om het oorspronkelijke probleem NP(n) met oplossing A te tranformeren (b.v. m.b.v. slimme transformaties) naar een probleem P(n) met oplossing B en dan direct uit B op A uit te komen via een terugherleiding.
    quote:
    Hier geldt exact hetzelfde. Je definieert eerst in 3. een exponentiële oplossingstijd in N bijvoorbeeld 2N seconden rekentijd. Dan zeg je vervolgens dat het via een andere methodiek (algorithme) ook in Polynomial-time bijvoorbeeld N2 berekent kan worden. Dan klopt of je uitgangsdefinitie niet of je hebt inmiddels een betere methode gevonden, waardoor je uitgangsdefinitie moet worden bijgesteld. Het probleem is en was dan altijd een Polynomial-time probleem. Het meest efficiënte algorithme is hiervoor bepalend.
    Dat is niet zo direct te zeggen.
    Het gaat er om, niet direct bij een hopeloze NP situatie te stellen dat het probleem een hopeloos lange oplossingsberekentijd nodig heeft.
    quote:
    Er is nog een leuk openstaand probleem voor je. Hoeveel kleurpotloden van verschillende kleur heb je nodig om een kaart van alle landen te kunnen intekenen, zonder dat twee aan elkaar liggende landen dezelfde kleur krijgen. Ik stel voor dat we niet te overmoedig beginnen met een aantal landen N = 100.
    4, dit was wel heel makkelijk (doe ik zo uit mijn hoofd).

Nu heb ik een vraagje voor jou:

Hoe kan het dat als je de maximum snelheid op een ononderbroken snelweg van 50 km lengte verhoogt van 120 km/h naar 140 km/h, dat de gemiddelde snelheid van alle vervoermiddelen die deze snelweg gebruiken DAALT, er van uitgaande dat alle bestuurders niet vrijwillig gas terug gaan nemen (en zonder dat er zich ongelukken voordoen).

pi_10857509
    quote:
    Er is nog een leuk openstaand probleem voor je. Hoeveel kleurpotloden van verschillende kleur heb je nodig om een kaart van alle landen te kunnen intekenen, zonder dat twee aan elkaar liggende landen dezelfde kleur krijgen. Ik stel voor dat we niet te overmoedig beginnen met een aantal landen N = 100
    Whaa! simpel! tijd voor een leuke graaf die we gaan kleuren
    Ehmm.. welke landen grenzen aan elkaar?
    Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
    FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
      woensdag 4 juni 2003 @ 01:54:13 #25
    21607 the.moderator
    pi_10869363
    quote:
    Op dinsdag 3 juni 2003 18:05 schreef paladin het volgende:

[..]

Whaa! simpel! tijd voor een leuke graaf die we gaan kleuren
    Ehmm.. welke landen grenzen aan elkaar?

Dit is misschien wel één van de moeilijkste wiskundige problemen met direkte praktische toepassing.
    quote:
    Math Lecture: The Strong Perfect Graph Theorem by Maria Chudnovsky (CMI/Princeton University)

Thursday, March 20, 2003 at 1:30 PM

Clay Mathematics Institute One Bow Street (4th Floor) Cambridge, MA 02138

Abstract

A graph is a set of vertices some pairs of which are joined by an edge and others are not. One of the properties of graphs studied in graph theory is graph coloring: color the vertices with as few colors as possible so that no two vertices with an edge between them receive the same color. Clearly, if a graph contains 10 vertices every two of which are joined by an edge, we need at least 10 colors in order to color it. However even that may not be enough. It has been a central questions in graph theory to characterize all graph for which it would be enough. In 1961 Claude Berge conjectured a possible characterization (that became known as The Strong Perfect Graph Conjecture), in 2002, in join work with Neil Robertson, Paul Seymour and Robin Thomas, we proved it. In my talk I will explain the problem more precisely and discuss some ideas used in the proof.

De toepassing is trouwens niet alleen voor atlassen en globes, maar ook voor meer zwaarwichtige zaken. Zoals lesroosters en spoorboekjes die nu nog steeds mathematisch vaak suboptimaal zijn geplanned.

[Dit bericht is gewijzigd door the.moderator op 04-06-2003 01:59]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')